Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt fluestik.

 Besvar Besvar
Forfatter
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nyt fluestik.
    Sendt: 24 Jan 2011 kl. 18:06
Hej i fluebindere.
 

Efter en lang pause med fluebinding, overvejer jeg at genoptage syslen, og tænker derfor på at anskaffe et nyt fluestik.

Jeg har to stik i tankerne, Danica Innovation http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.html?tt_products%5BbackPID%5D=1169&tt_products%5Bproduct%5D=7711&cHash=1e88c56baa30384b64805a8f4bd074e2

Og Anvil Atlas vice http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.html?tt_products%5BbackPID%5D=1169&tt_products%5Bproduct%5D=20526&cHash=99c62ed4c9f5132fab52eaf117de91ef

Det vil først og fremmest være fluer til kysten der skal bindes, men der kan jo komme andre lyster også. Erfaringer med de to stik modtages med glæde, eller skal det måske være et helt andet, bare prisen kan holdes under de ca. 1200- kr. som Anvil stikket koster.  

Til top
Allan T. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ATH. Avatar

Tilmeldt:: 05 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ATH. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 18:34
Danica Innovation Thumbs Up
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 18:42
Hej Henning
 
Køb et regal kopistik. Det koster ikke ret meget. Samtidig er det bedre en de andre to til sammen.
 
Du kan så smide noget bedre værktøj til, så er du godt bindendeWink
 
Hilsen
Peter
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 18:52
Bedre end de andre 2 til sammen er måske lige overdrevet nokClap
 
For det første er en Regal kopi slet ikke et rotations stik og finishen på stikket er også derefter. Men helt sikkert en godt begynder stik.
 
Men måske skal du overveje at spare lidt mere sammen, så har du endnu flere kvalitets stik at vælge imellem, såsom org. Regal, Renzetti Traveller osv.
Har selv haft Danica stikket, det funker som det skal og dejlig let at have med ud, hvis man skal det. Men det kan godt virke lidt plastik agtigt.
 
Anvil virker til at være kram, men har aldrig prøvet det. Så kan ikke sige at det skulle være bedre end de andre.
Til top
kenneth westlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
westlin Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2002
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér westlin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 19:23
hejsa
 
jeg har det sidst nævnte fluestik og det er jeg tilfreds medThumbs Up (Anvil Atlas )
 
men det er smag og behag hvilken fluestik der passer en selv.
 
venlig hilsen
kenneth westlin
 
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 19:36
har de billige anvil stik og kan kun sige at det er rigtig fint jeg binder en del fluer  og binder 20 af gangen  har brugt regal kopi stikket og fly mate  kan godt blive træls at binde på  dette har jeg ikke oplevet med anvil stiket  jeg binder prima kystfluer
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2011 kl. 20:44

Jep det er bedre, end de andre 2 til sammen.

Der er ikke noget plastik, og krogen holdes bedre fast.

Rotation er ligegyldig.

Hellere købe en keramisk trådholder og en god saks for de sparede penge!
 
Hilsen
Peter
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 18:58
Tak for jeres råd og ideer, som vil være med i overvejelserne når der skal handles.
 
Mvh
Henning
 
Til top
Jonas Thorborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonas thorborg Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonas thorborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 19:09
Kan klart anbefale Anvil Atlas, har selv stikket og det har klaret alle mine behov indtil videre.
Ydermere er der livstidsgaranti på stikket og virkelig god service fra Anvils side. Var selv så dum, at tabe stikket så der brækkede et stykke af, skrev efterfølgende til Anvil i USA og spurgte om det var muligt, at købe en ekstra del. De var så flinke, at sende en hel nydel fragtfrit, som en del af garantien.Thumbs Up
 
Så helt klar ANVIL herfra!!
 
MVH Jonas
Til top
Thomas Bebe Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bebs

Tilmeldt:: 10 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bebs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 21:06
Hej....
 
Jeg vil helt klart forsøge om jeg kunne finde et brug Renzetti Treveller, klart bedre end de andre.....
 
Ang. rotations jeg ville ikke undvære det for nogen pris, det er et "must" at man kan rotere fluestikket, så man kan se fluen fra begge sider, når man kropshackler, ribber, etc....
 
Mvh Thomas
 
 
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 21:27
hej tomas
hvilke fluer binder du og hvorfor skal du se fluen på begge sider
jeg bruger storset ikke rotations til andet en når jeg leger med epoxyfluer  og når jeg lakker mine fluer  binder en hel del fluer ellers kan jeg nøjes med at se fluen forfra og fra oven  jeg binder storset  kun kystfluer men jeg får da os bundet lidt af de andre typer for mig er det prima at stikket holder krogen godt og at det er nemt at fastgøre krogen
mvh
christian
 
Til top
Thomas Bebe Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bebs

Tilmeldt:: 10 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bebs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 22:02
 
Hej Christian....
 
Jeg binder kystfluer, havørredfluer, laksefluer og Full dressed laksefluer.....
 
Jeg vil ikke undvære rotationen for nogen pris....
 
Det er vigtigt at man kan se hvad der "forgår" på bagsiden, ydermere er det meget letter at kropshackle og ribbe en flue, når man kan rotere fluen.
 
Når man binder en flue, er det vigtigt at binde rib, hackel etc ind på bagsiden, det er altså meget svært uden et rotationsstik, ikke umuligt, men svært....
 
Hvordan ser du, hvordan din flue ser ud på "bagsiden"?
 
Mvh Thomas 
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 22:17
Hej Henning
 
Dyk lidt længere ned i lommen og køb et Regal Medalion, så er du ovre alle overvejelser om holdbarhed, rotation og fastholdelse af fluen. Det stik har det hele.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 22:23
jeg ser det bagefter har nok bare lært at gøre det uden rotation  jeg kan godt se det rart at ha den funktion når man laver laksefluer  men ellers synes jeg  en børste og dubing nål  kan os bruges  til det 
Til top
Thomas Bebe Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bebs

Tilmeldt:: 10 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bebs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2011 kl. 12:06
Hej Karsten....
 
Jeg er ikke helt enig med dig i valget af Regal Medalion!!!!
 
Rotationsstik najjjj..... den holder ikke helt, det er korekt det kan dreje hovedet, men fluen rotere ikke om sin egen aksel!!!!
Men det er bedre end ingen rotation(har selv haft det stik) men udover det, en super godt stik, krogen sidder urokkeligt fast, og det geniale, ingen justering til/af krogen....
 
Hej Christian....
 
Da jeg startede med at binde fluer, var det i et skrustik, det kunne lade sig gøre!!!! fik så et hjemmelavet stik, sikke en forskel!!!!
Siden er det blevet til adskellige stik, MEN det perfekte stik findes bare ikke....
 
Jeg syntes bare at det er meget lettere, at binde på et stik med rotation, men hver sin smag....
 
Mvh Thomas
 
 
 
 
Til top
Kim Matthiesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KIMM

Tilmeldt:: 02 Okt 2003
Geografisk: Vejle å og Vejle fjord
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KIMM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2011 kl. 12:50
Man kan få Regal Medallion for omkring 2.000 kr på tilbud - de sidste 800 kr. er godt givet ud.
Se evt. forrige nr af Flugfiske i Norden, hvor det anmeldes.
 
Kim
Til top
Nikolai Kaad Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolai Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Mariagerfjord, Randers, Djursland, Gudenåen og Mandalselven
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2011 kl. 13:46
Hvis man kan klare sig uden navnet på pladen, så kan jeg varmt anbefale en Regal kopi. Jeg har brugt min i over 10 år og der har aldrig været problemer. Jeg mener den kostede 249,-?
 
Jeg lever fint uden rotation, men det kan selvfølgelig godt være, at det blot skyldes, at jeg aldrig har prøvet det?Smile
 
Den store fordel for mig at se er, at jeg ikke skal indstille noget som helst - kæberne griber om alle de kroge jeg smider i gabet på den, og "fjeder"-systemet, som åbner og lukker kæberne går hurtigt og uden besvær.
 
Mvh
 
Nikolai
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2011 kl. 13:48
Hej
Jeg giver Peter ret. Jeg har haft et Regal kopi stik i mange år og har måske bundet 2-3000 fluer.....tjah mere måskeSmile. Det fungerer stadigvæk fint til små som store fluer. der er så kraftigt hold på krogen, at man kan sætte dem helt yderligt og bøje krogskaftet med fingeren, uden den flytter sig. Jeg kan på min se et lille hak i kæberne (slid), men den kan stadigvæk bruges uden problemer. Køb et luksus stik, hvis du godt kan lide detaljer og smuk finish, ellers ikke. Man må ikke sammenligne pærer og bananer, så hvis det skal være med rotation, ja så skal det jo være det. Personligt har jeg aldrig haft brug for den funktion. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2011 kl. 13:58
hej. Personligt synes jeg ikke det betyder noget hvilkent stik man anvender, har bundet på alle de billige fra start kit osv. Hvis man går op i fluebinding er det sjovt og rart med noget fedt grej. Et regal kopi stik og en god saks samt trådholder så har du et godt udgangspunkt. Materialerne af god kvalitet gør det nemmere at binde gode fluer, så der ligger jeg mine kroner.
Til top
Jonas Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jonasrr Avatar

Tilmeldt:: 15 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonasrr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2011 kl. 15:21
Undrer mig lidt over at et stik som FlyMate ikke er blevet nævnt i denne tråd.
Det har fuld rotation og holder efter min overbevisning de fleste krogstørrelser rigtig godt (problemer med kraftige kroge over str. 6/0). Hvis man køber modellen med kuglehoved er der ingen grænser for hvordan man kan vende og dreje sin flue!
Desuden kan det fås til billigere penge end de andre rotationsstik...

Eneste minus er at gevindet på skruerne der bruges til fastspænding af krogen bliver slidte, men har det tidligere været muligt at skaffe nye til billige penge.

Det var det første rigtige stik jeg fik og nu efter 16 år og tusinder af fluer fungerer det stadig upåklagelig - og holder desuden krogene langt bedre end mit nye dyre TMC vise!
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2011 kl. 17:33
Hej Henning..
Har to fluestik som jeg ikke bruger..Regal kopi+Flymate og en universal holder.. Du kan købe billigt!! Jeg bruger selv Anvil, som jeg syntes opfylder mit behov..Så hvis vil du vil have 1 nyt kan det anbefales !!Big smile
 
Mvh Leif
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2011 kl. 17:49
Hej Leif.
 
Det lyder da interessantSmile jeg har sendt dig en personlig besked.
 
Mvh
Henning
Til top
karsten jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
nyegaard

Tilmeldt:: 12 Sep 2008
Geografisk: aalborg ø
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nyegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2011 kl. 18:52
hej Henning
 
flymate som Jonas anbefaler er et fint stik men det fås i 2 modeller.
med kugle hovede og uden kugle hovede,
vælg den uden.
kugle hovdet holder ikke
som de skriver i artiklen det kan dreje i alle retninger men det er sku træls den gør det mens man sidder og binder 
Til top
emil olesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiske alstars

Tilmeldt:: 23 Maj 2009
Geografisk: silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiske alstars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2011 kl. 19:41
karsten du kan jo bare stramme den så gør den det ikkeLOL
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2011 kl. 19:49
Hej alle.
 
Endnu engang tak for råd og vejledning, indtil videre ser det ud til, at det bliver en Regal kopi plus et flymate.
Jeg vælger at tro på, at det er stik der fint rækker til mit binderi, ellers må der om nødvendigt udvides. Wink
 
Mvh
Henning
Til top
karsten jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
nyegaard

Tilmeldt:: 12 Sep 2008
Geografisk: aalborg ø
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nyegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2011 kl. 21:10

hej Emil

det er skam gjort et utal af gange.
men til sids popper kuglen gennem plastik hætten
og så er det jo svært at stramme mereConfused
men nu er kugle ledet fjernet og og så køre det
 
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2011 kl. 21:15
vi bruger danica stikket i foreningen og er bestemt et fint stik til prisen..

dog er det i forhold til regal kopien noget større og mere kluntet, derudover er måden du spænder krogen fast lidt mere omstændig og synes bestemt ikke krogen sidder bedre.. min filosofi er kan fluen fange fisk og tager under 10 min og binde er det et hit..

så jeg må indrømme jeg selv vil have en regal kopi, billig, godt kroghold og nem og skifte krogen når der skal bindes en ny flue..

jeg har dog også budt på et rørfluestik til de finere laksefluer..

har i øvrigt set et meget gammelt regal kopi som har bundet mange fluer og er bestemt ikke slidt og holder stadig krogen fint fast..

sjovt at ingen af dem som kommer i foreningen og binder fluer har stik til over 500 kr.. og de fleste binder rigeligt med fluer..
Til top
ulrik nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ulni1966

Tilmeldt:: 29 Jan 2011
Geografisk: svendborg
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ulni1966 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2011 kl. 16:00
jeg har for mange år siden købt FLY-MATE efter at have prøvet mange andre incl regal kopi, og har aldrig fortrudt.
DEt spænder alle kroge perfekt , kæberne holder unikt, til forskel fra mange andre som deformeres.
 
mvh ulrik
Til top
ulrik nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ulni1966

Tilmeldt:: 29 Jan 2011
Geografisk: svendborg
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ulni1966 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2011 kl. 16:00
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum