Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udsætning af Gedder

 Besvar Besvar
Forfatter
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Udsætning af Gedder
    Sendt: 10 Jan 2011 kl. 18:57
Hej.

Jeg har længe gået og tænkt på at lave noget udsætning af Gedder i en større sø i nordsjælland.

Det er fuldt lovligt at udsætte fiskene i søen, men jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaringer med det og også har erfaring med det negative og positive ved det.
Jeg har det lidt sådan, at naturen skal man ikke lave for mange indgreb på, men hvis det alligevel er noget der er blevet praktiseret førhen så må der være nogle erfaringer med det.

Ligeledes kunne jeg godt tænke mig at der var flere gedder i søen, for bestanden er med stor sandsynlighed mindsket efter 2 hårde vintre med is på søen.

Ligeledes virker det til at antallet af fangne fisk er blevet kraftigt formindsket hen over de sidste 2-3 år.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2011 kl. 19:04
Hej Mads
 
Jeg ville overhovedet ikke begynde at pille ved søen på den måde.
Gedde bestanden skal nok selv komme sig over tid, og at indføre fisk fra fremmede vande kan medføre introduktion af nye sygdomme som jo slet ikke er meningen.
Og selv hvis gedde bestanden er helt udsættet, ja så kommer den helt af sig selv igen.
 
Hvis der ikke er ret mange gedder i søen kunne det evt. skyldes at der ikke er føde fisk nok, eller at der ydes for stort et fiskepres på søen.
 
Så lad søen klare sig selv, så finder den selv den balance der skal ti´l i netop den sø.
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2011 kl. 19:17
Citat: MadsAndersen

.
 

Det er fuldt lovligt at udsætte fiskene i søen, men jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaringer med det og også har erfaring med det negative og positive ved det.
 
Ligeledes virker det til at antallet af fangne fisk er blevet kraftigt formindsket hen over de sidste 2-3 år.
 
- Tja!, det kan jo skyldes østeuropæere, som desværre ofte er pisseligeglade med vores fiskebestande.
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2011 kl. 20:24
personlige mening..
 
bad idea my friend
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2011 kl. 20:31
hvordan er det lovligt at sætte ud? som udgangspunkt er det strengt ulovligt i alle søer..
Til top
Jeppe Sikker Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sikker

Tilmeldt:: 03 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sikker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2011 kl. 20:35
Hvis søen er egnet som Geddevand så kan det absolut anbefales at udsætte Gedder. I skal tænke på at mange søer har været meget hård belastede med næringstoffer gennem mange år. Det er der (hvad enten man kan tro det eller ej) ved at være rigtigt godt styr på. I den peridoe med mange nærngstoffer er søernes økosystem faldet sammen og der er kommet en overvægt af fredfisk. Disse har holdt bestand af dyreplanktion nede, således at planteplankton (alger) har haft gode vilkår. Herved har fredfiskene kunne skjule sig godt i den eutrofierede sø. Søen står nu i denne balance selvom næringsstoftilførslen måske er lav nok til at der kan indfinde sig en mere klarvandet balance med et andet forhold mellem rovfisk og fredfisk. det kan man hjælpe på vej med biomanipulation - hvis det er det man vil!
 
Generelt sker dette dog ved opfiskning af fredfiskene (så får man samtidigt fjernet et fosformængde fra søen). Når de er væk er der ikke samme tryk på dyreplankton der dermed letter holder planteplankton i skak osv... Rovfiskebestanden får så automatisk bedre vilkår. Denne kan man dog også hjælpe på vej med  udsætning.
Der er dog det lille problem med gedder at de er kanibaler så på et tidspunkt skal de nok holde hinanden i skak.
 
Man skal dog ud fra et lystfiskersynspunkt huske - at en mere klarvandet sø betyder flere bundplanter og de sætter sig lidt bedre på agnen end den almindelige grønne suppe! Ligesom de ved ekstrem vækst som i f.eks. Gentofte sø kan besværre alm. sejlads.
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2011 kl. 20:52
Citat: Sikker

Hvis søen er egnet som Geddevand så kan det absolut anbefales at udsætte Gedder. I skal tænke på at mange søer har været meget hård belastede med næringstoffer gennem mange år. Det er der (hvad enten man kan tro det eller ej) ved at være rigtigt godt styr på. I den peridoe med mange nærngstoffer er søernes økosystem faldet sammen og der er kommet en overvægt af fredfisk. Disse har holdt bestand af dyreplanktion nede, således at planteplankton (alger) har haft gode vilkår. Herved har fredfiskene kunne skjule sig godt i den eutrofierede sø. Søen står nu i denne balance selvom næringsstoftilførslen måske er lav nok til at der kan indfinde sig en mere klarvandet balance med et andet forhold mellem rovfisk og fredfisk. det kan man hjælpe på vej med biomanipulation - hvis det er det man vil!
 
Generelt sker dette dog ved opfiskning af fredfiskene (så får man samtidigt fjernet et fosformængde fra søen). Når de er væk er der ikke samme tryk på dyreplankton der dermed letter holder planteplankton i skak osv... Rovfiskebestanden får så automatisk bedre vilkår. Denne kan man dog også hjælpe på vej med  udsætning.
Der er dog det lille problem med gedder at de er kanibaler så på et tidspunkt skal de nok holde hinanden i skak.
 
Man skal dog ud fra et lystfiskersynspunkt huske - at en mere klarvandet sø betyder flere bundplanter og de sætter sig lidt bedre på agnen end den almindelige grønne suppe! Ligesom de ved ekstrem vækst som i f.eks. Gentofte sø kan besværre alm. sejlads.
 
Men kan da tilføje at gedder jagter lige så godt i uklart vand, ja faktisk en lille snes bedre end i klart vand. Den er ikke top predator for ingenting Wink
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2011 kl. 21:22
Citat: Stone05

Citat: MadsAndersen

.
 

Det er fuldt lovligt at udsætte fiskene i søen, men jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaringer med det og også har erfaring med det negative og positive ved det.
 
Ligeledes virker det til at antallet af fangne fisk er blevet kraftigt formindsket hen over de sidste 2-3 år.
 
- Tja!, det kan jo skyldes østeuropæere, som desværre ofte er pisseligeglade med vores fiskebestande.
 
Tja.. I det mindste er det ikke dyreplageri - I modsætning til Catch and Release ;-)
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2011 kl. 21:52
Citat: King

Citat: Stone05

Citat: MadsAndersen

.
 

Det er fuldt lovligt at udsætte fiskene i søen, men jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaringer med det og også har erfaring med det negative og positive ved det.
 
Ligeledes virker det til at antallet af fangne fisk er blevet kraftigt formindsket hen over de sidste 2-3 år.
 
- Tja!, det kan jo skyldes østeuropæere, som desværre ofte er pisseligeglade med vores fiskebestande.
 
Tja.. I det mindste er det ikke dyreplageri - I modsætning til Catch and Release ;-)
Hvis man skal ligge kortene på bordet, er det så ikke også dyreplageri selvom du nakker fisken bagefter?
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2011 kl. 22:36
Det er en privat sø. Jeg mener reglerne siger at så længe det er en art der allerede findes i søen, så må du fylde lige så tosset i den som du vil. 
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2011 kl. 22:46
Citat: Lucius

Citat: King

Citat: Stone05

Citat: MadsAndersen

.
 

Det er fuldt lovligt at udsætte fiskene i søen, men jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaringer med det og også har erfaring med det negative og positive ved det.
 
Ligeledes virker det til at antallet af fangne fisk er blevet kraftigt formindsket hen over de sidste 2-3 år.
 
- Tja!, det kan jo skyldes østeuropæere, som desværre ofte er pisseligeglade med vores fiskebestande.
 
Tja.. I det mindste er det ikke dyreplageri - I modsætning til Catch and Release ;-)
Hvis man skal ligge kortene på bordet, er det så ikke også dyreplageri selvom du nakker fisken bagefter?
 
Formålsløst dyreplageri så..
Til top
Rene Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rs-madsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rs-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2011 kl. 23:56

Kunne i ikke tage jeres C&R diskution i en tråd dedikeret til formålet?

Jeg vil hjertens gerne lære mere om denne tråds oprindlige emne, og magter ikke at se den ødelagt af folk der taler forbi hinandens argumenter.
 
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 01:31
Tak Rene. Ja, jeg vil også gerne have lidt mere svar på mit spørgsmål... Det der med C&R Vs. C&K (Catch & Kill) er ligegyldigt i den her sammenhæng. også folk fra østeuropa.... Det er federe hvis i vil skrive hvad i ved og synes om emnet jeg har slået op. Det der med en ren tråd som folk kan læse og lære noget af i al fremtid er bedre, end debat der handler om alt andet.

Jeg kan ligeså godt sige det. Det er Søndersø i Værløse og den er ejet af københavns vandværker. Det er tilladt for de fiskeklubber der har fiskeretten i søen at udsætte yngel i søen fra fisk der allerede er der.

Det der gør mig mest nysgerrig er netop ved udsætning af gedder om der er nogen der har nogle erfaringer med emnet? Jeg har læst rapporten fra DTU, men jeg kunne godt tænke mig og høre fra nogle der kendte til emnet selv eller som praktiserer det.
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 02:59
Lige en rettelse.

Når jeg skriver " Det er tilladt for de fiskeklubber der har fiskeretten i søen at udsætte yngel i søen fra fisk der allerede er der." så mener jeg ikke at jeg kun må bruge rognen fra fisk der er fanget i søen, men at man må udsætte fisk af de samme arter der er i søen. Så jeg kan i realiteten købe noget geddeyngel i Århus og sætte det ud der. Sådan står det hvertfald beskrevet i aftalen mellem foreningen og vandværket.
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Vedel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 06:32
Jeg kender også lidt til Søndersø (medlem af LF mm), og uanset hvad der står i aftalen, så gælder den øvrige lovgivning på udsætningsområdet stadigvæk. Du skal læse aftalen som, at de fiskeklubber der har en aftale om fiskeri i søen, som fiskeriberettigede kan søge om udsætningstilladelser til eks. gedder (der allerede findes i søen) m.v. Ansøgningen skal stadigvæk behandles som en enhver anden ansøgning. Så du/I må ikke bare indkøbe geddeyngel (og slet ikke fra en anden landsdel) og sætte det ud.
Jeg synes du skal ringe til DTU AQUA og få en snak med én der.
Mvh
Thomas
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 08:06
Beklager.. Syntes bare at det var for lavt at hænge østeuropæere ud som djævlen selv fordi at de spiser en gedde eller to fra et vandhul..
 
Skal nok lade det ligge nu, hygge...
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 10:38
Mads, syntes du skal ringe til DTU Aqua i Silkeborg.
Snak evt. med Finn Sivebæk eller Peter Geerts.
Så tror jeg du vil ændre din opfattelse af om det er lovligWink
Se evt. her: www.fiskepleje.dk
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 11:29
Citat: King

Citat: Lucius

Citat: King

Citat: Stone05

Citat: MadsAndersen

.
 

Det er fuldt lovligt at udsætte fiskene i søen, men jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaringer med det og også har erfaring med det negative og positive ved det.
 
Ligeledes virker det til at antallet af fangne fisk er blevet kraftigt formindsket hen over de sidste 2-3 år.
 
- Tja!, det kan jo skyldes østeuropæere, som desværre ofte er pisseligeglade med vores fiskebestande.
 
Tja.. I det mindste er det ikke dyreplageri - I modsætning til Catch and Release ;-)
Hvis man skal ligge kortene på bordet, er det så ikke også dyreplageri selvom du nakker fisken bagefter?
 
Formålsløst dyreplageri så..
Formålet med lystfiskeri er at fange fisk, hvad man efterfølgende gør med fisken, det er ligegyldigt i forhold til at opfylde formålet, så din kommentar er da vist ikke videre gennemtænkt - du er dumpet, ikke bestået, det er en ommer.
 
Alt lystfiskeri er dyreplageri og det er nøjagtigt den samme "mængde" dyreplageri, som en fisk udsættes for, mens den er på krogen ved alle former for lystfiskeri.
 
Alt lystfiskeri udøves af netop lyst, hvilket betyder, at man ikke er tvunget til at udøve det for at kunne overleve, så der er etisk set ikke den store forskel på, om man genudsætter en fisk eller slår den ihjel efter fangsten.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 11:55
Citat: MadsAndersen

Tak Rene. Ja, jeg vil også gerne have lidt mere svar på mit spørgsmål... Det der med C&R Vs. C&K (Catch & Kill) er ligegyldigt i den her sammenhæng. også folk fra østeuropa.... Det er federe hvis i vil skrive hvad i ved og synes om emnet jeg har slået op. Det der med en ren tråd som folk kan læse og lære noget af i al fremtid er bedre, end debat der handler om alt andet.

Nu er det jo rimlig relevant at nævne østeuropæere i denne sammenhæng, da det jo desværre er et faktum, at folk fra den verdensdel har udøvet en del ulovligt garnfiskeri i bl.a. Søndersø i de sidste par år og at der derved er blevet fjernet "for mange" fisk fra søen.
 
- Måske var det mere nærliggende at prøve at få sat en stopper for hjemtagningen af gedder (ulovlige samt lovlige) ind til bestanden er blevet større specielt, når man tage nedenstående fra DTU-AQUa med i betragtningerne.
 
Sakset fra DTU AQUA:
...   I 1930'erne udsatte man helt op til 3-4 millioner stk. geddeyngel om året. Udsætningerne aftog i 1960'erne og 70'erne, da man fandt ud af, at de mange udsatte smågedder sjældent førte til en større bestand af større gedder. 

 Siden blev geddeudsætninger genoptaget i Fiskeplejens regi, og i en årrække fra starten af 1990’erne er der sat gedder ud hovedsagelig i forbindelse med sørestaurering. Men også her tyder undersøgelser på, at udsætning af gedder ofte slet ikke giver det ønskede resultat. Derfor anbefaler DTU i dag. at der ikke sættes gedder ud ved sørestaureringer.  Der sker dog stadig geddeudsætninger i nyskabte eller genskabte søer, da de har vist sig at være en god metode til at etablere en geddebestand.



Redigeret af Stone05 - 11 Jan 2011 kl. 11:59
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 15:20

At udsætte levende væsner for stress og smerte fordi at man har tænkt sig at æde dem mener jeg er acceptabelt, men at pine dem for sjov og uden andet formål end at få stillet sine lyster, synes jeg er forkert og mangel på respekt for levende væsner.

Anyways, det er ikke noget der betyder nok for mig til at jeg gider at bruge meget tid på at diskutere det, hvis folk vil fiske C&R er det fint med mig, jeg gør det bare ikke, da jeg ikke kan retfærdiggøre det over for mig selv. Desuden bliver vi nok aldrig enige alligevel..

Det der irreterede mig var at du istedet for at nævne ulovligt garnfiskeri som problemet antyder at det er østeuropæere der har spist alle fiskene,  jeg bryder mig ikke denne generalisering og nedladne attitude over for andre mennesker og det var egentlig det jeg forsøgte at kommentere lidt, ved at udtrykke at dem der fisker C&R fiskeri, set fra nogen synsvinkler, måske ikke er så hellige i forhold til de andre, som de gerne vil tro..

// Peter

Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 16:56
Citat: King

At udsætte levende væsner for stress og smerte fordi at man har tænkt sig at æde dem mener jeg er acceptabelt, men at pine dem for sjov og uden andet formål end at få stillet sine lyster, synes jeg er forkert og mangel på respekt for levende væsner.

Anyways, det er ikke noget der betyder nok for mig til at jeg gider at bruge meget tid på at diskutere det, hvis folk vil fiske C&R er det fint med mig, jeg gør det bare ikke, da jeg ikke kan retfærdiggøre det over for mig selv. Desuden bliver vi nok aldrig enige alligevel..

Det der irreterede mig var at du istedet for at nævne ulovligt garnfiskeri som problemet antyder at det er østeuropæere der har spist alle fiskene,  jeg bryder mig ikke denne generalisering og nedladne attitude over for andre mennesker og det var egentlig det jeg forsøgte at kommentere lidt, ved at udtrykke at dem der fisker C&R fiskeri, set fra nogen synsvinkler, måske ikke er så hellige i forhold til de andre, som de gerne vil tro..

// Peter

Det er ikke nødvendigt for dig at udsætte en fisk for den stress og smerte (altså dyreplageri), som du gør ved lystfiskeri for at få noget at spise - du gør det af lyst og fordi, at det er sjovt,  ikke for at overleve, herudover, så er der et alternativ til at skaffe fisk til spisebordet, hvor dyreplageri stort set er elimineret fra fangstprocessen, nemlig UV-jagt - og da du har valgt lystfiskeri, som metode til at få fisk til spisebordet, selvom der findes et dyreplagerimæssigt bedre alternativ, så er dit lystfiskeri altså også respektløst overfor levende væsner.
 
- At du ikke bryder dig om, at jeg nævner sandheden omkring, det faktum, at nogle østeuropæere uden hensyntagen til bevarelsen af fiskebestandene i søerne i Nordsjælland har fjernet store mængder af fisk med både lovlige og ulovlige metoder, det er, hvad det er - men man kan sgu kun undre sig over, at du i den sammenhæng inddrager C&R, da C&R netop udøves for at bevare fiskebestandene i søerne.
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 17:00
er der flere popcorn inden trådens relevans dukker op igen ?
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 20:57

"Anyways, det er ikke noget der betyder nok for mig til at jeg gider at bruge meget tid på at diskutere det, hvis folk vil fiske C&R er det fint med mig, jeg gør det bare ikke, da jeg ikke kan retfærdiggøre det over for mig selv. Desuden bliver vi nok aldrig enige alligevel.. "

Det du gør, kære Steen, er at fordreje sandheden og udstille en masse mennesker som intet har at gøre med at der er blevet spist nogle fisk fra din sø. Du mener at det er forkert at spise fiskene fra din sø og jeg mener at det etisk set er mere forkert at sætte dem ud igen, derfor drager jeg C&R ind i samtalen

Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 21:36
Det du gør, kære Steen, er at fordreje sandheden og udstille en masse mennesker som intet har at gøre med at der er blevet spist nogle fisk fra din sø. Du mener at det er forkert at spise fiskene fra din sø og jeg mener at det etisk set er mere forkert at sætte dem ud igen, derfor drager jeg C&R ind i samtalen

Peter hvordan kan du overhovedet være fisker ? Du tager måske alle undermålere med hjem også, eller i det sammenhæng er du måske lidt dobbelt moralsk ?

Sorry det ikke lige er i trådens relevans

Over and out
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 22:05
Citat: kludder

er der flere popcorn inden trådens relevans dukker op igen ?
- Måske var det mere nærliggende at prøve at få sat en stopper for hjemtagningen af gedder (ulovlige samt lovlige) ind til bestanden er blevet større specielt, når man tage nedenstående fra DTU-AQUa med i betragtningerne.
 
Sakset fra DTU AQUA:
...   I 1930'erne udsatte man helt op til 3-4 millioner stk. geddeyngel om året. Udsætningerne aftog i 1960'erne og 70'erne, da man fandt ud af, at de mange udsatte smågedder sjældent førte til en større bestand af større gedder. 

 Siden blev geddeudsætninger genoptaget i Fiskeplejens regi, og i en årrække fra starten af 1990’erne er der sat gedder ud hovedsagelig i forbindelse med sørestaurering. Men også her tyder undersøgelser på, at udsætning af gedder ofte slet ikke giver det ønskede resultat. Derfor anbefaler DTU i dag. at der ikke sættes gedder ud ved sørestaureringer.  Der sker dog stadig geddeudsætninger i nyskabte eller genskabte søer, da de har vist sig at være en god metode til at etablere en geddebestand.



Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 22:28
Michael>>> Nej det gør jeg ikke, hverken undermålere eller nedgængere, men det er hellere ikke dem jeg går efter, de er til tider en uheldig bifangst under mit fiskeri efter fisk som der kan spises..
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 22:34
Citat: King

Det du gør, kære Steen, er at fordreje sandheden og udstille en masse mennesker som intet har at gøre med at der er blevet spist nogle fisk fra din sø. Du mener at det er forkert at spise fiskene fra din sø og jeg mener at det etisk set er mere forkert at sætte dem ud igen, derfor drager jeg C&R ind i samtalen
Nu har jeg ikke fordrejet sandheden - i mit første indlæg brugte jeg jo netop ordene; "kan skyldes" og "desværre ofte" ---> netop for ikke at generalisere og skære alle østeuropæere over een kam.
- Jeg mener ikke, at det er forkert at spise fisk fra "mine" søer, derimod, så mener jeg; at det ikke er bæredygtigt at hjemtage/fjerne så mange fisk, at det går udover bestanden - hvilket jo netop er tilfældet her, da bestanden jo netop er blevet reduceret kraftigt.
Bevarelse af fiskebestande drejer sig altså ikke om etik men om bæredygtighed i fiskeriet og dit synspunkt omkring de etiske perspektiver ved udøvelsen af selektivt lystfiskeri er jo dermed lidt ligegyldige i denne sammenhæng - C&R fiskeri efter gedder er betydeligt mere bæredygtigt end madfiskeri, da der netop ikke fjernes særligt mange gedder fra bestanden ved C&R.
   
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 23:17
Steen>>> Alright.. Det virkede bare som det sædvanlige "Buhuu.. de skide østeuropæere er alle nogle slynger fordi de hjemtager fisk mens vi andre er åhh så gode fordi vi sætter dem ud igen"- opstød, som vi har set nogle gange før, i denne sammenhæng mener jeg at det ville være relevant at sætte etikken omkring C&R på et knivsæg.. Men eftersom det ikke er det du mente så giver jeg dig ret i at der ikke er nogen grund til det.
Jeg er enig i at det ikke er smart at overfiske en bestand hvad enten det er gedder, torsk, havørred eller noget andet. Tilgengæld mener jeg at det er reglerne på området og ikke de enkelte individer der er galt på den, så længe det sker lovligt, derfor bryder jeg mig ikke om det, når Østeuropæer eller andre bliver hængt ud for den slags. - Hvordan skulle de dog vide at det ikke er særlig bæredygtigt at hjemtage gedder, når der ikke bliver oplyst om det nogen steder?
Anyways det var ikke det du havde gang i, så den lader jeg ligge..
 
Kan du hygge dig..
Til top
Asbjørn olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bisserup-fiskeren Avatar

Tilmeldt:: 07 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bisserup-fiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2011 kl. 23:36
Citat: MadsAndersen

Hej.

Jeg har længe gået og tænkt på at lave noget udsætning af Gedder i en større sø i nordsjælland.

Det er fuldt lovligt at udsætte fiskene i søen, men jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har erfaringer med det og også har erfaring med det negative og positive ved det.
Jeg har det lidt sådan, at naturen skal man ikke lave for mange indgreb på, men hvis det alligevel er noget der er blevet praktiseret førhen så må der være nogle erfaringer med det.

Ligeledes kunne jeg godt tænke mig at der var flere gedder i søen, for bestanden er med stor sandsynlighed mindsket efter 2 hårde vintre med is på søen.

Ligeledes virker det til at antallet af fangne fisk er blevet kraftigt formindsket hen over de sidste 2-3 år.

Fin idé, havde du bare i sinde at fange gedderne andetsteds også sætte dem ud i "din" sø?
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2011 kl. 02:27
Hold da op. Der har været lidt aktivitet i den her tråd i dag.... Lad mig sige det sådan her. Jeg kom ud i tackleshop i dag og nu kunne Ole huske mit navn lige med det samme LOL 

Jeg kan meget godt lide debatten om C&R, men jeg synes lidt den ødelægger tråden og det emne den oprindeligt omhandlede...

Jeg var til møde i fiskeklubben i aften og fandt ud af at der for nogle år siden blev sat ret mange gedder ud i søen af en anden forening der også har fiskeret der. Det var vist ikke nogen videre succes (fangstmæssigt) 

Jeg synes lidt den her tråd går over i noget Øst europæisk fremmehad og noget C&R fremmedhad..... tag jer sammen og lav jeres egen tråd hvor i kan skråle løs om det. I skal ikke ødelægge min tråd, som meget gerne skulle være informativ og venlig og hjælpe MIG (og sikkert en del andre) med noget viden om det oprindelige emne. Det kunne jo meget fedt hvis vi fik en masse lystfisker-viden på banen om emnet. Håber i vil respektere tråden og forholde jer til emnet. På forhånd tak!
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2011 kl. 08:23
Mads, alt hvad lystfiskere sætter ud af fisk, skal først godkendes af DTU Aqua.
Og fiskeridirektoratet.
Som jeg skrev tidligere, kontakt dem.....
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Vedel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2011 kl. 09:47
Geddeudsætninger er som nævnt et gammelt emne, der er blevet undersøgt ret grundigt i de forskellige sammenhænge hvor man har anset dem for relevante. I Søndersø's tilfælde spiller der en masse faktorer ind. Det er en rimelig stor sø. Den er med i overvågningsprogrammer og der er en masse interesser tilknyttet. Vi ved at østeuropæere er blevet taget i at sætte garn i søen (det er sket en del steder i Nordsjælland), men at det generelt gør alle østeuropærere til ferskvandsgarnpirater synes jeg nok er at stramme den lidt (hvis nogen skulle slutte det). Og jeg er heller ikke sikker på at det garnfiskeri der er foregået, kan have nået at ødelægge geddebestanden i Søndersø. Så vidt jeg ved er geddefiskeriet egenligt ret godt. Jeg synes du/I skal få et bedre indblik i søens tilstand, og se hvad et samarbejde mellem lystfiskerne ved søen kan resultere i af ophjælpende foranstaltninger.
mvh
Thomas
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2011 kl. 10:01
Citat: MadsAndersen


Jeg var til møde i fiskeklubben i aften og fandt ud af at der for nogle år siden blev sat ret mange gedder ud i søen af en anden forening der også har fiskeret der. Det var vist ikke nogen videre succes (fangstmæssigt) 

Jeg synes lidt den her tråd går over i noget Øst europæisk fremmehad og noget C&R fremmedhad
At du skyder folk i skoen, at det er fremmedhad overfor østeuropæere, som ligger bag, det er fandme ikke iorden -- faktum er, at der har været fisket meget med ulovlige garn i bl.a. Søndersø i gennem de sidste par år, det er ligeledes et faktum, at det har været nogle folk fra bl.a. Polen og Letland, som har stået bag det ulovlige fiskeri... Fremmedhad min bare røv!!! 
- Du vil gerne have en større bestand af gedder i søen, alle erfaringer fra tidligere udsætninger af gedder i form af yngel viser, at det ikke er vejen frem mod flere store gedder i søer - tilbage er altså så kun at begrænse antallet af store gedder, som fjernes fra søen, hvis man vil have en større bestand. 
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2011 kl. 15:00

Steen>>> Jeg kan stadig ikke se vigtigheden i at få udpenslet at der var nogle østeuropæere med til det, hvorfor ikke bare kalde det ulovligt garnfiskeri? Jeg  kan henvise dig til hundredevis af eksempler på ulovligt garnfiskeri udført af danskere hvis du tror at det kun er Østeuropærer der dyrker den slags...

Mads>>> Steen har sendt dig en 100 siders detaljeret rapport om emnet, du har fået meninger fra talrige lystfiskere, alt sammen takket være at vi har holdt liv i din tråd der ellers var blevet glemt 12 timer efter den var blevet oprettet.. - Hvad mere vil du have? Har du læst raporten??
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2011 kl. 15:21

Hvis du ikke vil købe geddeyngel men tage voksne individer er der vel også et hensyn at tage til den sø hvorfra du fjerner gedderne?

/M
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2011 kl. 15:23
Det kan være geddepusheren fra Maribø Søerne (erhvervsfiskeren dernede) er leveringsdygtig i fuldvoksne gedder. Måske kan du endda få et par rogntunge madammer her i foråret.
 
Han plejer i hvert fald ikke at holde sig tilbage )-:
 
/M
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2011 kl. 18:19
Citat: King

Steen>>> Jeg kan stadig ikke se vigtigheden i at få udpenslet at der var nogle østeuropæere med til det, hvorfor ikke bare kalde det ulovligt garnfiskeri? Jeg  kan henvise dig til hundredevis af eksempler på ulovligt garnfiskeri udført af danskere hvis du tror at det kun er Østeuropærer der dyrker den slags...

- At du ikke kan se vigtigheden i, at det er østeuropæere, som har udøvet det ulovlige garnfiskeri, det kan altså godt undre mig lidt - da det jo er rimelig væsenligt, at det er folk uden tilknytning til lokalområdet, som har udøvet det ulovlige garnfiskeri, da den slags folk ofte har en tendens til ikke at tænke bæredygtigt fiskeri på fiskebestanden i en sådan sø. Herudover, så er det jo væsentlig sværrere at kommunikere med udlændinge med en anden mentalitet og få dem til at stoppe med ulovlighederne, da det for dem jo drejer sig om at tjene penge... ialt betyder det, at det er meget sværre at finde en brugbar løsning på problemet, end hvis det havde været lokale danskere, som havde udøvet det ulovlige garnfiskeri.
Herudover, så er jeg altså ikke den eneste, som har set disse folk i bil med polske/lettiske nummerplader sætte gummibåde i vandet ved Søndersø om natten, vel og mærket uden, at der var fiskestænger med - gad vide, hvad de mon skulle om natten ude på søen, tja!... Jeg er ej heller den eneste, som har fået viklet min levende agn eller woblere ind i ulovlige garn på Søndersø eller andre søer i området indenfor det sidste års tid.
- Jeg vil i den forbindelse da meget gerne have, at du lige henviste til de hundredevis af eksempler på ulovligt garnfiskeri i søer beliggende på Sjælland udført af danske statsborgere indenfor de sidste par år.
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2011 kl. 21:21
Jeg synes ikke det er vigtigt i forbindelse med tråden, Steen. Opret hellere selv en tråd hvor i kan gå i kløerne på garnfiskerne fra øst.

Ville det ikke være nemmere?
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2011 kl. 21:28
Jeg synes du skal lytte til Thomas Vedel (han er en klog mand) og tage en snak med de andre foreninger der har fiskeret på søen. Lystfiskeriforeningen har lang erfaring med udsætning af gedder på deres vande, så der ku være noget know how at hente der
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2011 kl. 22:40
Citat: MadsAndersen

Jeg synes ikke det er vigtigt i forbindelse med tråden, Steen. Opret hellere selv en tråd hvor i kan gå i kløerne på garnfiskerne fra øst.

Ville det ikke være nemmere?
Være nemmere??? øh! næ!, det ville det da ikke, da debatten jo allerede finder sted i denne tråd.
 
Som sagt, så har du jo fået dit svar; at man ikke løser bestandsproblemet ved at sætte geddeyngel ud - så hvis bestanden skal være større, så kan det kun løses ved at begrænse hjemtagningen af fisk fra søen, men da du jo åbenbart er ligeglad med at få stoppet det ulovlige garnfiskeri, så må du jo bare leve med at bestanden er mindre end tidligere...
 
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2011 kl. 22:54
Jeg er sku da ikke ligeglad med bestandene i søen. Det ville bare være 1000 gange mere overskueligt hvis du førte debatten over i en anden tråd, det ville måske også give netop den debat meretilslutning hvis du gjorde det sådan.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2011 kl. 23:41
Citat: MadsAndersen

Jeg er sku da ikke ligeglad med bestandene i søen. Det ville bare være 1000 gange mere overskueligt hvis du førte debatten over i en anden tråd, det ville måske også give netop den debat meretilslutning hvis du gjorde det sådan.
I dit oplæg til denne tråd spørger du om muligheder for at udsætte gedder i søen - du har fået dit svar med hensyn til geddeyngel...
længere nede i dit oplæg til tråden skriver du følgende: ...Ligeledes kunne jeg godt tænke mig at der var flere gedder i søen, for bestanden er med stor sandsynlighed mindsket efter 2 hårde vintre med is på søen...
 
- Da der ikke har været iltsvind i søen under islægningen sidste vinter, så skyldes tilbagegangen i bestanden altså ikke de "hårde vintre" - tilbage som forklaring på tilbagegangen er så, at bestanden er mindsket pga. af overfiskning.
- Da du jo gerne vil have flere gedder i søen og det ikke kan ske ved udsætning, så må du jo være indstillet på, at den eneste løsning på at få flere gedder i søen er ved at stoppe overfiskningen - medmindre  du da havde tænkt at lave P&T fiskeri med større gedder.
 
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 07:52
Citat: Stone05

- Måske var det mere nærliggende at prøve at få sat en stopper for hjemtagningen af gedder (ulovlige samt lovlige) ind til bestanden er blevet større specielt, når man tage nedenstående fra DTU-AQUa med i betragtningerne.
 
Tror du så ikke du skulle til helt at stoppe med at fiske på arter som er "truet" ??
Du fisker måske også C&R på ål, de syntes jo helt sikkert også det er sjovt og tager bestemt ikke skade af det! (Tro på det min ven, du er kun en gemen dyreplager !)
 
Endnu engang beviser det bare at du er så dobbeltmoralsk at det er til at brække sig over. Du sidder gang på gang her inde og gør dig til overhoved for om folks meninger er rigtige eller forkerte, senest da du helt fejlagtigt beskylder Peter´s mening for at være "dumpet".
Manden har jo 100% ret, og selv ikke dine forkvasklet meninger og underlige syn på dyreplageri kan tage det fra ham.
 
 
 
 
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 07:52

.



Redigeret af qwer - 13 Jan 2011 kl. 07:53
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 09:41
Citat: Stone05

Citat: King

Steen>>> Jeg kan stadig ikke se vigtigheden i at få udpenslet at der var nogle østeuropæere med til det, hvorfor ikke bare kalde det ulovligt garnfiskeri? Jeg  kan henvise dig til hundredevis af eksempler på ulovligt garnfiskeri udført af danskere hvis du tror at det kun er Østeuropærer der dyrker den slags...

- At du ikke kan se vigtigheden i, at det er østeuropæere, som har udøvet det ulovlige garnfiskeri, det kan altså godt undre mig lidt - da det jo er rimelig væsenligt, at det er folk uden tilknytning til lokalområdet, som har udøvet det ulovlige garnfiskeri, da den slags folk ofte har en tendens til ikke at tænke bæredygtigt fiskeri på fiskebestanden i en sådan sø. Herudover, så er det jo væsentlig sværrere at kommunikere med udlændinge med en anden mentalitet og få dem til at stoppe med ulovlighederne, da det for dem jo drejer sig om at tjene penge... ialt betyder det, at det er meget sværre at finde en brugbar løsning på problemet, end hvis det havde været lokale danskere, som havde udøvet det ulovlige garnfiskeri.
Herudover, så er jeg altså ikke den eneste, som har set disse folk i bil med polske/lettiske nummerplader sætte gummibåde i vandet ved Søndersø om natten, vel og mærket uden, at der var fiskestænger med - gad vide, hvad de mon skulle om natten ude på søen, tja!... Jeg er ej heller den eneste, som har fået viklet min levende agn eller woblere ind i ulovlige garn på Søndersø eller andre søer i området indenfor det sidste års tid.
- Jeg vil i den forbindelse da meget gerne have, at du lige henviste til de hundredevis af eksempler på ulovligt garnfiskeri i søer beliggende på Sjælland udført af danske statsborgere indenfor de sidste par år.
 
Synes ikke dine argumenter holder vand, danske garnfiskere der fisker ulovligt har præcist samme mentalitet og tænker også kun på penge, der er tilmed eksempler på at de kan finde på at true med og udøve vold for at holde folk fra at stoppe deres ulovlige aktiviteter..
www.ulovlige.net kan du se mange anmeldelser af ulovligt garnfiskeri af mere eller mindre grov karakter, udført primært af danskere.
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 10:09
Hej alle sammen. Tak for nogle gode svar og knap så meget tak for ævl.
Straffen for at man sætter ulovlige garn i en sø er? Tror det er der man skal opjustere, men find lige en politiker der tør/gider fremstille sådan et forslag. Ellers kan i gå i selvsving over polakker til evig tid herinde.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres