Forfatter |
|
Jesper Rosgaard
Meget aktiv bruger
Brugernavn: JRK
Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Emne: Garanti på fluestænger Sendt: 08 Feb 2011 kl. 16:50 |
Der er jævnligt spørgsmål her på forum hvorledes de forskellige producenter håndtere garanti. I den stangtest hos YellowstoneAngler der er blevet nævnt flere gange er der et nyttigt afsnit hvor garantiregler beskrives. Vær opmærksom på at det er en USA-shop der beskriver regler så den danske købelov skal jo også tages i betragtning.
Her er listen:
Hardy – Lifetime warranty to original owner. $25 handling fee plus 10% retail cost of rod. (You get a whole new rod) Shipping is from their US warehouse, normally about 10 days.
G. Loomis – Lifetime warranty to original owner. You send in rod and their warranty dept examines rod. If rod broke because of a defect, replacement is free. No handling fee. If from neglect, charges can be well over $100. One time Expeditor service, no questions asked - $100. Gets you a new rod in 3-5 days. NRX owners get a one time Wild Card that gives them a free replacement, 3-5 days. After that, if NRX break is deemed a defect, replacement is free. From neglect charges will vary but over $150. Defect claims usually take 1-2 weeks.
Orvis - 25 year warranty to original owner. $30 handling fee. Rod is repaired, not replaced. Usually takes 2-4 weeks.
Redington – Lifetime warranty to original owner, $30 handling fee. Rod is replaced with a new rod. Usually takes 2 weeks.
R.L. Winston – Lifetime warranty to original owner, $50 handling fee. Older rods not under warranty cost $120 or more. Rods are repaired, not replaced. Usually takes 2-4 weeks.
Sage – Lifetime warranty to original owner. $50 handling fee. Rods are repaired, not replaced. Usually takes 2-4 weeks.
Scott – Lifetime warranty to original owner, $45 handling fee. Rods are repaired, not replaced. Usually takes 2-4 weeks.
St. Croix – Lifetime warranty to original owner, $50 handling fee. Rods are repaired, not replaced. Usually takes 2-4 weeks.
Thomas & Thomas – Lifetime warranty to original owner, $50 handling fee. Rods are repaired, not replaced. Usually takes 2-4 weeks.
Temple Fork Outfitters (TFO) - Lifetime warranty to original owner. $25 handling fee. Rods are replaced with a new rod. Usually takes 1 week.
|
|
Anders NT
Knapt så aktiv :)
Brugernavn: AndersNT
Tilmeldt:: 19 Feb 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 39
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 08 Feb 2011 kl. 20:27 |
Jeg har mailet med vedkomne som er ansvarlig for garanti hos Hardy/greys og han har understreget at der ikke er nogen form for garanti fra deres side ved køb af brugt stang, garantien gælder udelukkende oprindelig ejer!
|
|
Jesper Rosgaard
Meget aktiv bruger
Brugernavn: JRK
Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 08 Feb 2011 kl. 21:14 |
Citat: AndersNT
Jeg har mailet med vedkomne som er ansvarlig for garanti hos Hardy/greys og han har understreget at der ikke er nogen form for garanti fra deres side ved køb af brugt stang, garantien gælder udelukkende oprindelig ejer! |
Det er også det der står på ovenstående beskrivelse.
|
|
Peter Tjellesen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: tjellesen
Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 07:21 |
hvordan ka man lave en garanti der kun gælder førstegangangs køberen? og er det overhovedet lovligt? må gå ud fra at det er med et garanti bevis man skal udfylde, men hvis man lader være med at udfylde det, medmindre man sku få brug for det, når uheldet er ude, så ka en brugt køber jo bare få det med(lissom jeg kan se i salgs forum herinde, at mange sælger det med)
altså, ikke for at jeg skal opfordre til at snyde dem, men de har vel ingen reel chance for at holde styr på det...
hvis man har en kvittering og/eller garanti bevis, ka de vel ikke rigtig gøre så meget.
så sku de ha en database over hver eneste køber, som sku registreres ved hvert køb hehe
|
|
Peter Tjellesen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: tjellesen
Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 07:30 |
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Markedsfoeringsloven-i-praksis/garanti¨
spændene link, for det første, må de ikke tage penge for noget som helst, i forbindelse med en garanti sag(sådan som jeg læser det hvertfald) og det gør de jo flere steder.
for det andet, må garantien ikke borftalde hvis varen overdrages til andre.
så, hvis de reklamerer med livstids garanti eller 25år eller lign, så skal de bare give en ny stang/del, såfremt, det er tydeligt at man ikke selv er skyld i fejlen/deffekten selvfølgelig
|
|
Hans Aarre Pedersen
Aktiv bruger
Brugernavn: Hans Pedersen
Tilmeldt:: 17 Feb 2006
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 68
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 08:41 |
Det er rigtigt at garantien indenfor lovens rammer kan overdrages og derfor vil en ejer af en "brugt" stang også have en garanti!
...men når garantien går ud over hvad loven siger - så er det, det skrevne ord der er gældende.
Det vil sige at en livstidsgaranti sagtens kun kan være til førstegangsejeren.
|
|
Peter Tjellesen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: tjellesen
Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 08:46 |
hans- blander du ikke reklamations ret og garanti sammen nu? alt hvad der har noget med ordet garanti og gøre, går udover den lovpligtige reklamations ret. ellers må det ikke kaldes en garanti.
|
|
Peter Tjellesen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: tjellesen
Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 08:54 |
Populært sagt er en garanti en frivillig forpligtelse, som den erhvervsdrivende kan påtage sig ved salg af varer, tjenesteydelser og andre ting, hvor køberen gives tillægsrettigheder i forhold til det, som en køber altid har efter lovgivningen - fx købeloven (I følge juridisk terminologi er en garanti ”et løfte, hvorved en part (garantigiver) påtager sig en objektiv hæftelse for et nærmere angivet forhold over for en anden part,” jf. fx Bryde Andersen og Lookofsky, Lærebog i Obligationsret 1, s. 398). En garanti kan aldrig begrænse en købers lovbestemte og beskyttelsespræceptive rettigheder og må ikke forveksles med en lovbestemt reklamationsret – og frist. Garantiudsagn i reklame- og aftalevilkår skal vurderes ud fra, om de indholdsmæssigt vedrører garantier, inde-ståelser, tilsikringer eller lig-nende. Det afgørende er således ikke om ordet ”garanti” er anvendt.
|
|
Hans Aarre Pedersen
Aktiv bruger
Brugernavn: Hans Pedersen
Tilmeldt:: 17 Feb 2006
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 68
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 08:58 |
Nej, det tror jeg ikke at jeg gør.
Og jeg er klart af den opfattelse at det er den der afgiver garantien der har retten til at sætte betingelserne - så længe at betingelserne er bedre end hvad loven til enhver tid beskriver.
|
|
Peter Tjellesen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: tjellesen
Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 10:22 |
hans- har du læst i det link jeg postede højere oppe? altså forbruger ombudsmanden omkring garanti osv... der står jo sort på hvidt at en garanti IKKE må bortfalde selvom en vare overdrages til andre
teksten over dit indlæg, er også taget fra forbrugerombudsmandens side.
nedenstående er fra mit tidligere link, fra ombudsmandens side:
Garantivilkårene/garantibeviset skal være affattet på dansk, og det skal angives:
- Hvad garantien går ud på
- Hvem der yder garantien, samt navn og adresse
- Hvilket tidsrum garantien gælder i (og fra hvilket tidspunkt den gælder)
- Eventuelle forbehold og begrænsninger
- Hvordan forbrugeren gør garantien gældende
- At almindelige lovkrav fortsat gælder
- At garantien omfatter alle udgifter, herunder reservedele og arbejdsløn. Uden for købelovens 2-årige reklamationsfrist samt ved salg af brugte varer kan der dog ske en begrænsning i ansvaret fsva. reservedele, arbejdsløn mv., så længe det må anses for rimeligt.
- At garantiperioden forlænges ved reklamation fra reklamationens fremsættelse til afslutningen af reklamationsbehandlingen
- For dele der ombyttes, udskiftes eller repareres ifølge garantien ydes ny garanti på samme vilkår og i et tilsvarende tidsrum.
En reklamation over for såvel den erhvervsdrivende som garantigiveren (hvis denne er en anden) er gyldig.
Garantien må ikke bortfalde, hvis varen overdrages til andre.
Hvis garantien ikke gælder ved manglende vedligeholdelse forudsættes det, at forbrugeren er blevet gjort bekendt med, hvordan varen skal vedligeholdes.
Hvis garantien er gjort betinget af vedligeholdelses- eller kontroleftersyn udført af garantigiver eller en af denne anvist reparatør, må disse foretages uden beregning.
Specificerede service- og eftersynsplaner må udleveres til uautoriserede reparatører på samme vilkår, som de udleveres til autoriserede reparatører.
Garantien kan kun sættes ud af kraft i forbindelse med forbrugerens manglende betalinger, såfremt der er tale om væsentlig misligholdelse.
En garanti må normalt forstås således, at der kan skaffes reservedele i garantiperioden.
En generel garanti uden forbehold må normalt forstås således, at garantigiver vil holde varen i funktionsdygtig stand i garantiperioden uden udgift for forbrugeren.
Læs om sag, hvor en garanti blev markedsført, uden at der blev givet oplysning om garantiens indhold.
Læs mere om minimumskrav til garantier i Forbrugerombudsmandens vejledning for anvendelse af garantiudsagn til forbrugere i reklamer og aftalevilkår.
|
|
martin petersen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: map
Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 10:44 |
Men er det de danske regler der gælder eller de udenlandske? Det er vel ikke forhandleren, f.eks. Gofi der garanterer noget men snarere producenten, eller?
Nogen der ved noget om det?
/M
|
|
Hans Aarre Pedersen
Aktiv bruger
Brugernavn: Hans Pedersen
Tilmeldt:: 17 Feb 2006
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 68
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 10:50 |
Da det er producenten der giver garantien, så kan jeg kun anbefale at man "trækker" en producent i retten. Den danske forretning yder kun den service at formidle forsendelsen.
Jeg er overbevist om at hvis en kunde med en "brugt" stang - altså ikke førstegangs køberen - sender denne til eksempelvis Reddington (vilkårligt valgt) så vil den blive afvist som en legitim garantisag.
|
|
martin petersen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: map
Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 11:02 |
Mit spørgsmål gik mere på om den udenlandske producent overhovedet er underlagt de danske regler, inkl. forbrugerombudsmandens fortolkninger?
/M
|
|
Anders NT
Knapt så aktiv :)
Brugernavn: AndersNT
Tilmeldt:: 19 Feb 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 39
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 12:00 |
Jeg er ret overbevist om, at såfremt en andengangs køber har en reklamation inden for de 2 år, så vil der ikke være et problem. Men den udvidede garanti, som en livstidsgaranti kan opfattes som, vil kun kun gælde den oprindelige ejer. Jeg har som sagt fået dette bekræftiget fra Greys side, dog skal jeg ikke udtale mig om hvordan de danske regler vil have indvirkning på dette. Jeg indledte kontakten pga. jeg overvejede at købe en brugt Greys stang, men sprang fra da jeg ikke ønskede, at stå med en stang uden garanti!
Er overbevist om at Sage giver garanti til alle, da man bare skal vente med, at udfylde garantibeviset?
|
|
Hans Aarre Pedersen
Aktiv bruger
Brugernavn: Hans Pedersen
Tilmeldt:: 17 Feb 2006
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 68
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 15:13 |
Citat: af Anders NT
"Er overbevist om at Sage giver garanti til alle, da man bare skal vente med, at udfylde garantibeviset?"
Varerne i Bilka er også gratis hvis man kan snige dem udenom kassen.
|
|
martin petersen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: map
Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 15:17 |
Den med ikke at udfylde garantibeviset er vist en klassiker. En måde at omgås garantibegrænsningen på. Enkelte stiller vist derfor f.eks krav om at produktet skal være registreret på producentens hjemmesiden inden for en måned oder so efter erhvervelse. Ellers bortfalder garantien.
/M
|
|
Klaus Nielsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: Klaus Neilsen
Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 15:42 |
Fedt svar, Hans
Så kan de lære det!
|
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
|
|
Chan Nguyen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: chan
Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 15:58 |
Hej alle
Det her er nok lidt ved siden af tråden, men jeg synes at garantier burde forbydes. Det vil tvinger producenterne til at bruge mere penge på ingeniørerne og mindre på "bullsh*t" = reklame og forsikringsfolk => mindre behov for advokater => mindre lovgivning => færre politiker =>
Side gevinst: Det vil give for mere holdbare stænger i længden for folk gider ikke købe noget der knækker => mindre forbrug => mere tid til fiskeri
Jeg gider ikke at betale til mange andre end teknikerne for en stang, so drop the crap...
Vh. Chan
|
|
Claus Møller
Knapt så aktiv :)
Brugernavn: C.G.M.
Tilmeldt:: 30 Dec 2005
Geografisk: Sydøstfyn
Status: Offline
Beskeder: 18
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 16:12 |
Hej
Hvis man køber en ny bil med 7 års garanti og sælger den efter et par år er der stadig garanti til næste ejer. Det samme må da gælde alle varer med garanti ellers kan man jo ikke en gang give gaver med garanti på, da modtageren på en måde ikke selv har købt og derfor kan betragtes som andengangs ejer
|
|
Hans Aarre Pedersen
Aktiv bruger
Brugernavn: Hans Pedersen
Tilmeldt:: 17 Feb 2006
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 68
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 16:46 |
Chan er inde på noget af det rigtige. Det er naivt ikke at tro at man betaler en overpris for de produkter der er garanti på - det skal ses som en form for forsikring.
Claus I betingelserne for salget af en bil står der intet om at det kun gælder førstegangs ejeren, og derfor overføres garantien.
I bund og grund er dette en sjov debat.
Der gives en ikke uvæsentlig ekstra ydelse i forhold til lovgivningen, og så vil man have mere??
|
|
Claus Møller
Knapt så aktiv :)
Brugernavn: C.G.M.
Tilmeldt:: 30 Dec 2005
Geografisk: Sydøstfyn
Status: Offline
Beskeder: 18
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 16:55 |
Hej Hans
Garantien må ikke bortfalde, hvis varen overdrages til andre.
|
|
Klaus Nielsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: Klaus Neilsen
Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 17:08 |
Claus- Så må du nøjes med det halve år garanti du har krav på. Her giver producenten en ekstra garanti, udover hvad han er forpligtet til, så kan han også stille krav til hvordan den skal forvaltes
|
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
|
|
Claus Møller
Knapt så aktiv :)
Brugernavn: C.G.M.
Tilmeldt:: 30 Dec 2005
Geografisk: Sydøstfyn
Status: Offline
Beskeder: 18
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 17:36 |
Hej
Ja det er jo spørgsmålet, hvis dansk lovgivning siger noget andet. Men det ville da også værer fint med alm.garanti så kunne varen måske sælges til en billiger pris måske kunne det være en ide at man kunne vælge
ved extra garanti koster stangen 6000kr
alm. garanti 2000kr.
Ved nogen varer (Tv og hvidevarer) kan man købe en tillægs garantid på 4 år for x kr det kunne vel også lade sig gører med fiskegrej?
|
|
Hans Aarre Pedersen
Aktiv bruger
Brugernavn: Hans Pedersen
Tilmeldt:: 17 Feb 2006
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 68
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 18:11 |
Claus:
Garantien har aldrig været der til andre end førstegangsejeren, så der er ikke noget der falder bort.
Det med en tillægsforsikring på fiskestænger er forsøgt, og det var ikke en udpræget succes.
|
|
Peter Tjellesen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: tjellesen
Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 19:50 |
altså er der ingen af jer der har læst på det link jeg postede som noget af det første? det står sort på hvidt hvordan reglerne er i DANMARK vel at mærke.
det der vel er det største issue her, er at en dansk forhandler, blot videreføre de udenlandske garanti forudsætninger som er fastsat af producenterne. nu bevæger vi os så ud på vand, hvor jeg ikke lige kan finde info, men der er intet at misforstå fra danske producenter hvertfald.
hans- jeg tror ikke kun det handler som meget om at man "vil ha mere", men blot om at loven skal overholdes af forhandleren. vi er jo allesammen gode til at være politimænd når bare det ikke er os selv der er i søgelyset hehe.
|
|
Peter Tjellesen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: tjellesen
Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Feb 2011 kl. 19:59 |
og i forbindelse med at ville have mere, så skal producenterne også have en temlig god grund til at forlange sky-høje priser for noget der koster en 100del at fremstille, derfor er det jo nemt at lokke med livstids garanti, eller lign... så man kan sige, at det jo lige så meget er producenterne der vil ha mere
når det er sagt syntes jeg det er en super fin "ordning" at tilbyde så flotte garantier, også selv om det i udlandet kun gælder første ejer.
og der er jo mange producenter efterhånden, der er begyndt på det, selv engelske flextec som jo er i den billige ende af stænger har livstids garanti.
|
|