Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt legetøj til rørfluer.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nyt legetøj til rørfluer.
    Sendt: 11 Dec 2010 kl. 14:38
Jeg har under en snak med nogle af husets udenlandske fluefiskere, fået en del spørgsmål omkring de nye tiltag, som er tilstede, med tilbehør til binding af vores rørfluer.
 
Jeg har i en begrænset periode fået lært at bruge de nye tilbehør, såsom vægte - cones - og allehånde kineserhatte, men har ikke nået, at få stumperne brugt til det praktiske fiskeri.
 
Vores snak gik på, om de nye tiltag, kritikløst, kunne bruges i det praktiske fiskeri, især i å og elv, hvor laks og havørred, må være fangst mål nr.1 - men noget af det kunne vel også omdirigeres til kyst og geddefiskeri.
 
Hvad er den foreløbige erfaringen med de nye tiltag? er der nogen effekt i de tiltag, som man lægger på eksempelvis rør, og har man den erfaring, at de i en given situation evt. fange flere fisk? og er der noget af tilbehøret, som man skal holde fingrene fra.
 
Spørgsmålet flere fisk, er min verden ikke mere i  fryseren, men mere et spørgsmål om, at vi evt. kunne "nøjes", forstået sådan, at vi ville få nøjagtig samme fangster og oplevelser, med de gamle typer fluer. Er der nogle erfaringer omkring nyt og gammelt?
 
Bindeteknisk, er jeg selvfølgelig med på at gå til den, når der er nye veludførte produkter, men jeg kan så, som professonel se, at det koster altså ved kasse 1, når de nye tiltag, skal i brug, og jeg synes, at prisen for 1 stk.velbundet moderne rørflue, er ved at nå et loft, hvor den slags fluer, ikke kan betales af alle almindelige dødelige fluefiskere!
 
De produkter jeg arbejder med er fra Peter Falkenberg - og så nu hvor hele serien er klar fra Protube, har jeg taget noget af deres program ind, som har min interessse.
 
Jeg er sikker på at Protube er meget vel gennemtænkt, men jeg kan ikke lide, at priserne hos forhandlerne minder om monopol, der skal gerne være mulighed for lidt prisforskelle, men den type monopol, er jo desværre velkendt i grej / grossist miljøetCry
 
Tråden her vil jeg sætte pris på bliver behandlet seriøst, saglige og uddybende kommentarer og praktiske erfaringer modtages gerne, hvis ikke tonen holdes, så fjernes trådenWink
 
Mvh
P.K.
 
 
Til top
Kent Bille Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kent bille Avatar

Tilmeldt:: 30 Apr 2002
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kent bille Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 15:10
Hej Per
der er hermed åbent for en debat hvor der vil være en del faktore der spiller ind
fordele/ulemper hvilke elve/åer der fiskes elller hvordan man ønsker at bygge sin flue op og dermed udnytter materialerne fra eks pro tube mm...
 
jeg har selv leget en del med det meste efterhånden og kan se fordele og har oplevet ulemperne under praktisk fiskeri...det handler i høj grad om at kende materialerne ellers er der stor sansynlighed for at man for en dårlig oplevelse..
 
jeg har især på det sidste leget meget med rørfluer til kysten og de fluer jeg nu er nået frem til vil jeg ikke idag undvære i min boks.....om prisen overstiger rammerne for hvad der er fornuftig går jeg egentlig ikke så meget op i da en stor del af mit fiske liv jo også har stor værdi for min livskvalitet og på den måde gør det ikke så meget at det koster lidt indimellem
At glæden ved at hygge sig og kigge på de ting som kommer ud i den anden ende overstiger...slidet på de surt optjente lommepenge...
 
lige en hilsen og en god jul til dig og konen fra din Nabo
 
vh
Kent Bille 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 15:19
Hej Kent.
 
Tak for svar og hilsen, vi snakker sammen om binderiet i det nye år.
 
Er helt enig i at forhold, og ikke mindst kvaliteten af materialer er vigtig, derfor er mit input i denne også henlagt til erfaringer.
Kystens rørfluer er jo et spændende område, som vi slutningen af 70erne, nærmede os lidt, men det er jo reelt et område, hvor ikke så mange bruger rørfluer, mon ikke det kommer, jeg har da stadig en Flash 9 med kaninstrip på programmet, og det durWink
 
Økonomi omkring vores hobby er jo altid til diskution, dyrt eller billigt ligeså.
 
Mvh
P.K.
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 15:40
Hej Per.
Jeg mener at mange af materialerne i "hardware" afdelingen er gammel vin på nye flasker.
Heldigvis er vi mennesker forskellige, så nogle vil gerne betale Store summer for at få "de vise sten" jeg tror bare ikke på at de fanger mere, der skal der nogle andre faktorer med i ligningen.
/Allan
Til top
Kent Bille Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kent bille Avatar

Tilmeldt:: 30 Apr 2002
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kent bille Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 15:55
Hej Allan
 
hvad mener du med gammelt vin på nye flasker......skal bare lige være sikker på at jeg læser det du skriver !!...er det de forskellige fabrikanter ligner hinanden elller hvor er vi henne i dine synspunkter....
udviklingen er jo egentlig ikke så gammelt i det store perspektiv....
 
jeg syntes bare det er fedt der er nogen der vover pelsen eller bliver inspirreret af andre til at vidreudvikle noget " gammelt vin "
 
ikke sikkert jeg logger på idag...men vi kan jo lige ringes ved.....nu skal der handles ind
 
Kent Bille
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 16:34
Hej Kent.
Det jeg mener er at feks. en  tung Crayfishkrop sagtens kan laves bedre med dubbing og belastning, Bevares det er nemmere at lave med plug and play enheder, men en del af de forskellige "hatte, rør Oa. kan sagtens lave med andre midler og langt billigere end  disse vidunder stykker plastic. Et eksempel er det nye sort i Struds spey fjer som nu er steget i pris, fordi at det er blevet gjort til det nye inden for Laksefluer.

/Allan

  
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 16:43
Citat: allan overgaard

Hej Per.
Jeg mener at mange af materialerne i "hardware" afdelingen er gammel vin på nye flasker.
Heldigvis er vi mennesker forskellige, så nogle vil gerne betale Store summer for at få "de vise sten" jeg tror bare ikke på at de fanger mere, der skal der nogle andre faktorer med i ligningen.
/Allan
Hej Allan  -  Jeg er helt enig. Jeg har et udvalg at "FITS-produkterne", og dét holder jeg mig til. Hvis jer skulle gå over til f.eks. Pro-Tube, så ville det kræve en ikke helt lille investering, om bare jeg ville have et lille udvalg af de forskellige "byggeklodser" i forskellige størrelser og i et varieret farvespektrum. Der findes andre løsninger, der er mindre "Lego-agtige".
 
Men fedt for dem, der synes om idéen - jeg springer for en gangs skyld over.
Mvh JB
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 16:59
Og dette billede vise jo med al tydelighed hvor dejligt det kan gøres med ret simple midler.

/Allan


Redigeret af allan overgaard - 11 Dec 2010 kl. 17:01
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 17:11
Smile  Ja, fluen "Hønhøj" står ikke tilbage for belastede kinøjserhatte med foranliggende propel og variabel kropslængde! LOL
Mvh JB
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 17:19
OK det er helt skønt med en debat om "de nye tiltag", og der er sikkert at detl der virker. men er det nødvendigt?
Et rør fra en vatpind er billigere, kan kortes til den længde du ønsker og er lige så god som en pro- eller fits tube. Den fisker hverken bedre eller dårligere!
 
Nu skal man jo ikke stå i vejen for udviklingen og teknologien, så jeg mener at alt er velkommet, men meget er et  "Fiskemodefænomen" som så meget andet i vores ret vidunderlige verden.....
Glædelig jul til alle i nord, syd øst og vest.
Per Hansen
 
 
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 17:24
Jeg er overbevist om at alt det nye der hittes på, ikke fanger en døjt bedre end gode gamle afprøvede ting, lavet af langt billigere og mere simple ting.
Men som vi alle ved, så flytter troen jo bjerge, og der er ingen tvivl om at det man tror på, også fanger fiskene, nok fordi det sidder mest for enden af forfanget, ihvertfald når det gælder der "dumme" arter som Laks og Havørred, der hugger af ren aggression.
Af erfaring ved jeg at det der er i vandet, også er det der fanger fiskene, bare se Pattegrisen, der efter sigende udkonkurrerer alt andet på kysten, en sandhed med modifikationer hvis man spørger mig, klart den fanger fisk, når alle landets proffer har den i vandet.
Med hensyn til de mange ting der kan bruges til rørfluebinding, er jeg ikke i tvivl om de kommer til at fange fisk, det er jo logik når alle skifter ud, men bedre end gamle kendinge tror jeg ikke det er.
 
Bare min mening.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 17:29
Hej Keld
Det er helt klart det med bl.a. pattegrisen, før var det honey shrimp og sådan skifter, se bare her hvad en af mine USA venner har bedrevet.....smiler
 
han hedder JUNI FISHER og den er da helt skøn.....ikk.
 
Per Hansen
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 18:09
He,he... nyt og nyt..
 
Hardy havde propel laksefluer på programmet i 40 'erne tror jeg det var.
Rørfluer med tyngde foran (før tunge korte rør blev almindelige) lavede man med et hagl (til luftgevær) med hul i som man satte foran fluen...
Tunge korte rør er efter min mening den største "nyskabelse" inden for rørfluer som virkelig har en fordel.
 
Ingen tvivl om at visse af de "nye" materialer har fordele, men en del af dem er ret ligegyldige i praktisk fiskeri...
Eller kan i alt fald bedst beskrives som en fordel for producenten/forhandleren og den der har bundet så mange fluer at der bare skal noget nyt legetøj til.
 
Mine egne fluer er simple men fanger mange fisk, sjovt nok har hovedparten af de erfarne fiskere jeg har mødt ved elvene i Sverige og Norge nogle ganske simple fluer (også helt latterligt simple) som deres favorit selvom deres æsker ofte indeholder en hel del flotte komplicerede mønstre som er bundet i løbet af vinteren, men sjældent sidder for enden af forfanget.
 
Nogle binder fluer for at få effektive fiskefluer (ofte simple mønstre), og så er der andre der nyder fluebinding for fluebindingens skyld (ofte komplicerede mønstre).
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 18:25

Hej Keld Skytte.
 
Er det i bund og grund ikke sådan, at alt de nye bliver en form for legetøj?
 
Min indfaldsvinkel kunne være, at bruge de rørfluer, som Jan Grünwald brugte, han har da under alle omstændigheder vægt bag, med de fangster, han hat fået op gennem årene, og det på standard rør.

 

Jeg har så en påstand:
  
Jeg tror ikke, at vi i Danmark, kan få laks dresseret til at tage bestemte mønstre, jeg har på fornemmelsen, at det er helt tilfældigt, hvad laksen tar, og en statistik over dansk fanget laks, ville vise, et meget stort antal af varianter af fluer, det sagt fuldstændig uden dokumentation.

 
Er det så meget anderledes i de nordiske og andre elve, jeg tror stadig at laksen hugger pr. instinkt, og det er et spørgsmål om, at der fiskes tit nok med et givent mønster, men så er vi også over i den rene statistik! 

Jeg tror, at fangst af laks sker i en situation, hvad det hele spiller, alle forhold er til stede, modsat havørrederne, som vi kan lure, da de altid gør det samme, også bruger de samme pladser, år efter år, men så skal man også være igang det meste af sæsonen, ellers bliver det også helt tilfældigt fiskeri!
 
Måske vil en meget erfaren laksefiske, mene det samme om laksen!
 
Jeg håber på at tråden på 123nu, vil løsne op for sådanne oplysninger, men jeg har på fornemmelsen, at de rigtige aktive, med fangne laks, ikke kommer ud af busken, og langt mindre vil fortælle, hvad de har fanget på, men det er jo ikke anderledes, end ved havørred fiskeriet, i eksempelvis Karup å, der skal de lokale heller ikke have noget lagt ud til turisterne.

 

Jeg vil allerede nu give udtryk for, at de glæder mig, at 123nus gamle cirkusheste er på banen i denne tråd, tak for det, det giver altid saglige debatterBig smile

Mvh
Per Karlsen.


Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 18:26
Det ville være bedre hvis der var en fælles størelse på produkterne så de kunne skiftes indbyrdes, som det er nu er et veksel mellem de forskellige systemer umulig uden en større udskrivning. ( jeg ved godt at det selvfølgelig ikke er producentens ide, da det fremmer omsætning at de ikke passer sammen).
Jeg har taget konsekvensen og bruger alt det der er godt og så får jeg det til at passe med lightere og drimmel.
Angående rørfluer på kysten så jeg et ret godt argument for at bruge rør på kysten de ruster ikke.
Michael 
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 18:27
Hvis i får lyst til at prøve ide med hagl som Rasmus beskriver,så husk det skal være rundhagl
pris 500stk ca 40kr så skulle der være til et par fluer Wink
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 18:34
Fin flue Per, tror den kan lave en del poppen med lidt rygsvømning i overfladen ;-)
 
Og Rasmus, det med det simple, er også det jeg har oplevet i de smålakseelve hvor jeg har fisket, rørfluerne skulle være MEGET let klædte for at fange fisk, personlig syntes jeg at zonker strips på en rørflue, får den til at ligne en Rapala i fylde og farve, men det er vel heller ik´så ringe endda.
 
Jeg forstår da udmærket glæden ved at kreere noget flot til at binde for enden af forfanget, ligeledes troen man har på noget man selv har opfundet, og deri ligger hele humlen vel i vores fiskeri, bild mig ikke ind at man kan blive ved med at finde på stadig "effektivere" agn, det har jo pågået i de 35 år jeg nu har fisket, og vi fanger stadig hverken mere eller mindre.
 
Jeg vil endnu en gang påstå, at de "bedste" agn det være sig blink eller fluer, er dem der promoveres, og derfor fisker mest, en hel anden snak er fiskeri efter snu Bækørred og Stalling hvor imitationerne ofte skal ligne på en prik.
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 18:51
Hov Per C. så lige dit indlæg, Laksefiskeriet i de danske åer, hvilket for mig vil sige Skjern, er egentlig en sjov ting, du er inde på at visse fanger flere fisk end andre, og deri har du jo ret.
Grunden til disses bedre fangster, tror jeg skyldes mange elementer, hvori fluemønsteret betyder det mindste, jeg er helt sikker på at en laks der er i hugget, knalder på næsten hvad som helst, dette er jo som du selv er inde på, allerede bevist ved at se på de mønstre der er fanget på.
Den vigtigste årsag til at de samme personer fanger flere fisk pr. sæson er deres lokalkendskab, antallet af timer med agn i vandet, samt ikke mindst evnen til at lægge effektiv fisketid, på de rigtige tidspunkter, ser man på fangststatistikkerne har fangerne ofte flere fisk indrapporteret inden for korte tidsrammer, fordelt over sæsonen.
 
At fluerne har mindre betydning, har jeg ved selvsyn noteret mig ved at en del af de gamle ræve derovre, stort set aldrig skifter flue eller opsætning, de fisker bare igennem, gør man det tit nok, ja så knalder fisken på en dag, jeg vil sige at jeg nærer stor respekt for disse gæve fiskere, der tror jeg, griner lidt af alle de fisketosser der kommer rendende med alt hvad hjertet begærer, uden at fange en døjt, En ting er sikkert mange eksperter der har fanget Laks i dyre vande rundt omkring i verden og tror de er verdens lakseorakler, de burde nuppe en tur til en Vestjysk lakse å, og se hvad der så sker.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 18:59
Kære Keld......
Den burde være en JuHu pige hos "Cried kreole and the coconut's"
 
Nå spøg til side...alt har jo sin anvendelse, også de ny ting, men der er meget mode , også indenfor vores sport, og hvis der ikke var det, så havde vores venner i branchen heller ikke noget nytv at byde på...og det er sgu ldt TRÆLS...ikk.
Selvfølgelig køber jeg også alt det nye, men samlingen i "phluefactory" er efterhånden så stor, at det er lidt svært at finde rundt iden!
Tænd for "fjæneren" og se vores "jernladies give spanjakkerne lidt med spanskrørret" rigtig god aften til alle...
 
Per Hansen
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 19:01
Lige en ting til......jeg kender en mand som kun har 2 fluer " ( skriver to ) fluer i sin "æske" når vedkommende fisker på nordkysten........og han fanger rigtig mange fiske.....
KH
Per Hansen


Redigeret af Taonga - 11 Dec 2010 kl. 19:01
Til top
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 19:10
Jeg har selv haft kig på 'det nye plastik', men har altid lagt det tilbage efter at have haft det i hånden. I mine øjne er det ingen charme og unødvendigt dyrt i forhold de mange fornuftige alternativer der findes. Hvis man går op i sit binderi synes jeg fluerne mister sit særpræg. Det er ikke så udbredt hvor jeg færdes :-)
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 21:37
Jeg kunne godt tænke mig at se disse fine kystrørfluer?
 
hvad er ellers fordelene ved rørfluer frem for de "normale" fluer til kyst brug?
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 21:55
Hej Per!

Med hensyn til det praktiske fiskeri, så tror jeg det korte svar er at det hele virker - om det kan fange flere fisk er et andet spørgsmål, men det virker fint - fluerne er ikke synderligt svære at kaste, selv med en stor kineserhat.

Jeg fisker en del med rørfluer med turbocones foran. Om det virker - altså i form af forøgede chancer for fangst - ved jeg ikke, men jeg kan tydeligt mærke at fluen yder mere modstand og flytter mere vand når den svinger over åen. Og jeg TROR det har en øget effekt. Når jeg på trækket i linen kan mærke forskel, så tror jeg på at fluen virkelig udsender mere lyd og trykbølger i vandet, hvilket gør den mere "synlig" for laksen/havørreden i det ofte humusfarvede/grumsede vand jeg (vi) fisker i. Jeg kan uden de store problemer fiske/kaste med en 10cm lang rørflue med en str. M turbocone på min 9'6" klasse 7 - også i speykast.

Jeg sådan for det meste enig med Kent - jeg kigger heller ikke så grundigt på prisen - hvis jeg synes et produkt er interessant, så betaler jeg gerne for det. Men der er selvfølgelig en grænse, og fx når talen falder på Pro Tube-systemet, så er det klart at når fluen er bundet færdig kan den sagtens koste måske 15 eller endog 20 kroner. Men på den anden side - hvad er det i forhold til en Rapala? En fjerdedel? Pro Tube systemet har mange interessante "dimser" og jeg bruger nogle af dem i nogle bestemte fluer, hvor jeg synes systemet er de andre "systemer" overlegent.

Men fanger man flere fisk med en "fuld-dresset" moderne rørflue med indbygget vægt, farvet rør, vinge af skindstrip og hoved at en "kineserhat" end man ville med en Sunray Shadow? Sandsynligvis ikke, men de er sjovere at binde :-)

Lars
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 22:16
Hej Lars.
 
Jeg har igennem mange år haft mange interessante diskutioner, omkring den tanke, hvad fiskene egentlig reagere på.
 
Jeg overbevist om, at havørrederne uden diskution, reagere på larmende fluer, både nat og dag, men natfiskeriet, er jo selvfølgelig det mest oplagte med hensyn til støj omkring fluen, og jeg har i perioder, fanget gode fisk, ved brug af muddler, også på kysten.
 
Karup å og Uggerby å, har tit havørrederne stående meget langt inde i, og under grøden, endda op til 1 m. inde under egen brink, og her har jeg bemærket, at mønstre der er store, evt. sorte med al digel dang på, kan få fætter havørred ud i åbent vand, ofte med en voldsom rulning og angreb på fluen, så her virker støjende fluer tilsyneladende, jeg tror ikke, en almindelig klædt flue, ville få samme opmærksomhed!
 
Laks især i Danmark, fanget om dagen, er jeg lidt tvivlende på, om man får flere hug af, når ens flue er "larnende".
 
Jeg kunne godt tænke mig at hører fra folk, som fisker meget i Norge, om hårdfiskende vande, ville give flere hug på fluer der larmer, altså fluer, der bevidst har bulende eller anden støjende effekt.
 
Jeg har i de samtaler, jeg har haft med meget proffessonelle laksefiskere, ikke det indtryk, at man gør ret meget for at få fluen til at bule eller larme, og som nogen gør opmærksom på, der er nogle mønstre, som har fornærmende lidt tøj på, og som virkelig fanger fisk, bare de bliver præsenteret rigtigt, så vil laksens instinkt tage over.
 
Summa sumarum, er laksen i den grad ligeglad med de tiltag på fluerne, der giver støj?
 
Jeg ikke sikker på, at netop laksefiskeriet behøver de tiltag, der giver buler og anden støj, hvad viser praktis erfaring?
 
Mvh
P.K.
Til top
morten bundgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Bundgaard Avatar

Tilmeldt:: 03 Nov 2004
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Bundgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2010 kl. 23:24

Vil gerne give mit besyv med til denne ganske fornuftige tråd.

Nu er det mig der designer Pro Tubefly systemet, og når jeg sætter mig ned for at designe et nyt produkt er det først og fremmest med udgangs punkt i mit eget fiskeri og ikke mindst min egen fluebinding. Hvad er det der kan forbedres, gøres mere flexibelt og ikke mindst forbedre fluens egenskaber og holdbarhed.  
 
Der er ingen tvivl om at en flue som Sunray Shadow i grund versionen er en konge flue der hvert år på det nærmeste skovler fisk op verden rundt, men den bliver i min verden lidt kedelig i længden.
 
Angående alle de forskellige discs, propeller og andre små "dimser" er de fremstillet til at optimere fluen. Soft disc kan jo feks. skiftes til en anden størrelse eller farve etc. Det kan selvfølgelig diskuteres om det er nødvendigt med 16 forskellige farver!! 
 
Angående kystfluer på rør er jeg ved at lægge sidste hånd på en rørserie der vil egne sig rigtig godt til kystfluer, med tungstens pulver indstøbt i plasten.
 
Morten
 
  
 
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 01:20
Hej Morten.
Misforstå ikke. Jeg synes det er super fedt at du udvikler, uden ildsjæle ingen udvikling, så keep it up.
Jeg er bestemt ikke afvisende for nogle af produkterne, men flere af dem mener jeg godt kan laves med gode gammeldag teknikker.


/Allan
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 02:20
Citat: PK

Hej Lars.
 
Jeg har igennem mange år haft mange interessante diskutioner, omkring den tanke, hvad fiskene egentlig reagere på.
 
Jeg overbevist om, at havørrederne uden diskution, reagere på larmende fluer, både nat og dag, men natfiskeriet, er jo selvfølgelig det mest oplagte med hensyn til støj omkring fluen, og jeg har i perioder, fanget gode fisk, ved brug af muddler, også på kysten.
 
Karup å og Uggerby å, har tit havørrederne stående meget langt inde i, og under grøden, endda op til 1 m. inde under egen brink, og her har jeg bemærket, at mønstre der er store, evt. sorte med al digel dang på, kan få fætter havørred ud i åbent vand, ofte med en voldsom rulning og angreb på fluen, så her virker støjende fluer tilsyneladende, jeg tror ikke, en almindelig klædt flue, ville få samme opmærksomhed!
 
Laks især i Danmark, fanget om dagen, er jeg lidt tvivlende på, om man får flere hug af, når ens flue er "larnende".
 
Jeg kunne godt tænke mig at hører fra folk, som fisker meget i Norge, om hårdfiskende vande, ville give flere hug på fluer der larmer, altså fluer, der bevidst har bulende eller anden støjende effekt.
 
Jeg har i de samtaler, jeg har haft med meget proffessonelle laksefiskere, ikke det indtryk, at man gør ret meget for at få fluen til at bule eller larme, og som nogen gør opmærksom på, der er nogle mønstre, som har fornærmende lidt tøj på, og som virkelig fanger fisk, bare de bliver præsenteret rigtigt, så vil laksens instinkt tage over.
 
Summa sumarum, er laksen i den grad ligeglad med de tiltag på fluerne, der giver støj?
 
Jeg ikke sikker på, at netop laksefiskeriet behøver de tiltag, der giver buler og anden støj, hvad viser praktis erfaring?
 
Mvh
P.K.
I dagtimerne og klart vand behøver fluerne ikke at larme - det er nærmest en ulempe, da fiskene (laks/havørred) opdager fluerne for tidligt og opdager bedraget. I uklart vand - eller i dårlige lysforhold skal fluen larme for at blive opdaget af fisken (laks/havørred). Der er for mig kun én forskel på arterne - og det er, at ørrederne er mindre aktive, når lyset er skarpt/vandet er klart end laksene er. Derfor fanges mange laks på små diskrete fluer i dagtimerne og ørrederne på larmende flueuhyrer om natten. Hvis du vil fange en ørred i klart vand om dagen, så må du overraske der med en lille diskret "lakseflue". Der er dog lige én ting mere - hvis du vil have ørreden til at hugge under disse omstændigheder, må du have fluen ned til fisken. Laksen er mere villig til at komme op til fluen. Jeg har fanget havørreder om dagen i klart vand på "larmende" fluer, men små diskrete fluer er efter min mening langt bedre.
 
Jeg skal lige tilføje, at jeg ikke kan kaldes ekspert indenfor laksefiskeriet, men jeg tror ikke på, at laksene er mere kræsne end ørrederne.
 
Mvh JB
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 09:30
Hej P.K
Tak for alle dine gode fluemønstre her på 123nu.

Jeg er ikke vildt god til materialekendskab osv. men binder da selv alle mine fluer og fanger også fisk på dem. De er ofte simple, da evnerne ikke rækker til mere.

Jeg kunne godt tænke mig hvis.........

1. Hvis lidt 123 brainstorming kunne sætte navn på 10 populære praktisk brugbare fluer til kysten - 10 til åen - 10 til Elven. Å og Elv fluerne er til laks og hø i Skandinavien. Alle å/elv fluer skal kunne varieres på krog og forskellige rør muligheder og hvor meget de skal dresses.

2. Fælles for dem alle, skal antallet af forskellige materialer til alle mønstre være så få som muligt. (økonomi som tråden egentlig handler om)

3. Tankerne skal gå på, at behøver pattegrisen nu også lige have så mange materialer for at fange ligeså godt? osv osv. Lad os få nogle mere simple varianter hele vejen rundt.

4. Farverne: Kan nogle lakse/hø fluer modificeres mht farver så antal materialer der skal købes begrænses.

5. Der skal fokuseres på at materialevalget, naturligvis kan fiske fluen korrekt.

6. Skal der nu også lige bruges jungle cock osv.

7. Hvad er det lige vi binder på? Tempelhund Confused osv. Der har været nogle problemer med fluer i Norge pga ulovlige materialer. Selv om en jungle cock er lovlig købt, skal der alligevel dokumenteres osv osv. - Altså materialer, som ikke giver problemer.

8. Jeg ved godt at kystfluerne adskiller sig i materialevalget fra å/elv fluerne, men nogle ting er fælles og ved lidt modificering og nytænkning, kunne nogle ting nok laves om. 

Jeg kunne fortsætte og det er allerede blevet omfattendeDead

Så kære P.K og andre dygtige fluebindere/fiskere i virkeligheden bør du/i lave en bog over ovenstående. Jeg tror det kunne blive en bestseller. Jeg tror at os, som jager HØ på kysten og åen, samt laks i Skandinavien repræsentere en rimelig stor gruppe. Vi binder fluer til det hele og kunne derfor godt bruge et samlet værk, som dækker materialerne til det hele.  For dælen hvor ville jeg gerne kunne få plads til det hele i een taske.  Det kan evt. laves på en cd eller i hæfteform, som kan købes. Det vil jeg sku gerne betale penge for. 

Bogen kunne starte med en billedoversigt, samt forklaring på egenskaberne over samtlige materialer til alle fluerne.

pyyhha

M.v.h Jesper

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 09:31
Til Morten Bundgaard .
 
Jeg vil med det samme gøre det klart, at der reelt ikke er en kritik mod selve Prosystemet, og jeg er som fagmand (Værktøjsmager) og opfinder, fuld af beundring over et flot resultat, som jeg ikke er i tvilv om har været igennem masser af test, både på det praktiske med værktøjer og udvikling, men jeg ville godt have den lille ting frem i lyset, er der belæg for at de forskellige værktøjer forbedre fangsten, eog er det et tiltag, hvor man mener, at det er holdbart over tid.
 
Jeg ville også mene, at med så stort proffessonelt tiltag, så må der vel være noget statistik, som viser, hvor godt dit produkt er, set i forhold til, hvad gamle systemer fanger, er det tilfældet.
 
Jeg tænker tit på de mange fremstød der har været med grej, som blev udråbt, som super fanger, og som reelt døde helt ud.
Jeg tænker tit på, hvor lang tid Jens woblere blev testet, og hvor lidt de egentlig idag, har intesse ud over samler værdi.
 
Jeg håber, så sandelig ikke at dit system er en døgnflue, men proffessonelt er det vel
lagt i faste rammer med salg og holdbarhed, eller det nu det?
 
de bedste hilsner fra
P.K.
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 10:56
Jeg vil da også lige tilføje at jeg heller ikke kritiserer systemet, der jo i bund og grund blot er en proffesionel udførelse af det vi alle har drømt om på et tidspunkt som fiskere, at finde guldægget, og det er da spændende med nye tiltag, jeg personlig er blot på vej tilbage, er begyndt at binde tradionelle vådfluer, og det er rart efter årtier med alskens opfindelser til kystens fisk, der forøvrigt ikke har rykket mine fangster en døjt, altså lige med den undtagelse at der i dag er betydelig flere fisk i vandet ved de fynske kyster.
 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 11:43
Hej Keld.
 
Jeg kan godt lide dit sidste input, mest fordi jeg så sent som i sidste uge, havde en meget lang snak med min gode ven Orla Grell.
Han er i dag højt oppe i årene, og fisker stadig med sine elskede fluer på kysten, men var meget frusteret over at se de fluer, man i dag bruger på kysten. Han kan ganske simpelt ikke få sig selv til at sælge sjælen til kunstmaterialer og udokumenteret fangstbarhed, og ham om det, han har haft nogle virkelige gode oplevelser og masdser af fangster igennem et meget langt lystfiskerliv, og hatten af for ham, han holder fast i sine principperSmile
 
Orla Grell mener i alvor, at de mønstre vi langede ud til det danske kystfluefiskeri i 80erne, er og bliver sagen, gennemarbejdet - dokumenteret fangere - og binding med materialer, så alle kan være med.
 
Ja, jeg siger jo ofte kan vi "nøjes", så er der igen grund til at gå over åen efter vand, jeg tror Orla Grell  har ret, ganske som du har, nemlig at vi godt kan nøjes, med det der er, og bibeholde vores oplevelser og årsfangster.
 
Jeg siger jo så også, at man ikke kan lade tiden stå stille, det kan man ikke i en hurtig moderne hverdag, og jeg bekender, at at jeg dagligt har tankerne ved nye fluer - typer og teknikker, men ikke for at fange flere fisk, det er ikke det, som driver værket.
 
Jeg tror nemlig også, som dig, at vi absolut ikke fanger mere på de moderne fluer, det er et spørgsmål, som alt andet at have fluen i vandet, og være på pladserne, når det sner.
 
Mærkeligt nok, er jeg blevet opfordret til, at lave de gamle kysfluesæt igen, så nostalgien kan blomstre, jo der er ikke noget nyt under solen, når der tales fiskeriWink
 
Mvh
P.K.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 12:07
Til Jesper Skjoldborg Bech.
 
Jeg synes dit indlæg er relevant, og også ok. at have alle de bolde i luften, meeen det at lave bøger og Cd er jo noget, som amatører nok skal holde sig fra, sagt af bitter erfaing af undertegnede.
 
Jeg arbejdede i 10 år på oplægget "Med Flue PÅ Kysten - Historisk Set", og skulle have udgivet en bog, men samtidig var der bøger fra Svend Saabye - Uffe Elleman Jensen - og andre meget kompetente forfattere, og ja, hvem vælger forlaget at satse på? selvfølgelig bestselere, helt ok.
 
Så det med en bog, er ikke relevant for ret mange indenfor lystfiskeriet, det er i min verden kun ganske få forfattere, som opnår en status, som ikke er døgn fluer, der er ganske enkelt ikke salg i det vi beskæftiger os med.
 
Omvendt tog jeg chansen og lagde bogens elementer over på CD, og det var mere for at få udbredt det, jeg havde bedrevet i små 35 år, til billig penge, og med mulighed for at kunne kopiere hele dynen, som det passer folk, og det har så virket, mest til undervisning, og så selvfølgelig, for at styre nysgerigheden hos almindelige dødelige kolgaer ud i lystfiskeriet.
 
I dag må det så være en DVD, og her overvejer jeg, at få lagt min gamle smalfilm super 8 - "Med Flue på kysten" ud, så alle kan se, hvad virkelige amatører roede med  i gamle dage, på kystflue sidenWink
 
Jeg er selvfølgelig ikke afvisende overfor dit forslag, men sådan noget som billeder af fluer, sammen med mønstre, det kræver utrolig resurser og tid, og man skal virkelig lave gode billeder af tingene, folk er forvente i dag, og kræver blizt klare billeder, hvor detaljen kan ses, og det gør man ikke bare sådan lige, som amatør!
 
Vi kan senere komme tilbage til dit forslag, jeg går på efterløn i 2011, så mååske er der en åbning herSmile
 
Mvh
P.K.
Til top
morten bundgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Bundgaard Avatar

Tilmeldt:: 03 Nov 2004
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Bundgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 14:15

Den primære grund til at jeg udvikler grej er glæden ved at skabe noget nyt og spændende som kan forbedre mit eget fiskeri, og udgangs punktet er altid hvad det er jeg selv står og mangler når binder mine fluer. Det er ikke nogen hemlighed at jeg er overbevist om at rørfluer er fremtiden, da fordelene i min verden er så åbenlyse at jeg udelukkende fisker rør. Problemet har indtil nu bare været at de materialer der var tilgængelige på markedet altid var kompromiser, og at materiale valget ofte var forkert. Hvis man ser på hvad der reelt er kommet af nyheder de sidste 5-6 år er det vist farvede rør der har været den største nyhed! 

Om man fanger flere fisk ved at benytte mit system, er svært at sige eftersom det ikke har været tilgængeligt længe nok til at give en fyldest gørende vurdering af om det er bedre en konkurerende systemer. Dog er jeg overbevist om at mine produkter giver en meget større mulighed for at "tweake" fluens udtryk, så det matcher det som man selv tror på, og tror man på sin fluen fisker den jo også bedre..
 
Nu sælger vi vores produkter i 20 lande over det meste af verden, og har solgt ca. én million rør her det første år, og det som jeg personligt bruger som succes parameter er de mails som jeg dagligt modtager fra fluefiskere frra hele verden, som fortæller mig at de, efter at de stiftede bekendskab med systemet fik muligheden for at sammensætte deres fluer på en måde som har øget deres fangster markant. Om det ville ha været det sammen med andre systemer er jo umuligt at sige, men det giver da lysten til at fortsætte med at udvikle et boost.   
 
 Ang. om mine produkter er langtids holdbare er jeg overbevist om at godt håndværk nok skal klare sig, også i det lange løb. Så klart vil der være produkter der udgår med tiden, da man jo ikke bare kan blive ved med at fylde på systemet. Jeg vil da også gerne opfordre alle der gerne vil være med til at udvikle og give deres mening til kende hvad angår mit system til at skrive til mig, eller registrere sig på www.proflytyer.com. Der er en gruppe i forumet(product development) hvor alle nyheder bliver presænteret og diskuteret inden produktet bliver sat i produktion.  Lige i øjeblikket er det et nyt fluestik der skal designes, og jeg lytter gerne til meninger og vinkler på hvad det skal kunne, hvad prisen skal være etc.
 
MVH
Morten
 
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 15:40
Hej igen P.K
Her er et lille eksempel hvad jeg skal bruge til 7 tilfældige mønstre i Karup å næste sæson. Fluemønstrene er fundet her på 123nu og KÅS hjemmeside for en måned siden.
Det drejer sig om:Den tropiske gråspurv - Nieren - black september variant - black september special - PR blå kost - blue pro soft night - Black and white variant 2.

soft cone blå 8mm

sort US - tube

plastrør

hvid bindetråd

sort bindetråd

Rød bindetråd

kobbertråd

blå icedubbing

blå mini flat braid

sort holografisk tinsel

sølv tinsel

oval sølv rip

oval guld rib

stort grizzle hackle

blå hane hackle

blå slappen hackle

sort hane hackle

rødbrun hane hackle

orange hane hackle

sort marabou

sort bucktail

blå bucktail

brun bucktail

hvid bucktail

orange bucktail

rød bucktail

gul bucktail

grævling

mellem hvid ræv

sort polarræv

sort egern

sort bjørn

rød krogstyr

ice chenille sølv

sort kaktus chenille

sort chenille

blå junglecock

junglecock

hvid flash i glo

blå mirror krinkle flash

flash

rød/gul lureflash

fluo gul garn

sort floss garn

rød uldgarn

perlehøne vingefjer

 Der skal sku lidt til de 7 fluer. Kan der mon reduceres i mønstrene og de fanger ligeså godt? Det tror jegWink. Ikke for at kritisere ophavsmændene i valg af materialer for der er jo mange indgangsvinkler til fluebinding. Jeg tror blot, at mange af os trænger til et udvalg af mønstre (jf. mit tidl indlæg), som er forenklet, med så få materialer til hele dynen, som muligt. Kunne det så være et fælles sjovt projekt på 123nu at finde ud af?



Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 15:58
Hej Jesper,
Det kan gøre nemmere: perlemorsfarvet flash, sort marabou til krop og hale, sort hackle, hvad du liggende af nylonstumper til rib og så en eller anden farve tråd, du synes er pæn. Busket til natfiskeri, tyndere til dag og til kyst. 
Jeg kunne personligt fiske havørred i 10 år kun med fluer af de materialer, hvis det skulle være. Jeg ville savne nogle specialfluer, men det er så det. 
Men hvor sjovt ville det lige væreDead
Claus


Redigeret af Claus Bech-Petersen - 12 Dec 2010 kl. 16:05
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 16:22
Til Morten
Jeg har ikke prøvet dit system, men er fristet af det. 
Jeg savner at din webside er lidt mere informativ. Der kunne være nogle eksempler på nogle valg/løsninger til eks. Karup eller andre meget besøgte vandløb i Dk og en beskrivelse af nogle konkrete fordele og kombinations muligheder til forskellige situationer. Evt. fulgt op af nogle aktuelle fluemønstre, som har ophav i den aktuelle å. Det kunne give et hint til et valg at komme i gang på. Generelt trænger din webside til en ordentlig omgang (ikke negativt ment) - jeg er selv erhvervsdrivende og ved godt at det kan gå så stærkt, at nogle ting lige bliver forsømt lidt hen ad vejen.

Jeg kommer for sjældent i en vel assorteret. grejbutik, hvor personalet kan give råd og vejledning. Det er trods alt nemmere, at stå med sagerne i hånden og snakke med en fagmand, som selv har prøvet det. Så igen info info info på websiden det er jo forholdsvis nyt og ikke noget jeg har set andre bruger. Husk at der kan være langt imellem butikkerne, som har et stort sortiment af fluebindingsmaterialer........og så er man af og til lidt doven.  
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 16:47
Hej Claus
Selvfølgelig skal der fortsat laves specialfluer. Jeg har selv bundet fluer i mindst 10 år og har lavet mange fluer, som jeg mener er gode hvor jeg fisker. Sådan skal det naturligvis være. Men der er en hårfin grænse for, hvor det går over til kunst fremfor en betydning i praksis. Mere kunst = flere forskellige materialer = dyre fluer.........så er vi tilbage til det, som trådstarten egentlig handler om. Jeg går blot mere vidt en P.K og nævner alle materialer

Hvis man er helt grøn i flueriet, ville det garanteret være lækkert med en forenkling af materialemængden af det hele, som jeg skriver længere oppe i tråden. Altså nogle "kedelige" basis udgaver af de kendte mønstre om man vil. Der vil alligevel opstå en masse varianter, som der altid har gjort. Jeg vil ikke derhen hvor vi blot kan nøjes med en red tag palmer (det ville være kedeligt). Jeg slynger så tal ud som...10 til Hø på kyst - 10 til Hø i å - 10 til Laks i Å/elv, med et begrænset valg af materialer, som kan bruges i alle 3 kategorier.
Det ville være en god hjælp for nybegynderen og hvis vi skal indrømme det...også for vi andre 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
morten bundgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Bundgaard Avatar

Tilmeldt:: 03 Nov 2004
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Bundgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 17:07
Hej Jesper.
 
Ang hjemme siden er det et af mine hænge partier. Vi er jo en lille virksomhed uden det store buget til hjemmeside udvikling, og store reklame kampagner og jeg laver det meste selv. Vi arbejder på at få nogle instruktions videoer klar til hjemmesiden, men det tager tid at få dem færdig.
 
Det med at det skal være specifik til et specielt vandløb i forholder jeg mig meget forsigtig til, da jeg ikke er ekspert på hvad der funker bedst i fks. Karup Å eller Skjern Å.
 
Det er bla. derfor jeg har et forum på min hjemmeside så folk der virkeligt ved noget om de enkelte vandløb kan diskutere det der.
 
Morten
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 17:21
Hej Morten 
Fair nokThumbs Up. Jeg tror det kan betale sig, at købe en løsning hvor du nemt selv hurtigt kan, ændre på tekst/billeder/video blot ved at logge ind online. Ikke noget med hjemmeside program på egen pc. Den skal ikke være fancy, blot overskuelig og meget informativ på Engelsk og dansk......det sælger hvis produktet er i orden.

Ok du behøver ikke gå helt i dybten på de enkelte vandløb, men blot udvælge nogle konkrete mønstre, hvor der vises/forklares fordelene ved praktisk brug og kombinations muligheder.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
morten bundgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Bundgaard Avatar

Tilmeldt:: 03 Nov 2004
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Bundgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 17:25
Point taken Wink
 
Morten
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 19:40
Hej Jesper,

Jeg bruger selv højest 6 eller 7 forskellige fluer til opgangs-havørrederne. 90 procent af dem tages på de to-tre mest brugte. 

Men jeg tror simpelthen ikke på, at man kan lave sådan en basisliste for fluevalget, som alle - eller bare de fleste - kan blive enige om. Hvis det var tilfældet, så ville vi jo ikke se alle de mønstre, der bliver publiceret rundt omkring.  Som eksempel, så kan jeg personligt ikke fordrage rørfluer, som jeg synes generelt er alt for klumpede (bortset lige fra Sunray Shadow). Andre har det sikkert sådan, at de hellere ville fiske skaller med melklister end bruge mine fluer til åens havørreder .... 

Og i forvejen er der jo masser af simple havørredfluer, som folk kan vælge at fiske med. Woollyen er bare en af dem.  

Claus
 

Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2010 kl. 19:59
Og så til Pers oprindelige - ganske fornuftige - spørgsmål. Som det fremgår af mit svar til Jesper, så er jeg ikke ligefrem rørflue-mand, men jeg har nu alligevel eksperimenteret med nogle af 'nyhederne'. 

Desværre synes, at det er temmelig svært at sige, om der er reelle forbedringer at hente ved de ting, som jeg har testet af. 

Tungstens-cones eller perler er jo oplagt dejlige at binde med, og jeg bruger dem faktisk på en del fluer. Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg dog ikke, at de i det praktiske fiskeri gør nogen som helst forskel i forhold til at bruge et metalrør eller i mit tilfælde noget belastning under fluens krop - og medmindre man fisker opstrøms, så er conen/perlen jo også skjult for fisken.... Men det er nemt at gå til og ser flot ud. 

Propeller har jeg haft liggende fast i mine flueæske de seneste 20 år, efter at jeg fik fingrene i nogle aflagte propeller fra Jensens propelspinner. Jeg er helt overbevist om, at de i nogle tilfælde har betydet fangster, som jeg ellers ikke ville have fået. Tilsvarende med løse softcones til at sætte foran fluen og Lazer Lights (små knæklys) som jeg er glad for til mine fluer til især den meget tidlige sommermorgen.  

Men omvendt, så er fiskeriet i de danske åer jo af en karakter, hvor vi sjældent fanger rigtig mange fisk på en tur. Så hvordan pokker man egentlig skal teste, om nye fluer er en forbedring, tja det aner jeg faktisk ikke... 

Derfor er jeg også lidt usikker på både propeller, softcones og lysstave. Noget tyder på, at de er en fordel under visse forhold - men jeg har ikke helt afkodet, om det skyldes tilfældigheder eller reelt er på grund af fluernes egenskaber. Men måske er jeg klogere om 200-300 havørreder mere på fluetyperne ... 

Claus






Til top
 Besvar Besvar

Skift forum