Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

stang til multi hjul

 Besvar Besvar
Forfatter
jesper bøgvad Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bøgvad

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: vordingborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bøgvad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: stang til multi hjul
    Sendt: 18 Jan 2011 kl. 13:03
goddag

har et simpel spørgsmål jeg har fået et abu bg10000 multihjul men den 9" devil kenetic(det er en spinnestang) stang kaste vægt 15-40 jeg har virker for blød ude i enden kan den det. så lige meget hvordan jeg kaster så går blinket ned lige foran mig næsten


hvis den er for blød hvilken stang vil i så vælge


Mange hilsner

jesper


Redigeret af bøgvad - 18 Jan 2011 kl. 13:04
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2011 kl. 13:12
Hej Jesper
 
Det har desværre intet med stangen at gøre, det er dig der er "problemet".
Der er et par små ting der lige skal være på plads inden du begynder at kaste.
Til det hjul vi her har med at gøre skal du have en kastevægt på min. 15 gram og gerne mere. Jeg ville starte med 25 - 30 gram.
Når du har monteret agnen holder du stangen i vandret med agnen hængende ca 10 cm fra topøjet.
Nu skal du så frakoble spolen som til kast, kastebremsen skal nu være sat så stramt at agnen bliver hængende, men med et lille vip med stangspidsen skal agnen falde 10 til 30 cm og så stoppe.
Når dette er på plads, er du klar til at kaste.
Og så skal du starte med at øve dig i at kaste på en anden måde end overhåndskast, start med at kaste sideværs. Og start nedefra og op i en vinkel på ca 45 grader.
I starten vil du sikkert kaste for langt til venstre (Hvis du starter i højre side.
Det skyldes at du slipper spolen for sent, kommer du derimod for langt til højre slipper du for tidligt.
 
Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Johnny Mark Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jmj1972 Avatar

Tilmeldt:: 22 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jmj1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2011 kl. 13:32
Det lyder ikke som om stang og hjul passer helt sammen!
 
ABU BG10000 er et havhjul/pirkehjul (BG står for Big Game), den kan muligvis bruges til svært laksefiskeri, men jeg tror ikke den nogensinde kommer til at kaste særlig langt med de agnvægte og den stang! 
 
Et mindre hjul (ABU Amb. 4600 el. 5500) tror jeg vil hjælpe på sagen!
 
Mvh Johnny
Johnny
www.rokkerne.dk
Til top
jesper bøgvad Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bøgvad

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: vordingborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bøgvad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2011 kl. 14:08
det hjalp mig faktisk en hel del nu kan jeg da kaste med det hjul så nu skal jeg bare ud og øve mig ved vandet en del mere, så kan jeg nok blive god, jeg ville gerne ud og hav fiske med det men der ved jeg godt jeg skal have en rigtig hav stang, men der mangler jeg også lidt en båd, og jeg vil da overveje at an skaffe mig en mindre hjul til alm fiskeri,

men er der flere gode råd, så vil jeg da gerne have dem


Redigeret af bøgvad - 18 Jan 2011 kl. 14:11
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2011 kl. 14:29
 ikke klar over om der er centrafugalbremse i et BG hjul. Fiskede i sin tid med et ambassadeur 5500c med 2 bremseklodser. Jo mere øvet du blev, jo mindre bremseklodser kunne du kaste med (kunne fås i 3 forskellige størrelser).
Kastebremsen blev indstillet så agnet trak line langsomt af hjulet ved vandret stang og udløst spole.
Tommelfingeren holder man lige over spolen under hele kastet, og er klar til manuel bremsning af spolen, hvis man kan mærke linen rejse sig på spolen.
 
Bo 
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2011 kl. 15:12
Hej Jesper
 
 
Som det fremgår af tegningen har hjulet ingen kastebremse, det er beregnet til nedfiring på havet. Det udelukker ikke at man kan kaste med det, der er sikkert lidt modstand i lejerne som mere eller mindre hindrer overløb. Men hvis du seriøst vil spinnefiske med multihjul er en af de runde Ambassadeur hjul i størrelse 4000, 5000 eller 6000 nok den billigste måde at komme i gang på. De kan købes ret billigt brugt, og er meget slidstærke.
 
Mvh. Peter
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2011 kl. 15:53
Hej Peter
 
Der er faktisk en kaste bremse på hjulet, det er dog ikke en centrifugal bremse, men en bremse der virker på spoleakslen. Det er ikke en særlig god bremse, men det kan faktisk godt fungere.
Men jeg er enig med de andre i at hvis du vil spinne fiske med multihjul skal du gå en anden vej.
Kik lidt efter et multihjul der har samme linekapasitet som det fastspolehjul du ellers ville bruge til det samme fiskeri, så er du ikke helt ed siden af.
Og husk så, start med nylon line, det letter lære processen en del, og gør den noget billigere! Og glem straks de helt tynde fletliner til egentlig spinnefiskeri, det er nemmere med de lidt tykkere liner.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
jesper bøgvad Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bøgvad

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: vordingborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bøgvad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2011 kl. 16:45
jeg sad lige og kigge i en online butik hvor man kan få et abu multihjul der hedder blue max men syntes ikke jeg kan finde noget om det er i de serie i forslår
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2011 kl. 16:54
Hej Jesper
 
Blue Max er ikke blendt ABU's bedste hjul, men absolut brugbart, jeg har selv leget lidt med et.
Det fungere egentligt fint, men bygge kvaliteten er ikke så god som mange andre af ABU's hjul. Og som du skriver er det ikke i str 4 eller 5 tusinde, det svare til en str. 3000.
Nu ved jeg ikke hvad dit budget er, men her er et par forslag til hjul der vil kunne bruges med kastevægte mellem 10 og 30 gram.
 
http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=128&l1=128&l2=&l3=&v_id=13107&pg=1 i str 5601 hvis du er til indspinning med højrehånd og 4600 eller 5600 hvis du foretrækker at bruge venster.
 
 
 
Ovennævnte er klassisk runde multiruller, der er også lavprofil hjulene som f.eks. Blue Max som du selv har kíkket på men også disse:
 
 
Alle disse hjul, og flere til, vil kunne dække dit fiskeri med de omtalte vægte.
Men hvor og efter hvad vil du fiske med multihjul?
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2011 kl. 19:19
10000 lyder som et giga hjul.....
Til top
jesper bøgvad Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bøgvad

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: vordingborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bøgvad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2011 kl. 21:49
jamen jeg vil gerne fiske lidt kyst sø og å , men mit budget er ikke det største lige for tiden, og når nu min chef har fået lavet motoren på hans  båd ja så vil jeg da nok låne den et par gange men for nuværende er det kun sø og kyst der trækker og det jeg prøver og fange er for det meste ørreder og når hornfisk når de kommer ind, men jeg havde jo håbet og finde et brugt billigt for jeg vil bare ikke bruge en bonde gård lige nu for jeg kan altid udvide mine hjul samling når jeg har lært og bruge det så jeg håber på nåettil omkring en plovmand


Redigeret af bøgvad - 18 Jan 2011 kl. 21:59
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2011 kl. 22:11
jeg har et brugt 5500c i meget fin stand om det kunne være noget?
 
Bo
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2011 kl. 22:57
Hej Jesper
 
Et blue max hjul kunne godt være en start hvis ikke finanserne er de store, ellers er det en god ide at kikke brugt.
Men kik dig godt for, der er rigtig tit tilbud på multihjul rundt omkring, hvor der kan gøres endog rigtig fine indkøb!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
jesper bøgvad Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bøgvad

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: vordingborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bøgvad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2011 kl. 07:45
jamen det må jeg lige kigge på og er glad for alle de indput i kommer med, det er rart der er nogen der gider bruge lidt tid på os nye
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2011 kl. 11:52
Martin.
 
Det er venstrehånds-hjulene, der slutter med -01, men ellers kan jeg fuldt ud tilslutte mig dine kommentarer.
 
mvh jr
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2011 kl. 15:06
Hej Jørgen
 
Du har helt ret! Mig der sover i timen!
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres