Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hardy Fibatube klinge

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hardy Fibatube klinge
    Sendt: 09 Jan 2011 kl. 21:07
Hejsa
 
Jeg er i gang med at færdiggøre en 8' #6 stang fra Hardy.
Jeg har fundet et par forslag til øjefordeling og de er vel OK, men så kommer jeg til at tænke på om der skal tages hensyn til at det er en glasfiber klinge jeg bygger på og ikke kulfiber som de to klinger jeg har øjefordeling til.
Nogen der har erfaringer med det?
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2011 kl. 21:20
Jeg tvivler på at materialet gør en forskel. Men aktionen kan måske spille ind. 

Du kan jo bruge husmandsmetoden til at finde øjernes placering: Prøv at tape øjerne på klingen ifølge din tabel, tjek at skydeøjet sidder rigtigt for dig og spænd stangen op med en line - så vil en evt. dårlig placering som regel vise sig, når du ser på, hvordan linen følger stangens bøjning. 

Claus

Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2011 kl. 21:23
Hej Claus
 
Nu tænkte jeg egentlig også lidt på antallet af øjer. Det er jo en noget "slatten" klinge i forhold til de klinger jeg ellers har bygget på, og det er ellers ikke det man normalt kalder hurtige stænger.
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2011 kl. 21:26
Som jeg husker det, hed tommelfingerreglen længde i fod + 1 i gamle dage - og det gør den stadig for mange. 

Så det ville være mit valg. 

Det passede i øvrigt også med de to full flex glasklinger, jeg monterede til et par geddefiskere sidste år. 

Claus

Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2011 kl. 21:43
Hej Claus
 
Takker for indput, så skal jeg bare i gang med tråden!
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Flyfisher@Denmark Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flyder Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flyder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2011 kl. 21:44
Hardy'en er en temmelig blød stang, så når du sætter øjerne på, bør du lave en "underbevikling", det nedsætter slidet på klingen.
Men er du 100% sikker på at det er en glasstang - jeg har selv bygget på 4 Hardy'er, og kun laksestangen var glas.
Når du ser på den i klart solskin, hvilken farve har klingen ?
A real angler never dies, he just smells like that
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2011 kl. 21:46
Jeg vil stemme med i Claus' forslag om at spænde stangen op med line, og se hvordan du får et så gnidningsfrit forløb som muligt. Ingen skarpe vinkler på linen. Min tommel-regel har været den samme: 1 øje pr. fod + et øje til stangen. Altså 10 øjer til en 9' stang. Topøjet er ikke medregnet i dette regnestykke.
Måske viser det sig at der skal et øje mere på, måske et mindre, men det må vise når du får spændt op.
 
Det har ihvertfald virket på de stænger jeg har monteret gennem tiden :-)
 
/Jan
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2011 kl. 21:56

Jeg er temmelig sikker på at det er glasfiber da det står på klingen.jeg montere den med etbenede øjer, så jeg forventer ikke at der bliver et særligt slid på klingen fra øjerne.Jeg prøver at montere klingen op og tjekker lige om øjerne sidder rigtig.

Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres