Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Jungle cock, er det nødvendigt?

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Jungle cock, er det nødvendigt?
    Sendt: 29 Nov 2010 kl. 16:31
Hejsa
 
Jeg vil gerne i gang med at binde lidt laksefluer, men på en meget stor del af mønstrene er der anvendt Jungle cock og skal jeg være helt ærlig, så vil jeg helst ikke skulle ud og købe dem (Prisen er latterlig høj og fuglen er udrydningstruet! Ved godt der er skind fra opdrættede fugle der sælges, eller det ser ihverttilfælde sådan ud!)
Men nu til spørgsmålet, er Jungle cock ikke mest for fiskerens skyld?
 
Hilsen Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 17:11
Hej Martin
 
Det kan kun laksene svare på.Smile Jeg tror dog ikke på at det har den store betydning, om overhovedet nogen. Men flot ser de nu ud. Hvi du alligevel skal investere i materialer til laksefluer, betyder en junglecocknakke til ca. 300 kr. vel ikke ret meget.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 17:28
Hej Karsten
 
Nu har jeg de fleste af de materialer jeg skal bruge, så jeg ville gerne undgå at skulle smide 300 kr hvis det "kun" er for min skyld.
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jørn Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Mortensen

Tilmeldt:: 27 Nov 2005
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Mortensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 19:02
Hej Karsten
 
Nu har jeg handlet med diverse dyr i min tid som dyrehandler..
 
Har impoteret meget i tidens løb dog aldrig truede dyr har heller aldrig prøvet om jeg kunne skaffe en Jungle Cock. da der er så mange andre ting der er meget lettere at hamdle med uden al det bøvl som der kan komme ud af det for usselt mamon. Om prisen er for høj for et opdrættet dyr kan jo altid diskuteres.. men hvor kan der bindes mange af et helt skind så prisen bliver latterligt pr stk fjer.
 
Mvh Jørn
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 19:03
hej
nogle gange glemmer jeg at få dem på
og opdager det først bagefter, så ser det pluslig helt forkert
ud, men tror helt ærlig at laksen er ligeglad
fanger mindst lide så lidt med fluer uden:)
vh.Tommy

hvor finder i dem til 300,-
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 19:57
Martin
 
Jamen, en del har da igennem årene forsøgt sig med at male den hvide klat på en anden slags fjer - og den flue fanger da sikkert også fisk´- so why not ?
 
Andre mener at en klassisk lakseflue skal binde efter traditionen - og føler en glæde ved at gøre det historisk korrekt - og ligeså at fiske med den - og sådan har man jo lov at have sine egne meninger og begrundelser - omend nogle af de småfrelste af slagsen ind imellem bliver lidt vel søgte !
 
mvh
Heinz


Redigeret af tackler - 29 Nov 2010 kl. 19:59
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 20:02
Martin:

Jeg har igennem mit liv bundet til forskellige laksefisker...flere af dem har fanget tusinde laks....den ene mere end 4000... disse mennesker går meget op i detaljer - og nogle af dem lægger vægt på brug af f.eks. jungle cock...og levere selv nakker med fjer i de nuancer de vil have på deres fluer

Andre bekymre sig ikke meget om dette..

Nuvel ! det besvare måske ikke dit spørgsmål...Jeg vil dog sige...ud fra en personlig vurdering...at fjer fra JC...som så mange andre fjer er fine til at fange laks på... Andre fjer der egner sig udmærket til at lure fisk på krogen: Teal, påfugl, tippe - perlehøne...og selvfølgelig hane-hackler...

Særligt mindre....og velbundne fluer med et par markante vinger af JC er enestående fluer - mange klassiske rejefluer fra Irland og Skotland findes også i varianter med JC....der bare virker overbevisende godt

Køb du blot...opdrættet JC...Det virker

Synes jeg

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann

      
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
silver doctor

Tilmeldt:: 19 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér silver doctor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 20:22
Hej Martin,
 
Det er mange år siden jeg er stoppet med brug af junglecock. Det gælder både havørred- og laksefluer. Jeg mener ikke at kunne registrere nogen forskel. Jeg har nu udeladt dem pga. dovenskab.
 
Hilsen
 
Anders
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 20:55
Hej Martin,
 
Det er helt sikkert, at meninger om brug af JC er delte, og jeg vil tro, at du kan dele forsamlingen midt over i dette spørgsmål, men en svag overvægt til gruppen der fortrækker brugen af JC.
 
I starten af mit lakse-/fluebinderliv var jeg nok mest til fluer uden, men en stor del af grunden hertil var den samme som jeg kan fornemme du har: Helt ærligt hvad kan den lille fjer der koster som meget betyde. Mange kunstfærdige fluer bindes - som du rigtig nok skriver - mere for fiskeren end for fiskens skyld, MEN.....
 
Når dette så er sagt, så binder jeg d.d. en meget stor del af mine laksefluer med JC, og det virker for mig. Skal jeg give dig lidt interessant læsning omkring emnet, så prøv at søge nettet for en artikel som Kim (Salmon Fly) skrev for nogle år siden (måske den findes via Scandicangler.com). Det var en længere artikel som vist hed noget i retningen af "laksen og lyset". I denne fremførte Kim flere interessante synspunkter vedr. lysets indvirkning på vores fiskeri, og ikke mindst hvorledes det påvirker den måde, hvorpå laksen ser vores fluer. Der var vist fluer af forskellig farve ved flere forskellige lysintensiteter.
 
Artiklen drejede sig ikke specielt om JC, men denne fjer blev dog omtalt, og det var meget interessant at se fluer med JC under forskelligt lys - for fælles for disse var, at diverse valgte farver på fluerne forsvandt helt eller delvist, men JC trådte meget tydeligt frem under stort set alle lysforhold.
 
I sidste ende vil det afgørende for din succes nok være om du tro på dine fluer med eller uden JC.
 
God fornøjelse ved stikket og husk - troen kan flytte bjerge. Tongue
/Nicolai Boss Nielsen
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 22:01

Lige for at der ikke er misforståelser, så er det ikke klassiske laksefluer jeg vil kaste mig ud i, det rækker evnerne slet ikke tilCry

Så det er over i de hårvingede fluer jeg vil kaste mig ud i.
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Henrik L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSL

Tilmeldt:: 18 Jun 2005
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 22:09
Svar:  JA - absolut SmileSmileSmile
Til top
Michael Fagerberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
M. Fagerberg Avatar

Tilmeldt:: 10 Apr 2007
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M. Fagerberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 23:23
Hej
Jeg har lige købt en JC nakke på ebay til 200 kr.
 
Michael 
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 08:00
Svaret bliver det samme når det gælder hårvingede fluer.
 
/Boss
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 08:29
Hej Martin!
 
Lad mig side med det samme - jeg er ikke den helt store laksefisker - så er det på plads.
 
Jeg binder dog mange laksefluer i dag - til mig selv såvel som andre, og blandt "de andre" er der en 2-3 MEGET drevne laksefiskere. De to er ligeglade om der kommer JC på deres fluer - den tredje insisterer på det. Det kan man jo så bruge til hvad man vil.
 
Jeg havde på min aller første tur til Norge efter laks en oplevelse, som jeg måske burde tage noget mere til efterretning end jeg gør: Jeg fiskede i en lille, meget klarvandet elv i Sydnorge. De stykker vi fiskede løb gennem skov og meget andet, og elven var i det hele taget meget smuk, og jeg vender også tilbage en dag. Jeg fiskede et stykke, hvor vandet var forholdsvist lavt, og der stod mange laks. Af den grund var jeg MEGET fokuseret på at spotte fisk, og en formiddag faldt lyst bare helt rigtigt, så vandet blev næsten helt gennemsigtigt. Jeg så ingen laks, men jeg kunne se min flue, helt tydeligt, svinge hele vejen over den lille elv. Det vil sige - det jeg kunne se var en meget tydelig JC-fjer!!!
 
Jeg husker at have læst (måske var det i Kims artikel, der er refereret ovenfor), at JC har en naturlig fluorescens, der gør dem meget synlige under de fleste lysforhold. Jeg kender en irsk laksefisker, der insisterer på at binde sine laksefluer af så mange fluorescerende materialer som muligt - om det er det der gør at han fanger ulideligt mange laks ved jeg ikke, men det tror jeg - det kan umuligt være fordi han er en bedre fisker end mig :-).
 
Alt i alt så tror jeg at JC-fjer KAN være en udslagsgivende faktor på den rigtige dag - på den rigtige laks - i det rigtige lys - i det rigtige vand osv. Men enden på det hele er stadig, at det er MEGET få af mine egne fluer jeg sætter JC på, men det hænder.....
 
Sikke en masse tekst for at sige så lidt :-).
 
Lars


Redigeret af Gonzo - 01 Dec 2010 kl. 09:34
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 14:40
Hej Lars
 
Jamen jeg tror mit udgangspunkt må blive at jeg starter uden, og så må jeg se om der engang skulle snige sig nogle på et par mønstre.
Leder for øvrigt efter noglem mønstre der vil kunne bruges i Tovdalselva i august måned, gerne på rør, nogle forslag?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres