Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ulstang byg

 Besvar Besvar
Forfatter
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: ulstang byg
    Sendt: 25 Dec 2010 kl. 21:42
efter at ha set en flot bygget spinnestang hos korsholm bygget af ders stangbygger  på en tfo flueklinge har jeg længe gået og tænk på at lave en selv som let kyststang  men har lidt svært ved at finde ud af det jeg ønsker en stang der har blød top men er stiv resten af stangen jeg vil ha en der kast godt med små blink op til 8g 
 
hvilken klinge vil kunne bruges gerne tfo  og hvilken klasse ? 
 
har os tænkt på en ulstang bygget på en klasse 4-5 9fod 4 delt også  smide bunddelen væk så jeg kun bruger de 3 dele til stangen er det noget der kan lade sig gøre ?
 
god bag jul og godt nytår
mvh
christian
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2010 kl. 21:57
alt kan vel lade sig gøre...:-)
jeg ville tro at en 4'er klinge var for let... jeg havde en 8½ bygget på en fibatube #6 eller 7, den kastede op til 10-12 gr og var heeeelt vildt fed:-) af en spinnestang at være selvfølgelig;-)
jeg ved ikke havd du kan finde tfo klingerne til men de er nok ikke så fandens dyre, så det er vel bare at gå i krig
tjek de forskellige glog indlæg her:
godt nok er deres arbejde hovedsaglig basseret på fluestænger, menmange af deres tanker kan vel sagtens overføres til en UL spinnepind...
 
mik
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2010 kl. 22:17
Hej Christian
 
Det med at smide bunddelen kan du fint praktisere, det har jeg hørt om før.
Hvad det andet angår er jeg helt blank, men følger lige med!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2010 kl. 22:27
er os sikker på det kan lade sig gøre om man skal forstærke med hanferulen fra bunddelen ved jeg ikke men man kan altid gøre det jeg  vil bare høre om andre havde nogle råd til dette projekt  jeg tror jeg vil prøve med en letspin  til kysten bygget på en  tfo klasse 6 også prøve at lave en ægte ul på en klasse 4-5 
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2010 kl. 22:30
så vidt jeg ved er de fleste klinger i dag forstærket i ferulerne, således at yderligere forstærkning i form af ferule beviklinger, skulle være unødvendig
 
mik
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2010 kl. 22:32
Hej Christian
 
Hvis du vil have en klinge med blød top og stiv bund, så skal du have fat i en af de TFO stænger som betegnes som hurtige, TiCR og TiCRX.
Tager du og smider bunddelen væk, så flytter du automatisk aktionen ned i klingen. Har den originale klinge eks. en meget blød top, og resten er rimeligt stift, så bøjer den jo kun i den øverste 1/4 del groft sagt. Smider du den nederste 1/4 del væk, er det nu 1/3 del af stangen der groft sagt bøjer Wink
 
Hvilken klinge du skal have fat i klasse mæssigt for at matche dit ønske om 8 gram som øvre grænse, har jeg ingen idé om desværre, det er kun dig der kan bestemme dig for hvad der passer lige akkurat dig i den henseende Smile
 
Held og lykke med projektet!
 
Mvh
Lasse
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2010 kl. 22:34
Hej Mikkel
 
Er det ikke kun de New Zealandske fabrinakter der praktisere det? Alle andre forstærker da stadigvæk deres hunferruler med beviklinger..
 
Mvh
Lasse
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2010 kl. 22:39
det er muligt at du har ret i det... dem jeg har haft fat i har været KIWI stænger... og der har det været tilfældet.
 
jeg har blot draget den, forhastede, konklusion, at det gør alle nok... beklager
 
mik
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2010 kl. 22:42

hej lasse

tak for info den lille ul stang må godt være lidt mere blød i det det er bare den jeg vil bruge på kysten vil jeg ikke ha skal være blød  kun i lidt i topen lige som en greys G-tec som jeg er het vild med
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2010 kl. 22:54
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2010 kl. 23:07
det var et godt inlæg fra din side claus :-)
 
mik
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2010 kl. 23:07

jeg lavede for en del år siden en letspin på en berkley #6 helauktion det var ikke lige mig  den var for blød  så det skal være en med top auktion tænker kastevægten var enlig ok 

Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2010 kl. 23:16
Mik: Siden ville ikke lege med min iPad ...  så jeg skulle lige vækken pc'en.
 
Jeg ville som Lasse kigge på en klinge med topaktion. Og jeg ville nok vælge en omkring klasse 5, hvis maks. kastvægt er 8 gram. Jeg har set nogle tyske 8 fods, der var bygget på flueklinger #4 og havde opgivet kastevægt op til 7. Men det er jo meget åbent, hvodan man vil klassificere en spinnestang.
 
Men Christian: Hvis du vil bygge en stang på 3/4 længde af en 9 fods fluestang, var det så ikke mere logisk at se efter en spinneklinge på 6,6 eller 7 fod? De fås i et mylder af kastevægte - og er stort set alle meget billigere end en flueklinge.
 
Claus
 
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2010 kl. 23:32
tja har kork,lak,tråd og øjer kan jeg let finde nogle af jeg vil være så grov at påstå at du ikke kan finde en god ulstang også er det sjovt at byg selv også har mulighed for at sæt sit præg på den har bygget en del stænger og har været glad for dem
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2010 kl. 01:26
Citat: christian t.

... jeg vil være så grov at påstå at du ikke kan finde en god ulstang... 
Jeg har en Websta AF240 og det er altså en rigtig god UL-stang. hvis man vil ofre flere penge, så kan man jo altid købe en M3 lavet på en RST klinge:
 
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2010 kl. 02:11
det er også en der er bygget på flueklinge og er håndbyget jeg vil nok prøve med en tfo klinge nemmer at komme til og der kan jeg bygge en der ikke fylder så meget  de er meget fede de stænger du linker til bare for dyre i forhold til hvad det er købte 2 m1 klinger  spin til 500 for noget tid siden
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2010 kl. 10:54
Hej Christian
 
Her kunne være et forslag til en klinge:
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2010 kl. 14:21

tak for linket det er jo billigt nok hvad er auktion på klingerne og hvordan er øjerne går ikke ud fra det er fuji øjer  men holder de?

Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2010 kl. 14:35
Hej Seen,

Hvordan er aktionen? Og passer kastevægten med det opgivne?

Claus

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres