Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Enkeltkroge til blink og kystwobler

 Besvar Besvar
Forfatter
Klavs Frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
klavs frederiksen Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2008
Geografisk: Aalborg - Svenstrup
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér klavs frederiksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Enkeltkroge til blink og kystwobler
    Sendt: 30 Dec 2010 kl. 14:44
Er der nogen, der har erfaring med udskiftning af trekroge til enkeltkroge til kystblink og kystwobler og samtidigt kan henvise til afprøvede modeltyper af den gode slags til havørredfiskeri? Evt. henvisning til en hjemmeside, hvor de kan anskaffes modtages gerne. Har selv prøvet Owner S-59 og S-61 med krum skaft. 

På forhånd tak. 
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 16:09
Hej Klavs
 
Mht. enkeltkroge på kystagn, har jeg siden begyndelsen af 1990'erne brugt en bestemt krog fra Mustad, der hedder 9510XXXS.
Krogen er oprindeligt lavet til langline fiskeri (open eye Siwash), er rustfri, har et kort skaft, stort kroggab og en forholdsvis lang men tynd spids. Har brugt den i str. 2 og opefter, især på mine gennemløbere så som Sømmet og Sillingen.
Krogen er nem at holde i orden med en god fil (ikke slibesten) og kroger som den skal. Kan på stående fod ikke huske at jeg har mistet en fisk på grund af dårlig kroghold, når den har fået fast.
Bruger den især når der er meget snask/tang/ålegræs og lign. i vandet, da den ikke "fanger" ret meget af dette. Ligeledes bruger jeg den som regel på svenske kysten i de perioder, hvor der er mange nedgængere, da det er meget lettere at genudsætte fisk, når der kun er en spids der skal vristes løs fra kæbebenet.
 
Det eneste problem med denne krog er at finde et sted, der forhandler den, idet den er gået ud af produktion for en del år siden. Jeg fandt de seneste jeg købte på en hjemmeside i USA
Men om de har nogen tilbage ved jeg ikke. Prøv at skrive til dem.
 
En anden mulighed var at kontakte Ole Rådhede her fra forum. Han fisker/har fisket en del med enkelt kroge, og kan nok bedre vejlede dig om hvad der er på markedet, der fungerer.
 
God jagt og godt nytår
 
Lars
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 16:23
jeg begyndte her i foråret at eksperimentere med gennemløbs blink og enkelt kroge..

jeg har købt en små 20 blink fra tmf, og benytter s-61 fra owner, det kroger fremragende og små fisk er nemme at genudsætte uden og skade dem en hel masse..

har dog stadig min første havørred over målet til gode, men nu går vi snart foråret i møde, og med fornyet energi skal det nok lykkedes og få en over målet..


Til top
Thor Ankerstjerne Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
simris Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2006
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simris Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 16:39
Har de sidste 4 år byttet de fleste 3kroge på mine, såvel kyst-og trollingblink ud  til Owner s61 i forskellige str. Har ikke opserveret mindre fangster med disse, men mindre skidt på krogene. Mvh Thor
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 16:42
Jeg personligt er meget glad for Owner S-61, som du jo selv kender. Men jeg har af min lokale grejpusher fået stukket  Gamakatsu LS-3423F i hånden, som vedkommende påstår er mindst lige så gode. Nu kender jeg Gamakatsu fra mine fluer og de kroger fantastisk, så jeg har store forventninger til denne enkelt krog,  efter mine wobler.

Redigeret af limfjord - 30 Dec 2010 kl. 16:45
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 17:05
Hej Clavs.
 
Jeg har igennem mere end 35 år brugt enkeltkroge til mit endegrej, både i fersvand og saltvand.
 
Jeg fik i sin tid, igennem Jens Ploug Hansen, de omtalte Sivas kroge, og var meget glad for dem, dels havde de et dejligt stort øje, og var dengang i rustfast materiale, og kunne slibes utrolig skarp. Desværre forsvandt de fra markedet, og jeg gik over til den her type:
 
 
Det var en agn krog, som er i en rustfast udførsel, og var i starten mulig at købe i mange størrelser, og 2 typer wire, en tynd og lidt kraftigere, og jeg er blevet hængende ved den type, som i dag hedder:
 
Mudstad Beak 92553 S, og jeg bruger den i str. 1/0 til mit normale fiskeri.
 
Da jeg ikke kan lide bøjede kroge i øjet, bliver øjet forsigtig rettet med en flamme, og trykket på plads med en tang, og monteret med en lille 3 mm. springring.
 
HUSK AT DE NYE KROGE,HAR IKKE ØJET LUKKET HELT.
 
Det gør jeg noget ved, når krogen skal bruges til direkte linemontage, ved især gennemløbere, så giver jeg åbningen en lille klat 2 komponent lim, så er åbningen lukket, og de tynde fusions liner, smutter ikke ud af øjet.
 
Mvh
P.K.
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 18:30
hej klavs
jeg bruger også enkeltkrog, også i åen. her bruger jeg enkeltkroge på rapala count down og count down jointed. det er som regel ownerkroge. s-61 har øjet siddende tværvendt på krogen, den kan bruges de fleste gange. men jeg bruger også owner s 75 her sidder øjet paralelt med krogbøjningen (det ser lidt mærkeligt ud) den passer når wireøjet på wobbleren står lodret (i bagenden på wobbleren) så kan man sætte krogen så spidsen peger op.
de to typer, s 61 og s 75 supplerer hinanden fint.
mvh hcg
Til top
Mili Saric Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mili

Tilmeldt:: 28 Dec 2010
Geografisk: Ishøj
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mili Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 19:28
Hej Klavs!
Jeg bruger selv S-61 i str. 3/0 og det er begranset hvad har jeg mistet af fisk på denne krog...
Denne krog er meget efektiv når fisken ikke hugger kontant.(efterår)
Bruger også Mustad Siwash XXXS str. 1/0 og det er super krog.
Du kan også læse mere på Stevnsfisker.dk
Mvh.Mili
 


Redigeret af Mili - 30 Dec 2010 kl. 20:16
Til top
Mili Saric Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mili

Tilmeldt:: 28 Dec 2010
Geografisk: Ishøj
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mili Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 19:56
Hej Klavs!
Jeg har også på det seneste brugt Owner Stinger Siwash str 1
Det er også super krog og det vil jeg også anbefale!
Mili


Redigeret af Mili - 30 Dec 2010 kl. 20:18
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 20:46

Hej Klavs

Du har fået nogle gode forslag til enkeltkrog, og herefter er det kun at prøve sig frem og finde lige netop den krog, som passer bedst til dit temperament og fiskestil. Der er nemlig stor uenighed blandt kystfiskerne om de forskellige kroges egenskaber.
 
F.eks. er Owner S-61, som regnes for at være en cirkelkrog, en populær krog der også har sine modstandere. Jeg har personligt rigtig gode erfaringer med denne krog, mens en af mine fiskevenner slet ikke kan med den krog.
 
Jeg fisker også med den nævnte Mustad 9510 Siwash krog, og den er helt suveræn. Synd at den er så svær at få fat i. Dens store fordel er det store kroggab, og dens store ulempe er den forholdsvist store modhage. En lang modhage kræver større kraft til at drive krogen ind i fiskens kæft, og derfor bruger jeg kun krogen forår og sommer, hvor fiskene går mere til stålet end i efteråret og de kolde måneder.
 
Siwash krogen er, grundet sit store kroggab, et perfekt valg til en allroundkrog når man ser bort fra modhagen, men der er håb forude.
Som Mili allerede har nævnt, så er Owner begyndt at fremstille en Siwash Open Eye med et dejligt stort kroggab og fremfor alt - en lille modhage. Mili var så flink at forære mig en pakke af disse kroge, som vist p.t. kun kan købes i Sverige, og jeg venter mig meget af disse nye Owner Siwash. Desværre er der et stærkt generende islag på vandet i mit område, så jeg har endnu ikke fået afprøvet krogene.
 
Owner AKI 5170 er også et godt valg til en allround krog på kysten, men prøv dig frem og find din favorit. 
 
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 21:00
Jeg kan som andre tidligere har nævnt anbefale Owner S-61 og Prologic C3.
 
Jeg var i efteråret på laksefiskeri 4 uger i Canada, hvor det er påbudt at fiske med enkeltkroge uden modhagere.
Jeg fiskede med krogstørrelserne 1 og 2.
Krogene blev virkelig prøvet af på mange fisk.
Jeg tabte meget få fisk på grund af dårlig krogning. Når først der var fast fisk, blev de der.
 
Ved fiskeri på lavt vand brugte jeg Owner S-61. Det var mit indtryk, at den holdt sig skarp længst p.g.a. bøjningen, der virker som beskyttelse af spidsen.
 
Ejner
Til top
Klavs Frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
klavs frederiksen Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2008
Geografisk: Aalborg - Svenstrup
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér klavs frederiksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2011 kl. 20:59
Tak til de professionelle typemodelbeskrivelser omkring enkeltkroge til endegrej. Jeg vil forsøge at finde frem til den model der passer bedst til mit fiskeri. 

Men jeg kunne godt tænke mig at høre jer spinnefiskerne om I altid fisker med enkeltkrog eller om der er nogle typer af endegrej, hvor trekrogene bare er at foretrække. Jeg har selv en teori der går på, at enkeltkrogene passer bedst til kystwoblerne og blink med rolige bevægelser, mens trekrogene kroger bedst på de mere flakkende blink som fx stripperen. Er det forkert og hvad siger jeres erfaringer.  

På forhånd tak. 
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2011 kl. 21:10
Jeg har erfaring med at jeg får flere hug på mine blink (hjemmelavet ala imitator/simulator) med trekroge, men mister ofte fisk de første 10-15 sekunder af fighten, hvorimod at det er sjældent at jeg mister fisk med enkeltkrogen, men oplever langt færre hug på dem, så jeg sværger til trekroge pga de flere hug.
 
Men giver dig ret i at der er forskel på hvilke blink der fisker bedst med den eller anden type kroge
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum