Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

De forsmåede landmænd

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
peter andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kraghdet

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: holmegaard
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kraghdet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: De forsmåede landmænd
    Sendt: 03 Feb 2011 kl. 20:18
lige et spørgsmål hvad så med de mange 1000 tons slam der kommer fra os selv fra rensningsanlæg rimlig skrappe sager og det lugter meget være end gylle som blir spredt ud på lanbrugsjord tungmetaller oseaner af fosfor og en del kvælstof .Hvis lanbruget ikke var der til at aftage det ville det koste en formue at komme af med det ,men det er der ikke ret mange herinde der tænker over det er bedre at gi alle andre skylden og vi spiser jo alle de ting som de pruducere
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 20:27
Ja Peter du er inde på noget, hvordan pokker kan man tillade, at sådan en gang tungmetaller, fosfor og kvælstof køres ud på marker, hvor der dyrkes spiselige afgrøder, det har været oppe før i medierne, men bonden bliver jo betalt for at aftage så han tænker vel ligesom med pestidsiderne, det går sgu nok.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
peter andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kraghdet

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: holmegaard
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kraghdet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 20:46

keld skytte  han tænker bare lige som os andre det er gratis der er så meget fosfor i det at han ikke skal købe noget sparer ham for mange penge og det kvælstof der er i det ryger ind i hans gødningsregnskab for der blir lavet analyser på slammet

Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 20:47
Citat: kraghdet

lige et spørgsmål hvad så med de mange 1000 tons slam der kommer fra os selv fra rensningsanlæg rimlig skrappe sager og det lugter meget være end gylle som blir spredt ud på lanbrugsjord tungmetaller oseaner af fosfor og en del kvælstof .Hvis lanbruget ikke var der til at aftage det ville det koste en formue at komme af med det ,men det er der ikke ret mange herinde der tænker over det er bedre at gi alle andre skylden og vi spiser jo alle de ting som de pruducere
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 21:50
Til Børge
Ja, så kan man argumentere for hvad som helst, som f.eks: Danish Crown er ikke særligt dansk, når så mange tyskere og muslimer står i slagter afdelingen. Arla får mælk fra gårde, der passes af øst Europærer. ISS tjener fedt på asiatisk arbejdskraft. Danfoss er overhoved ikke dansk med alle de udenlandske ingeniører. 

Men lad det være på dine præmisser. Hvor mange medarbejdere i Danmark er der på Arla, Danish Crown Mærsk, Novo, Grundfoss osv? Dem må du da have, da det jo ikke skal være en bodega debat, som du er antyder. 

Hvad er det lige det interessante med virksomheder, der kører med underskud, blot for at de skal producere alt i Danmark? Du vil måske også have stats støtte til industrien som til landbruget? 

At flytte job til udlandet er for at klare sig på længere sigt. Jobbene vil altid komme igen, bare andet slags. Det har historien vist. Tænk på de jobs som findes for 50 år siden i Danmark. Disse findes der masse af i resten verden i dag. Skulle vi have beholdt dem? 

Du har stadig ikke besvaret det med biodiesel. Skal det forstås at de øvrige tal er 
lige så utroværdige? Igen, du nævnte selv det med at få data fra bodegaen. 

Gad vide, hvor mange slam-pumper, man kan købe for det skat Mærsk og co. betaler?

CN
Til top
Rasmus Christiansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
dkrazzer

Tilmeldt:: 24 Mar 2008
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dkrazzer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 17:29
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 17:39
Citat: dkrazzer

Et lille nyt indspil til debatten: 



Propaganda og misinformation af værste skuffe Dead.

Hvor er alle billederne af gylletankene, kyllinger der kvæles i deres eget møg fordi de ikke kan gå på deres egne ben, mink og ræve med store sår, der gentager de samme bevægelser igen og igen, døde smågrise i skraldespande (25.000 om dagen). Hvorfor er der kun billeder af smilende mennesker ved samlebåndet på slagteriet? Hvorfor er der ikke billeder af grise og køer der desperat forsøger at komme væk fra rækken, der fører til boltpistolen?

Her er et andet lille indspil til debatten

http://www.youtube.com/watch?v=o18l9VBie8g&feature=player_embedded


Redigeret af Jan Persson - 04 Feb 2011 kl. 17:42
Til top
Rasmus Christiansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
dkrazzer

Tilmeldt:: 24 Mar 2008
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dkrazzer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 17:49
Citat: Jan Persson

Citat: dkrazzer

Et lille nyt indspil til debatten: 



Propaganda og misinformation af værste skuffe Dead.

Hvor er alle billederne af gylletankene, kyllinger der kvæles i deres eget møg fordi de ikke kan gå på deres egne ben, mink og ræve med store sår, der gentager de samme bevægelser igen og igen, døde smågrise i skraldespande (25.000 om dagen). Hvorfor er der kun billeder af smilende mennesker ved samlebåndet på slagteriet? Hvorfor er der ikke billeder af grise og køer der desperat forsøger at komme væk fra rækken, der fører til boltpistolen?

Her er et andet lille indspil til debatten

http://www.youtube.com/watch?v=o18l9VBie8g&feature=player_embedded

Hejsa Jan.

Måske det er fordi det er den virkelig du alene mener gælder for Dansk Landbrug.
Og til dit link vil jeg sige, ja, det ser da ikke særligt hyggeligt ud, men det er altså også et slagteri - hvad havde du selv regnet med.? - Grønne enge med græs ad libitum...?
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 18:09
Selv et slagteri kan have værdighed og respekt for dyrene - noget du klar også selv kunne bruge lidt mere af Pig

Og til dit link vil jeg sige, ja, det ser da ikke særligt hyggeligt ud, men det er altså også et slagteri - hvad havde du selv regnet med.? - Grønne enge med græs ad libitum...?


Ja, det er da det indtryk man får når man ser den TV reklame som du linker til og som landbruget kører lige nu. Det er hele min pointe Clap


Redigeret af Jan Persson - 05 Feb 2011 kl. 10:29
Til top
Rasmus Christiansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
dkrazzer

Tilmeldt:: 24 Mar 2008
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dkrazzer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 18:40
Hej Jan.

Dejligt med en god tone og opførsel.

Jeg synes det kunne være interessant at høre hvor du har din viden omkring dyremishandlinger mv. fra. Har du været ude på nogle af bedrifterne og se hvordan det rent faktisk foregår, eller er du alene informeret via Morten Spiegelhauer...? - Lad os lige få lidt fakta på bordet - specielt når du nu er så "kløgtig og smart" i dine udtalelser...

Hvorvidt jeg har respekt for dyrene kan du heldigvis ikke vide ret meget om, men det ville klæde dig at underbygge dine påstande lidt. - Ellers minder du jo bare lidt om ekstrabladets forside på en stille dag...
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 19:52
Når du offentligt skriver at dyr skal stå i etager og at "hvad kan man forvente på et slagteri", når du ser halvdøde dyr blive kørt til kniven på en gaffeltruck - hvordan mener du så jeg skal forholde mig til din respekt for dyr?

Ganske pudsigt at du registrerer lige til denne debat og forsvarer bønderne indædt. De samme typer findes på andre sider, f.eks. Danmarks Naturfredningsforening, nemlig 2-3, som heftigt forsvarer landbruget og bønder og beskylder alle andre for ikke at vide noget. Det ligner en trend og placerede mulvarper fra landbrugsforeningerne. Gad vide om I får del i de kr. 60 mio. som der er budgetteret til at forbedre landbrugets image.

Ved du overhovedet noget om lystfiskeri - eller er du her kun for at skrive om landbrug?

Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 20:25
rasmus - for min skyld må landbruget stille dyrene på hovdet - bare dyrene har det godt - jeg var en halvt år ude som landbrugsmedhjælper for år tilbage - det skal jeg aldrig igen - rystende forhold - de stakkels tyrekalve stod lænket i en mørk bindestald døgnet rundt hele livet,
alle kalvene skulle have brændt horn - det troede bonden at jeg skulle gøre - han blev klogere.
de stakkels kræ stod og skreg alt imens bonden sagde, de ikke kunne mærke noget - hmm overbevisende. kviene havde et fint liv om sommeren - men det ændrede sig drastisk da de skulle hjem fra fold - ja velkommen hjem tænkte jeg bare - de gik lige fra at have flere 100 m2 pr hoved til at stå 9 i en boks på ca 25m2 - ja, man kunne jo blive ved.
jeg ved godt at der er sket ting og sager for dyrevælfæren siden midt halvfemserne - men du skal huske at det ikke er tiltag der er kommet frivilligt fra bønderne - de hyler op hvergang der kommer en lov eller offentlig oponion som koster 2 kr. og ændre kun hvis de er tvunget eller der er direkte økonomi deri.
jeg undrede mig meget over hvor forhærdet man kan blive af at gå i det hver dag - for bonden, han mente dyrene havde det fantastisk - ikke noget han bare sagde - han mente det.
når nu du afkræver Jan viden om hvordan status er på landet - kunne det være opklarende at vide hvor du har din viden fra ?
Til top
Rasmus Christiansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
dkrazzer

Tilmeldt:: 24 Mar 2008
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dkrazzer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 20:55
Til interesserede kan jeg blot oplyse, at jeg er vokset op på landet og har således set og været i landbruget i en lang række år. Desuden har jeg arbejdet inden for landbrugsrådgivningssektoren i Danmark i 7 år, dog med it. - Så jeg har faktisk lidt viden - dog fra "real life", men det er vel også ok. 

Og Jan - tænkte nok at der ikke kom noget konkret - men Morten Spiegelhauer laver også fine programmer på TV - så kan man nemlig hurtigt med aftenkaffen få en "holdning"...;o)

Og ja, ved da lidt om hvordan man fanger havørred med spinnestangen og regner med at få debut med havørred på flue her i 2011 - hvis da Landbruget ikke har slået alle havørred ihjel, når de har været oppe i åerne her i vintermånederne. - MEN JEG ER IKKE EKSPERT HVERKEN PÅ LYSTFISKERI ELLER LANDBRUG - Men udtaler mig til gengæld heller ikke som sådan. - Stiller bare lidt kritiske spørgsmål, hvilket jo har sat "fut" i debatten... - Ellers bliver det jo for ensidigt...;o)


Til top
Rasmus Christiansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
dkrazzer

Tilmeldt:: 24 Mar 2008
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dkrazzer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 21:00
Til Jan.

UNDSKYLD at jeg bad om noget konkret fra dig. Har fået rigeligt svar her: 

"Alle industrilandmænd er organiserede miljøsvin og dyremishandlere så det basker. De er bedøvende ligeglade med såvel natur, miljø som dyrevelfærd - det handler udelukkende om at presse så mange dyr ind i staldene som muligt og for enhver pris så der kan blive råd til nye 4-hjuls trækker, store maskiner og flere bygninger. "

ovenstående har du skrevet i en anden tråd tidligere i år, så jeg tror bare jeg skal lade dig være... Skulle jo nødig ødelægge din meget "vidende og velformulerede" viden om ALLE landmænd i Danmark. - held og lykke med debatten fremover!
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 21:32
Jeg mener ikke at have generaliseret i min indlægs overskrift bare opfordret folk til at aktivt gøre noget ved sagerne i stedet for at sidde her bag skærmen og gemme sig !
 
Det jeg ikke forstår er hvorfor de bønder so m siger de ikke kan overleve den nye 10m dyrkningsfrie zone er at de så måske bare skal finde sig noget andet end landbrug at beskæftige sig med ligesom andre truede ehverv ....
/Søder
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 21:37
Jeg vil så lige sige at Jan ikke er alene, personlig er jeg efterhånden ved at være rigtig godt gammeldags led og ked af landbrugets, og ja jeg skriver landbrugets!! skalten og valten med vores natur, selvom enkelte stivnakker, sikkert vedbliver med at påstå at det er de få der ødelægger det "gode" image for helheden, så har jeg efterhånden fået enddog meget svært ved at se, og forstå hvorfor et enkelt erhverv skal have lov at ødelægge natur og resurser, der i allerbedste fald først er genoprettede mange år efter eks. tilførslerne af pestidsiderne er formindsket eller helst bragt til ophør.
Betegn dog erhvervet som det det er blevet til, nemlig svært forurenende industri, og lad os så slippe for al den klynk over at de stakler altid bliver pryglet på, med alle samfundets krav, se nu bare regeringens sidste"miljøtiltag" der skal til at træde i kraft i stærkt formindsket udformning, jammer- jammer og atter jammer.
For pokker hvor er jeg træt af det. 
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 22:03
rasmus - jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige til, om det er godt nok, at du kender forholdene fra real life.
netop det "at stå i tingene" kan gøre, at man bliver temmelig snævet synet, man bliver fastlåst i at nå et givent mål. og det er tydeligt at debatten indenfor landbruget er meget fastlåst i at opnå en økonomisk sund drift - hvilket jo er meget naturligt, for landbruget er jo også en forretning - man kan ikke leve af at det hele er morten korch - men netop heri lægger faren også.
 
dagens samfund vil noget andet end bare det bønderne vil - forbrugerne vil både miljø - natur og gode råvare. her bliver bønderne så lidt forvirrede, da der er fint afsætning i de produkter de laver i dag, selv om de godt kan føle at forbrugeren ikke er tilfreds med måden produktet bliver til på.
 
problemstillingen kan så henføres til christiansborg - og især bruxelles, for der skal lovgives ud af situationen.
der skal ikke være noget der hedder eu statsstøtte kroner - vil landene give statsstøtte må de selv dette ( her er det vigtigt at man så indføre reglen om at der kun produceres til hjemmemarkedet for ikke at få konkurrenceforvridning)- der skal produceres til landenes hjemmemarkeder ( så man ikke miljø belaster mere end at et givent areal kan restituere - dette kommer velsagtens helt af sig selv når habitats - forpligtigelserne kommer i 2015 hvis ikke landmændene lykkes til at forpure dette) så vil vi kunne mere end halvere dyreenhederne i dk og så må forbrugerne bare betale den pris som varen nu kommer til at koste.
 
dette vil også få positiv effekt på folkesundheden - da mánge sikkert vil vælge at spise lidt mindre kød og fedt. så er der yderligere plads på den konto til at gøre produktionen af dyr mindre til mere gavn for naturen. så vil man skulle se på produktionen af fjerkræ også - de skal absolut have bedre kår.
 
nu tænker du sikken en gal indstilling - det er der jo ingen vækst i - det er bare tilbageskridt - men det kommer jo an på øjnene der ser. for forbrugerne er ligeglade med om landbruget producere grise til england, tyskland og sverige o.s.v. for der er ikke penge i skidtet - og en ting har de liberale da gevaldigt ret i - det er ligefedt med at de offentlige betaler skat til fællesskabet, for provenue grundlaget er finanseret af af den private sektor.
 
ligeså med landbruget og tilhørende industri - overskudet der kan beskattes er betalt af støttekroner og de kommer i sidste ende samme sted fra som pengene til finansiering den offentlige sektor.
 
samfundet må ligge hovedet i blød, få skabt arbejdspladser på anden vis - for det landbrug vi har idag er lappeløsning på lappeløsning - både økonomisk og i et miljøperspektiv
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres