Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

att stangbyggere...???

 Besvar Besvar
Forfatter
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: att stangbyggere...???
    Sendt: 11 Feb 2011 kl. 08:20
hej gutter, jeg har netop købt mig en billig 8fod #4 stang fra england, men har ved modtagelse, opdaget at den har en fejl på den ene ferrule, enten er hun-delen for stor, eller også er han-delen for tynd.
 
jeg klagede selvfølgelig til forhandleren hvor den er købt, og han har sendt mig en ny uden beregning, og bedt mig beholde den første til evnt reservedele.
 
det jeg så tænkte, var om jeg selv kunne fikse den ferrule, så de passer sammen?
 
min første tanke, var at jeg blot kunne give han-delen et lag lak(eller flere, indtil den så passer sammen)  
 
hvordan gøres dette bedst??
 
har aldrig rodet med sådan noget selv
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 08:46
Brug en alm. hobby lak og sørg for at rotere stangen mens det tørre.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 09:25
Jeg har overhovedet ingen erfaring med den operation, men jeg ville bruge en tokomponent epoxy lak til den slags  - det hærder meget hårdere op og så skal det dælme være tyndt for at den slags lykkes.
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fisher

Tilmeldt:: 11 Dec 2006
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 09:33
Jeg har gjort det på en hardy det gik fint, jeg brugt en lak fra luberon jeg mene den
 
hedder bistråt , den blev købt hos silvan i en lille blik kande det er en uretan lak .
 
mvh christian
 
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 10:04
Hej Christian,
hvor længe lod du lakken hærde inden du samlede stangen ? Min erfaring med urethan lak er at det er rigtigt længe om at hærde til en virkelig hård overflade.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 10:14
Hej peter

Skær 1 cm af enten hun eller han ferullen. Er det spigot ferulle så er det hun ferullen der skal skæres, eller en ny han.

Mvh
Lasse
Til top
per larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ph.larsen

Tilmeldt:: 03 Apr 2008
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 105
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ph.larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 10:55
Hej Peter
Inden du går i gang med at lime eller skære så foreslår jeg at du prøver at smøre hanferrulen med ferrulevoks feks.Graftolin,hvis det ikke er særligt meget den slubrer, vil denne operation sikkert være tilstrækkelig.
Jeg har et par gamle stænger med messingferruler som er blevet noget slidte,og
der virker det perfekt.
 
mvh  per
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 12:53
han ferrulen er alt for tynd, så hun delen glider så langt ned over, så den kun er ca 2cm fra slange-øjet...  så voks alene kan ikke gøre det.
 
det er helt alm ferrule, hvor nederste del, skal op i delen over. altså ikke spigot.
 
jeg må prøve at købe noget lak, og opfinde noget der kan rotere den imens. 
 
har som sagt fået en ny stang, så hvis det ikke lykkedes mig, så går det nok :o)
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 12:55
hvis jeg skær af hun-delen, så skal jeg lave en lille ny bevikling til at styrke den ik?
 
jeg kan evnt prøve at smide et billede op af hvordan det ser ud nu
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 13:12

Hvor langt kan hanferrulen gå ind i hunferrulen når den er helt samlet ?

Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 14:52
den kan gå ca 6,2cm ind i, og til samligning, kan næste ferrule gå 5,5cm ind i.
 
nu hvor jeg sidder med det igen, ligner det måske mere en "fejl placering af øjerne"   eller måske er det slet ikke en fejl, men jeg har hvertfald aldrig set det sådan før hehe
 
det der fangede min opmærksomhed, er at top ferulen næsten når ned til øjet på han delen, 2,5cm fra centrum af øjet og kun 1cm fra øjets bevikling...
 
ka man ikke smide et billede direkte i forum?
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 15:00
den nye stang er på vej med posten, så meg jeg lige samligne når den ankommer.
 
hvordan placerer man normat øjerne på stangen?    de er monteret således, målt fra top og og ned efter:
 
top til nr 2= 15cm, nr til nr 3= 16cm, nr 3 til nr 4= 18cm, nr 4 til nr 5(her er ferrulen imellem som ser underlig ud)= 18cm, nr 5 til nr 6= 21,5cm, nr 6 til nr 7(her er næste ferrule)= 22,5cm, nr 7 til nr 8= 24cm, nr 8 til bund-øje=26cm.
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 15:05

Uploaded with ImageShack.us

Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 15:06

Uploaded with ImageShack.us

første billede er hvor ferrulen er samlet, og man ka se hvor tæt den går på næste øje.
 
andet billede er hvor den ikke er samlet, så man ka se hvor langt han delen stikker ind i hundelen. (det er 6,2cm)
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fisher

Tilmeldt:: 11 Dec 2006
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 15:38
Hej
jeg husher ikke hvor længe den tørede , det var på en hardy som glippede i samlingen og lakken var en jeg havde , jeg pensled på flere gange slib den og smurt med stearin det holdt fint.
  lakken  blev brugt til bordplader på systuer i gamle dage , den er god til hoveder på saltvandsfluer hvor den holder godt.
 
mvh christian. 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 17:23
Citat: tjellesen

hvis jeg skær af hun-delen, så skal jeg lave en lille ny bevikling til at styrke den ik?
 
jeg kan evnt prøve at smide et billede op af hvordan det ser ud nu
 
Hej Peter
 
Ja det skal du, og du kan med fordel lave en der er meget mindre end den klump der sidder på nu, jøsses hvor er der pøset epoxy på den stakkels stang Shocked
 
Mvh
Lasse
 
Ps. Spigot ferruler er stort set altid med han delen på nederste stykke, forskellen er at den er en seperat del der er skudt ind i klingen.
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 18:08
LAD VÆRE MED AT BRUGE EENKOMPONENTLAK....
Brug en vandig epoxylak, hundedyr men det er det eneste der dur...
Dyp ferulen i lakken og hæng den op i topøjet eller bundduppen, så bli´r lakken godt fordelt.
Hvis ikke der er nok lak på første gang, gentag processen.
ps. når du har blandet og brugt 2 komponentlakken, pak resten forsvarligt ind og put den i fryseren, så hærder lakken ikke og kan bruges igen og igen og...
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 18:28
Hej
 
Man skal ikke skære i en stang, fordi ferrulen er blevet slidt!
 
Jeg har en Hardy Fibalite 7', som da jeg købte den brugt gik helt sammen i spigot-ferrulen og derfor ikke bandt ordentligt sammen, men slaskede lidt.
 
Den simple løsning var at give han-delen lidt lak, så den igen lige blev den nødvendige brøkdel af en mm tykkere. Jeg brugte den almindelige en-komponentlak til beviklinger fra Ækvator Sport, som først blev fortyndet med terpentin, så laget ville blive ganske tyndt.
 
Måske fik ferrulen et par gange, men det kan man jo prøve sig frem med.
 
Efterfølgende er ferrulen smurt med skivoks, som forhindrer slid og binder godt sammen under fiskeri.
 
 


Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 20:20
lasse karlson- ja den har nogle temlig tykke viklinger med "rigeligt" lak på hehe(men det er som sagt også bare en billig stang fra england, ebay)  (jep var godt klar over en spigot var med t løst tykke monteret, vidste bare ik lige hvordan jeg sku forklare mig hehe, da det er forholdsvis nyt emne for midt vedkommende, har aldrig forsøgt at reperere eller bygge noget stang selv)
 
men er der nogen af jer andre der har en 8fod stang hvor slange øjerne sidder monteret sådan der?
 
og ang de 6,2cm, er det så normal ferrule længde?   finder lige mine andre stænger frem og prøver at måle nogen af dem senere
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 20:22
hov, tryk-fejl= er godt klar over en at en spigot er med et løst stykke monteret. Smile
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 20:43
Tjellesen- du kan rette i dit indlæg under "indlæg funktioner"
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 08:29
Hvis du stivner i forsøget vil jeg afhængig af pris gerne byde ind på den stang.
Helst inden du får ødelagt noget ;-)

Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2011 kl. 08:12
nu har jeg modtaget den nye stang, og den er fuldstændig magen til.  så det lader til at der slet ikke er noget galt.  men bare er mig der syntes det ser underligt ud med et øje så tæt på ferrulen....   forhandleren besvarede ellers min mail med at han lige havde samlignet og at det måtte være en fejl, så han sendte straks en ny afsted. han ville ikke han den første stang retur eller se billeder af det.   så nu fik jeg altså en ekstra stang gratis...
Til top
Martin L Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martins

Tilmeldt:: 27 Apr 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martins Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2011 kl. 10:01
Hej Peter....

Jeg kan altså ikke se at der er noget galt. Din han stikker bare dybt.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres