Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Æder I maller?

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Æder I maller?
    Sendt: 18 Feb 2011 kl. 22:57
- måske endda uden at vide det?
 
Jeg fik for nylig serveret "Pangasius-filet" på en restaurant uden at vide hvad det var for en fisk. Det smagte ikke specielt godt, men jeg troede at der var tale om en slags saltvandsfisk, så det kunne nok gå an...
 
Men der er tale om en opdrættet MALLE fra Vietnam, som opfodres med alskens skidt og møg og som nu viser sig at kunne udkonkurrere friske danske fisk... Lidt grotesk i et land der er omgivet af et hav med masser af lækre fisk...
 
 
 
 
 
Så pas på hvad der eventuelt ryger med i kurven i supermarkedet nu hvor der er is på vandet.
 
 
 
 
 
 
 


Redigeret af Henrik L. - 18 Feb 2011 kl. 23:39


Til top
martin-thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mart0

Tilmeldt:: 13 Okt 2007
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mart0 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 23:42
ikke på vilkår om jeg vil putte denne klamme fisk i min mund..
 
har endda set nogle steder at de sælger pangasius som frisk fisk.
tror mere på at det er optøet fisk.
 
den blir på nogle resturanter brugt som erstatning for rødtunge.
 
så til alle jer der bestiller konfirmation til foråret. tag jer i agt..
 
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 00:16
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 08:07
jeg så i den lokale dagligbrugs op til 5 forskellige slags hajmaller, fersk, citron krydret, med chilli osv. prisen var helt nede på en flad femmer for en pose på 500gr. da de ikke havde flere alm panerede filetter, købte jeg sådan en sæk, da jeg havde lyst til fisk på rugbrødet den dag....aldrig har jeg smagt så "vandet"en fisk, men ellers var der ikke meget forskel på smagen samlignet med an flad....
så jeg kan godt forstå erhvervsfiskernes bekymring omkringeprisen på fisken.....
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 08:15
Jeg har også smagt den.
 
Det er en ulækker spise både i konsistens og smag, og hvis dens tilhængere er vilde med den? skal de bare være velkommen.
 
Så er der nemlig flere ordenlige spisefisk til os andre.
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 08:46
Vi er jo selv skyld i dette.
 
 
Sidste år(2009) blev 1.452.273 kilo friskfanget spisefisk således overhældt med farve og kørt til fiskemelsfabrikkerne. Hvad er det liger sker??????CensoredCensored
 
 
Fiskeridirektoratet opgørelse for udtagelse af fisk.....
Du skal lige åbne den pdf file 
 
 
Det er noget forbandet svineri, intet andet og det har stået på i årevis.
her lidt fra 2002
 
 
 Hvad kunne disse fisk ikke indbringe hvis erhvervet organiserede lystfiskerture efter disse fisk og de så også fik lov til at vokse sig store i stedet for at blive til minkfoder?
 
Jeg har endnu ikke smagt eller haft lyst til at smage de omtalte maller, da jeg ikke spiser andre fisk end dem jeg selv fanger, men jeg kunne helt sikker lokkes til en fisketur efter disse fisk...
 
/J
 
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 08:56
Hvis man fisker efter maller er det vel en naturlig ting at spise maller.
Jeg fisker heldigvis ikke efter den slags.
/frede
Til top
Bruno Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fjord Fiskeren Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2011
Geografisk: Mariager Fjord
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fjord Fiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 09:05

Nej det er ikk den spise fisk Confused

 

Til top
Bruno Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fjord Fiskeren Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2011
Geografisk: Mariager Fjord
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fjord Fiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 09:06
Ups Mente Ikke den bedste spise fisk... LOL
Til top
Lars Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars N.

Tilmeldt:: 11 Feb 2011
Geografisk: Haslev
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 20:25

Det gør jeg helt sikkert ikke mere efter at have læst dette. Tak for tippet :-)
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 20:58
Hvis jeg skulle æde det lort, så blev de nød til at lægge mig i kæder og tvangsfodre mig.
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 21:08
Citat: tolund

Hvis jeg skulle æde det lort, så blev de nød til at lægge mig i kæder og tvangsfodre mig.
 
Har det på samme måde med Norsk opdrættet kemikaliefisk....
 
DeadDeadDeadDeadDeadDeadDeadDeadDeadDead
 
/J
Til top
steen nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steen nielsen Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2005
Geografisk: midtsjælland/nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 21:20
vil nu sige jeg har spist den nævnte fisk, og havde intet problem med smag og konsistens !!     kan godt være der ikke er vildt meget smag i den ... men det er der jo heller ikke i torsk, sej m.m.  så det er jo mere et spørgsmål om at vælge den rette krydderi blanding !!   
Men med den rette kok kan man få mangt og meget til at smage godt ....
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 21:34
Hvis den bliver opdrættet under samme forhold og foder som de megarejer der kommer der ude fra. Så siger jeg velbekomme. Importen blev stoppet for nogle år siden, da nogle inspektører fra EU var på besøg, på nogle af deres dambrug. Der fandt de ud af, deres toiletter var bygget så de hang ud over dammene, med direkte udsigt til dammen og rejerne, hvis man tog et kik ned i afløbet. "mums" Så tror pokker der blev fundet så mange fækale bakterier, når der blev udtaget prøver i importkontrollen. Det blev dog rettet og de blev godkendt til eksport til EU markederne igen.
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 22:19
Helt enig med mange ovenstående meninger...
Har fået serveret pangasius en gang og det var absolut ikke nogen fornøjelse...
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 22:48
Citat: steen nielsen

vil nu sige jeg har spist den nævnte fisk, og havde intet problem med smag og konsistens !!     kan godt være der ikke er vildt meget smag i den ... men det er der jo heller ikke i torsk, sej m.m.  så det er jo mere et spørgsmål om at vælge den rette krydderi blanding !!   
Men med den rette kok kan man få mangt og meget til at smage godt ....
Ditto! Jeg både fisker, fanger og æder Pangasius (Pangasius hypophthalmus) uden de store problemer. Det er selvfølgelig ikke godt, at den intensive dambrugsproduktion i Vietnam udgør en trussel for miljøet. Derudover er det måske ikke så CO2-korrekt at æde hajmaller importeret fra Vietnam. Men om det er mere CO2-besparende at spise danske torsk, er jeg ikke så sikker på. Men det kunne være spændede at vide.
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 02:47
Citat: End Of The Line

An international group of ecologists and economists warned that the world will run out of seafood by 2048 - Washington Post

 
Muligvis er Pangasius fra dambrug i Vietnam ikke den mest optimale fisk at æde, hvis man tænker økologi og CO2. Men det er totalt yt at æde en række af de større marine arter af spisefisk. Dambrugsfisk dyrket på en rimelig måde - i kombination med f.eks. anjoser og sild - er vejen frem. Vi er formodentlig den sidste generation, som får lov til at æde os mætte i større marine arter af fisk, som ligger i den øverste del af fødekæden - uanset om de er danske eller udenlandske.  
 
I den kontekst er jeres afsky for dyrkede hajmaller aldeles ude af trit med virkeligheden. I burde istedet efterspørge en mere økologisk og CO2-neutral måde at dyrke hajmaller på. For jeres børn får ikke noget valg. Comprende?

http://en.wikipedia.org/wiki/Fish_farming
Til top
RH Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Randersfjordfisker

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Randersfjordfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 11:43
Æd nogle dambrugs maller og laks og skån vores danske fisk ! Wink
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 04:00
Citat: Randersfjordfisker

Æd nogle dambrugs maller og laks og skån vores danske fisk ! Wink
Jeg er kun delvis enig. Så vidt jeg ved, opfordres Pangasius primært på grønt, vegetarisk affald (overskud fra afgrøder, grønt køkkenaffald etc.). Derimod opfordres burlaks primært på vildt fanget fiskeprotein - herunder "skidtfisk" og småfisk som sild og anjoser osv. For at lave 1 kg burlaks skal man bruge 10 kg vildtfanget fiskeprotein. Fiskeprotein, som det ville mere økologisk korrekt at putte i munden på os snarere end lave laks af. Her er det altså bedre at spise Pangasius - når man ikke tager højde for evt. belastning af miljø i Vietnam, CO2 ved transport etc.  
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 07:41
var det ikke fornyligt det kom frem at mængden af omega3 i burlaksen er minimal, da de bliver fodret mere og mere op på vegetabilsk foder, og ikke animalsk, da det er billigere...????
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 08:11
Citat: madsppp2000

var det ikke fornyligt det kom frem at mængden af omega3 i burlaksen er minimal, da de bliver fodret mere og mere op på vegetabilsk foder, og ikke animalsk, da det er billigere...????
Den kendte jeg ikke. Men i saa fald er der i en oekologisk kontetekst maaske ikke den store forskel mellem laks og fx Pangasius. Naar man ser bort fra forurening af vilde laksebestande med uheldige gener og lus. Wink


Redigeret af DanWulff - 21 Feb 2011 kl. 09:03
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 08:50
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 09:05
Altså hvis der bliver importeret så mange kg. maller som de påstår så må der jo altså være nogle som kan lide smagen af dem.
En hurtig gennemgang her i tråden viser at ca. 95% "væmmes" ved spisen, men det kan jo ikke være den reale fakta da supermakrederne åbenbart langer rigtig meget ud over disken af denne "fisk".

Jeg har ikke smagt den, så har pt. ingen mening om det er os her i tråden der har ret, eller det er den almene dansker som køber den. Men den skal da smages på et tidspunkt ;-)
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 09:41
det svare jo til at lave en undersøgelse af mc-donald og sende en flok fuld gastonomer ind for at bedømme maden, og resultatet vil blive elendigt, men alligevel spiser folk lortet.... blandt lystfiskere der ved hvad der er godt, vil ikke æde det, men en almindelig dansker vil ikke kunne smage forskel på og det er en hajmalle, eller en friskfanget tunge...... 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres