Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

en hånds borris

 Besvar Besvar
Forfatter
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: en hånds borris
    Sendt: 30 Dec 2010 kl. 09:49
hej allesammen, glædelig jul og godt nytår..

vi skal til foråret på tur til skjern å og fiske på borris stykket, jeg er derfor gået i gang med at lede efter en to hånds til fiskeriet i skjern..

men da jeg aldrig har fisket to hånds før, ville jeg høre om det er til at fiske en hånds på borris stykket hvis jeg ikke kan få to hånds fiskeriet til at fungere, da det nok er begrænset hvor meget jeg når og øve inden turen..

hvis man skal fiske en hånds hvad klasse osv vil i så anbefale til skjern, og evt en bestemt stang..
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 10:01
Hej Rene
vil selv fortrække en 2hånds de fleste steder i skjern å,så det er det
jeg bruger på de fleste ture specielt forår da jeg ofte bruger en line der vil NED.
men bruger også en 1hånds 11´klasse 8, men det er tit fra sommer og frem

når det er tidlig på året er der ikke så meget højt græs, der kan drille , og heller ikke så meget grøde ved kanterne.
men der kan til gengæld være langt ud til åén pga. MEGET vand i åén
vh. Tommy

Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 10:11
det her minder meget om det de fleste fortrækker i skjern å
http://www.korsholm.dk/fiskeri/tilbud/tohaandsstaenger.html

men der er mange alternativer. også til meget billiger penge
(januar udsalget er vel lige om hjørnet)

mine 2hånds stænger er Loop opti 14´ #9-10 og Loop opti 12,6´ #8-9

min 1hånds er en Loomis Native run glx 11' #8
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 10:27
bestemt også en lækker stang..

jeg er vant til at fiske 1 hånds, og er bare lidt urolig for om jeg kan få 2 hånds fiskeriet til at spille, da jeg indtil videre ikke har været ude og øve mig overhovedet..

men lad os håbe frosten ikke varer for længe, så jeg kan få øvet mig lidt, for er nok nemmest med 2 hånds dernede...
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 10:30
der er bare alt for længe til 1/4
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 10:34
ja der er længe til endnu, men jeg skal altså også lige ud og øve mig i et par dage inden..

så jeg overlever nok, selv om vi først skal derned i slutningen af april..

må også ud og øve lidt med med scierra mpa stang, når isen er væk..
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 10:44

En enhånds pind i ca. 10 fod kl. 8 rækker fint langt de fleste steder på Borris efter min mening! Specielt hvis du fisker en flyd s5 eller der omkring!

Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 11:01
Citat: René H.N.

hej allesammen, glædelig jul og godt nytår..

vi skal til foråret på tur til skjern å og fiske på borris stykket, jeg er derfor gået i gang med at lede efter en to hånds til fiskeriet i skjern..

men da jeg aldrig har fisket to hånds før, ville jeg høre om det er til at fiske en hånds på borris stykket hvis jeg ikke kan få to hånds fiskeriet til at fungere, da det nok er begrænset hvor meget jeg når og øve inden turen..

hvis man skal fiske en hånds hvad klasse osv vil i så anbefale til skjern, og evt en bestemt stang..

Hej Rene

Ta’ du bare din en-hånds med, den vil du i de fleste tilfælde godt kunne bruge. Der er selvfølgelig ingen tvivl om to-hånds vil være nr. 1. Det er meget nemmere at kontrollere linen over vandet og få fluen til at fiske som man ønsker.

Hvis du står ved åen her til foråret med din to-hånds og aldrig har kastet med sådan en stang før, vil jeg påstå at du vil fiske mere effektivt med din en-hånds som du kender. Det kan hurtig ende ud med du leger piskeris, fisker ukoncentreret og i værste fald ødelægge din fiskedag og muligheden for at fange fisk.Angry Ouch

Køb en fornuftig to-hånds og brug noget tid på at lære den at kende (eks. kastekursus) og start ud med nogle ikke for lange skydehoveder, så er du klar til sæson 2011Tongue

TC 

Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 11:10
takker for rådene..

mon ikke jeg pakker en hånds stangen ned også, bare for at have den med hvis det går helt galt..

håber på vi får noget tø i løbet af det nye år, så jeg kan komme ud og øve, vi plejer og øve to hånds i foreningen, så der er mulighed for nogle af dem kan lære mig en del fif..

og heldigvis har jeg ikke været ude og forsøge en masse selv, og fået dårlige vaner osv..
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 11:14
De fleste steder ved Boris kan du overhåndskaste, det burde ikke spolere dit fiskeri med en tohånds, selv om du skriver du ikke har gjort det før, syntes at de ulemper du kommer til at stå med med din enhånds langt overstiger begyndervanskelighederne med tohånds. En god allroundstang til forået ville være 12,5-13 fods klasse 8-9. K og B
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 11:20
jamen lyder som om 2 hånds er det eneste rigtige, og skulle man være heldig er det nok også nemmere at styre en laks på sådan en stang..

ses ved skjern til foråret, og knæk og bræk.. ser i en tumpe stå og forsøge med 2 hånds så kom endelig over og få en sludder for en sladder..
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 11:57
Tumpen skal man respektere - det kan nemlig sagtens være ham der løber med sejren i april Smile
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 11:59
Andreas Michaelsen
er da glad for du mener at jeg har en change:)
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 13:53
ja bare fluen er i vandet, er der jo chance for fisk..

nu er der da i det mindste tø vejr her i det nordjyske i alt fald, håber på lidt regn og mere tø så vi snart kan komme til vandet igen..
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2010 kl. 14:10
Hej René.

Jeg tror du kan finde lidt inspiration i januarudgaven af FiskeAvisen, jeg har hørt en lille fugl synge om, at der er en artikel om dit emne.

Jeg håber selv at få tid/råd til en uges tid i Borris - venter dog til maj måned, da jeg er lidt kuldskær.
Sidste år fiskede jeg faktisk fra d.5-6 maj, og da var der stadig nattefrost.

Mit eget valg er at nappe 2-3 dage ved Gudenåen inden de vestvendte åbner 1.april - bare for lige at komme igang.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2010 kl. 14:40
det vil jeg lige se lidt nærmere på..

ja gudenåen ser også fin ud, og mon ikke og så den skal have et forsøg eller 2 i den kommende sæson..

hvornår er der åbent på det gratis stykke dernede, fra 1 marts eller hvordan Confused
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2010 kl. 15:11
Hej René.

Jeg er faktisk ikke klar over om det gratis stykke åbner d.16 januar - jeg selv fisker udelukkende på Langå stykket..

Jeg er ikke i tvivl om at laksefiskeri i Gudenåen i marts måned, er som nålen i høstakken. Men der er jo altid en lillebitte chance - og om ikke andet giver det noget træning i selve kastet.

Jeg er selv nybegynder udi 2-håndskast, og er personligt ikke i tvivl om at det handler om at få en masse timer på rygraden - inden man en dag er svineheldig, og der pludselig er liv for enden af snørenSmile.

Sker det så på DIN tur til Skjern Å, så tror jeg du vil være glad for at du har valgt en 2-hånds - særligt hvis du står alene uden hjælp til landing af fisk.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2010 kl. 15:14
ja det handler helt sikkert om øvelse..

dog tror jeg personligt og kan jeg høre på flere andre at det er nemmere at lære en som aldrig har rodet med 2 hånds at mestre teknikken, frem for en som har stået flere uger og prøvet selv, og lært en masse forskellige unoder..

så jeg ser frem til lidt kastetræning, så skal vi nok blive klar..

kan da altid stille mig i sæby å med 2 hånds og bruge lidt tid og hygge på dette..
Til top
Jim Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creepy

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creepy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2010 kl. 17:00
Jeg er også en af nybegynderne med 2-hånds og vil da lige indskyde at jeg synes det er en hel del nemmere at komme igang med 2-hånds end da jeg startede med 1-hånds, så bare klø på....der er jo heller intet der forhindrer en i at tage 2-hånds med på kysten om ikke andet så for at træne, det gør jeg selv Smile
Til top
Jim Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creepy

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creepy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2010 kl. 17:01
Hov glemte lige at pt forhindrer vejret det jo desværre men ellers er der intet i vejen for 2-hånds på kysten :D
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2010 kl. 17:03
Om du går på kysten med dit tohåndssæt må vel også komme an på, om dit hjul tåler det salte vand.  Ellers kan du jo bare gå ned til en sø.. Så skåner du hjulet. 
God fornøjelse og godt nytår.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2010 kl. 17:23
mit grej er købt til at blive brugt, og holder det ikke må det skiftes ud..

de fleste hjul kan vel godt klare saltvand, bare de lige bliver tørt godt af bagefter og får skyllet det værste salt af..

men kan da heldigvis smutte en tur ud i sæby å når isen forsvinder, der kan man stå på en bådebro og øve lidt vil jeg tro.. skidt med om jeg fisker effektivt bare jeg får det prøvet..


Til top
Peter Henriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Peter sol

Tilmeldt:: 16 Okt 2009
Geografisk: Midtfyn
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter sol Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2011 kl. 13:50
Hej Rene`, Godt nytår , et særdeles godt begynder sæt er 12-13 fod , klasse 8/9 . Det fisker godt i al slags vejr. Jeg kan varmt anbefale Zpey compakt /Fusion skydehovde synke 234 er perfekt til Borris stykket , de er korte og nemme at vinkele. Ser frem til premiere 1-4-11.Star  Ps. Du skal helt sikkert prøve to hånds det giver smilSmilepå læberne skønt . K&b Solen.
Til top
henrik graversen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
henrik-g

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Geografisk: ostjylland
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik-g Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2011 kl. 15:03
det gratis fiske stykke i gudenåen,åbner 16 januar.det er et ok stykke at prøve fluestangen. der er også gode muligheder for at få noget på krogen.
 
jeg fisker der selv indtil 1-4 ellers fisker jeg i bjerringbro.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres