Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hvilket digital termometer ??

 Besvar Besvar
Forfatter
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hvilket digital termometer ??
    Sendt: 30 Nov 2010 kl. 16:00
hejsa alle lystfisker jeg er på udkig efter et digital vandtermometer  til mit kystfiskeri

har kigget lidt på et orvis

hvad bruger i ??  hvad kan i anbefale ??

mvh kenneth
Til top
Kennet Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Damm

Tilmeldt:: 04 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Damm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 16:36
Hej Kenneth
 
Hvad med denne model, den virker perfekt:
 
 
Venligst
 
Kennet Petersen
Damm's Fly Design
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 17:02
Til top
Jeppe Sikker Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sikker

Tilmeldt:: 03 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sikker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 17:07
Er der nogen der har prøvet at teste de digitale termometre ordentligt?
Jeg har selv lavet en hurtig test i en grejbutik i et glas vand og det fik mig hurtigt overbevist om at det var alt for upræcist i forhold til et analogt.
 
Jeg er lydhør overfor gode resultater. Min test havde trods alt nogle begrænsninger.
 
Generelt er 2 gr. nøjagtighed ikke nok - Jeg vil meget gerne under 0,5 gr. og helst endnu mere.
 
Hilsen
 
Jeppe
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 17:34
Jeg læste på et tidspunkt en test af et infrarødt termometer, som man blot skal rette mod vandoverfladen og på den måde måle temperaturen. Det dumpede med et brag som værende for unøjagtigt.
 
En tolerance på 2 grader duer ikke, og slet ikke om vinteren, hvor 0,5 grad kan gøre hele forskellen.


Redigeret af Rådhede - 30 Nov 2010 kl. 18:57
Til top
Jeppe Sikker Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sikker

Tilmeldt:: 03 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sikker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 18:00
Hej Ole
 
Det var også det jeg nåede frem til - på de tidspunkter hvor temperaturen rigtigt betyder noget - så er det netop de små marginaler der er altafgørende...
 
/Jeppe
Til top
thorsten Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thorsten10

Tilmeldt:: 30 Nov 2010
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thorsten10 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 18:58
Hej,
Ved godt at det er et sidespring i tråden, men er selv lidt grøn i kystfiskeriet så vil lige udnytte muligheden og høre om ikke I kan forklare mig hvordan I egentlig bruger vandtemperaturen aktivt i jeres fiskeri? Hvordan reagerer I fx. mht. agnvalg, indtagning/indspinning når I har målt vandtemperaturen?
 
//thorsten
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 19:08
Citat: thorsten10

Hej,
Ved godt at det er et sidespring i tråden, men er selv lidt grøn i kystfiskeriet så vil lige udnytte muligheden og høre om ikke I kan forklare mig hvordan I egentlig bruger vandtemperaturen aktivt i jeres fiskeri? Hvordan reagerer I fx. mht. agnvalg, indtagning/indspinning når I har målt vandtemperaturen?
 
//thorsten
Hej Thorsten
 
Jeg måler efterhånden kun vandtemperaturen om vinteren, når det er rigtig koldt. Når vandtemperaturen når ned på 2-4 grader, så er det som regel de helt små marginaler der tæller og kan gøre hele forskellen.
Derfor kan en forøgelse af vandtemperaturen med bare en halv grad betyde alt eller intet, og her er et nøjagtigt vandtermometer second to none.
Det gælder altså om at forsøge sig på forskellige steder, og så måle vandtemperaturen hvert sted og på den måde finde en "lomme" med lidt varmere vand.
 
Mine målinger har ingen betydning for agnvalget, idet jeg om vinteren generelt sætter indspinningshastigheden ned, og iøvrigt sværger til brugen af woblere, som netop kan spinnes langsomt ind.
Til top
Orla Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ors

Tilmeldt:: 16 Aug 2004
Geografisk: Sjæland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ors Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 21:48
Den infrarøde teknologi egner sig ikke til at måle temp. på en vandflade, der skal bruges et termometer med direkte kontakt til vandflade.
Mvh Orla 
Til top
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 23:36
Citat: Damm

Hej Kenneth
 
Hvad med denne model, den virker perfekt:
 
 
Venligst
 
Kennet Petersen
Damm's Fly Design


den infarøde model du linker til er desværre  for upræcis , den måler kun overfladetemp ,   det duer ikke vis du eksembels  står i skridtdybte og måler temp
men takker for svaret !!!!Smile

nå jamen så ender det  nok med at jeg  køber et analog ,

høre gerne fra andre ihvad i bruger af vandtermometer ???








Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 11:48
Hej Kenneth.
 
Så kan jeg ikke lade være med at komme med mit synspunkt længere.
 
Arbejder med forskning og har mange forskellige termometre og ved noget om det.
 
Du skal for at få en nøjagtig aflæsning købe et rigtigt dyrt et.
 
Har mange gange testet virkningnen på både dyre og billige. Ved hjælp af et reference termometer tager man mange målinger (feks isvand, 10 grader varmt vand. Så kan man lave en validering på instumentet og se om det lever op til de krav man stiller samt forskellige specifikationer på kassen til udstyret.
 
Selv meget dyre termometre har en afvigelse som man skal kende for at måle temperaturen korrekt.
 
DMI´s målinger er meget bedre.
 
Vh
 
Lars
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 11:50

Som skrevet tidliger, et analogt er vejen frem, hvis du kender dets afvigelse.

Til top
Henrik Haupt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Haupt Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2004
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Haupt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 12:43
Helt ærligt
 
Bliver det ikke lige lovligt avanceret Smile
 
Det er da lige meget om termometeret har en afvigelse, den er vel hele tiden ens for det pågældende termometer.
 
Så når man måler temperaturen på den ene plads og så skifter til en ny og måler her, så får man da at vide, om den nye er koldere eller varmere end den første, og hvor meget.
 
Mvh.
Henrik Haupt, der selv bruger et infrarødt fra William Joseph:
 
 


Redigeret af Henrik Haupt - 01 Dec 2010 kl. 12:44
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 16:05
Citat: Henrik Haupt

Helt ærligt
 
Bliver det ikke lige lovligt avanceret Smile
 
Det er da lige meget om termometeret har en afvigelse, den er vel hele tiden ens for det pågældende termometer.
 
Så når man måler temperaturen på den ene plads og så skifter til en ny og måler her, så får man da at vide, om den nye er koldere eller varmere end den første, og hvor meget.
 
Mvh.
Henrik Haupt, der selv bruger et infrarødt fra William Joseph:
 
 
Avanceret? Næh, jeg er spinnefisker - så jeg har overladt det avancerede til fluenørderneWink
 
Til gengæld så stiller jeg det ydmyge krav til et vandtermometer, at det er i stand til at måle temperaturen så nøjagtigt som muligt, og +/- 2 grader er bare ikke i orden.
 
Hvis du er tilfreds med et termometer, der er i stand til at måle temperaturen på vandoverfladen, i stedet for nede i vandsøjlen, hvor fisken jo for det meste opholder sig, så er den jo bare fjong og kringelingWink 
 
 Det er bare ikke nok for mig.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 19:00
Hej Ole
 
Bare et spørgsmål, hvordan måler du temperaturen der hvor fisken er? Jeg mener, selv om jeg fortrinsvis er fluefisker, så har jeg ikke en chance for at vide hvad temperaturen er andre steder end lige der hvor jeg befinder mig, og når jeg svømmer på pladserne om sommeren, så støder jeg på masser af varme og kolde lommer, jeg ikke kan måle når jeg fisker. Og når du er spinnefisker er din rækkevide vel noget større end det jeg kan præstere med en flueline, så hvordan ved du at en forskel på 0,5 grader der hvor du står er lig med en forskel 10-20-30-40-50 etc meter ude hvor din wobler befinder sig?
 
Mvh
Lasse
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 19:25
Citat: LasseK

Hej Ole
 
Bare et spørgsmål, hvordan måler du temperaturen der hvor fisken er? Jeg mener, selv om jeg fortrinsvis er fluefisker, så har jeg ikke en chance for at vide hvad temperaturen er andre steder end lige der hvor jeg befinder mig, og når jeg svømmer på pladserne om sommeren, så støder jeg på masser af varme og kolde lommer, jeg ikke kan måle når jeg fisker. Og når du er spinnefisker er din rækkevide vel noget større end det jeg kan præstere med en flueline, så hvordan ved du at en forskel på 0,5 grader der hvor du står er lig med en forskel 10-20-30-40-50 etc meter ude hvor din wobler befinder sig?
 
Mvh
Lasse
Jeg har vist ikke skrevet noget om, at måle hvor fisken er? Jeg har derimod givet udtryk for, at det ikke giver nogen som helst mening at måle temperaturen på vandoverfladen, og det mener jeg stadig. Det enste tidspunkt fisken opholder sig i overfladen er når den skal nettesWink
 
Jeg foretrækker at måle temperaturen nede i vandsøjlen, gerne nede ved bunden, og det giver jo sig selv, at det er på det sted jeg står - det regnede jeg ikke med skulle være nødvendigt at forklare i detaljer, men det hænder jo at jeg tager fejl.
 
 
 
 
 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 19:29
Hej Ole
 
Helt ok, så meningen var altså at finde den lomme med en anelse varmere vand så du kan stå og holde varmen bedre om tæerne, ikke at finde varmere vand fordi der kunne være fisk Smile
 
Cool nok!
 
Mvh
Lasse
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 19:41
Citat: LasseK

Hej Ole
 
Helt ok, så meningen var altså at finde den lomme med en anelse varmere vand så du kan stå og holde varmen bedre om tæerne, ikke at finde varmere vand fordi der kunne være fisk Smile
 
Cool nok!
 
Mvh
Lasse
Den fortolkning må helt stå for din egen regning. Vi har nok forskellig opfattelse af, hvordan et vandtermometer skal anvendes - det er fint med mig.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 20:02
Citat: Rådhede

Den fortolkning må helt stå for din egen regning. Vi har nok forskellig opfattelse af, hvordan et vandtermometer skal anvendes - det er fint med mig.
 
Hej Ole
 
Jamen så oplys mig dog om hvordan sådan en sag skal anvendes og hvad man får ud af det Smile
 
Mvh
Lasse
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2010 kl. 12:39
Tager ingens parti her, men. Havde engang et termo meter der næsten var indkapslet i metal. Det blev brug t til at kast ud på stangen. Jeg lod det ligge på bunden i op til et min. og spandt det så ind. På den måde kunne jeg bedømme om der var store svingninger i det pågældende område jeg fiskede i.
NB, det er under gedde fiskeri jeg har anvendt denne metode.
 
Vh
 
Lars
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres