Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

splitcane klinger

 Besvar Besvar
Forfatter
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: splitcane klinger
    Sendt: 27 Dec 2010 kl. 22:22
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 08:47
Mik
Det er uvtvivlsomt kinesiske klinger, og de kan såmænd være fine - men det ville jo være rart at have en følelse af hvilken stivhed/aktion man kan forvente af stangen - inden man køber. Prøv evt. at give Carsten Jørgensen (Dania Flyrods www.daniaflyrods.com/ ell. tel 43 96 81 69 ) et kald - måske har han en mulighed for at sælge en klinge, som han har lavet og kender aktionen på - og som du selv kan montere færdig?
mvh
Heinz


Redigeret af tackler - 28 Dec 2010 kl. 08:48
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 08:55

hej heinz, det lyder som en fin ide... jeg haved bare indtrykket af at de danske splitcane stænger var rasende dyre... men jeg prøver.

ellers må jeg en tur til malmø... måske har de endda en stående monteret...:-)
 
mik
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 09:39
Dansk splitcane er ikke væsentlig dyrere end tysk, engelsk, amerikansk osv - men de er der imod alle dyrere end de asiatiske klinger, som den nævnte. Men det der koster er 'timerne' og selve monteringen/beviklingen/lakeringen m.v. gør du jo selv så mon ikke det kunne lade sig gøre at finde en løsning - det er et forsøg værd - og Carsten kender jeg som en reel og pragmatisk fætter !
Go' jagt
Heinz
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 10:20
jeg tænkte på bjarne fries... og hans fibh ferule... de er voldsomt dyre (eller de koster MANGE penge, om de er dyre, vil jeg ikke stille mig til dommer over)
 
nu her jeg skrevet til carste fra dania, og så ser vi hvad han siger:-)
jeg er kommet dertil i mit liv, at jeg skal ha en splitcane stang:-)
 
mik
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 11:40
Mik,
En kollega har det seneste år bygget to stænger på klinger fra Chapman, og han er godt tilfreds med dem. Priserne er heller ikke helt fjollede. 
Claus
http://www.chapmanblanks.co.uk/
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 12:59
Mikkel
Er det et must at bygge selv ?
Hvis ikke får du jo meget pengene hvis du køber brugt - fine velprøvede modeller fra bl.a. Hardy, Orvis m.fl., som der er indbygget en vis 'fortrydelsesret' i - da de relativt nemt kan sælges igen, hvis smag, fiskeri eller andet skifter. Det kan være noget sværere med en 'hjemmebyg' som uanset hvor flot og velfiskende den er - ikke har helt den samme appel som de andre.
Blot en strøtanke ....
mvh
Heinz
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 19:22
jeg har overvejet det du nævner heiz...
men jeg vil aller helst bygge selv, finde det bedste lux kork, de helt rigtige øjer, hjulholder eksperimentere med forskellige tråd farver og kombinationer, og så sætte mit helt eget præg på stangen:-)

hardy orvis osv... hvor ligger vi prismæssigt? og hvor finder jeg dem?

mik
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 19:55
Som nævnt i en tidligere tråd, så har de fleste indtryk af at splitcane er vildt dyrt - men det er faktisk ikke tilfældet - med mindre man skal købe nyt. En Hardy stang bestilt fra fabrikken idag er 10.000+, men en tilsvarende model med 20-30 ell. måske 40 år på bagen - der er i fuld kampklar kondition - sælges f.eks. på Grejsamler Klubbens auktioner for 1500 - 2500 kr. Særlige klenodier kan måske løbe i 3000 kr. - hvilket jo ikke er mere end en middel kulstang koster idag.
 
Med giv dig tid og check det du er igang med, og hvis du har lyst skal jeg hjælpe dig gerne med at finde en god stang (hvad længde/klasse taler vi iøvrigt om?) - hvilket kan være Hardy, Orvis, Pezon & Michell ell. lignende kvalitetsmærker.
 
Jeg er den lykkelige ejer af en håndfuld gode stænger i klasse 3-4 og 5, disse kan prøves - ellers kan vi henvise til "træ-mænd" rundt i landet, som kun syntes det er hyggeligt at få nye interesserede i kredsen der bruger 'rigtige' fluestænger og ikke alt det plastik-pjat Wink !
mvh
Heinz
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2010 kl. 21:37
jeg troede at priserne for en god brugt stang i de "rigtige" mærker kostede laaangt mere end det...
nå men stangen jeg leder efter kommer til at blive brugt en smuuule i åen og ellers ved karlstrup kalkgrav (P&T) jeg regner med noget i stil med 6½-7 fod og # 3-4 stykker...
 
hvis du kender til nogen i det midsjællandske der ligger inde med en god stang eller 2 der er viligt til at lade mig prøve, ville det være fedt :-)
 
mik
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 08:30
Mikkel
Vi flytter det videre over på mail / tlf. og af nemheds hensyn skal vi nok skyde tingene til efter nytår, så der ikke går nytårskuller i tingene. Giv mig et ring en aftenstund i det nye år - så skal jeg i mellem tiden se mig lidt omkring om hvor der kan svinges med lidt træværk.
mvh og godt nytår
Heinz Tlf. 40 75 66 16 ell. mail: dk.mail@tackler (vendes om)
Til top
Martin L Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martins

Tilmeldt:: 27 Apr 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martins Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 12:26
Hej Mikkel....

Jeg har været hos Dania(Carsten) og jo han bygger stænger.....og lad det være ved det.

John Chapmann er professionel klingebygger og laver klinger til mange af de store firmaer og håndbyggere. Jeg skal over og besøge ham igen i Januar og hente et par quad klinger.

Hvis du derimod vil ha noget virkelig flot håndarbejde skal ha fat de italienske håndbyggere, som Alberto Poratelli. Han bygger også klinger, men vil helst møde dig og diskutere hvordan din stang skal se ud...hans priser ligger på 800-1200€ for en færdig stang. en smule dyre end den danske men langt overlegen....

Jeg vil foreslå dig John Chapman hvis du selv vil bygge, han kan alt...og lidt til

Go jagt.
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 18:44
martin
ligger du inden med en stang fra hr chapman's hånd?
 
hvor ligger vi prismæssigt på en klinge?
 
mik
Til top
Martin L Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martins

Tilmeldt:: 27 Apr 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martins Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 21:38
Hej Mikkel...

Jeg er i gang med en Chapman klinge...6" #3 i 3 dele Cattanach tapering. 

Priserne kan du se på http://www.chapmanblanks.co.uk/specials/specials.htm 

 



Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 22:25
Hej Martin,
Har du erfaring med andre af Cattanachs taperinger? Jeg lurer lidt på en 8052 eller 8062 til åens havørreder, og det ville være rart med en vurdering af, om hans taperinger er så gode, som deres ry.
Claus

Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 01:36
det ser jo rigtig fint ud... og priserne er bestemt ikke afskrækkende! de angivne priser... er det med feruler?
 
hvordan finder man i øvrigt rygraden på sådan en sag??
 
der er så mange forskellige... og jeg aner ikke hvad de forskellige begreber betyder... pressed nodes?? forskellige grader af flaming??
nogen der har et godt link ttil hvor jeg kan finde ud af disse ting?
 
mik
Til top
Martin L Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martins

Tilmeldt:: 27 Apr 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martins Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 12:32
Hejsa....

Jeg kender ikke de andre Cattanach taperinger andet end at jeg har stået med nogen umonteret, da John Chapman ikke har tid til at bygge stænger og meget sjælendt har færdig stænger stående.

De Cattanach klinger jeg har haft i hånden virker alle rimelig hurtige og har en fast bund(ikke stiv, men fast) Jeg fik den lille 3´er med hjem sidst jeg var derovre og har prøve monteret den, så jeg kunne prøve den. Og jeg må sige at jeg helt vild med den. 

Priserne på de klinger der står på Chapmans side er uden ferruler, men de forhandler alle REC stangbygnings dele, så du kan bare gå ind på REC side og finde hvad du skal bruge og sende listen til Chapman. 

Her er et par gode links:
www.rodbuildingforum.com
http://clarksclassicflyrodforum.yuku.com/
http://home.teleport.com/%7Egord/cane/

Med hensyn til imprægnering og presset bladknuder fortrækker jeg disse dog er gør det klingen lidt tungere, men det er så lidt at det ikke betyder noget for de små stænger. Og fordelen er stor ved imprægnering da den holder meget længere end lak.

Presset bladknuder betyder at de i stedet for at slibe bladknuden ned presser de den, dvs at de vigtige powerfibre ikke bliver brudt, som ved slibning af dem. Og powerfibrene vil du gerne ha så meget af som muligt. Der er nogen der fjerner bladknuderne helt og mener at det er det bedste....det skal jeg ikke gøre mig klog på.

http://www.rodbuildingforum.com/index.php?showtopic=7233

Håber at dette hjælper lidt..
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down