Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anbefal en sovepose

 Besvar Besvar
Forfatter
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Anbefal en sovepose
    Sendt: 27 Dec 2010 kl. 20:47
Hvis man er på udkig efter en sovepose der skal bruges
 
Forår
Sommer
Efterår
 
Kan dette bruges:
 
 
eller hvad ?
 
har ikke et hak forstand på det med komfort temp. mm
 
takker
Til top
mark busch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
busch87

Tilmeldt:: 12 Sep 2009
Geografisk: esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér busch87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2010 kl. 20:53
mener at komfort betyder at du har en normal temperatur, altså sagtens kan holde varmen,  når det er over 8 + grader for mænd, ved denne sovepose... 
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2010 kl. 21:05
Vil bestemt ikke anbefale den.
Det er en decideret sommerpose, og selv om sommeren risikerer du temperaturer under 8 grader.
Desuden skal komforttemperatur tages med et meget stort gran salt.
En 3-sæsonspose er en mulighed - bortset fra, at du vil svede om sommeren, hvis du ikke lyner den helt op og kun bruger den som tæppe.
En anden mulighed ville være en 2-sæsonspose og supplere med en silke- eller fleece inderpose, til når det er for koldt at bruge posen alene.
En fleece/silke inderpose fåes til 2-300 kr. og foruden at være god til at varmeforstærke, har den yderligere 2 formål:
Den skåner posen
Og den suger kondens/sved
 
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2010 kl. 21:17
jeg har en gaaamel sag fra militærets overskudslager... den har ærmer og kan åbnes så benene kan stikke ud...
en natosovepose tror jeg de kaldte den... med absolut ikke åndbart men vandtæt overtræk og et sæt uldent undetøj, tror jeg at den kostede 350 kr, der for snart 20 år siden...
den erbare super god :-)
 
mik
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2010 kl. 21:25
jeg købte en haglöf en gamle serie den  gik ned til minus 35  og den har været brugt til lidt af hver den er fin til næsten hele året  rundt pånær sommer så man kan evt. købe 2  en sommer sovepose er jo ret billig
min er 10 år gamle og holder stadig så fortryder ikke at jeg købte den
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2010 kl. 21:30
Jeg har den NATO sovepose. Tysker model. Den er 30 år gammel. Jeg synes den er dårlig.

Men mærkligt de skriver 3 sæsoner på mange poser. Men det duer jo ikke til sommer så
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2010 kl. 21:35
Jeg har en helt fin fiberpose (Haglöfs) som sagtens kan bruges fra forår til efterår.
Du er velkommen til at købe/bytte den for 400 kr. da jeg er gået over til dunposer i kraft af vægten.
Hellere købe en 3 sæson, som kan lynes op, hvis du får det for varmt, fremfor en sommerpose.
Som Christian osse skriver, fåes en sommerpose til ingen penge - tjek Jysk, Harald Nyborg, Bilka osv. Men en 3 sæson, som vel at mærke holder varmen, koster altså noget mere.
 
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2010 kl. 21:37
Først og fremmest skal du gøre op med dig selv hvilken pose du vil have.
Skal det være en Dunpose eller en fiberpose?
Der er fordele ved en dun pose ift,en fiberpose, feks. er dunposen overlegen i varmeregulering, fylde og vægt kontra fiberposen, og den holder længere.

Fiberposen er lidt billigere, og hvis den bliver våd på turen så kan du tørre den igen, hvilket du IKKE kan med en dunpose.
Tilgengæld bliver ALLE fiberposer i løbet af tiden presset sammen og mister sin isoleringsevne.


Dernæst er det vigtigt at du er meget reel mod dig selv og bedømmer hvor mange overnatterture du egentlig kommer til at benytte den, og hvad tid på året, jo mere ærlig du er, jo mere bliver du glad for dit køb.

/Allan

Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2010 kl. 21:41
Denne her bruger jeg selv og kunne være et fint bud på en god pose der faktisk sammen med en lagenpose vil kunne bruges året rundt.

/Allan


Redigeret af allan overgaard - 27 Dec 2010 kl. 21:41
Til top
carsten nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
nielsen112

Tilmeldt:: 10 Dec 2007
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsen112 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2010 kl. 21:41
Jeg har under en militær øvelse i midt 70erne overnattet i 15 graders frost med den Danske model. Pakket rigtig fylder den ikke mere end de nyeste modeller.
Regnovertrækket er fantastisk til medefiskeren. Jeg ved ikke om den stadig er at få via overskudslager,men det er et forsøg værd.......Smile
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2010 kl. 21:41
har selv 2 haglöfs. En med komfort på 0grader og en med komfort på -5grader... komfor er den temp. du kan klare i posen i et par under drenge og ekstrem er den temp. du ka klare i et sæt svedtransporternde undertøj... Den ned til 0grader bruger jeg primært indendørs eller till sommer brug i dk... Den anden har jeg brugt i norge og på grønland(sommer)... De angivende temp. er som regel lige til den gode side af hvad der er behageligt og kommer i stor grad an på dit underlag(isolering mod jorden)...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2010 kl. 22:04
Citat: team grayling

har selv 2 haglöfs. En med komfort på 0grader og en med komfort på -5grader... komfor er den temp. du kan klare i posen i et par under drenge og ekstrem er den temp. du ka klare i et sæt svedtransporternde undertøj... Den ned til 0grader bruger jeg primært indendørs eller till sommer brug i dk... Den anden har jeg brugt i norge og på grønland(sommer)... De angivende temp. er som regel lige til den gode side af hvad der er behageligt og kommer i stor grad an på dit underlag(isolering mod jorden)...
Der er du altså helt forkert på den....
 
Komfort temperatur angiver, ved hvilken temperatur posen føles "komfortabel" - altså ex. ned til 8 grader.
 
Ekstremtemp er den min. temperatur, hvorved en person kan overleve - men bestemt ikke være særlig komfortabel.
 
Til top
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2010 kl. 22:52
Hvad skal du bruge den til? Vandring eller overnatning på kysten/ åen / ???
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 07:56
den skal bruges på kysten.  Den Allan linker til længere oppe ser sku da fin ud
 
 
hvad koster sådan en fætter
 
Man skal altså gå efter komfort temp først
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 08:21
Jeg har tidligre brugt en "mærkevare" sovepose, og levet i den vildfarelse at det skulle være det eneste lyksaglige, indtil en august tur til Norge, hvor kulden slog tidligt igennem. Her lønte jeg en Føtex sovepose, som tøede mig op, og holdt mig varm på restene af turen. Jeg har nu 2 Føtes soveposer, en Greenland, til alm. sommer vejr, og en Extreme til kolde natter ( under +5 )
Det virker, og det gode er at de er købt på udsalg til 200 kr. stykket ;-)
Mvh. Jim
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 08:51
det er ik til at finde hoved i det her..
 
 
prøv specifikiationer på den der
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 10:21
Hej Claus

Har du forestillet dig at sove under åben himmel, i bivuakovertræk eller telt?

Den sovepose du selv linker til, vil jeg mene, at du primært kan bruge i de lune sommernætter.

Allans sovepose fra Mountain Equipment forhandles i Fjeld og Fritid, og er vist denne:
http://www.fjeldogfritid.dk/default.asp?P=Helium-600-STD.70.594.2308.2318.i

Jeg selv har denne pose til forår, efterår og lune vinternætter.
Har sovet direkte i sne i bivuakovertræk i ned til -24 grader, men det er ingen fornøjelse Smile:
http://www.fjeldogfritid.dk/default.asp?P=Sleepwalker-III.70.1489.2308.2320.i

Til sommerbrug har jeg denne:
http://www.fjeldogfritid.dk/default.asp?P=Firewalker-U/L-Tilbud.70.462.2308.2320.i

Jeg benytter som regel bivuakovertræk, hvilket er en super løsning.
Jeg har et i stil med dette:
http://www.fjeldogfritid.dk/default.asp?P=Discovery-Lite.70.2003.2069.2318.i

En del af mit udstyr er indkøbt til vandre/kanoture, og er derfor ikke 100% optimalt til fiske-brug. Skulle jeg vælge et bivuakovertræk til fisketure, ville valget nok falde på sådan et:
http://www.fjeldogfritid.dk/default.asp?P=Jupiter.70.128.2069.2318.i

Der er 2 muligheder, hvad soveposerne angår:
1) Dun. Et let materiale, som isolerer rigtig fint. Ulempen er, at hvis det bliver vådt klasker det sammen, og så isolerer det meget ringe. Desuden er dun dyrere en fiber.

2) Fiber. Tungere materiale - en pose med "samme" egenskaber som en tilsvarende af dun, vil derfor være noget tungere. Fiber isolerer til gengæld stadig, hvis det er blevet vådt.

Du skal derfor gøre op, hvor langt du skal vandre med dit udstyr, og hvor meget vægten betyder.

Denne pose i fiber vil jeg tro passer fint til dine behov:
http://www.fjeldogfritid.dk/default.asp?P=Sleepwalker-II.70.1487.2308.2320.i

Vælger du derimod dun, kunne du f.eks. rette blikket mod denne:
http://www.fjeldogfritid.dk/default.asp?P=Helium-400-STD.70.592.2308.2318.i

Disse soveposer vil være fint egnet fra et par grader og op.

Kombinerer du soveposen med et bivuakovertræk vil jeg mene, at du har den optimale løsning:
http://www.fjeldogfritid.dk/default.asp?P=Bivuakovertraek.70.2581.2069.2318.i

Hvad overtræk angår, er Gore-tex den fede løsning, men den er også dyr. Hvis du på forhånd ved, at du ikke skal afsted i vilde skybrud, er det muligvis lidt overkill.
En sidste ting er, at bivuakovertrækket også isolerer en anelse, og du kan derfor gå en smule (ikke meget) på kompromis med komforttemperaturen i din sovepose.

Desværre oplyser Fjeld og Fritid ikke priser på deres hjemmeside, men det kan vel klares med et opkald.

Edit:
Havde desværre kun lige skimmet tråden, og set at der var givet en masse (efter min mening) ukvalificerede råd. Ville derfor lige give mit besyv med, og opdagede efterfølgende, at en del af det jeg har skrevet, allerede har været nævnt.
Allan og Michaels indlæg bør du læse en ekstra gang.

Mvh.
Michael



Redigeret af Michael Boysen - 28 Dec 2010 kl. 19:40
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 10:33
jeg skal bruge en sovepose fra sidst i april og til og med sidst i september
jeg bruger 1 mands telt
 
har kigget lidt på den her:
 
 
men det er en stor jungle
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 10:59
Hej Claus

Vil mene, at den du linker til er overkill. Kender ikke Haglöf særlig godt, men de laver vist noget ok gear.

Kan kun opfordre dig til at rette blikket mod de "rigtige" forretninger med udstyr til friluftsliv.
For det første kan du her få kvalificeret vejledning, og for det andet er meget af det udstyr, som sælges til lystfiskere i grejbutikkerne af en yderst tvivlsom kvalitet, men mærkerne bliver markedsført, som om det er primavarer.
Dette gør også sig gældende, hvad støvler og tøj angår. Man er oftest bedst tjent med tøj designet til friluftsliv, hvis man ikke kun er solskinsfisker.

En komforttemperatur omkring -5 vil sikre dig en fin sovepose, og prisen afhænger så af, om du vælger dun eller fiber.

Der ligger f.eks. en Spejder Sport i Århus, hvis du kommer på de kanter.

Mvh.
Michael


Redigeret af Michael Boysen - 28 Dec 2010 kl. 21:10
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 11:05
Jeg kan give dig minus 25 % på Alt haglofs  ...
Skriv evt på min mail
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 12:41
Hey
 
Jeg vil anbefale dig at prøve at kigge nærmere på en Trakker Big Snooze som medefiskerne bruger.
Den kan købes for under en tusse og du vil med garanti opleve en suplim komfort.
 
Fordele:
1.Er så bred at man vende sig i posen
2.Quik open lynlåse så man ikke går i panik hvis man får lagt sig på lynlåsen og skal op og p....
3.Fleece foer som transporterer fugt væk fra kroppen
4.Smudsafvisende yderlag
5.Vandtæt og åndbar
 
Posen fylder lidt mere end en alm. billig fiberpose men ikke meget mere end en dunpose.
 
Købte selv en får nogle år siden da vi skulle sove i telt i frostvejr og jeg har været yderst tilfreds med den og har aldrig frosset i den. og jeg er endda lidt kuldskær.
 
Jesper Rasmussen 
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 12:44
www.trakkerproducts.co.uk/trakkertv.php?id=88
Glemte lige en link, men her kan du se beskrivelse af posen på Trakkers hjemmeside
 
 
Og her er et link til en forhandler
 
Jesper Rasmussen
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 14:22
Den ser lovende ud. Har kigget lidt på den her:

http://www.haglofs.com/da-DK/produkter/soveposer/3-s-sovepose-til-tre-arstider/unisex/slumber_3s_da-dk.aspx
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 18:23
HEJ CLAUS, jeg har sådan en af de røde fra jysk som du selv linker til, og har brugt den på fjeldet i lapland i august hvor den fint ku holde mig varm trods kolde nætter. havde desværre ikke termometer med, men det var så koldt 2nætter at jeg havde hue på, uden for teltet for at holde varmen(altså imens vi fiskede).   ulemper: må være at den fylder lidt og vejer 2kg.    ellers er den lækker og komfortabel at sove i. også på de varme dage i fjeldet med sol og 15grader

Redigeret af tjellesen - 28 Dec 2010 kl. 18:24
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 20:41

Hej Claus, der findes efter min mening ikke en sovepose, som er optimal for tre sæsoner, for hvis den skal være varm nok i det tidlige forår, og sene efterår, så er den alt for varm midt på sommeren.


Du kan løse problemet på to måder, jeg har selv to soveposer, den ene er til når det mildt og varmt i vejret, og den anden er til når det er koldt, iflg. deklarationen skulle den sidst nævnte kunne klare ned til minus 24 grader, jeg har dog kun testet den til minus 8 grader, og det klarede den helt fint.


Den anden løsning kan være, at du køber en såkaldt tre sæsoners sovepose, + et soveposeovertræk og en lagenpose, disse to ting kombineret med et sæt uldent undertøj kan gøre en tre sæsoners sovepose komfortabel i ydersæsonerne. Og midt på sommeren kan du så bare sove uden undertøj og med soveposen halvåben.


Og så vil jeg sige, at du skal investere i et selvoppusteligt liggeunderlag, de giver en masse komfort, og så isolerer de en fra den kolde jord, det gir' virkelig en mærkbar forbedring.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 21:04
som jeg skrev tidligere, så synes jeg der er for mange soveposer på marked. Det ender nok ud i en billig sovepose fra Føtex.dk hehe
 
jeg kan ikke finde rundt i alle de tal, komfort, og -6 grader etc.
 
jeg skal bare finde mig en sovepose som kan bruges fra 1 maj til 1 oktober ca. Som skal benyttes på mit underlag og 1 mands telt
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 21:10
I stedet for en tur i Føtex bør du gå i en butik der kan råde om køb.
 
Forslag:
 
Friluftsland
Spejdersport
Eventyrsport
 
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 21:11
jeg prøver, har frem til maj
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 21:28
jeg stod i præcis samme situation som dig sidste forår, under min planlægning af laplands tur, men jeg gad bestemt ikke gi 2000kr for en sovepose, fordi den har et kendt navn eller er købt i en "fancy" forretning.  jeg undersøgte div på nettet, og priserne i udlandet var ikke vildt fordelagtige.
 
derfor endte jeg med den fra jysk til 500kr...  det er muligt at den ikke holder 10år, men så ka jeg smide den ud efter 5 og købe en ny hvis det sku være.
 
det kommer i mine øjne mere ud på hvor "grej-fikseret" man er...  man må jo "aldrig gå ned på udstyr" ved du nok hehe
 
igen, hvis pengene regnede ned fra himlen, så købte jeg gerne en til 2000kr, men med alm håndværker løn, vil jeg hellere bruge 500kr på soveposen, og så de sidste 1500kr på en flybillet til lapland og lækkert fiskevand, det var sådan jeg fik det afgjort ;o)
 
 
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 21:35
Tsk, tsk, tsk, Peter.....

Det kan måske gå an med udstyr af en lidt ringere kvalitet på ture i Danmark, men tager man for alvor i vildmarken, kan det være forbundet med direkte livsfare, hvis man går ned på udstyret.

At du kalder det grejfikseret, fancy og lign., siger temmelig meget om din erfaring og viden om emnet.

Mvh. og godt nytår
Michael
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 21:39
Tror jeg køber en billig haglof 2 sæsoner og lyner op om sommeren. Så koldt er det heller ikke fra maj og frem til september.
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 21:45
Hej Claus

Det vil sikkert være et fornuftigt valg, og kombinerer du det med et selvoppusteligt liggeunderlag, bliver du glad for det i længden.

Med håb om en god sæson Smile
Michael
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 21:50
Det er jo heller ikke forbudt at gå i seng med tøj på når man er på turLOL
 
Suppler med et sæt uldent undertøj. Så er man også påklædt når man skal op og lade vandet om nattenWink
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 21:57
Hej Jesper

At der er betydelige fordele ved at være påklædt, hvis vandet skal lades i løbet af natten, er et indiskutabelt faktum, men jeg vil mene, at du rent faktisk udnytter soveposens isolationsevne bedst, hvis du ikke har tøj på.....

Mvh.
Michael

Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 22:14
Citat: flycast

Tror jeg køber en billig haglof 2 sæsoner og lyner op om sommeren. Så koldt er det heller ikke fra maj og frem til september.
God ide....
 
Og som allerede nævnt - evt. køb en inderpose enten af silke eller fleece - du skåner poser, og kan yderligere give varme.
Og koster kun 2-300 kr, så en god, praktisk og billig investering.
 
Og mangler du bivuak har jeg sgu osse det - du er velkommen til at komme og prøve :P
 
Til top
MalteDK Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MalteDK

Tilmeldt:: 06 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MalteDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 22:18
Citat: Michael Boysen

Hej Jesper

At der er betydelige fordele ved at være påklædt, hvis vandet skal lades i løbet af natten, er et indiskutabelt faktum, men jeg vil mene, at du rent faktisk udnytter soveposens isolationsevne bedst, hvis du ikke har tøj på.....

Mvh.
Michael


Det er en skrøne!
Ligesom svedtransporterende undertøj og et mellemlag af fleece hjælper med at holde varmen under skaljakken ved vandet om dagen, ligeledes giver det øget varme om natten.
I forhold til en persons individuelle komfort-temperatur hjælper summen af varmt undertøj, sokker, hue, liggeunderlag og fleece-pose ca. 10 grader. I kulde er et godt liggeunderlag helt afgørende - soveposens isolerer kun meget begrænset nedad, da fyldet her trykkes fladt, hvorved isolationsevnen forringes drastisk.

En meget væsentlig ting er, at være varm, når man lægger sig i posen. En sovepose genererer ikke varme - den holder på kropsvarmen! Derfor er den sikre vej til en kold nat i en god sovepose at gå frysende i den. Ud og løbe en lille tur og så godt med kuskeslag inden man lægger si i posen - så er man på vej til en god nats søvn!

Hvis man kun skal have en sovepose - så er den foreslåede Haglöfs med en komfort på -9 faktisk et meget godt bud. Den er rigeligt varm til det meste man i praksis kommer ud for i syd-skandinavien, og på grund af dunenes fine varmeregulerende egenskaber er den også brugbar i varmere vejr. Haglöf poserne er af fremragende kvalitet - man skal blot være opmærksom på, at de er ret smalle - så store drenge med tendens til klaustrofobi skal nok finde noget andetWink
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 08:14
Jeg ved i hvertfald, man ikke skal gå kold under soveposen.
 
Men er der en venlig sjæl der kan fortælle mig om alle de tal der står hos soveposer. Tror ikke de poser i føtex virker, måske bare noget de skriver for at sælge, men ved det ikke
 
Hvad betyder følgende:
 

0ºC T comf

-5ºC T lim

Extreme temp (EN 13537):

-22ºC
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 09:22
Betyder, at du NORMALT vil kunne overleve i posen ved ned til -22 grader, men jeg ville ikke teste det :P
Et telt, som du skriver du skal sove i, hjælper osse på at holde varmen, men køb nu en, der er varmere, end det du forventer at skulle bruge den til.
For det første, er der MEGET stor forskel på, hvor "polstret" (isoleret) du er, og for det andet skal de opgivne temperaturer, tages med et gran salt.
Du kan altid lyne posen op, hvis du får det for varmt, men bliver du gennemkold i løbet af natten, er det så som så mht. fornøjelsen i at hoppe i et par kolde vaders om morgenen. Og køb nu den inderpose - du vil ikke fortryde det.
 
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 10:24
Hej igen !
Ja, det er en sand jungel, og som i mange andre tråde hvor nogle af hvor gode fiskekammerater søger råd, ja så er det vanskeligt at finde nogle entydige svar her på dette forum.
Det gør dog ikke at man skal stoppe, det er utroligt interesant at læse alle de forskellige indput.
Nå tilbage til tråden.
Claus, hvis du ender op med at ville prøve en billig Føtex pose, så vent til de er på tilbud, især når du ikke skal bruge den inden maj.
De kommer regelmæssigt på tilbud til helt ned til 200 kr., hvor normal prisen sædvanlig er 499,- kr.
Som nævnt tidligere, så har jeg 2, en ren sommer pose (mener den hedder greenland), som jeg bruger uden andet en den flotte sommerhimmel i ned til ca. 10. grader, og en varmere pose (mener den hedder Extreme) når det er koldere !
Det virker for mig, og til den pris kan jeg ligeledes give min unger poserne med på deres ture, uden at skulle formane om at passe alt for godt poå dem :-)
God sovepose jagt, og knæk og bræk derude.
Godt nytår.
 
Til top
Michael Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Flyfisher.dk

Tilmeldt:: 25 Nov 2010
Geografisk: Randers NØ
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flyfisher.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 10:39

http://www.fjeldogfritid.dk/

Der kan i altid finde alt hva i skal bruge til friluftsliv.
Både til hobby samt expeditionsbrug...
 
Mvh Michael
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum