Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skyde en havørred

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skyde en havørred
    Sendt: 12 Feb 2011 kl. 11:29
Hvad kræver det af tegn for at skyde en fisk...?Har en makker der har skudt en havørred, og vi er i tvivl om om han må. Han har jagttegn plus fritidsfisketegn. Hjælp os her, tak.
Mvh Morten
Til top
Tonny Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mauser98k Avatar

Tilmeldt:: 10 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mauser98k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 11:37

Joke ? ,hvis ikke bør din kammerat tage jagt tegnet om, for en af de ting man lærer er at hvis ikke vildtet er nævnt som jagtbart så er det fredet, og fisk og cirkus elefanter er ikke nævnt som gangbart bytte :-)  mvh Tonny

Til top
Per Nissen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
itnisse Avatar

Tilmeldt:: 15 Dec 2007
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér itnisse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 11:40
Hej Morten.
Lige umiddelbart synes jeg ikke at det virker særlig smart.
Hvis man har jagttegn må man skyde det der er angivet jagttid på i jagtloven. Alt andet er pr. definition fredet.
Hans gevær er koblet på et jagttegn, så jeg mener han er på gale veje.
Iøvrigt er det ekstremt farligt at skyde med hagl på vand. Rickotering af hagl.
Så lad endelig være med at prale med det på våbenkontoret.
Thumbs Down
 
Per Nissen
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 11:40
Det er da dagens vittighed, mener meget bestemt at det kun er de vildtarter der er specifikt nævnt i lovgivningen der må skydes med jagtvåben.
 
Måske burde man lige tjekke lovgivningen inden man fyrer kanonen af og hvis man er i tvivl er det vist god jægerlatin at lade være med at krumme fingeren. Det letteste skud at fortryde er nu engang det der ikke blev affyret..?
 
/M
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 11:59
Citat: tobis

Hvad kræver det af tegn for at skyde en fisk...?Har en makker der har skudt en havørred, og vi er i tvivl om om han må. Han har jagttegn plus fritidsfisketegn. Hjælp os her, tak.
Mvh Morten
Hvad der må skydes med jagtvåben er reguleret i Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=13103
 
Skyde en havørred? Virkelig smart - og iøvrigt ulovligt jf. ovenstående. Din makker er selvskrevet til en rolle i Blinkende Lygter 2.
Til top
Reno Mike Broe Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jensen21 Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2008
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jensen21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 12:04
Citat: Rådhede

Citat: tobis

Hvad kræver det af tegn for at skyde en fisk...?Har en makker der har skudt en havørred, og vi er i tvivl om om han må. Han har jagttegn plus fritidsfisketegn. Hjælp os her, tak.
Mvh Morten
Hvad der må skydes med jagtvåben er reguleret i Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=13103
 
Skyde en havørred? Virkelig smart - og iøvrigt ulovligt jf. ovenstående. Din makker er selvskrevet til en rolle i Blinkende Lygter 2.
 

Thumbs Up Thumbs Up
Thumbs Up
Til top
Peter Fosgerau Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pfr

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: Hammel
Status: Offline
Beskeder: 221
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pfr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 12:15
Skulle lige kigge i kalenderen... Nej det er ikke den 1 April. Wink Hvis din kammerat skulle have den slags lyster, så skulle hans jagttegn og hans våben indrages... Damn der er nogle galninge løs i dette land!
Til top
Nikolaj jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
spunk Avatar

Tilmeldt:: 03 Nov 2006
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 90
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér spunk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 12:34
Kan ik li se at der står noget om krudt og kugler... Det kunne jo være med harpun!!! Håber det, i det mindsteConfused
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 12:55
Nu er jeg ligt af en våbennørd. Skydeklubber, millitær baggrund osv.
 
Krudtvåben er komplet uegnet til dette formål. Selv fuldkappet riffelammunution bliver til granulat i det kuglen rammer vandet, og er tilintetgjort inden for 20-40 cm i uberegnelige retninger.
 
Alt ammonition vil være så ringe, at det kan sammenlignes med det forbudte ålejern som påfører bytte sår og unødvendige skader.
 
Jeg kender ikke loven, men det ville være latterligt dyreplageri hvis det var tilladt.
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 17:18

De indlæg, der har været indtil nu har kun fokuseret på jagtloven.

Hvad med redskabsbekendtgørelsen om rekreativt fiskeri. De redskaber der ikke er nævnt i bekendtgørelsen er ulovlige, og jeg har ingen steder læst om haglgevær.
 
Ejner
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 17:49
Citat: Ejner

De indlæg, der har været indtil nu har kun fokuseret på jagtloven.

Hvad med redskabsbekendtgørelsen om rekreativt fiskeri. De redskaber der ikke er nævnt i bekendtgørelsen er ulovlige, og jeg har ingen steder læst om haglgevær.
 
Ejner
Det gælder om at bevare fokus her - rekreativt fiskeri - jagtgevær - det spiller ikke rigtig sammen. Det må være både åbenlyst og logisk, at man ikke bedriver fiskeri med et jagtvåben.
Brugen af jagtvåben er naturligvis reguleret af jagtloven med tilhørende bekendtgørelse om, hvilke våben der kan anvendes til jagt.
 
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 17:59
Hej Ole
Jeg tror vi misforstår hinanden.
 
Jeg er både fisker og jæger, og vi er ikke uenige om, at det er hul i hovedet det manden har gjort.
 
Der jeg vil hen er, at ørreden er ikke nævnt i jagtloven, og det er derfor forbudt at skyde den. 
Et haglvåben er ikke nævnt i lov om rekreativt fiskeri, og derfor et ulovligt fangstredskab.
 
Det er således en overtrædelse af begge love.
 
Ejner
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 18:04
Citat: Ejner

 
Der jeg vil hen er, at ørreden er ikke nævnt i jagtloven, og det er derfor forbudt at skyde den. 
Et haglvåben er ikke nævnt i lov om rekreativt fiskeri, og derfor et ulovligt fangstredskab.
 
Det er således en overtrædelse af begge love.
 
Ejner
I teorien, bestemt ja, men da man ikke forbinder et haglvåben med fiskeri bliver det jagtloven der bringes i anvendelse.
Til top
Kennet Brask Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
B.rask

Tilmeldt:: 22 Mar 2009
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B.rask Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 19:27
Hvis vi skal tilbage til indlægget ang. "skyde", så er der jo ikke nævnt med hvad den er skudt med...
som en har nævnt, så er det nærmest umuligt at skyde en havørred med gevær..
Jeg har gået på jagt i 30 år ( men har dog ikke forsøgt mig på ørredjagt)
 
hvis vi går ud fra at manden har skudt med harpun, så er det jo lovligt, hvis han har indløst fisketegn..  ( jeg dyrker selv meget UV-jagt...)
Til top
Jesper Blæsbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blæsbjerg Avatar

Tilmeldt:: 29 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 155
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blæsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 19:34
Mener at der en video, hvor nogen svenskere skyder gedder med jagtgevær
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 19:58
Ja man kan jo stille det op på denne måde. Hvis en jæger skulle skyde en buk gennem en væg af fyldte vanddunke, samt en form for prisme der bøjer synsvinklen ligesom  vandskorben.
 
Er i sindsyge et ramaskrig, og føj for en dårlig jæger!
 
Nu løber vi jo heller ikke gennem skoven med pirkestænger, og tæver bambi til døde med disse.
 
Nå men det korte og lange er at geværer er ikke egnede redskaber til fiskeri, og når det for en jæger så åbenbart betragtes som en skide fisk?
 
Så bør man overveje om man ikke skal lægge våbnet, og gå børnehaven om.


Redigeret af srosendal - 12 Feb 2011 kl. 20:11
Til top
Mads Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MBM Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 20:59

f**k hvor er i stramrøvet. Han har sgu da bare skudt en fisk. Det er da drengeleg så det klodser..... Med mindre selvfølgelig vi skal pakke verden ind i bobleplast og fiske med fluer uden kroge.

Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 21:01
Citat: MBM

f**k hvor er i stramrøvet. Han har sgu da bare skudt en fisk. Det er da drengeleg så det klodser..... Med mindre selvfølgelig vi skal pakke verden ind i bobleplast og fiske med fluer uden kroge.

Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 21:09

Stramrøvet? Stramrøvet er den kvalmende korrekthed en jæger kan diske op med om at nyde og værne om naturen, og lave det perfekte skud for den humane død.

Og når så der ses en fisk i vandet, smides den flotte etik over højre skulder og så er man pludselig en 12årig dreng i haven med et luftgevær.
 
Det handler om at vise bare en smule respekt for byttet, enhver idiot kan rende og plaffe løs i vandet, hvad fanden ligner det?

 

Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 22:07
Bare lige for at få det skåret ud i blød neon! Hvad skal man have for at dyrke undervandsjagt? Er det nok med det almindelige statsfisketegn?
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 22:15
Hvad har han skudt den med, jagtgevær eller bue og pil ? ved ikke om der kunne være en forskel der ?
Om man må med bue og pil, det er jo lidt ligesom harpunWink
Meeeen jeg foretrækker nu min fluestang i stedetSmile
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 23:27
Danmarks største gedde Grarup gedden på 26,5 kg. blev rent faktisk skudt - i 1929 - så hva' pokker, så ka' en havørred vel også gå an.
 
Dambrugene har dårlige tider - så måske en snedig indretning med kastemaskiner ala dem til lerduer - kunne sætte lidt fut i erhvervet ? Hold kæft det må være flot at se en nystegen blank 5 kilos komme flyvende - medens den koncentrerede skytte i et svært højresvungen sideskud sender kræet til tælling - det må da være den ultimative FLY FISHING !
 
mvh
Jagtforeningen 'Fedtfinnen' 
Big smile 
Til top
Jørgen Rohde Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
trutta Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2006
Geografisk: Horsens / Vejle fjorde & østjyllands kyster
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trutta Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2011 kl. 23:57
Ja-Ja... Man har jo da også hørt flere beretninger med modsat fortegn. Med det mener jeg flg. Der er flere gange skrevet om folk, som har sat liner ud med brød for at fange sig en and el.lign. Thumbs Down 
 
Men i min verden er begge ting groft uetiske.
 
Fortsat god weekend til både jæger og lystfisker.
 
 
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2011 kl. 00:12
Utroligt at mine øjne skal stå vidne til at voksne mennesker / er trukket på land Thumbs Down  magen til  fuglerede Stern Smile i får alle indraget fiskestænger hjul mm/ dem som har våben får frit lejte til at indlevere disse til nærmeste Grejfatter - Fanger vi (De erlige Fiskepinde en svip ) nogen med skydevåben på og ved vandet/ bliver vedkommende malkuleret og omformet til fiskepiller Cool -
 
og Heiiiinzzz at jeg skal finde dig i sådan en tråddd Cry 
 
Husk på at Gud ser alle dine handlinger Thumbs Up
 
Pastoren Big smile
Til top
Torben Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
torben Skov Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér torben Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2011 kl. 02:07
For 20 år siden sad min kone og jeg for enden af en lang mole ud i vandet. Når man sidder der kan man ikke ses fra land. Senere gik vi ind og da vi havde forladt molen tog en mand en jagtriffel ud af sin bil og skød til måls efter pæle for yderenden af molen.
Det var en fuldstændig hovedløs gerning. Han kunne jo ikke se om der sad folk derude. Dengang var mobiltelefoner ikke så almindelige og vi havde ikke noget at skrive med. Ellers kan jeg garantere for at han var blevet meldt til politiet. Istedet skyndte vi os hjem. Jeg vil ikke skændes med folk der har skydevåben.
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2011 kl. 07:37
For at fiske med harpun lovligt, det noget fejlagtigt kalder UV-jagt(fangst af fisk er fiskeri og ikke jagt), skal man være indehaver af et lystfisker-tegn. Der gælder altså de samme kravved harpunfiskeri som ved stangfiskeri om fisketegn.

Det er jf fiskerilogivningen forbudt at bruge spyd, pile og andre stangende redskaber i ferskvand, herunder harpun. Så selv om det havde været med bue og pil eller harpun så er det ulovligt, når man forudsætter at det er sket på land og dermed i ferskvand.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2011 kl. 09:03
Citat: MBM

f**k hvor er i stramrøvet. Han har sgu da bare skudt en fisk. Det er da drengeleg så det klodser..... Med mindre selvfølgelig vi skal pakke verden ind i bobleplast og fiske med fluer uden kroge.

Okay, kunne du forestille dig et samfund, hvor alle efter forgodtbefindende gik rundt og pløkkede til højre og venstre ved vore fiskevande?
Hvad med de helt normale mennesker, som blot ville fiske med deres fiskestang? Skulle de bære kevlarvest?
 
Det kunne være sjovt ikke? Drengelegen ophører når man står med et skarpladt våben i hånden, men det skal man nok være voksen for at forstå alvoren afWink
 
Spænd hjelmen og meld dig ind i kampen.
Til top
Henning Archilander Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Henning.G.A Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning.G.A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2011 kl. 09:14
Hvad kræver det af tegn for at fange en buk... Har en makker der har fanget en buk, og vi er tvivl om han må, han har fisketegn og jagttegn. hjælp os her tak.
Han brugte spinnestang og blinkWink
Mvh Henning
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2011 kl. 09:31
Citat: MBM

f**k hvor er i stramrøvet. Han har sgu da bare skudt en fisk. Det er da drengeleg så det klodser..... Med mindre selvfølgelig vi skal pakke verden ind i bobleplast og fiske med fluer uden kroge.

Det er det dummeste mest ignorante ting jeg nogensinde har hørt ... Jeg er Oversergent i hæren og har været udsendt en del gange og jeg har set mine kammerater dø - snak du bare om bobbelplast men det er tydeligt tegn på du aldrig har mistet hvad der står dig nær. 
 
Våben mine damer og herrer er FANME ikke legetøj !!! - drengeleg ... nej ved gud
 
Kom du lige tilbage i den virkelige verden du - når du har set dine kære blive lavet om til jordbærgrød fordi en knægt skulle være sej og lave "drengeleg" ... med mindre du slet ikke har nogen og dit vigtigste punkt i livet er om du skal have havregryn eller cornflakes ...
 
COME ON ! - våben og at skyde er ikke til diskussion på nogen måde, der er klare regler og det er ikke en leg eller "for sjov" - at gå på jagt er en ting man også skal tage dybt seriøst - for ikke lang tid siden blev der blæst en jæger i jorden af hans livslange ven.
 
Folk ser sgu for mange film - hav dog respeskt for livet, naturen og dine omgivelser!
Fisk med respekt for vandet, fiskene og nyd det imens.
Gå på jagt med respekt for skoven, dyrene og nyd det imens.
 
Det er bare drengeleg .. nej nej nej ... du siger vel ikke det samme om pyromaner - spritbillister - fartgale som dagligt sætter ANDRE menneskers liv på spil -
 
lad "blinkende lygter" ligge i skuffen ... 
 
 
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2011 kl. 09:42

Hvis det er et jagtgevær vi snakker om vil du så ikke lige spørge om hvorfor han havde det med i det hele taget - mener ikke der er meget jagtbart vildt efter 1. februar?

/M
Til top
Thomas Grostøl Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thomas Grostøl

Tilmeldt:: 10 Mar 2001
Geografisk: Sydsjælland, Nordfalster og Møn
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Grostøl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2011 kl. 16:57
Der må skydes edderfugle, havlitter,sortænder og fløjlsænder på fiskeriterritoriet frem til den 15. februar. Dette er dog sidste år med jagt i februar, da der kommer nye jagttider 1. april.
Jeg er selv ivrig havjæger/strandjæger og lystfisker og har flere gange haft ørreder på "skudhold",mens jeg har siddet i min pram. Selvfølgelig har jeg aldrig skudt efter fiskene, men nydt deres vej mod opgangsåen... Jeg har også haft bukke på "kastehold", mens jeg gik en tur langs åen, men har aldrig forsøgt at placere en spinner i siden på dyret...
Når det så er sagt, så synes jeg at denne tråd er ved at gå over gevind. Ja, manden har gjort noget, som ikke er særlig smart (hvis det er sket med gevær), men så er det heller ikke værre. Et langt større problem, er de fugle, som kommer i nærkontakt med fiskeliner. Jeg tror vi som lystfiskere er en større risiko for fuglene, end vi som jæger er for fiskene Wink.
Manden har dummet sig, end of story.
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 12:42
jubii så er der da lavvande i de rigtige fiskeemner... men tråden fortsætter nok derudad.... 
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 13:09
hvaaa ... er jeg den eneste der ser dette som en joke for at sætte gang i debatten herinde .. der er sgu da ingen der bevidst går ud for at myrde en fisk med jagtgevær .. tænk jer nu lidt om ..

Fyren her har da sat indlægget ind for at sætte jeres pis i kog ..

har godt nok selv overvejet om jeg skulle få taget det jagttegn, og få myrdet nogle springende blanke dyr på kysten!!! ;-)
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 13:30
Hvem har sagt at det er sket med jagtgevær?
 
her er flere fisk der er blevet skudt
 
/J
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 13:33
Jeg har hele tiden haft den opfattelse at trådstarter mener harpunerer når han skriver skyde...og det er der vel ikke noget galt i....
/Søder
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 13:38
Måske trådstarteren mener skyde sådan "seriøst":
Til top
mads juliussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mads juliussen

Tilmeldt:: 26 Feb 2006
Geografisk: Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mads juliussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 13:45
Det kan også være den er blevet skudt med bue. Denne form for fiskeri er mest udbredt i USA. Men ved, at der er et par stykker, som dykker den i Danmark dog mest efter Multer.
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 14:59
Fiskeri med stangende redskaber i ferskvand er altså forbud i Danmark, og det dækker også for harpun, spyd og pile.

Men nu kunne det være sjovt at hører trådstarter om der er i ferskvand eller saltvand og hvilket redskab, selvom når han nævne jagttegn så er det nok haglgevær eller riffel.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 15:17
er det nu også helt rigtigt .. det her er godt nok ikke en "officiel" side, men de virker til at have styr på tingene ..

http://www.webdyk.dk/regler_for_uv_jagt.htm
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 16:07
Ørde jeg fandt den her på den side du linker til:

I Danmark er al undervandsjagt i ferskvand er forbudt, men tilladt i havet (hvor der ikke er dykkeforbud).

siden er i øverigt ikke ordentligt opdateret da den beskriver det ophævede forbud mod fiskeri med stangende redskaber i Øresund

Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 16:19
Her er lovteksten

Ikke tilladte fangstmetoder i ferskvand

§ 37. Følgende redskaber og fangstmetoder må ikke anvendes:

1) Trawl og andre fiskeredskaber spilet med skovle eller lignende, herunder oterfiskeri.

2) Elektricitet, eksploderende, giftige eller bedøvende stoffer samt fiskeri ved tørlægning.

3) Stangning eller hugning ved kunstigt lys samt hel eller delvis spærring med lys eller elektricitet for fiskenes frie gang.

4) Stangeredskaber og lystre af enhver art - herunder ålekam - spyd og pile, der er forsynet med kroge eller kroglignende anordninger beregnet til at fastholde den spiddede fisk, samt skrabepilk og skydevåben, idet dog fangstkrog til landing af fisk fanget med et andet redskab ikke er omfattet af forbudet.

5) Jagen (pulsning) af fisk i redskaber.

6) Fiskeri med huggeredskaber (rykfiskeri).

 


Og så er der vist ikke så meget mere at snakke om med hensyn til lovlighed at stangeende redskaber eller harpuner i ferskvand.
webdyk kunne godt trænge til at læse den side igennem, der er jo modsigelser på den.

Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 18:44
Han skød med jagtgevær........ i  saltvand.

Redigeret af tobis - 16 Feb 2011 kl. 18:44
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 20:45
Havjagt er vel ikke forbudt? men måske lidt Wacko
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2011 kl. 06:11
Igen fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=13103

Stk. 3. Haglgeværer må kun anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2 - 5. Jagt på råbuk med haglgevær må dog ikke finde sted i perioden 16. maj - 15. juli.

Da fisk ikke er vildt må man ikke bruge haglgevær.
"jagt loven"

§ 2. Lovens regler om vildt gælder for pattedyr og fugle, herunder trækfugle, som er naturligt forekommende i den danske natur. Reglerne gælder også for pattedyr og fugle, som er udsat eller er undsluppet menneskelig varetægt, og som har etableret vildtlevende, reproducerende bestande i naturen, medmindre de traditionelt betragtes som husdyr.

Så kan man vist ikke koge meget mere suppe på det her emne.
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2011 kl. 07:03
det er ikke ret længe siden jeg så en artikel om gedde jagt i sverige, med gevær, på lavt siv-vand...   husker ikke om det var i et fiskeblad eller hvor, men det må da være til at finde på nettet...
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2011 kl. 07:14
http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/article269669.ece
 
det er vidst ret "normalt" lidt højere nord på.... ;o)
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2011 kl. 07:14
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2011 kl. 08:48
Morten Drews@ Hvor meget fisk var der tilbage ?, var den stor og gav den en god "fight" ??? :-)

Herre jemini for en historie!!
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2011 kl. 09:47
Det svare jo lidt til C & R fiskeri.
Han gør det for sjovt, og skal ikke bruge dyret til noget bagefter.

Thumbs Down Så derfor bryder jeg mig ikke om metoden, nøjagtig som jeg ikke bryder mig om C & R.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2011 kl. 11:34
Citat: qwer

Det svare jo lidt til C & R fiskeri.
Han gør det for sjovt, og skal ikke bruge dyret til noget bagefter.

Thumbs Down Så derfor bryder jeg mig ikke om metoden, nøjagtig som jeg ikke bryder mig om C & R.
Der tager du fejl, det svarer til unødvendigt koldblodigt madfiskeri, hvor man jo fanger en masse fisk for sjovt og spiser nogle af dem.
 
Ved C&R fanger man fisk for at opnå livsnødvendig livskvalitet og fiskene genudsættes uskadte igen bagefter. 
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down