Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste agn til sø og å?

 Besvar Besvar
Forfatter
Ole Sander Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Sander

Tilmeldt:: 25 Dec 2010
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Sander Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bedste agn til sø og å?
    Sendt: 29 Dec 2010 kl. 20:56
Hejsa Smile
 
Jeg er en forholdsvis nybegyndende lystfisker som gerne tager imod tricks og tricks fra mere erfarne, som har en del mere erfaring på bagen.'
 
Da jeg fisker mest i å og sø (put&take), vil jeg gerne vide hvilke type agn I finder mest effektive.
 
Jeg tænker bl.a. på hvilke woblere og lign., I finder bedst?
 
 
Mvh,
Ole Sander, Herning
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 00:44
En mepps 2(spinner) i kobber med røde prikker er en klasikker som (næsten) altid virker, det er en super agn til øredderne både i åen og putten. I åen kan du spinne den ultra langsom ind når du fiske opstrøms(mod strømmen).
 
Af blink er en hvid stripper i 4 g. en lækker bisken i putten og sikker os i åen. Den har en uforudsigelig gang i vandet og er uimodståelig for en doven ørred. Har ikke haft nulture på den :D
Til top
Anders Degn Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bryderen

Tilmeldt:: 28 Mar 2009
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bryderen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 04:27
En Mepps str. 2 i kobber med røde prikker som Lucius skrev er klart vinderen. Den kan anbefales til enhver lejlighed Smile
Til top
Ole Sander Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Sander

Tilmeldt:: 25 Dec 2010
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Sander Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 09:28
Mange tak for svarene begge to  Smile
 
Har I ikke haft held med wobler?  Jeg har hørt, at de også skulle være ret effektive Smile
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 17:59

Wobblere fra Rapala, Salmo og Nils Master kan anbefales. Der er mange modeller, og jeg bruger dem fra 3-9 cm i åen. Det er mest efter havørred og steelhead.

Rapala laver mange modeller, men en Jointed (den leddelte flydende) på 7 cm går du ikke fejl af. Farven GFR (guld/fluo. orange) er en klassiker, men en RT (regnbueørredfarvet) eller G (guld/sort) er også gode, når vandet er mere klart.
 
Supplér f.eks. med en Original (flydende) på 5 cm hvis du vil have en mindre agn.
 
Countdown er den synkende udgave, og på den har jeg fanget flere havørreder over 5 kg på i farven GFR og størrelsen 7 cm. Den er faktisk ofte førstevalget, hvis der er godt med vand i åen og man skal lidt ned i vandet.
 
De polske Salmo-wobblere er også rigtig gode, og her er det især modellen Minnow på 5, 6 og 7 cm der er tale om. Farven GT ("green tiger" = FT/"fire tiger" hos Rapala) er rigtig fin.
 
Nils Master laver også fine wobblere, og det er modellen Invincible på 8 cm i farven fluo. rød/hvid/fluo. gul jeg mest har brugt. Den har også givet havørred over 5 kg. En overfed steelhead på 69 cm og 5,7 kg snuppede en 1. april ved åen en 8 cm Invincible i guld/fluo. orange.
 
Vibrax-spinneren fra Blue Fox er fin til opstrømsspin. Jeg bruger især str. 4 med sølvblad og den gav et år 3 stk. fra 4,8 - 5,7 kg på en uge plus en del små. Så den er også fast inventar i æsken.
 
De svenske Myran-spinnere er også lækre. Modellerne Mira og Panter på 5-7 gram er fine i åen.
 
Find en håndfuld agn du tror på og lær dem at kende under forskellige forhold, så skal det nok give resultater.
 
 


Redigeret af Henrik L. - 30 Dec 2010 kl. 18:11


Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 18:07
Citat: Lucius

En mepps 2(spinner) i kobber med røde prikker er en klasikker som (næsten) altid virker, det er en super agn til øredderne både i åen og putten. I åen kan du spinne den ultra langsom ind når du fiske opstrøms(mod strømmen).
 

Af blink er en hvid stripper i 4 g. en lækker bisken i putten og sikker os i åen. Den har en uforudsigelig gang i vandet og er uimodståelig for en doven ørred. Har ikke haft nulture på den :D


som Lucius skriver
stripper fiskes med spinstop, husk Polarized briller du forøger dine muligheder mange gange
tit ser du nemlig fisken tag ved spinstop uden du mærker noget
det sgu sjovt
vh. Tommy
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 20:53
den bedste agn...svigermor....
Nej det er selvfølgelig kun nytårsløjer....ja løjer er en glimrende agnfisk.
Godt nytår
Per
Til top
Ole Sander Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Sander

Tilmeldt:: 25 Dec 2010
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Sander Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 21:19

Jeg takker mange gange for de brugbare svar :)

I ønkes alle et godt og lykkebringende fiskeår i 2011
Til top
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2010 kl. 00:29
Bedste agn er uden tvivl en gammeldavs orm, splithagl uden flåd :-) Men ikke den mest spændende måde at fiske på :-)

Redigeret af N. Rasmussen - 31 Dec 2010 kl. 00:29
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres