Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

C&R er noget lort....eller hvad?

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
mogens jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mogens jensen

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mogens jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: C&R er noget lort....eller hvad?
    Sendt: 23 Jan 2011 kl. 00:38
C&R er noget lort....eller hvad?
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 00:43
Bæredygtigt fiskeri er det eneste rigtige - om det hedder C&R, C&K C&PIIYA er ligegyldigt.
Alt lystfiskeri er dyreplageri - det udøves af lyst uden, at man er nødtil det for at kunne overleve.
Til top
Niels Mouritsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Mouritsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Mouritsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 01:41
Hvad synes du selv Mogens Jensen?
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 01:55
Det er en meget bred overskrift...
C-R i alle typer fiskeri??
Til top
mogens jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mogens jensen

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mogens jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 12:11
tilhænger at det... skønt at men kender til bækørreder i åerne, der er fanget en 5-6 gang!
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 12:30
Mogens, jeg tror at C&R fiskerne hygger sig med deres fiskeri, derfor kan man ikke betegne fiskeformen som "noget lort"
De virkelige C&R fiskere der foretager korrekte afkrogninger i vandet, må man respektere for deres måde at gøre tingene på.
Derimod er der en stor den "C&R-pralrøve" der absolut skal slæbe fisken op i sandet for at tage foto, veje og måle, dem har jeg ikke meget til ovrers for.
 
Selv ville jeg aldrig fiske på en art som jeg ikek ville tage med hejm og spise, såfremt fisken er over målet. Jeg er "madfisker" det er bare min holdning til tingene.
 
Fint nok at du lavede tråden Mogens, den her diskussion hører hjemme i en tråd for sig selv.
 
/frede
Til top
mogens jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mogens jensen

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mogens jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 12:42
mad fisker lyder bare forkert i min øre...
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 12:44
Hej
 
C&R ? Jeg synes da det er et fornuftigt fænomen. Alle lystfiskere dyrker det på en eller anden måde. Ihvertfald dem som fisker lovligt og genudsætter undermålere.
Det er min opfattelse, at fiskene ikke lider nogen skade, når genudsætningen foregår fornuftigt. Med hensyn til holdningen om at man æder det man fanger kan jeg ikke være enig. Med det behov jeg har for at æde ørred ville jeg i givet fald kun kunne fiske nogle få gange om året, hvis jeg ikke kunne genudsætte. Så på den baggrund er jeg tilhænger af C&R.
For nu ikke at blive beskyldt for at ville blære mig med at jeg fanger mange fisk, vil jeg lige gøre opmærksom på, at jeg ikke fanger mere end så mange andre. Det er blot et udtryk for, at mit behov for at æde ørred er niveauer under min lyst til at fange dem.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 13:18
Citat: ljf

Derimod er der en stor den "C&R-pralrøve" der absolut skal slæbe fisken op i sandet for at tage foto, veje og måle, dem har jeg ikke meget til ovrers for.
/frede
Jeg tror nu ikke, at der er særligt mange af den slags C&R lystfiskere, som du der beskriver - alt lystfiskeri, ja fiskeri i det hele taget burde som en selvfølge med den indsigt, som mennesket har anno 2011 udøves så bæredygtigt som muligt.

Redigeret af Stone05 - 23 Jan 2011 kl. 13:23
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 13:42
Citat: karsten4

Hej
 
C&R ? Jeg synes da det er et fornuftigt fænomen. Alle lystfiskere dyrker det på en eller anden måde. Ihvertfald dem som fisker lovligt og genudsætter undermålere.
Det er min opfattelse, at fiskene ikke lider nogen skade, når genudsætningen foregår fornuftigt. Med hensyn til holdningen om at man æder det man fanger kan jeg ikke være enig. Med det behov jeg har for at æde ørred ville jeg i givet fald kun kunne fiske nogle få gange om året, hvis jeg ikke kunne genudsætte. Så på den baggrund er jeg tilhænger af C&R.
For nu ikke at blive beskyldt for at ville blære mig med at jeg fanger mange fisk, vil jeg lige gøre opmærksom på, at jeg ikke fanger mere end så mange andre. Det er blot et udtryk for, at mit behov for at æde ørred er niveauer under min lyst til at fange dem.
 
Mvh
 
Karsten
Jamen Carsten som sædvanligt har du en positiv indgangsvinkel.
 
Jeg har jo heller ikke behov for at æde ørred 7 dage om ugen.
Når konen så iøvrigt gør opmæeksom på at nu gider hun ik flere ørred i fryseren, jamen så fisker jeg da på noget andet. Aborre, Gedde, Sandart, ål i sø/å eller tager en tur til havet for at nuppe en flad eller en torsk. Der er masser af muligheder. Men ørrede for til aftens mad for ofte nej tak da.
 
Mogens jeg forstår ikke at ordet madfisker virker negativt for dig? Jeg spiser jo bare de fisk jeg fanger, på den måde giver det for mig mening at fiske. Til gengæld fotograferer jeg aldrig det jeg fanger det giver nemlig ingen mening for mig.
 
K&B
/frede
 
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 13:57
Den eneste rigtige form for fiskeri, i de moderne tider for lystfiskeren :-) Men det er naturligvis bare min mening !
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 14:04

jeg går ubetinget ind for C&R i alle livets forhold. Derfor lader jeg ofte ogs fasanerne flyve efter endt fotograferingConfused

Kan godt forstå at terminologien "madfisker" kan virke provokerende men i mit univers er der intet galt i at være madfisker - så længe man jo så spiser det der kommer med hjem. De fisk man ikke har i sinde at spise ryger retur.
 
Så undertegnede er vel det vi kan kalde "madfisker med måde" Big smile
 
/M
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anderslarsen

Tilmeldt:: 24 Aug 2006
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anderslarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 17:37
Jeg vil nu også gerne tage fisk med hjem og sætte på bordet. Hvis det udelukkende var CR som var tilladt, ville jeg finde på noget andet at foretage mig. Som det foregår i de vestjyske åer for at ophjælpe laksebestanden, synes jeg der er OK, men jeg har set store, næsten døde laks komme drivende. Derfor ved jeg iike om det var bedre om vi måtte tage feks. 3 laks og så stoppe for den sæson?
 
Til gengæld synes jeg det mange steder i Norge er gået for vidt. I gaula og Orkla kan du gå en uge eller 2 under meget ringe forhold og så endelig har du tur i den. Er du så på dagkortvand er dit fiskedøgn omme, hvis du har slået en laks ihjel. Vi kan så gisne om, om reglerne på de private vald bliver overholdt. Jeg tror det næppe. Jeg så meget hellere at man i disse elve opretholdt sæsonkvoten og så ikke blandede sig i hvornår fiskene blev fanget.
 
Hilsen
 
Anders
Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MartinNørgaard

Tilmeldt:: 19 Nov 2008
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MartinNørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 18:59
Jeg har problemer med C&R.
 
Det eneste rigtige i min verden er at være madfisker. Vel at mærke således at næste generation af arten ikke tager nævneværdig skade. Og nej man behøves ikke at tage ud at fiske, men da hellere friskfanget ørred end fikseret og medicinpumpet gris.
 
At fange bunker af fredfisk, aborre, gedder og ørreder, ja alle fisk, med det eneste formål at sætte dem ud igen er kun for ens egen morskab. Det må da være lidt problematisk at ville lege med dyrene.
 
Jeg bliver ikke helgen kåret, for har selv dyrket dette fiskeri, men med alderen har jeg følt det forkert. Det er for mig en lidt/meget misforstået respekt for naturen.
 
Som sagt er jeg ikke frelst.
 
Sidste år fangede jeg og drengene masser af skaller/hornfisk for at introducere dem for fangsten glæde.
 
Hvert år tager jeg til Sverige i foråret på kysten sammen med gutterne og kraner nedgængere ind. Vi har fanget 600-800 havørred over den periode vi har været der. 99% er nedgængere!!!!!
 
Det begynder jeg at synes er problematisk.
 
Som sagt er jeg ikke frelst eller farer frem med høtyv og fakkel mod C&R. Det var nogle tanker i mit fiskebegejstrede sind.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 19:15
Steen K :

Det er måske dumt at linke til en side som den om bæredygtigt fiskeri...
Den er jo fyldt med usandheder!

Eksempelvis postuleres arbejdet med Tuse Å som et arbejde udført af TØS og DSF i fællesskab.. TØS er IKKE engang medlem af DSF, da deres opbygning ikke lever op til de demokratiske spilleregler.

Desuden er manden bag ovennævnte side flere gange blevet afsløret i at postulere én ting, og praktisere noget helt andet - blandt andet under fiskeri i Tuse Å.

Langt de fleste påstande som udlægges som sandheder på den side, er i direkte modstrid med de få videnskabelige undersøgelser der er om i særdeleshed ørredfisk, og lystfiskeres mulige effekt på gydebestande.

Det er en side med holdninger, og intet andet.... Det nogle vil kalde varm luft :-)
Til top
mogens jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mogens jensen

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mogens jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 19:38
Citat: MartinNørgaard

Jeg har problemer med C&R.
 
Det eneste rigtige i min verden er at være madfisker. Vel at mærke således at næste generation af arten ikke tager nævneværdig skade. Og nej man behøves ikke at tage ud at fiske, men da hellere friskfanget ørred end fikseret og medicinpumpet gris.
 
At fange bunker af fredfisk, aborre, gedder og ørreder, ja alle fisk, med det eneste formål at sætte dem ud igen er kun for ens egen morskab. Det må da være lidt problematisk at ville lege med dyrene.
 
Jeg bliver ikke helgen kåret, for har selv dyrket dette fiskeri, men med alderen har jeg følt det forkert. Det er for mig en lidt/meget misforstået respekt for naturen.
 
Som sagt er jeg ikke frelst.
 
Sidste år fangede jeg og drengene masser af skaller/hornfisk for at introducere dem for fangsten glæde.
 
Hvert år tager jeg til Sverige i foråret på kysten sammen med gutterne og kraner nedgængere ind. Vi har fanget 600-800 havørred over den periode vi har været der. 99% er nedgængere!!!!!
 
Det begynder jeg at synes er problematisk.
 
Som sagt er jeg ikke frelst eller farer frem med høtyv og fakkel mod C&R. Det var nogle tanker i mit fiskebegejstrede sind.
99% nedfaldsfisk, var det ikke en ide at tage til øland hvor det er 99% blankfisk i stedet??
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 19:41
Martin Nørgard- Det er også nogen overvejelser jeg har gjort mig, og må også sige at det er noget jeg kan se har ændret sig efter at have fisket i mange år. Vil idag hellere fange få fisk som er gode i husholdningen end at flå en masse fisk op som jeg bare kan hælde ud igen. Men igen, når børnene er med ude, så handler det om at fange fisk uanset art, der skla bare være flex på klingen, så jo, jeg dyrker også selektivt C&R.
 
Simon Agerholm- Det er lidt af nogen påstande, kan du dokumtere vedkommendes utroværdighed, eller er det kun påstande?
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
steen nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steen nielsen Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2005
Geografisk: midtsjælland/nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 22:33
Jeg elsker min hobby ...
Men er bestemt ikke den store fiske-spiser, og har inde for de sidste par år, slået mere over på medefiskeri/karpefiskeri ... og her er C&R  nærmest et must.
For med de få vande der er, hvor karperne kan yngle, er den bestand vi har at fiske på, værd at værne om, og hvis vi slog alle de karper vi fangede ihjel, ville der inden for meget kort tid, ikke være mange søer tilbage med karper i.
Det ses de steder hvor østeuropæere begynder at fiske, der bliver bestanden nedfisket i løbet af ganske kort tid, når de som oftest smider alt de fanger ned i posen, om det er en skalle på 10 cm.  en karusse på 30 cm.  eller en større karpe ...   lige meget .. alle fisk ryger ukritisk med hjem.
Dette skal lige siges ..  det er set og oplevet, og en af de søer jeg startede med at fiske karper i, er i dag tømt for karper, hvor man før kunne tage ned og hygge sig med en dags fangst på 5 - 10 - 15 mindre fisk op til 2 - 3 kg.  skal man i dag være mere end almindelig heldig for at se skyggen af en karpe.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 00:59
Citat: simon agerholm2

Steen K :

Det er måske dumt at linke til en side som den om bæredygtigt fiskeri...
Den er jo fyldt med usandheder!

Eksempelvis postuleres arbejdet med Tuse Å som et arbejde udført af TØS og DSF i fællesskab.. TØS er IKKE engang medlem af DSF, da deres opbygning ikke lever op til de demokratiske spilleregler.

Desuden er manden bag ovennævnte side flere gange blevet afsløret i at postulere én ting, og praktisere noget helt andet - blandt andet under fiskeri i Tuse Å.

Langt de fleste påstande som udlægges som sandheder på den side, er i direkte modstrid med de få videnskabelige undersøgelser der er om i særdeleshed ørredfisk, og lystfiskeres mulige effekt på gydebestande.

Det er en side med holdninger, og intet andet.... Det nogle vil kalde varm luft :-)
Nu er det jo C&R (+ bæredygtigt fiskeri), det handler om, så det der TØS og DSF bla. bla. bl.a. er jo ligegyldigt i denne sammenhæng.
Der findes link til flere videnskabelige rapporter om C&R på den pågældne hjemmeside.
- Hjemmesiden handler ikke om påstande, udlægninger eller det der ligner - de ting der står på hjemmesiden er nogle lystfiskeres personlige holdninger kombineret med fakta.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 01:07
Citat: MartinNørgaard

Jeg har problemer med C&R.
 
Det eneste rigtige i min verden er at være madfisker. Vel at mærke således at næste generation af arten ikke tager nævneværdig skade. Og nej man behøves ikke at tage ud at fiske, men da hellere friskfanget ørred end fikseret og medicinpumpet gris.
 
At fange bunker af fredfisk, aborre, gedder og ørreder, ja alle fisk, med det eneste formål at sætte dem ud igen er kun for ens egen morskab. Det må da være lidt problematisk at ville lege med dyrene.
 
Det er nøjagtigt det samme, som en fisk udsættes for mens den er på krogen ved alle former for lystfiskeri, nemlig dyreplageri.
Om man sætter fisken ud igen eller slår den ihjel gør ikke nogen forskel, da man ikke er tvunget til at fange fisk med stangen for at kunne overleve.
Der findes en alternativ fangstmetode til lystfiskeriet, hvor der stort set ikke er dyreplageri indblandet nemlig UV-jagt. Så at forsøge at retfærdiggøre sit dyreplageri ved lystfiskeriet med, at man da spiser fisken holder ikke en meter, da man helt kan undgå dyreplageriet ved at fange sine fisk ved UV-jagt.
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 01:31

Synes jeg et sted har læst at fisk ikke (bør) føle smerte? er der en der kan af- eller bekræfte dette?

/M
Til top
mogens jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mogens jensen

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mogens jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 01:51
Til top
kalle iversen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kalle iversen

Tilmeldt:: 28 Jun 2010
Geografisk: randers
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kalle iversen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 02:00

Mogens, fisker du ikke ude i Pinds mølle put & Take??

Til top
kalle iversen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kalle iversen

Tilmeldt:: 28 Jun 2010
Geografisk: randers
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kalle iversen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 02:03
..og detsuden en god tråd mogens. Det er et emne der bliver diskuteret alt for lidt her inde.
Til top
mogens jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mogens jensen

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mogens jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 02:08
jo faktisk rigtigt meget! hvad med dig??
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 08:23
Man skulle have været jæger, så var man da fri for det problem...Wink
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 08:45
Citat: MartinNørgaard

Jeg har problemer med C&R.
 
Det eneste rigtige i min verden er at være madfisker. Vel at mærke således at næste generation af arten ikke tager nævneværdig skade. Og nej man behøves ikke at tage ud at fiske, men da hellere friskfanget ørred end fikseret og medicinpumpet gris.
 
At fange bunker af fredfisk, aborre, gedder og ørreder, ja alle fisk, med det eneste formål at sætte dem ud igen er kun for ens egen morskab. Det må da være lidt problematisk at ville lege med dyrene.
 
Jeg bliver ikke helgen kåret, for har selv dyrket dette fiskeri, men med alderen har jeg følt det forkert. Det er for mig en lidt/meget misforstået respekt for naturen.
 
Som sagt er jeg ikke frelst.
 
Sidste år fangede jeg og drengene masser af skaller/hornfisk for at introducere dem for fangsten glæde.
 
Hvert år tager jeg til Sverige i foråret på kysten sammen med gutterne og kraner nedgængere ind. Vi har fanget 600-800 havørred over den periode vi har været der. 99% er nedgængere!!!!!
 
Det begynder jeg at synes er problematisk.
 
Som sagt er jeg ikke frelst eller farer frem med høtyv og fakkel mod C&R. Det var nogle tanker i mit fiskebegejstrede sind.
Clap Very well spoken, Martin
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 11:39
Citat: Creekking

... ja alle fisk, med det eneste formål at sætte dem ud igen er kun for ens egen morskab. Det må da være lidt problematisk at ville lege med dyrene.
 
Jeg bliver ikke helgen kåret, for har selv dyrket dette fiskeri, men med alderen har jeg følt det forkert. Det er for mig en lidt/meget misforstået respekt for naturen.
 
Det begynder jeg at synes er problematisk...
 
Clap Very well spoken, Martin
Kan du ikke lige uddybe, hvorfor du mener, at ovenstående er "very well spoken"???
 
- I mine øjne der er det en gang hykleri og et forsøg på selvretfærdiggørelse på en falsk præmis.
Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MartinNørgaard

Tilmeldt:: 19 Nov 2008
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MartinNørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 13:28
Hej Steen.
 
Synes du ikke, at det er bare lidt manglende respekt for fisken/naturen, hvis man ved med 100 % sikkerhed at den skal sættes ud?
 
I mit første indlæg fremgik det vist tydeligt at jeg var en hykler og selvretfærdiggør visse af mine handlinger. Jeg skriver bare, at jeg er begyndt at flytte mine grænser.
 
Ingen tvivl om at jeg mener at hvis man fanger en fisk bare for at sætte den ud, er der noget der vender sig i maven på mig. Som jeg skrev i mit første indlæg, fanger jeg også fisk for at sætte dem ud igen. Det bør bare begrænses efter min mening.
 
Når jeg ser fiskefilm og der hives ørreder op, og man efterfølgende løfter på kasketten og siger tak for fighten, så mener jeg det er over grænsen hvis det sker for mange gange. Det kan jeg ikke identificere mig med.
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 14:12
Martin, hvis jeg må blande mig så er det udelukkende for at give dig ret i dit sidste afsnit.
Film /det visuelle haR jo generelt en påvirkende/opdragende/holdningsdannende effekt måske specielt unge mennesker.
Det som unge ser mange gange er ofte det som de selv vil gøre/den holdning som de selv vil tage.
Når man så ser en film hvor der er tale om regulær C&R fiskeri og hvergang der fanges en fisk bliver den hevet op og poseret for kameraet, så er der naturligt at unge selv vil gøre det samme.
Jeg så på et fora en der havde lavet en fiskefilm. Alle fisk genudsættes siger manden der havde lavet fisken. Jeg spørger så til den fisk som man i nærbillede ser blive SLÆBT op på stranden for at blive vist for kameraet.
Svaret er Æhhhhhhhh...  nå den blev da slået ihjel bagefter.
Nå siger jeg bare, det var ikke det indtryk man fik i filmen.
 
Sådan kan man blive ved.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 15:02
Citat: MartinNørgaard

Hej Steen.
 
Synes du ikke, at det er bare lidt manglende respekt for fisken/naturen, hvis man ved med 100 % sikkerhed at den skal sættes ud?
 
I mit første indlæg fremgik det vist tydeligt at jeg var en hykler og selvretfærdiggør visse af mine handlinger. Jeg skriver bare, at jeg er begyndt at flytte mine grænser.
 
Ingen tvivl om at jeg mener at hvis man fanger en fisk bare for at sætte den ud, er der noget der vender sig i maven på mig. Som jeg skrev i mit første indlæg, fanger jeg også fisk for at sætte dem ud igen. Det bør bare begrænses efter min mening.
 
Når jeg ser fiskefilm og der hives ørreder op, og man efterfølgende løfter på kasketten og siger tak for fighten, så mener jeg det er over grænsen hvis det sker for mange gange. Det kan jeg ikke identificere mig med.
Lystfiskeri er et enten eller - når man først har taget beslutningen om at være lystfisker, så har man også accepteret, at man er en dyreplager overfor de fisk, som man får på krogen.
Det er lige så meget mangel på respekt overfor fisken/naturen, at bruge lystfiskeri som metode til at skaffe fisk til spisebordet, da der findes et lovligt alternativ, hvor dyreplageri-elementet stort set ikke eksistere, nemlig UV-jagt.
Herudover, så er der etisk set ikke forskel på, om man som lystfisker sætter fisken ud igen efter fangsten eller slår den ihjel for at spise den - da man som lystfisker ikke er tvunget til at fange fisk for at kunne overleve. Lystfiskeri er noget man har valgt af lyst, fordi det giver livskvalitet og ikke noget man er tvunget til for at kunne overleve.
 
 
 
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 15:16
Kanon Big smile
 
Det vil altså sige at det er helt i orden hvis jeg tager ud og jager råvildt på cross maskine, til de er helt udmattet eller har brækket benene, for derefter at slå dem bevidstløse, med et baseball bat så jeg kan tage et billede af mig og dyrene og derefter ladde dem ligge.. Det kommer jo til sig selv igen.. Eller nogen af dem gør...
 
For fedt Big smile - Nogen der har en cross maskine til salg? - Steen siger jeg godt må og at det er det samme som normal jagt...
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 15:21
Citat: King

Kanon Big smile
 
Det vil altså sige at det er helt i orden hvis jeg tager ud og jager råvildt på cross maskine, til de er helt udmattet eller har brækket benene, for derefter at slå dem bevidstløse, med et baseball bat så jeg kan tage et billede af mig og dyrene og derefter ladde dem ligge.. Det kommer jo til sig selv igen.. Eller nogen af dem gør...
 
For fedt Big smile - Nogen der har en cross maskine til salg? - Steen siger jeg godt må og at det er det samme som normal jagt...
 
Virkelig klog indstilling.........
Nu er fiskeriet - holdt inden for lovens grænser - som udgangspunkt lovligt - uanset om du smider ud eller æder fisken.
Din "jagtform" er til en spjældtur, konfiskation af din Cross Maskine - og et utal af bøder - jeg syntes du skulle prøve !
mvh
Heinz


Redigeret af tackler - 24 Jan 2011 kl. 15:24
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 15:28
I øjeblikket florerer der en pokkers masse vurdering/holdninger til bestande i vores danske vande .. om det er kysten, fjorden, åen, bæk'en, sø'en eller hvad end vand vi fisker i .. og jeg hører gang på gang omrking bæredygtig fiskeri, C&R, udsætninger af fisk .. og i mine øre (inkl. min egen forening), så virker det som om at vi alle gerne vil være super hellige, og tilgodese naturen på de bedst mulige vilkår .. inkl. jeg selv .. når jeg så møder folk ude ved vandende så er det ofte "Nej, der sgu heller ingen fisk .. der er rigeligt med små fisk, men der er ikke nogle tilbage af de store" .. om det er den ene eller den anden grund, til de manglende store fisk, skal jeg på ingen måde være kyndig til at sige. Ja, som alle jer andre lystfiskere, så har jeg mine ideer til de manglende "store fiske", og de bliver gransket, vurderet og diskuteret næsten daligt .. for frustrationerne er der ..

Som alle jer andre, så elsker jeg naturen, og ville ikke bytte den ud med noget andet .. jeg behandler den som ud fra min egen mening er fornuftigt, jeg smider ikke skrald i naturen, jeg smider mine linestumper i jakken, og smider dem i den sorte affaldspose, jeg tager sjældent mere end 1 fisk med hjem, og jeg smider ALTID en farvet fisk ud (uanset størrelse) ..

MEN når det så er sagt, så vil jeg sgu have flex på den skide klinge .. den skal bøje helt ned til håndtaget, så stangen er ved at blive splittet i atomer .. og ja, de skal være store, og der skal være mange .. og hvis jeg kan komme afsted med det, så vil jeg fiske HVER eneste dag, udelukkende for at få det kick der er ved at figthe noget af de skønneste skabninger på denne jord .. om de er "født" i et klækkeri og sat ud som 1. års. yngel gør mig ikke det helt store .. og vi skal samtidig have flere restrektioner, som kan hjælpe naturen på lang sigt .. MEN jeg vil satme have lov til at fiske ALT det jeg har lyst til, og jeg håber inderligt at jeg fanger store fisk på hver eneste tur .. fisken bliver meget tænkeligt sat ud igen (for så mange kan jeg heller ikke spise), og der er ingen der skal tage den mulighed fra mig ..

Hvorfor er det lige at det er blevet forbudt samt tabu, at have ovenstående holdning til fiskeri, nu når en stor del af os har det på samme måde .. det største kick for os, er jo at fighte den fisk i den anden ende, stå langs en smuk smuk kyststrækning en forårsmorgen, hvor solen står op .. og hvorfor skal folk der har fisket et helt liv, pludselig sætte restrektioner for MIT fiskeri, nu når de har dyrket det (sikkert på samme måde som jeg gør nu) igennem et langt liv, og egentlig ikke har behov for at komme ud at fiske 4-5 dage i løbet af en uge ???
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 15:32
Citat: tackler

Citat: King

Kanon Big smile
 
Det vil altså sige at det er helt i orden hvis jeg tager ud og jager råvildt på cross maskine, til de er helt udmattet eller har brækket benene, for derefter at slå dem bevidstløse, med et baseball bat så jeg kan tage et billede af mig og dyrene og derefter ladde dem ligge.. Det kommer jo til sig selv igen.. Eller nogen af dem gør...
 
For fedt Big smile - Nogen der har en cross maskine til salg? - Steen siger jeg godt må og at det er det samme som normal jagt...
 
Virkelig klog indstilling.........
Nu er fiskeriet - holdt inden for lovens grænser - som udgangspunkt lovligt - uanset om du smider ud eller æder fisken.
Din "jagtform" er til en spjældtur, konfiskation af din Cross Maskine - og et utal af bøder - jeg syntes du skulle prøve !
mvh
Heinz
 
Ej.. nu må du holde op, jeg har lige opfundet C&R-Jagt - det blir for fedt, desuden så hjælper det os med at opretholde en bæredygtig råvildt bestand, alt jagt er jo alligevel dyreplageri om man gør det for mad eller et billede, respekten for dyret som levende væsen er da ligegyldig..
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 15:37
..........jamen så OK da - så vil jeg gerne have en kølle (altså den på dyret) - men hold den væk fra udstødningen - det smager igennem !
Go' tur !
H.
Beer 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 15:39
Citat: King

Kanon Big smile
 
Det vil altså sige at det er helt i orden hvis jeg tager ud og jager råvildt på cross maskine, til de er helt udmattet eller har brækket benene, for derefter at slå dem bevidstløse, med et baseball bat så jeg kan tage et billede af mig og dyrene og derefter ladde dem ligge.. Det kommer jo til sig selv igen.. Eller nogen af dem gør...
 
For fedt Big smile - Nogen der har en cross maskine til salg? - Steen siger jeg godt må og at det er det samme som normal jagt...
Det element af dyreplageri, som er forbundet med lystfiskeri, det er noget, som er samfundsmæssigt accepteret - dit eksempel er alene et forkvaklet udtryk for, at du ikke kan/vil indse og acceptere, at dit lystfiskeri er ensbetydende med dyreplageri.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 15:46
Nu ved jeg godt du er sarkastisk, men det er jo lige netop bæredygtigt med hensyn til rådyrbestanden, der skal fjernes et vist antal individer for at de skal forblive sunde.
 
Har faktisk selv haft den tanke med fisk, hvorfor ikke fjerne de større eksemplarer, der alligevel ikke kan tilføre noget til bestanden, og give plads til nye generationer, så de får bedre opvækstvilkår. Så kommer der nok nogen med at generne i de store er bedre og producerer mere rogn osv. Tror bare ikke rigtig på at det bliver til noget, når de først har hængt på vægten eller i sækken. Og på et tidspunkt bliver de vel også så gamle at de ikke deltager i gydningen mere, så optager de kun plads og toller på fødeudbuddet.
 
Hvis en fiskebestand ikke kan holde til at der bliver fisket på  den, så skal man lade være.


Redigeret af Klaus Neilsen - 24 Jan 2011 kl. 15:52
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 15:52
Citat: Ørde

I øjeblikket florerer der en pokkers masse vurdering/holdninger til bestande i vores danske vande .. om det er kysten, fjorden, åen, bæk'en, sø'en eller hvad end vand vi fisker i .. og jeg hører gang på gang omrking bæredygtig fiskeri, C&R, udsætninger af fisk .. og i mine øre (inkl. min egen forening), så virker det som om at vi alle gerne vil være super hellige, og tilgodese naturen på de bedst mulige vilkår...
Nu tror jeg ikke, at der er specielt mange, som snakker C&R, bæredygtigt fiskeri mm. som gør det for at være super hellige - faktisk, så drejer det sig slet ikke om at være hellig, men derimod om at kunne have en så stor fiskebestand som muligt, samt at forsøge at påvirke naturen mindst muligt under udøvelsen af lystfiskeriet.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 15:58

Heinz>>> Det skal jeg huske, jeg skærer den bare af et dyrene, de klarer
sig nok fint uden.. Thumbs Up

Steen>>> Mit eksempel er en måde at sætte tingene på spidsen, at noget er samfundsmæsssigt acceptabelt gør det ikke rigtigt - Sådan som jeg ser det påfører jeg fisken smerte for at få en fillet at æde, mens du gør det for sjov..

Til top
kalle iversen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kalle iversen

Tilmeldt:: 28 Jun 2010
Geografisk: randers
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kalle iversen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 16:18
ja jeg fisker også pinden. De sætter satme nogle gode fisk ud og Richard er ikke nærrig med dem de ryger bar i balgen og de er glubske(elsker grøn powerbaitWink)
Med hensyn til C&R bryder jeg mig ikke om det. Ikke noget for mig men det er vel en smagsag
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 17:22
Citat: King

Steen>>> Mit eksempel er en måde at sætte tingene på spidsen, at noget er samfundsmæsssigt acceptabelt gør det ikke rigtigt - Sådan som jeg ser det påfører jeg fisken smerte for at få en fillet at æde, mens du gør det for sjov..

Dit eksempel har intet at gøre med at sætte tingene på spidsen - Lystfiskeri drejer sig om at fange fisk og ikke en skid andet.
 
Nu drejer det sig egenligt ikke om, hvad der er rigtigt eller forkert - At det er samfundsmæssigt acceptabelt er netop grunden til, at lystfiskeri ikke er forbudt og på den måde, så er den form for dyreplageri, som er forbundet med lystfiskeri "rigtig", da det er samfundets normer og værdier, som ligger til grund for afgørelsen af, om noget er rigtigt eller forkert.  
 
Du påfører fisken en smerte, som ikke er nødvedig for, at du kan få noget at spise - hvilket betyder, at du udøver dyreplageriet som et bevidst valg af lyst og ikke fordi, at du er tvunget til det, der findes jo alternativer til at få noget at spise, hvor du ikke behøver at udøve dyreplageri. Og netop fordi, at du ikke bruger disse alternative metoder, hvor der er mindst muligt dyreplageri involveret til at få noget at spise, så udøver du altså dit dyreplageri fordi, at du finder det sjovt, præcis på samme måde, som en C&R lystfisker finder det sjovt.
 
 
Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MartinNørgaard

Tilmeldt:: 19 Nov 2008
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MartinNørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 18:20

Hej Steen.

Det er da vist en smule overdrevent, at kalde lystfiskeri for "dyrplageri".
 
Dyrplageri må da være når man påfører et dyr unødig skade/smerte. Det er da ikke unødig skade/smerte, at ville fange en fisk med en krog.
 
Du siger så, at det ikke er nødvendig at fange fisk for at få noget at spise.
 
Det kan da godt være. Derfor er der vel ikke noget i vejen for at fange en fisk. For er det mere rigtigt, at spise burhøns og fixerede grise. Er det alternativet du henviser til? Er det derfor vi ikke er tvungen til at fange en fisk!!!!!
 
Jeg mener ikke det er dyrplageri, selvom man påfører dyret en nødvendig smerte for at dø, men en helt igennem acceptabel måde og få noget fisk i gryden.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 19:07
Citat: MartinNørgaard

Hej Steen.

Det er da vist en smule overdrevent, at kalde lystfiskeri for "dyrplageri".
 
Dyrplageri må da være når man påfører et dyr unødig skade/smerte. Det er da ikke unødig skade/smerte, at ville fange en fisk med en krog.
 
Du siger så, at det ikke er nødvendig at fange fisk for at få noget at spise.
 
Det kan da godt være. Derfor er der vel ikke noget i vejen for at fange en fisk. For er det mere rigtigt, at spise burhøns og fixerede grise. Er det alternativet du henviser til? Er det derfor vi ikke er tvungen til at fange en fisk!!!!!
 
Jeg mener ikke det er dyrplageri, selvom man påfører dyret en nødvendig smerte for at dø, men en helt igennem acceptabel måde og få noget fisk i gryden.
Definitionen på hvad dyreplageri er, den kan man nu engang ikke lave om på. Det fisken udsættes for mens den sidder på krogen, altså fighten, det er dyreplageri, da du plager fisken mod dens vilje og du gør det uden at være tvunget til at gøre det for at kunne overleve og dermed er det altså en unødig skade/smerte, som du påfører fisken med din krog.
Jeg har ikke sagt, at der skulle være noget som helst i vejen for at fange en fisk, da den form for dyreplageri der finder sted ved lystfiskeri jo er fuldt ud samfundsmæssigt acceptabelt.
At noget er acceptabelt er jo ikke ensbetydende med, at det ikke er dyreplageri.
 
Det er ikke nødvendigt for dig at påføre fisken den "smerte", som du gør ved lystfiskeri for at få fisk til gryden - der findes jo lovlige alternativer f.eks. kan man fange sine fisk ved UV-jagt, hvor der stort set ikke er dyreplageri involveret. Andre alternativer for at kunne få mad på bordet kunne f.eks. være at spise biodynamisk produceret kød eller man kunne blive vegetar osv., der er masser af muligheder for at skaffe sig mad til overlevelse uden, at det behøver at indebære dyreplageri for at skaffe det.
 
 
 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 19:40
Er det egentlig så svært og mærkeligt ?
 
Så længe der har været liv på denne jord - har de stærke og de klogeste hersket - og sådan er det også idag, og det vil det også være fremover. Så mennesket tager de liv og den magt som deres styrke giver dem lov til. Stenaldermanden gjorde det, vikingen gjorde det og vi gør det - det er helt efter bogen.
 
Hvem der så ønsker at lave de store filosofiske betragtninger ud af det er da velkommen - men det er altså bare naturen der råder. I det meste af dyreverdenen har man ikke floskler om at noget er synd for nogen eller noget - det er en overvejende menneskelig egenskab - nej, derude bestemmer de stærke - æd eller bli' ædt - og sådan er det!
 
Jeg er lystfisker (og ind imellem jæger) fordi jeg hygger mig med at tage ud i naturen, nyde den overvejende på dens præmisser - udøve den styrke min race har i øjeblikket - til at fange en fisk, skyde en fugl eller et stykke råvildt - og så iøvrigt tilberede et herligt måltid og endnu en god oplevelse ud af mit bytte - hvis det passer mig.
 
Jeg bestræber mig på ikke at overtræde loven - og står derud over kun til regnskab overfor mig selv (og ens skaber, hvis man mener at have en sådan) når jeg slår et dyr ihjel. Ikke fordi drabet er noget der fylder voldsomt meget - det er såmænd blot et skridt på vejen i den forhåbentlig gode naturoplevelse, der på udvalgte dage kulminerer med et ypperligt måltid, som jeg selv har bidraget til - istedet for at overlade det til andre - uanset om det er erhvervsfiskeren, slagteriet eller landmanden eller fjerkræfarmeren.
 
Med andre ord - jeg er menneske på godt og ondt - og det er squ ikke så tosset endda !
 
mvh
Heinz
 
 


Redigeret af tackler - 25 Jan 2011 kl. 08:47
Til top
mogens jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mogens jensen

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mogens jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2011 kl. 23:51
Citat: kalle iversen

ja jeg fisker også pinden. De sætter satme nogle gode fisk ud og Richard er ikke nærrig med dem de ryger bar i balgen og de er glubske(elsker grøn powerbaitWink)
Med hensyn til C&R bryder jeg mig ikke om det. Ikke noget for mig men det er vel en smagsag
du har helt ret kalle...
jeg plejer at fiske med udflåd og hudorme også;-)
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2011 kl. 07:25
steen, ligesåvel som der er noget der hedder "dyreplageri", så er det vel også "naturplageri" at være vegetar.....   hvis vi alle skal klappe hinanden på skuldrene og være så hammer moralsk korrekte, så ka man jo altså heller ikke spise noget der er fanget ved hjælp af uv, for hvordan tror du det skader naturen at fremstille en uv lampe?   hvordan skader det naturen at spise grønt? (ja man ka jo se rundt herinde i trådene med div landmænd, og det pt i medierne meget omtalte round-up).....
 
det er fysisk umuligt at eksistere i den verden vi lever i idag, uden at være en belastning for naturen på den ene eller den anden måde.
 
forskellen på folk, er så hvor den enkeltes moralske grænse er nået...
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2011 kl. 08:06
Citat: tjellesen

steen, ligesåvel som der er noget der hedder "dyreplageri", så er det vel også "naturplageri" at være vegetar.....   hvis vi alle skal klappe hinanden på skuldrene og være så hammer moralsk korrekte, så ka man jo altså heller ikke spise noget der er fanget ved hjælp af uv, for hvordan tror du det skader naturen at fremstille en uv lampe?   hvordan skader det naturen at spise grønt? (ja man ka jo se rundt herinde i trådene med div landmænd, og det pt i medierne meget omtalte round-up).....
 
det er fysisk umuligt at eksistere i den verden vi lever i idag, uden at være en belastning for naturen på den ene eller den anden måde.
 
forskellen på folk, er så hvor den enkeltes moralske grænse er nået...
UV-jagt = undervandsjagtWink
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2011 kl. 10:40
ole- nårh for søren, så blev jeg da så meget klogere, det ændrer nok ikke det store på min pointe ;o)
 
så skal man stadig genere nogle dyr i deres naturlige habitat, femstille ting til undervandsjagt som med garanti sviner i sin proces....
 
vi ka saføli slukke vores hpfi relæ i huset, slukke for vandet til varmen, og allesammen lade være med at gå på arbejde, og så leve som de gjorde, back in the days...  
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2011 kl. 11:33
Citat: tjellesen

ole- nårh for søren, så blev jeg da så meget klogere, det ændrer nok ikke det store på min pointe ;o)
 
så skal man stadig genere nogle dyr i deres naturlige habitat, femstille ting til undervandsjagt som med garanti sviner i sin proces....
 
vi ka saføli slukke vores hpfi relæ i huset, slukke for vandet til varmen, og allesammen lade være med at gå på arbejde, og så leve som de gjorde, back in the days...  
Nu er det jo ikke menneskets påvirkning af naturen, som debatten handler om, men at den form for dyreplageri, der er forbundet med udøvelsen lystfiskeri, den ikke er nødvendig for, at det enkelte menneske kan overleve. Og at man derfor ikke kan retfærdiggøre denne form for dyreplageri udfra et etisk synspunkt men blot vedkende sig og acceptere, at man udøver dyreplageri ved lystfiskeri. 
Til top
 Besvar Besvar Side  123 7>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres