Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Å ødelagt

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Å ødelagt
    Sendt: 15 Jan 2011 kl. 18:41
Skandale!!!!
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 18:48
totalt uhørt.


Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 18:53

Hvad f….. sker der. Er han da total blæst i bolden, han skulle fratages alt form for virksomheds drivning og som straf en ordentlig omgang straf arbejde. IDIOT!

TCAngry

 

Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 19:30
Katastrofalt! Helt forrykt!

Håber godt nok at alle med interesse for naturen går sammen mod dette svineri. Her kan DSF, Naturfredningsforeningen m.fl. danne fælles front. Desværre ender det garanteret med, at han slipper med en påtale eller symbolsk bøde. Personligt havde jeg foretrukket en tvangsekspropriering af mark + å uden kompensation, men det bliver desværre nok ikke i dette liv.
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 19:31
Det er skræmmende at man i nutidens Danmark kan finde på sådan noget, og dog der er måske fordi det ER nutidens Danmark, hvor landbruget råder og regerer, som det passer dem.
 
For mig at se er der kun een ting at gøre, omgående reetablering, for synderens regning, og så bør man fratage ham noget hektarstøtte, ingen tvivl om at han vil klynke, men kun med kraftige repressalier, få man budskabet frem så evt. andre med samme tanker ikke forgør sig.
 
Og tro mig det varer ikke længe inden andre landmænd med jord til vandløb jamrer i kor, når al smeltevandet skal i havet.
 
Dette er af groveste skuffe, og bør hvis der er lov og ret til, få kraftig respons.
 
Og Steen jeg vil anbefale at linket spredes så meget som muligt, f.eks også på Fugle og Natur.


Redigeret af Keld P. - 15 Jan 2011 kl. 19:39
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 20:03
FORBA........ MØGSVIN..... SKULLE HIVES OM BAG VED OG SKYDES VED DAGGRY!!!!!
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 20:04
/Søder
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 21:08
For nogle år siden oplevede jeg her på egnen en landmand, der gjorde noget tilsvarende. Han gravede en bæk op, som ellers hver sommer tørrede ud, så den nu er blevet fyldt med vand og slimede fisk året rundt.

Kommunen kom og fortalte  den lede bonderøv, som  burde have fået hovedet af, at sådan noget var lige til skafottet.  Lige siden, har jeg hver gang jeg har kørt over bækken, set hvorledes vandet har flydt med druknefare for dyrelivet. Hvor mange markmus er der ikke druknet, og hvor skadeligt har det ikke været for klimaforandringerne.
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 21:28
Og nu hyler bønderne i det sydvestjyske over at der indføres 10 meter bræmmer ved de små kanaler og bække. Jeg så det i nyhederne på tv2.
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 21:31
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 21:50
Hej Willy
Lige disse bønder forstår jeg, det er marsk bønder, ikke de almindelige vestjydske kartoffelavlere der ellers råber op. Marskjord kræver afvandindskanaler for hver 30-40 meter, samtidig er det brakvand der afvandes.
Michael
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 22:35

Kære alle på tråden,
Jeg kan godt forstå at i alle er bestyrtet over hvad landmanden har gjort ved åen. Det er både uhørt, ulovligt og især moralsk forkert.
Landmanden er udmærket klar over, at det ikke er efter reglerne og han er åbenbart ligeglad. Det samme er de landmænd som dyrker alt for tæt på åbreden, sprøjter ud over vanden. Udleder gylle på frostmarker, hælder alt for meget kvælstof på de samme jorde. Importere ulovlige pesticider og kvælstof som de spreder ud på marken. De samme landmænd som øger brugen af antibiotika, de samme landmænd som forestår brutale dyretransport. De samme landmænd som hver dag har 25.000 smågriser der dør. De samme landmænd som gang på gang "uheldigt" kommer til at udlede store mængde gylle til vores vandløb. De samme landmænd som i årevis har forarmet vores natur. Drænet, udrettet. De samme landmænd der har hovedansvaret for, at vores fjorde er forurenede og næsten fisketomme. De samme landmænd der samlet set ikke har betalt + skat til samfundet i 23 år. De samme landmænd som i snit er forgældet med  ca. 35 millioner kroner pr. besætning. De samme landmænd som påråber sig "forståelser" for deres bidrag til samfundsøkonomien (som pt. er langt nede på listen af positive bidrag under f.eks. turisme). De samme landmænd som demonstrerer med lange traktorkøer i det nordjyske, fordi de ikke vil finde sig i ikke at måtte forurene (Grøn vækst). Og ja, det er de samme landmænd som vi, på listeføder, ofte må gå tiggergang hos for at få lov til at fiske langs deres vandløb.
Der findes rundt regnet 12.000 landmænd af en nogenlunde størrelse i dk. Pt. Hvornår er det, at vi som samfund må sige stop til dem. Sige stop til at et sådan lille erhverv skal forvalte vores natur på en så helt urimelig måde. Hvornår er der ansvarlige politiker, som tør sige dem lodret imod. Slå i bordet og sige, at vi som samfund altså ikke har råd til at skulle rette op på forarmelse af miljøet, på det tabte fiskerierhverv, på den faldende turisme, på naturarven til vores børn. Vores nuværende regering, uden at man nødvendigvis skal tale blå eller rød blok, har med al tydelighed kun et hensigt og det er at beskytte landbruget i dens nuværerende form.

 

Forsat god debat

Niels Åge Skovbo



Redigeret af niels åge skovbo - 16 Jan 2011 kl. 00:12
Til top
Henrik Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fluemand

Tilmeldt:: 28 Sep 2010
Geografisk: Køge
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluemand Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 22:54

Forrykt at sådan noget kan ske i et oplyst land, som DK. Men det samme sker også med gravhøje, som uheldigvis ligger på markerne. De bliver ikke gravet væk, men mange bliver år efter år mindre, fordi landmændene pløjer for tæt på.

Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 23:04
De samme landmænd der brødføder os allesammen...
 
Men selvfølgelig er det der foregår på videoen miljøsvineri. Akkurat som når lystfiskere under afbrænding af tons efter tons af forurenende og uerstatteligt brændstof lader sig fragte den halve eller hele klode rundet for udelukkende for deres fornøjelses skyld at hale en eller anden fisk på land med det ene formål at lade sig fotografere med den i stedet for at spise den, hvilket så i øvrigt medfører at landbruget må dyrke en masse korn til foder for grise, der i stedet for genudsatte fisk skal fylde vommen på miljøbevidste lystfiskere.
 
 


Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 23:14

Ja Niels Åge, når man læser dit velskrevne indlæg, så undrer det jo endnu mere, at disse ret beset ganske få individer, kan skalte og valte med vores allesammens arv, de sidder jo rundt regnet på 70% af Danmark, og det undrer mig at et så stort areal med noget af verdens bedste landbrugsjord ikke kan bruges til noget fornuftigt.

Personlig er jeg af den mening at man skal have passende repressalier når landest love brydes, det virker som om landbruget gør som det passer dem, og som Henning Søders indspark viser, så er hovedparten af ikke landbrugere, altså størstedelen af Danmarks befolkning, ved at stå af overfor erhvervets ødelæggelser af vort lands naturværdier.
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 23:31
De bønder er sku lige glade bare de kan se kroner. Jeg håber virkelig han får sig en bøde der kan mærkes samt får taget alt hvad der hedder tilskud i en år række.

Natur og miljø vogteren.
http://www.gyllebomben.dk
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2011 kl. 23:54
Citat: Keld P.

og som Henning Søders indspark viser, så er hovedparten af ikke landbrugere, altså størstedelen af Danmarks befolkning, ved at stå af overfor erhvervets ødelæggelser af vort lands naturværdier.


Ja, når det ikke koster noget, er Danmark nærmest befolket af miljøaktivister. Det er let at svare på et uforpligtende spørgsmål, når Gallup ringer. Men i stemmeboksen og nede i Netto kniber det lidt mere. "Walk it like you talk it", you know. Det store problem er, at alt for mange ved alt for lidt om det, der ligger udenfor byskiltet. Så selvom det da er opløftende, at de fleste gerne vil have rent grundvand, tror jeg ikke på, at det får ret mange til at stemme anderledes. Det er et langt sejt træk, hvor oplysning, oplysning og atter oplysning er vejen frem.

Johan


Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 00:43
Måske kunne en del af årsagen til ønsket om kystudsætninger frem for udelukkende at vandløbsrestaurere også findes i det evindelige slagsmål vi i fremtiden skal have med med sådanne sager, dertil kommer med stor sikkerhed et utal af gylleudslip, ting som næppe mindskes da landmændende formentligt i fremtiden vil stå endnu mere sammen og i endnu mindre grad lade sig tryne af miljøtiltag og restriktioner så de skal nok få det ødelagt så meget at vi kan vinke farvel til de intentioner vi har om godt fiskeri.
 
Det er og bliver en ulige kamp.
 
Mvh
Jim.
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 01:07
øv!!  jeg bor i nabo byen, og har ellers tit nydt godt af en tur til åen, håber da ikke det er helt ødelagt nu!!  der blir sat en del fisk ud der hvert år...
Til top
mogens jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mogens jensen

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mogens jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 01:20
syntes det er godt de får ryddet lidt langs åen! træls med træer, buske og ujævne brinker... men det er bare min mening.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 09:05

Mogens du kan få dine ønsker opfyldt ved et p&t. Det er da netop charmen ved åfiskeri, at man kan fiske under brinker, træer og lignende. Det er ikke kanalfiskeri vi efterlyser, det er der rigeligt af her i det nordjyske. Se bare på Ryå. Det må være lige noget for dig Wink

Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 09:41
Jim for mig at se, er det netop hændte meget andet end evt. manglende fisk at fanmge, det der er sket er en neglisering og ødelæggelse af hvad jeg vil kalde vor alles arv, præcis ligesom forarmningen af vores hidtidig rene drikkevand, hvor der findes grænseværdier for hvad der måtte findes af eks. pestidsidrester, den stadige brug af pestidsider, og det omtalte landbrugs manglende vilje til at lade sprøjterne stå, har nu fået den stråmand vi har som miljøminister til at foreslå rensning, fremfor at håndhæve den for længst målsatte begrænsning i brug af sprøjtemidler, man giver den ene dispensation efter den anden.
 
Sidst men ikke mindst så vil jeg til dels give dig ret Johan, vi oplever mere og mere grelle tilfælde derude i naturen, eller skal jeg kalde det forandringer der aldrig kan eller i det mindste vil tage årtier at genoprette, vi har set det før, og man skulle tro vi burde blive klogere, men ak nej, så du har ret oplysning om konsekvenser er måden, tror desværre bare heller ikke at den store mængde, tager de alvorlige problemer så seriøst som de burde.
 
Lige et indspark til Michael længere oppe, apropos marskbønder der har problemer med at lave 10 meter bræmmer (energipil) så vidt jeg er orienteret har marskbønderne i omegnen af Tønder generelt problemer med at overholde diverse direktiver i de fugtige områder, der hører til Danmarks vigtigste rasteområder.
 
Til top
Rasmus Christiansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
dkrazzer

Tilmeldt:: 24 Mar 2008
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dkrazzer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 12:16
Hejsa alle.

Synes måske lige i bør huske på at ikke alle landmænd er ligeglade med det omkringliggende miljø. Set i forhold til de omkring liggende lande så er Danmark ikke på laveste miljø-niveau her i vesteuropa. At enkelte så går langt over stregen er naturligvis ikke i orden. Men at i generaliserer og "dømmer" alle landmænd som  miljø-svin er ret tarveligt overfor et erhverv, som skaffer en del arbejdspladser i Danmark og som desuden har det svært rent økonomiske.

Så jeg synes måske lige man bør huske på at vi rent miljømæssigt trods alt har bevæget os positivt i de senere år - og dette skal sammenholdes med at der er mange familier i Danmark som faktisk skal leve af at drive landbrug. Danmark kan ikke alene leve af os lystfiskere, som fanger en fisk i ny og næ. Der skal jo også produceres varer, som kan skaffe indtægter til landet.

Så måske i kære lystfisker venner bør tænke lidt mere nuanceret - fremfor blot at se landbruget som fjende nr. 1. Måske man også kunne forestille sig at jeres egen husholdning med vaskemidler, opvaskemidler, forbrug af brændstof til opvarmning og transport også påvirker vores fauna og dermed vores fælles "fritids-område"...

Blot lige mit bidrag til en debat, som skyder ret bredt i min optik.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 12:23
Citat: mogens jensen

syntes det er godt de får ryddet lidt langs åen! træls med træer, buske og ujævne brinker... men det er bare min mening.
Der er udmærkede adgangsforhold ved bl.a. Simested Å hvor der er indrette handicapvenlige fiskepladser. De er ikke særligt brugte så der kan du helt sikkert komme til(og parkere lige ved siden af)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 12:33
Citat: Keld P.

Jim for mig at se, er det netop hændte meget andet end evt. manglende fisk at fanmge, det der er sket er en neglisering og ødelæggelse af hvad jeg vil kalde vor alles arv, præcis ligesom forarmningen af vores hidtidig rene drikkevand, hvor der findes grænseværdier for hvad der måtte findes af eks. pestidsidrester, den stadige brug af pestidsider, og det omtalte landbrugs manglende vilje til at lade sprøjterne stå, har nu fået den stråmand vi har som miljøminister til at foreslå rensning, fremfor at håndhæve den for længst målsatte begrænsning i brug af sprøjtemidler, man giver den ene dispensation efter den anden.
 

 


Hej Kjeld.

Lad os holde os til hvad der er relevant i denne sammenhæng.
At Karen Ellemann er fuldstændig inkompetent som miljøminister og grænseværdierne for al landbrugets lort i vores drikkevand er under konstant trussel er bare ting som vi må konstatere, for nok er dette faktorer som er bekymrende, men mht vores fiskevande som denne tråd endnu engang handler om må vi lige holde tingene adskilt for en stund, ellers ender denne tråd helt uden mening som vi har set det så tit.

Gennem de senere år har en oparbejdelse af havørredbestanden været diskuteret herinde i en uendelighed, og jeg kunne efterhånden nære et naivt håb om at alle de ubetingede tilhængere af de naturetiske planer begynder at vågne op.

Landbruget råber op om at de ikke kan overleve med de miljørestriktioner som de er underlagt, og når de endelige resultater for vandmiljøplanen kommer for EU-domstolen i nær fremtid...så vælter korthuset for alvor !

Vi har i de senere år set stadigt flere eksempler på gylleudslip og mishandling af vandløb, og som tingene udvikler sig nu er jeg bestemt ikke særligt optimistisk mht de nødvendige tiltag fra landmændenes side til beskyttelse af vores vandløb, da der i de kredse hersker en følelse af at der er blevet rejst et korstog i mod dem...det er jo ikke just udpræget forsigtighed ved feks håndtering af gylle man har set en forbedring af.

At satse på et bedre havørredfiskeri på Sjælland i fremtiden som er betinget af at dette trusselsbillede ændrer sig radikalt mener jeg derfor må udspringe af manglende indsigt og ringe virkelighedsfornemmelse, for selv om projektet lykkedes rimeligt godt på Fyn, så er Sjællands geologiske beskaffenhed af en ganske anden karakter, og som i langt mindre grad er egnet, og for det andet ser tiderne helt anderledes ud end for 20 år siden.

Hvis projektet "havørred Sjælland" skal lykkedes blot nogenlunde på sigt kan det ikke nytte at vi skal være "afhængige" af landmændenes "gode vilje", for den kan vi vinke meget langt efter i fremtiden og i øvrigt ville det i modsat fald stadigt være helt utilstrækkeligt.

Det må da efterhånden være indlysende for de fleste.

Mvh
Jim.
Til top
Michael M Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
marcussen

Tilmeldt:: 20 Mar 2010
Geografisk: nordborg
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér marcussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 12:35
Citat: santa

Hej Willy
Lige disse bønder forstår jeg, det er marsk bønder, ikke de almindelige vestjydske kartoffelavlere der ellers råber op. Marskjord kræver afvandindskanaler for hver 30-40 meter, samtidig er det brakvand der afvandes.
Michael

Sad faktisk og snakkede med en af de bønder sidste dag, kan sgu godt forstå de lidt sure. Tænk sig at barbere 20 meter af en 30 meter bred mark!, en af hans kollegaer vil miste godt 40 ha jord på det stunt.
Til top
Michael M Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
marcussen

Tilmeldt:: 20 Mar 2010
Geografisk: nordborg
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér marcussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 12:39
Citat: santa

 og som tingene udvikler sig nu er jeg bestemt ikke særligt optimistisk mht de nødvendige tiltag fra landmændenes side til beskyttelse af vores vandløb, da der i de kredse hersker en følelse af at der er blevet rejst et korstog i mod dem...

Der kører da et korstog mod dem, fra lystfiskernes side. Og med det mener jeg ikke ALLE lystfiskere, men nok til at de kan mærke haddet.


Redigeret af marcussen - 16 Jan 2011 kl. 13:32
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 14:00
Er der så nogen der kan fortælle mig hvorfor det danske landbrug er blevet så, om jeg så må sige det forhadt, er det helt uforskyldt ?
 
Og ja jeg er godt klar over at ikke alle landmænd er lige slemme, men for mig at se er der landbrug og industrilandbrug.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 16:16
Citat: scott

Måske kunne en del af årsagen til ønsket om kystudsætninger frem for udelukkende at vandløbsrestaurere også findes i det evindelige slagsmål vi i fremtiden skal have med med sådanne sager, dertil kommer med stor sikkerhed et utal af gylleudslip, ting som næppe mindskes da landmændende formentligt i fremtiden vil stå endnu mere sammen og i endnu mindre grad lade sig tryne af miljøtiltag og restriktioner så de skal nok få det ødelagt så meget at vi kan vinke farvel til de intentioner vi har om godt fiskeri.
 
Det er og bliver en ulige kamp.
 
Mvh
Jim.
Hej Jim
 
Kystudsætningerne kommer ikke tilbage, men mundingsudsætninger er et midlertidigt alternativ hvis ikke vi har brugbare vandløb nok på Sjælland vi kommer ikke tilbage til de tider hvor havørrderne bare vælter rundt på kysten uden at vide hvor de hører til
Samtidig vil vi også til at mærke fisk således at dem som bliver udsat nu kan følges...både i forhold til hvor de udsættes men ikke mindst i forhold til om de nu også returnerer til de steder vi nu tror de gør .
Dette kan gøres ved at sætte en pinger i endten rygfinnen eller fedt finnen og så give pingeren forskellige farver alt efter hvor de er udsat og så skal evt fangne pingere selvfølgelig mod en bonus aflev til DTU Aqua så vi moniturere fiskene
/Søder
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 16:26
Citat: dkrazzer

Hejsa alle.

Synes måske lige i bør huske på at ikke alle landmænd er ligeglade med det omkringliggende miljø. Set i forhold til de omkring liggende lande så er Danmark ikke på laveste miljø-niveau her i vesteuropa. At enkelte så går langt over stregen er naturligvis ikke i orden. Men at i generaliserer og "dømmer" alle landmænd som  miljø-svin er ret tarveligt overfor et erhverv, som skaffer en del arbejdspladser i Danmark og som desuden har det svært rent økonomiske.

Så jeg synes måske lige man bør huske på at vi rent miljømæssigt trods alt har bevæget os positivt i de senere år - og dette skal sammenholdes med at der er mange familier i Danmark som faktisk skal leve af at drive landbrug. Danmark kan ikke alene leve af os lystfiskere, som fanger en fisk i ny og næ. Der skal jo også produceres varer, som kan skaffe indtægter til landet.

Så måske i kære lystfisker venner bør tænke lidt mere nuanceret - fremfor blot at se landbruget som fjende nr. 1. Måske man også kunne forestille sig at jeres egen husholdning med vaskemidler, opvaskemidler, forbrug af brændstof til opvarmning og transport også påvirker vores fauna og dermed vores fælles "fritids-område"...

Blot lige mit bidrag til en debat, som skyder ret bredt i min optik.


Fuldstændig og aldeles uenig i ovenstående.

Alle industrilandmænd er organiserede miljøsvin og dyremishandlere så det basker. De er bedøvende ligeglade med såvel natur, miljø som dyrevelfærd - det handler udelukkende om at presse så mange dyr ind i staldene som muligt og for enhver pris så der kan blive råd til nye 4-hjuls trækker, store maskiner og flere bygninger. Man smugler pesticider og penicillin i store mængder over grænsen så man ikke behøver indberette og man klynker og klager når de store EU tilskud ikke længere slår til. Kan slet ikke genkende at det skulle være blevet bedre de seneste år - tværtimod. Det bliver værre og værre. Danmark er det land i EU hvor mest jord er udlagt til landbrug, hele 62% af vort areal lægger svinebaronerne beslag på - det er langt mere end vore nabolande. Danmark er også det eneste land i Verden, hvor der er flere svin en mennesker (ja, det er dyret "svin", der tænkes på Wink).  Der findes bønder i alle lande - men Danmark er det eneste land, hvor bønderne har taget magten fuldstændig. Det danske landbrug har brug for en fuldstændig gennemgribende reform, hvor de store industriproduktioner bliver lagt om til små økologiske brug, hvor man dyrker kvaliteten i stedet for kvantiteten. Der er lavet beregninger, som viser at små brug er langt mere rentable end store brug ligesom små brug gavner beskæftigelsen, miljøet, naturen og ikke mindst dyrevelfærden. Ingen bonde bør have flere dyr end han kan besøge dem alle hver eneste dag for at iagttage deres tilstand, lukke dem ud i frisk luft på markerne og give dem hvad de behøver for at trives, i stedet for at medicinere dem, kastrere dem, halekupeer, save horn af, klippe næb, fiksere og holde dem i små båse 24/7/365.


Til top
Peter Eskildsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter E Avatar

Tilmeldt:: 09 Nov 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter E Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 16:45
Citat:
"Danmark er det land i EU hvor mest jord er udlagt til landbrug, hele 62% af vort areal lægger svinebaronerne beslag på"
 
Det er faktisk 69,5 %, hvilket giver Danmark førstepladsen på hele kloden....
Det mest opdyrkede land i verden.
 
Mvh Peter
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 17:06
Citat: Jan Persson

Citat: dkrazzer

Hejsa alle.

Synes måske lige i bør huske på at ikke alle landmænd er ligeglade med det omkringliggende miljø. Set i forhold til de omkring liggende lande så er Danmark ikke på laveste miljø-niveau her i vesteuropa. At enkelte så går langt over stregen er naturligvis ikke i orden. Men at i generaliserer og "dømmer" alle landmænd som  miljø-svin er ret tarveligt overfor et erhverv, som skaffer en del arbejdspladser i Danmark og som desuden har det svært rent økonomiske.

Så jeg synes måske lige man bør huske på at vi rent miljømæssigt trods alt har bevæget os positivt i de senere år - og dette skal sammenholdes med at der er mange familier i Danmark som faktisk skal leve af at drive landbrug. Danmark kan ikke alene leve af os lystfiskere, som fanger en fisk i ny og næ. Der skal jo også produceres varer, som kan skaffe indtægter til landet.

Så måske i kære lystfisker venner bør tænke lidt mere nuanceret - fremfor blot at se landbruget som fjende nr. 1. Måske man også kunne forestille sig at jeres egen husholdning med vaskemidler, opvaskemidler, forbrug af brændstof til opvarmning og transport også påvirker vores fauna og dermed vores fælles "fritids-område"...

Blot lige mit bidrag til en debat, som skyder ret bredt i min optik.


Fuldstændig og aldeles uenig i ovenstående.

Alle industrilandmænd er organiserede miljøsvin og dyremishandlere så det basker. De er bedøvende ligeglade med såvel natur, miljø som dyrevelfærd - det handler udelukkende om at presse så mange dyr ind i staldene som muligt og for enhver pris så der kan blive råd til nye 4-hjuls trækker, store maskiner og flere bygninger. Man smugler pesticider og penicillin i store mængder over grænsen så man ikke behøver indberette og man klynker og klager når de store EU tilskud ikke længere slår til. Kan slet ikke genkende at det skulle være blevet bedre de seneste år - tværtimod. Det bliver værre og værre. Danmark er det land i EU hvor mest jord er udlagt til landbrug, hele 62% af vort areal lægger svinebaronerne beslag på - det er langt mere end vore nabolande. Danmark er også det eneste land i Verden, hvor der er flere svin en mennesker (ja, det er dyret "svin", der tænkes på Wink).  Der findes bønder i alle lande - men Danmark er det eneste land, hvor bønderne har taget magten fuldstændig. Det danske landbrug har brug for en fuldstændig gennemgribende reform, hvor de store industriproduktioner bliver lagt om til små økologiske brug, hvor man dyrker kvaliteten i stedet for kvantiteten. Der er lavet beregninger, som viser at små brug er langt mere rentable end store brug ligesom små brug gavner beskæftigelsen, miljøet, naturen og ikke mindst dyrevelfærden. Ingen bonde bør have flere dyr end han kan besøge dem alle hver eneste dag for at iagttage deres tilstand, lukke dem ud i frisk luft på markerne og give dem hvad de behøver for at trives, i stedet for at medicinere dem, kastrere dem, halekupeer, save horn af, klippe næb, fiksere og holde dem i små båse 24/7/365.

Jeg er fuldstændigt enig i ovenstående betragtning !
Selv en meget nuanceret anskuelse af landbrugets måde at opføre sig på retfærdiggører på ingen måde dette helt uhæmmet svineri som vi gang på gang er vidne til.
Et hvert andet liberalt erhverv som opførte sig på den måde ville omgående blive nedlagt for bestandigt.

Mvh
Jim.


Til top
Rasmus Christiansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
dkrazzer

Tilmeldt:: 24 Mar 2008
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dkrazzer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 17:06
Hej Jim.

Tja... Synd at du ikke ønsker at se mere nuanceret på et erhverv i Danmark, men det er jo heldigvis et frit land vi lever i. Og vi har jo alle "begrænset kapacitet" til at tilegne os ny viden...;o)

Synes bare at man bør have et mere nuanceret syn på verden end blot at beslutte at verden alene er SOM JEG SER DEN!

Men nok om det, det er nemlig tydeligt at dem som virkelig hader landbruget og vælger at udtale sig herom virkelig har sat sig grundigt ind i tingene som de så "kløgtigt" udtaler sig om.

mvh
Rasmus


Redigeret af dkrazzer - 16 Jan 2011 kl. 17:09
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 17:33
Godt at bonderøven blev anmeldt.
Bare ingen I kører ud og lyncher ham så hvis det "kun" er Naturbeskyttelsesloven han har overtrådt så slipper svinet nok med en bøde.........


Redigeret af TBH - 16 Jan 2011 kl. 17:44
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 17:43
syntes folk herinde har en mani med at skære alle over en kam, det er sørgeligt, og svinet der har gravet i åen skulle stadig straffes på det groveste for han forbrydelse mod naturen. jo, lille DK er et landbrugsland, det har det være faktisk siden man fandt ud af at man kunne dyrke jorden(bonde stenalderen). nu er vi bare nået et skridt videre, "bonde-industri stenalderen". MEN- ikke alle bønder er nogle svin. i ved jo godt, at dårlig nyheder sælger bedre end gode.

hvor mange gange hører man f.eks. om noget godt i afghanistan???? nej, du hører kun om de dårlige ting. hvem gider at høre en nyhed i tv. om bondemand jensen der klarer sig med sine 50 øko svin??? der er flere der vil høre om svineavleren der lukke 50tons gylle ud.....

håber i ved hvor jeg vil hen. synes denne tråd er ved at koge over af fordomme.......!!!
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 17:46
Kære Rasmus.
 
Jeg tror desværre at både Jan Persson og Jim Holm har sat sig mere ind i de faktiske forhold end dig, jeg er ked af at sige det, bare sandheden havde været en anden.
 
Jeg kunne f.eks godt tænke mig at vide hvor præcis du mener vort miljø sådan generelt er blevet bedre de seneste år, altså lige med undtagelse af de steder hvor forbedringerne er tvunget frem, grundet tidligere indgåede aftaler, der ikke kunne forsvares udskudt længere.
 
Og så tror jeg du har galt fat i at man pukler på ALLE landmænd, som jeg læser det er det industrilandbruget der er på tale,  og ved du hvad, os der lever i nærheden af sådanne virksomheder herude på landet, har god grund til at tvivle på deres gode vilje med hensyn til miljø og natur, der kommer sjældent røg uden ild.
 
Og Mikkel, bondemand Jensens 50 økokøer, er vel mildest talt ikke et problem , men det må man jo sige 50 tons gylle i naturen er, eller har jeg også fået det galt i halsen ?
Nok derfor fokus placeres der.


Redigeret af Keld P. - 16 Jan 2011 kl. 18:00
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 18:02
Citat: Jan Persson


Alle industrilandmænd er organiserede miljøsvin og dyremishandlere så det basker. De er bedøvende ligeglade med såvel natur, miljø som dyrevelfærd - det handler udelukkende om at presse så mange dyr ind i staldene som muligt og for enhver pris så der kan blive råd til nye 4-hjuls trækker, store maskiner og flere bygninger.


Hej Jan

Kender du alle landmænd personligt? Jeg synes, den melding er ekstremt overfladisk! Selvfølgelig er landmænd forskellige som alle andre. Den type, du beskriver, findes. Men det gør hans modsætning også. Hvis du skærer alle over én kam, misser du chancen for at få "grønne" landmænd i tale.

Vil du flytte en modstander, skal du lære ham at kende. Ikke dæmonisere alle i et ekstremt forsimplet billede.

Johan
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 18:25
Citat: dkrazzer

Hej Jim.

Tja... Synd at du ikke ønsker at se mere nuanceret på et erhverv i Danmark, men det er jo heldigvis et frit land vi lever i. Og vi har jo alle "begrænset kapacitet" til at tilegne os ny viden...;o)

Synes bare at man bør have et mere nuanceret syn på verden end blot at beslutte at verden alene er SOM JEG SER DEN!

Men nok om det, det er nemlig tydeligt at dem som virkelig hader landbruget og vælger at udtale sig herom virkelig har sat sig grundigt ind i tingene som de så "kløgtigt" udtaler sig om.

mvh
Rasmus


Hej Rasmus.

Jamen nu er jeg jo ikke tilhænger af at sådanne landmænd skulle i gabestok på byens torv til offentlig afstraffelse som flere har været inde på, så min kritik af erhvervet er nok mere en konstatering end en fordømmelse.
Jeg vil da også strække mig så langt at jeg erkender at de fleste andre mennesker i samme sted som landmanden temmelig sikkert ville gøre det samme, der er bare den alt afgørende forskel at de aldrig ville få lov til det.

Og nej Rasmus, verden er ikke nødvendigvis min verden men for mig er den som jeg ser den.

Det kan vel ikke være din holdning at kun et tilbundsgående kendskab omkring en given situation giver ret til at have en mening, i så fald har du så lige frataget 95 % af befolkningen deres stemmeret.

Og så kunne jeg godt tænke mig at høre mere om hvilke urimeligheder du mener at landbruget er underkastet i forhold til andre erhverv siden du tager deres utilstedelige svineri i forsvar.

Mvh
Jim.
Til top
Rasmus Christiansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
dkrazzer

Tilmeldt:: 24 Mar 2008
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dkrazzer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 18:35
Hejsa Jim.

Jeg vil på ingen måde forsvare når landbruget har et uheld med f.eks. gylleudslip mv. Og naturligvis er det ikke ok at man bare graver en å ud, fordi man lige synes den skal være lidt dybere.

Men når det så er sagt, så synes jeg faktisk at det er trist at læse at man her i forummet tillader sig at "dømme" alle landmænd til at have onde hensigter i forhold til miljø mv.

Jeg ønsker ikke at forsvare landbruget, men er selv vokset op på en gård. Kender en del jægere og lystfiskere som selv har landbrug. Desuden har jeg inden for de seneste 10 år arbejdet 7 år inden for landbrugsrådgivningen i Danmark. Så jeg har ganske godt kendskab til landbruget.

Vi kan altid have forskellige holdninger til hvor hurtigt der skal ske yderligere reduktioner i forhold til anvendelse af sprøjtemidler og kunstgødning mv. - Men så længe landets love overholdes, så synes jeg det er forkert at "dømme" alle skyldige i "forbrydelser" foretaget af fåtallet i dansk landbrug.
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 21:07
Kære alle på tråden,
Der bliver nævnt, at landmændene er hårdt ramt af, at der nu kommer en 10 meters dyrknings fri bræmme langs vandløb og søer. Den var før på to meter. Altså er det en forøgelse på 8 meter. I planen fra den nuværende regering, som heder Grøn Vækst, er der lavet økonomisk kompensation for den manglende indtjening som landmændene lider pga. af indskrænkningen af deres jorde. Så de taber altså ikke penge på dette tiltag. Derfor er det naturligvis noget vås, når der argumenteres for, at de mister penge. Tvært om kender jeg landmænd, som ikke kan dyrke deres jorde helt ud til åbreden, fordi der er for vådt og fugtigt. De har ikke kunnet dyrke de ti meter i årevis, men får nu penge for det. Det er da klart til mange landmænds fordel.

En anden ting er altså fornuften i de ti meters dyrkningsfrie bræmmer. Det er netop her, at der kan "fanges" en masse kvælstof- og fosfor udledning, som ellers ville havne i søer og fjorde, som alle er enige om slet ikke har det godt.

Som jeg ser det, er det sund fornuft og det er naturligvis ikke rimeligt eller klogt, at et erhverv får lov til at forurene og gør skade på vores miljø, når det er det øvrige samfunds skatteborgere og andre erhverv som skal betale. For slet ikke at tale om moral og ansvarlighed for vores fælles natur.
Et indlæg beskriver en landmand som "mister" 40 hektar jord. For det første bliver han betalt for det, for det andet synes jeg det lyder som en mild overdrivelse. En hektar er 10.000 m2 x 40 = 400.000 m2. Hvis der så regnes med, at der "mistes" 8 m2 pr. løbende meter vandløb. Så har pågældende landmand vist nok pænt mange kilometer vandløb på sine jorde !

Forsat god debat.
Niels Åge Skovbo

Til top
thomas palusen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sami Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2009
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sami Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 21:29
99% af alle landmænd er fuldstændig ligeglade med miljøet. Sådan har det altid været og sådan vil det altid være, med mindre der kommer hårdere konsekvenser ved at ødelægge vores natur. Men man kan jo altid håbe, at den idiot, man ser på filmen, kører sin randegraver i åen og drukner.
Venlig hilsen
Thomas
Til top
Rasmus Christiansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
dkrazzer

Tilmeldt:: 24 Mar 2008
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dkrazzer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 21:50
Hejsa Thomas.

Herligt at du rent faktuelt ved at 99% af alle landmænd er "fuldstændigt ligeglade med miljøet". Det var lige disse faktuelle forhold jeg manglede i min argumentation om dette emne...;o)

Tillykke med at du tilvejebragte disse "veldokumenterede" fakta.
Til top
thomas palusen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sami Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2009
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sami Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 21:52
Citat: dkrazzer

Hejsa Thomas.

Herligt at du rent faktuelt ved at 99% af alle landmænd er "fuldstændigt ligeglade med miljøet". Det var lige disse faktuelle forhold jeg manglede i min argumentation om dette emne...;o)

Tillykke med at du tilvejebragte disse "veldokumenterede" fakta.
selv tak Rasmus
vh thomas
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 22:18
Citat: Johan

Citat: Jan Persson


Alle industrilandmænd er organiserede miljøsvin og dyremishandlere så det basker. De er bedøvende ligeglade med såvel natur, miljø som dyrevelfærd - det handler udelukkende om at presse så mange dyr ind i staldene som muligt og for enhver pris så der kan blive råd til nye 4-hjuls trækker, store maskiner og flere bygninger.


Hej Jan

Kender du alle landmænd personligt? Jeg synes, den melding er ekstremt overfladisk! Selvfølgelig er landmænd forskellige som alle andre. Den type, du beskriver, findes. Men det gør hans modsætning også. Hvis du skærer alle over én kam, misser du chancen for at få "grønne" landmænd i tale.

Vil du flytte en modstander, skal du lære ham at kende. Ikke dæmonisere alle i et ekstremt forsimplet billede.

Johan


Hej Johan,

Hvis du læser lidt videre i tråden, så er det industrilandbruget som jeg er ude med riven efter - ikke de grønne eller økologiske, som jeg jo netop fremhæver som dem vi burde satse på i fremtiden.

Her er nogle, der vil det anderledes - respekt for det Clap

http://www.levende-land.dk/
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 23:03
Citat: Jan Persson


Hej Johan,

Hvis du læser lidt videre i tråden, så er det industrilandbruget som jeg er ude med riven efter - ikke de grønne eller økologiske, som jeg jo netop fremhæver som dem vi burde satse på i fremtiden.

Her er nogle, der vil det anderledes - respekt for det Clap

http://www.levende-land.dk/


Det er jeg med på. Når jeg reagerer, er det, fordi jeg nu i over 20 år i kraft af mit arbejde har besøgt utallige af de store industri-brug, du er ude efter. Flere af dem så mange gange, at jeg kender dem. Og jeg garanterer dig for, at mange af dem ikke lever op til de fordomme, du præsenterer. Især hvad angår deres bevæggrunde for at drive landbrug, som de gør. Og så kender jeg flere eksempler på, at de nok driver et mere intensivt landbrug, end jeg bryder mig om. Men samtidig bruger de masser af tid, kræfter og penge på natur-genopretning.

Jeg er enig med dig i, at dansk landbrug burde satse på kvalitet og specialisering. Det er et anerkendt faktum, at intensivt landbrug/masseproduktion af ordinær kvalitet bærer skylden for, at mange dyr og planter forsvinder. Men derfra er der meget langt til at skyde alle danske konventionelle landmænd i skoene, at de er totalt skruppelløse og ligeglade med naturen. For sådan er virkeligheden ikke!

Johan
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2011 kl. 23:55
Citat: dkrazzer

Hejsa Jim.

Jeg vil på ingen måde forsvare når landbruget har et uheld med f.eks. gylleudslip mv. Og naturligvis er det ikke ok at man bare graver en å ud, fordi man lige synes den skal være lidt dybere.

Men når det så er sagt, så synes jeg faktisk at det er trist at læse at man her i forummet tillader sig at "dømme" alle landmænd til at have onde hensigter i forhold til miljø mv.

Jeg ønsker ikke at forsvare landbruget, men er selv vokset op på en gård. Kender en del jægere og lystfiskere som selv har landbrug. Desuden har jeg inden for de seneste 10 år arbejdet 7 år inden for landbrugsrådgivningen i Danmark. Så jeg har ganske godt kendskab til landbruget.

Vi kan altid have forskellige holdninger til hvor hurtigt der skal ske yderligere reduktioner i forhold til anvendelse af sprøjtemidler og kunstgødning mv. - Men så længe landets love overholdes, så synes jeg det er forkert at "dømme" alle skyldige i "forbrydelser" foretaget af fåtallet i dansk landbrug.


Hej Rasmus.

Jamen selvfølgelig findes der landmænd som er ordentlige mennesker og oprigtige tilhængere af tiltag til fremme for vores miljø, men af gode grunde er det jo nok ikke lige dem vi hører mest om...og specielt ikke herinde.

At påstå at landets love overholdes af flertallet vil jeg dog afholde mig fra og selv om jeg ikke kan dokumentere det tør jeg godt påstå at mængden af sprøjtemidler og kunstgødning langt overskrider de tilladte grænser for rigtigt mange landmænds vedkommende, så ønsket om hvor vidt og hvor hurtigt skærpede restriktioner skal iværksættes er vel for alle andre end landmændenes vedkommende ret indiskutable.

De alt for mange uheld med specielt gylleudslip er jo efterhånden af så omfattende karakter at man næppe behøver at være landmand for at forstå at denne håndtering enten ikke er foregået efter de sikkerhedsmæssige forskrifter, eller at en blot rimelig agtpågivenhed slet ikke er blevet tilgodeset, så når dette sjuskeri gentagne gange ender med så ødelæggende konsekvenser, så er det ikke svært at forstå at landbruget ikke får den store befolkningsmæssige sympati.

Da Sojakagefabrikken på Islands Brygge i sin tid blev lukket var klagerne fra beboerne i det omkringliggende område en stærk medvirkende faktor.
Til sammenligning har jeg boet et par år på Als som er svinebøndernes ukronet højborg, og her kan du gange lugten med 500, den river virkeligt i næsen og der render man bogstaveligt talt rundt i lort til anklerne hele sommeren og kan man ikke lide "lugten i bageriet" er der kun at fortrække bag lukkede døre og vinduer for sådan er det bare.
Det burde næsten være overflødigt at nævne i den længere og længere række af lignende tilfælde, men faktum er at en å som har sit udløb i Nybøl Nor ikke langt fra Sønderborg hvor jeg har set svulmende mængder af gydemodne ørreder, senere blev totalt ødelagt af et omfattende gylleudslip så med disse plus ovn omstændigheder i skarp erindring falder det mig derfor svært at nære den store forståelse for landmændenes usle kår...også selv om de i krisetider må nøjes med kun at have en firhjulstrækker holdende i garagen.

Og nej, jeg skærer af den grund ikke ubetinget alle over en kam...jeg har bare set og hørt så meget at mit bæger er ved at være fyldt op.

Mvh
Jim.


 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2011 kl. 00:08
Citat: Johan

Jeg er enig med dig i, at dansk landbrug burde satse på kvalitet og specialisering. Det er et anerkendt faktum, at intensivt landbrug/masseproduktion af ordinær kvalitet bærer skylden for, at mange dyr og planter forsvinder. Men derfra er der meget langt til at skyde alle danske konventionelle landmænd i skoene, at de er totalt skruppelløse og ligeglade med naturen. For sådan er virkeligheden ikke!

Johan
Man kan måske ikke skære alle over en kam, men det er desværre sådan, at mentaliteten hos en meget stor del af industri-landmændene og de konventionelle-landmænd er skruet sådan sammen, at de ser økologisk drift som et tilbageskridt for landbruget - altså en gammeldags og forældet måde at anskue tingene på, hvor bæredygtighed er noget, som kommer i andenrække.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2011 kl. 01:17
Citat: Stone05

Man kan måske ikke skære alle over en kam, men det er desværre sådan, at mentaliteten hos en meget stor del af industri-landmændene og de konventionelle-landmænd er skruet sådan sammen, at de ser økologisk drift som et tilbageskridt for landbruget - altså en gammeldags og forældet måde at anskue tingene på, hvor bæredygtighed er noget, som kommer i andenrække.


Ja, sådan er der landmænd med tyk pandeskal, der tænker. Men hvis du vil ændre noget, sætter du dig selv skakmat i ét træk ved at tage som udgangspunkt, at de repræsenterer hele erhvervet. For så får du aldrig nogen dialog med dem, der kan flyttes. Og som skal være lokomotiv for dem, der stadig synes, det er for klidmoster-agtigt og flippet at interessere sig for, hvordan vilde dyr og planter klarer sig.

Johan
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2011 kl. 08:07
Jeg kan ikke udtale mig om, hvorvidt alle landmænd er miljø-svin. Men et er sikkert: Landbrug er et stærkt forurenende erhverv, uanset om det er den lille økologiske landmand eller om det er et stort indutrilandbrug. Faktisk udleder det økologisk landbrug mere kvælstof og BI5 end et industrilandbrug målt pr. dyreenhed! Så man skal ikke købe økoligisk for at redde Danmark fra bundvendinger mv.
 
Problemet er, at landbrugsvirksomheder ikke reguleres lovmæssigt som andre lige så forurende virksomheder. Og med en lempelig lovgivning, som yderligere mangler relevante kontrol- og sanktionsbestemmelser, er der åbnet op for et forureningsbal, som ikke kan stoppes med de lappeløsninger som Folketinget kan mønstre.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2011 kl. 10:36
Citat: Johan

Ja, sådan er der landmænd med tyk pandeskal, der tænker. Men hvis du vil ændre noget, sætter du dig selv skakmat i ét træk ved at tage som udgangspunkt, at de repræsenterer hele erhvervet. For så får du aldrig nogen dialog med dem, der kan flyttes. Og som skal være lokomotiv for dem, der stadig synes, det er for klidmoster-agtigt og flippet at interessere sig for, hvordan vilde dyr og planter klarer sig.

Johan
For at kunne ændre udviklingen, så er den eneste metode til at få flyttet noget hos hovedetparten af landmændene desværre at ændre tilskudsordningerne og det på en sådan måde, at det skal være udfra bæredygtighed og økologi, at tilskud til landbruget i fremtiden skal gives.
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres