Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Til modhageløse kroge

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Til modhageløse kroge
    Sendt: 22 Feb 2011 kl. 12:04
På skjernaasam.dk under info,kan man læse referat a 6 nov 2010,(Skjernåsammenslutningen),læser man nærmere kan man se at DTU vil gøre de modhageløse kroge til en regl i DK.I forvejen er det en regl i Skjernåen,men ikke i øvrige vestvendte åer!!men det kunne gå hen og brede sig.Men hvorfor(?) øvrige skandinavien,specielt laksefiskere,har jeg ikke kendskab til nogen steder med modhageløse kroge.
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 12:11
Det er vel for at undgå de potentielle skader dybe krogninger kan afstedkomme?
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Jan M. Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Seatrout

Tilmeldt:: 19 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Seatrout Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 12:21
Jeg ved det ER PÅ VEJ til Ribe Også..
Men jeg så hellere vi tog 2 års længere Laksefredning end de Modhageløse kroge..
Jeg gad nok vide hvad der er den seriøse baggrund for de modhageløse kroge!
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 12:44
Det er på vej til alle vestvendte åer og det er en skandale af rangConfused.
Alt skal dreje sig om laks
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 12:56
Citat: hlf

På skjernaasam.dk under info,kan man læse referat a 6 nov 2010,(Skjernåsammenslutningen),læser man nærmere kan man se at DTU vil gøre de modhageløse kroge til en regl i DK.I forvejen er det en regl i Skjernåen,men ikke i øvrige vestvendte åer!!men det kunne gå hen og brede sig.Men hvorfor(?) øvrige skandinavien,specielt laksefiskere,har jeg ikke kendskab til nogen steder med modhageløse kroge.


Det eksisterer som frivillige ordninger (foreningsregler) en række steder i vestvendte systemer, bla. a.:

Ribe Vesterå (hele sæsonen)
SSF (en del af sæsonen)

Jeg sysnes dog personligt at man burde lægge hovederne i blød, og forsøge at regulere dette med en større fleksibilitet. Eksempelvis kan jeg ikke se fornuften at skulle gå med modhageløse kroge som natfluefisker efter havørred, specielt de steder hvor det ikke vrimler med laks.
Jeg kan heller ikke umiddelbart se det gavnlige i modhageløse kroge de første 3 måneder af sæsonen, hvor langt de fleste af blanklaksene jo hjemtages.

Jeg ville foreslå at man lod kravet om modhageløse kroge følge laksekvoten, både åens kvote/kvoter, samt den personlige, således at dette bliver et krav så snart man ikke længere har mulighed for at hjemtage en laks. Selvfølge vil dette give mere administration, og selvfølgelig vil der opstå "uheld" med fiskeri med "ulovlig metode". Synes bare det er lidt en falliterklæring at skulle skære så meget over en kam ...det må være muligt at finde en mere fleksibel ordning

Som opfordret, læg hovederne i blød og kom med en godt alternativ til permanet modhageløse regler Wink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 13:01
Alternativt, så kunne nogen jo komme med en god begrundelse for at fiske med modhager på krogene .......

mvh
Allan
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 13:07
Kan ikke se problemet i modhage løse kroge... Klemmer modhager på alle mine fluer før de forlader stikket uanset om det er til tropernes bonefish, nordens stalliger eller laksene i DK og vil påstå at jeg ikke mister flere fisk end folk der går med modhager... det siger sig selv at en hage der bliver trukket baglens ud, som er tilfældet ved afkrogning, laver et større hul end hvis modhagen ikke var der... Uanset om det er laks, gedder el. andet bør fiskeriet foregå så skånsomt som muligt...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 13:11
Og det har Finn så også lige gjortWink, hvilket jeg er meget enig med ham om.
Tror ikke på, at en fisk som skal genudsættes, dør fordi den har sat tænderne i en krog med modhager, men fordi den er udmattet af fighten.
Dem som har prøvet at fighte en laks, ved at den bliver ved med at slås indtil den er total udmattet. Det foregår med spring og lange udløb, hvorimod en havørred mest går tung ved bunden og ikke bruger ret mange krafter i forhold til en laks..!
Så en laks har i mine øjne lige så stor/lille en chance for at overleve en genudsætning af krog med modhager kontra en uden.
 
P/S er det hos DTU Aqua man skal komme med forslag til og ikke på 123.nu
For her hjælper det intet
Mvh
Henrik
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 13:12
klart nok Nicolei,grunden kender de fleste.Men er det op til myndigheder at beslutte det(?).Er krogene udviklet til formålet(?).I Skjernåen klemmes modhagere.Er vi til mere til skånsomt fiskeri i DK,end øvrige ca 500 lakseførende vande i Norden(?).Skal det gælde alle fiskearter,eller kun atlanterhavslaksen(?),der kan være en del spørgsmål,som ikke har været vendt,men som kan være vigtig.Er man for eller imod.Har nogen erfaringer med modhageløse kroge i almindelighed.Jeg har fisket med modhageløse kroge nogle år,rørfluer,men ikke fundet en egnet fabriksfremstillet krog,men måske du kender til en god dobbeltkrog uden modhagere:-).
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 13:20
Jeg ved godt, at reglerne om modhageløse kroge er affødt af laksefiskeriet i Skjern Å systemet, men for mit vedkommende er valget af modhageløse kroge et spørgsmål om og udøve et skånsomt fiskeri ..........., uanset om der fiskes laks, ørred eller stalling.

I dag fisker mange tørflue- og nymfefiskere udelukkende med modhageløse kroge, idet en evt. genudsætning er nemmere og mere skånsom, når der bruges modhageløse kroge. Hvorfor skulle det være anderledes i forhold til laksen?

mvh
Allan
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 13:20
Citat: team grayling

Kan ikke se problemet i modhage løse kroge... Klemmer modhager på alle mine fluer før de forlader stikket uanset om det er til tropernes bonefish, nordens stalliger eller laksene i DK og vil påstå at jeg ikke mister flere fisk end folk der går med modhager... det siger sig selv at en hage der bliver trukket baglens ud, som er tilfældet ved afkrogning, laver et større hul end hvis modhagen ikke var der... Uanset om det er laks, gedder el. andet bør fiskeriet foregå så skånsomt som muligt...
Ok, dvs. at det er hullet de dør af....???Clap
Flot...
Som Finn skriver kan man ikke tage alle åer over en kam, da der er stor forskel hvad der fiskes efter.
F.eks i Skjern å er det laks der fiskes efter, om dagen.
Der foregår der ikke noget natfiskeri i Skjern å, da alle ved at laks ikke bider om natten.
I f.eks Ribe å hvor der fiskes efter Havørreder, ja der fiskes der både dag og ikke mindst rigtig meget om natten.
Hvorfor skal man gå med modhagerløse kroge om natten, når laks ikke bider om natten??
For det er jo for laksen skyld, at modhagerkroge kommer på banen...
 
Vi er helt enige Finn, det er sgu en ommer.
 
Mvh
Henrik
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 13:25
Lad os nu liiige holde snot for sig, og skæg for sig...
Der er stor forskel på hvor lang tid man bliver tvunget til at fighte en 10+laks fremfor en stalling...
Og det er fighten de dør af, selv om man fighter den meget hårdt..
Og det med eller uden modhager
Mvh
Henrik


Redigeret af Henrik Christensen - 22 Feb 2011 kl. 13:26
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 13:35
Jeg har som junior fisket meget med orm og spinner og har oplevet, at alt alt for mange af de fisk som jeg fangede, blødte når jeg skulle fjerne krogen. Ofte var det i sagens natur mindre fisk (det er jo dem der er flest af) og med den viden jeg har i dag, er jeg overbevist om, at rigtig mange af de fisk som blev genudsat, de døde efterfølgende pga. af blodtab.

I dag fisker jeg mest med flue og langt overvejdende med modehageløse kroge. Jeg synes ikke jeg mister flere fisk på den konto og samtidig har jeg det godt med, at de fisk jeg genudsætter, har en reel og god chance for at kunne klare sig, blive store og måske engang kunne fanges igen og hjemtages med god samvitighed.

I Canada er der mange floder hvor det udelukkende er tilladt at fiske modhageløst med enkeltkrog. De klager ikke over det og opfatter det som noget ganske naturligt at de som lystfisker også er med helt fremme, når der tales om at passe på naturen og fiskene.

Jeg går klart ind for at vi som lystfiskere bør og skal passe på vores natur og fisk, også hvis det indebærer at vi skal fiske modhageløst i vise vande efter udvalgte arter.

Forsat god debat.

Niels Åge Skovbo
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 13:37
Citat: Henrik Christensen

[QUOTE=team grayling]
Der foregår der ikke noget natfiskeri i Skjern å, da alle ved at laks ikke bider om natten.
Hvorfor skal man gå med modhagerløse kroge om natten, når laks ikke bider om natten??
Mvh
Henrik
 
Hmm, gad vide om laksen også ved at den ikke bider om natten?
 
Det gjorde den 9 kg's jeg fangede kl. 03:00 i hvert fald ikke Wink
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 13:37
Citat: Henrik Christensen

Lad os nu liiige holde snot for sig, og skæg for sig...
Der er stor forskel på hvor lang tid man bliver tvunget til at fighte en 10+laks fremfor en stalling...
Og det er fighten de dør af, selv om man fighter den meget hårdt..
Og det med eller uden modhager
Mvh
Henrik

Jeg har på fornemmelsen, at vi ikke bliver enige i denne sag Wink

Men jeg har endnu ikke set nogen argumenter for, at bruge kroge med modhager, med mindre altså at fighten bliver kortere ved brug af modhager ........

mvh
Allan


Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 13:47
Citat: Henrik Christensen

Citat: team grayling

Kan ikke se problemet i modhage løse kroge... Klemmer modhager på alle mine fluer før de forlader stikket uanset om det er til tropernes bonefish, nordens stalliger eller laksene i DK og vil påstå at jeg ikke mister flere fisk end folk der går med modhager... det siger sig selv at en hage der bliver trukket baglens ud, som er tilfældet ved afkrogning, laver et større hul end hvis modhagen ikke var der... Uanset om det er laks, gedder el. andet bør fiskeriet foregå så skånsomt som muligt...
Ok, dvs. at det er hullet de dør af....???Clap
Flot...
Som Finn skriver kan man ikke tage alle åer over en kam, da der er stor forskel hvad der fiskes efter.
F.eks i Skjern å er det laks der fiskes efter, om dagen.
Der foregår der ikke noget natfiskeri i Skjern å, da alle ved at laks ikke bider om natten.
I f.eks Ribe å hvor der fiskes efter Havørreder, ja der fiskes der både dag og ikke mindst rigtig meget om natten.
Hvorfor skal man gå med modhagerløse kroge om natten, når laks ikke bider om natten??
For det er jo for laksen skyld, at modhagerkroge kommer på banen...
 
Vi er helt enige Finn, det er sgu en ommer.
 
Mvh
Henrik
 
 
Har på intet tidspunkt sagt fisken dør af hullet men hvorfor lave et større hul når man kan lade hver... Jeg mener ikke kun det bør være en regel ved laksefiskeriet men at det bør gælde for alle vande i DK... Om det er karper, gedder, laks, torsk så må vi alle stræbe efter at efterlade mindst mulig skade på genudsatte fisk...
 
at der ikke fiskes laks om natten i skjern å skyldes nok mere at reglemenet ikke tillader natfiskeri pga. af området dyre liv, end at laks ikke kan fanges om nattenClapWink
 
 
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 13:50
Citat: Jan Persson

Citat: Henrik Christensen

[QUOTE=team grayling]
Der foregår der ikke noget natfiskeri i Skjern å, da alle ved at laks ikke bider om natten.
Hvorfor skal man gå med modhagerløse kroge om natten, når laks ikke bider om natten??
Mvh
Henrik
 
Hmm, gad vide om laksen også ved at den ikke bider om natten?
 
Det gjorde den 9 kg's jeg fangede kl. 03:00 i hvert fald ikke Wink
Klart har hr. Jan Persson fanget en om natten, som den eneste i DK.
Hvem ellers...!!
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 13:53

jan M Pedersen ,det vil jeg også gerne vide,men du får ingen svar.Der er aldrig kommet en forklaring.Forståelsen samt brugen giver større mening når det følger oplysningen,men oplysning og forklaring omkring iden  mangler,"det kom ovenfra"var svaret,lokalt,udover bla bla bla

Til top
Morten Østergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
M_Østergaard

Tilmeldt:: 19 Dec 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M_Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 14:10
Vi bruger det til fiskeri efter fladfisk. Synes det giver en større overlevelsesprocent hos de fisk man ikke vil have med hjem. Men har ikke nogen erfaring med det efter fedtfinnefisk.
K&B
Morten
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 15:13
Citat: wermuth

Alternativt, så kunne nogen jo komme med en god begrundelse for at fiske med modhager på krogene .......

mvh
Allan


Hej Allan,

Jeg vil da godt komme med et par begrundelser:

Store stærke fisk (grov-laks/ørred) mistes oftere med modhage løse kroge, måske ikke med flue, men i hvert fald på spin (baseret på egen og andres erfaring). Jeg er af samme overbevisning som Henrik, at disse fisk også tager skade af selve fighten og udtrætningen, og at en del efterfølgende dør af ophobet mælkesyre/stress osv. Derfor (altså for dem der ikke planlægger at sætte den første laks ud igen), giver det mening at færrest mulige fisk udsættes for fighten. (underforstået at mistede fisk tit mistes under landingen, og derved er helt udfightede). Og derved giver det mening (for nogle af os) at fiske med modhager på krogende.
Nu ved jeg godt at alle de der fisker målrettet C&R på blanklaks sikkert er dybt uenige med mig her, og det skal der netop også være plads til. Begrundelser er jo netop subjektive, og vi finder næppe nogen der deles af alle ...så jeg vil lige komme i forkøbet her og sige, at det heller ikke er det jeg forsøger: Jeg kommer med den begrundelse der giver mening for mig og den måde jeg fisker på, altså som svar til spørgsmålet i dit indlæg.

Yderligere begrundelse (fra min side) er ikke baseret på fiskens ve og vel, men baseret på kvaliteten for lystfiskeren, ved færre mistede fisk pga. udstyret. Som sagt synes jeg (og flere andre) at det er pisse irriterende og formålsløst med modhageløse kroge til natfluefiskeri. (igen så vil meningerne herom være delte, alt afhængig af om man fisker decideret forudbestemt og målrettet C&R fiskeri, om man høster selektivt af sine fangster, om man hjemtager alt legalt, om man bevidst fravælger C&R som metode til lystfiskeri i perioder eller generelt, samt alle blandinger heraf).
 Mht. til laks om natten: Ja, jeg har da hørt om laks der fanges om natten (også andre end Jan's her -har selv mistet et par stykker både DK og Norge), men "problemet" er vist minimalt herhjemme, det tror jeg nu de fleste er enige om -det hører altså til sjældenhederne. Et par enkelte natfangede laks er vel næppe en seriøs begrundelse for modhageløse kroge?

Jeg mener der bør være end sund balance mellem lystfiskernes interesser og fiskenes ve og vel! Kontroversielt? nej, egentlig ikke -for alle lystfiskere er vel afklaret med at vi stikker krogen i et dyr for vores fornøjelses skyld, og at dette har konsekvenser. Hvis vi kun tænkte på fiskene ...så burde vi vel ikke fiskeWink
At man vælger  modhageløse kroge er mig bekendt en veldokumenteret metode til at forøge overlevelses chancen på genudsatte fisk (i hvert fald hos DTU's biologer -og jeg er enig).

Det hele kogt ned for at undgå det sædvanlige mundhuggeri: Logisk nok vil alle de der fisker mere eller mindre 100% C&R fiskeri ikke se et problem med modhageløse kroge. Og logisk nok vil de der fisker for at få fisken med sig se et par problemer i det. For at kunne debattere dette må vi som udgangspunkt respektere hinanden, undgå "øgenavne" og nedladende bemærkninger om hinandens fiskeri ...og acceptere at visse ting, der giver dyb mening og livskvalitet for en selv, ikke nødvendigvis deles af alle. Hug

Summa sumarum: Der er absolut begrundelser for både brug af modhageløse kroge, og kroge med modhager! Men disse begrundelser bunder både i den personlige indgansvinkel til lystfiskeri og samt i biologiske begrundelser ...som også er individuelle fra sted til sted, tidspunkt til tidspunkt ...i hvert fald hvis argumentationen skal holde, og det objektive formål bibeholdes.


Redigeret af FD - 22 Feb 2011 kl. 15:20
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 15:20

fakta er at en del regler er lavet for at komme dtu i forkøbet og undgå

for mange unødvendige restriktioner fra deres side af

den sidste del er lavet af ledelsens fluefiskere der mener at flufiskeri

 er det eneste rigtige

og i bund og grund vil jeg jo så bemærke at modhager eller ej er resultatet det samme så længe man holder fast kontakt til fisken

jeg klemmer (grundet reglerne) mine modhagere ind

men landede og genudsatte alligevel 6 laks i skjern å i 2010

Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 15:35
Citat: FD



Store stærke fisk (grov-laks/ørred) mistes oftere med modhage løse kroge, måske ikke med flue, men i hvert fald på spin (baseret på egen og andres erfaring).


 Mht. til laks om natten: Ja, jeg har da hørt om laks der fanges om natten (også andre end Jan's her -har selv mistet et par stykker både DK og Norge), men "problemet" er vist minimalt herhjemme, det tror jeg nu de fleste er enige om -det hører altså til sjældenhederne. Et par enkelte natfangede laks er vel næppe en seriøs begrundelse for modhageløse kroge?




Min erfaring er så den stik modsatte, nemlig at der ikke mistes flere fisk med modhageløse kroge. Godt nok udelukkende baseret på fluefiskeri, men har svært ved at se det skulle være anderledes ved spin.

Mht. natfiskeri, så har jeg da fanget adskillige havørreder under de magiske 40 cm ved natfiskeri (og skam også mere end en laks Wink). Disse kunne vel også være et argument for modhageløse kroge, da vi vel er enige om at de skal udsættes med mindst mulig skade?


Til top
Morten Østergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
M_Østergaard

Tilmeldt:: 19 Dec 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M_Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 15:53
Nogen der har erfaring med at benytte de dersens circle hooks?
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 15:56
Den eneste generalle forskel på fiskeri med kroge med modhager kontra uden uanset om det er enkelt eller 3 kroge vi taler, om er vel  under fighten !
Forstået påden måde at uden modhager er der større risiko for at tabe fisken under selve fighten ved løsline !
Så det er vel ok at sige at modhagerløse kroge stiller større krav til fiskerens kunnen !og dermed fiskens chance for at slippe væk....Wink
/Søder
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 16:24
Citat: Jan Persson

Citat: FD



Store stærke fisk (grov-laks/ørred) mistes oftere med modhage løse kroge, måske ikke med flue, men i hvert fald på spin (baseret på egen og andres erfaring).


 Mht. til laks om natten: Ja, jeg har da hørt om laks der fanges om natten (også andre end Jan's her -har selv mistet et par stykker både DK og Norge), men "problemet" er vist minimalt herhjemme, det tror jeg nu de fleste er enige om -det hører altså til sjældenhederne. Et par enkelte natfangede laks er vel næppe en seriøs begrundelse for modhageløse kroge?




Min erfaring er så den stik modsatte, nemlig at der ikke mistes flere fisk med modhageløse kroge. Godt nok udelukkende baseret på fluefiskeri, men har svært ved at se det skulle være anderledes ved spin.
Det har jeg så ret let ved at se (fisker med begge dele). En spinner (specielt store og lange) hænger ofte med mere end halvdelen ud af munden på fisken når den er kroget. Dette bevirker at krogen bevæges en del mere rundt under fighten ...det er vi mange spinnefiskere der kenderWink

Mht. natfiskeri, så har jeg da fanget adskillige havørreder under de magiske 40 cm ved natfiskeri (og skam også mere end en laks Wink). Disse kunne vel også være et argument for modhageløse kroge, da vi vel er enige om at de skal udsættes med mindst mulig skade?
Igen, der meget store lokale forskelle. De steder jeg fisker natflue fanges der sjældent fisk under målet, og laks om natten ligger vel i omegnen af 0-2 stk i alt pr. år ...ikke pr. mand, i alt! Her ser du så problemet med at lave reglerne for firkantede ...det bevirker nemlig ofte at de visse steder, i bedste fald, er meningsløse, men samtidigt dog ret generende for brugerne. Præcis derfor går jeg ind for skræddersyede individuelle løsninger, som minimum til hvert vandløb. Så selv om jeg er enig med dig i at genudsatte fisk skal behandles med størst mulig respekt, så mener jeg faktisk størst mulige og praktiske




Redigeret af FD - 22 Feb 2011 kl. 16:48
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 16:28
Citat: Lange 1

Så det er vel ok at sige at modhagerløse kroge stiller større krav til fiskerens kunnen !og dermed fiskens chance for at slippe væk....Wink


Korrekt, men ikke pr. definition det bedste for fisken (hvis du udfighter og mister mange store blanke fisk).
Så det er ok at sige at modhageløse kroge stiller større krav til fiskeren, for det er korrekt ...men ikke alle fiskere deler værdien af denne ekstra udfordring, med mindre der hvor den virkelig har en værdi, i forhold til fiskebetandens ve og vel.
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 16:40

Så det er ok at sige at modhageløse kroge stiller større krav til fiskeren, for det er korrekt ...men ikke alle fiskere deler værdien af denne ekstra udfordring, med mindre der hvor den virkelig har en værdi, i forhold til fiskebetandens ve og vel.
 
Jammen Finn så er vi jo enige ! Wink
/Søder
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 16:44

Som sagt bruger jeg modhageløse kroge, men på den anden side færdes jeg ved åen tit, andre fiskevenner daglig og jeg/vi har aldrig set en død fisk. Kender kun en som har set en død laks over de sidste ti år i Skjernåen. Jeg færdes i andre vestvendte åer og har aldrig set eller hørt om nogen problemer med laksefisk, i forhold til kroge. Skal siges, da de modhageløse kroge jo ligesom skulle stå i forhold til noget!! Udover at de bruger dem i  dele af Amerika. En stor del af atlanterhavslaksen er opdræt. Norge har problemer med vildlaksen. I DK har vi ikke de problemer endnu, udover de største lakseførende åer løber ud i fjorde med erhvervsfiskere, som Randers fjord, Nissum fjord, Ringkøbing Fjord. Skjernåen løber ud i Ringkøbing fjord og i Sportsfiskeren kunne man læse at kun 2% af smolten vender tilbage igen. Var det ikke et sted at holde fokus istedet, hvor problemerne er. En del af laksen i Skjernåen kan man se i SÅS-galleri billeder m. fangstrapporter. En del af fiskene har skader, tit garnskader. Måske skulle der være mere fokus på hvor problemerne er i starten af den danske lakseeventyr,og ikke så meget på om vi har modhageløse kroge eller ej . . . . .i starten. Dyre smolt der ikke kommer tilbage er ærgeligt. Dyrt, efter endt arb. på DCV, efterfølgende udsætning, og så vender kun 2% tilbage fra havet. Problemer med piratfiskeri er i mine øjne mere nødvendigt at fokusere på. I sportsfiskeren står der at der bliver holdt øje med fiskeriet i Skjernåen og øvrige Danske lakseåer, så man sikrer fiskeriet udøves som ønsket. Forståeligt nok, men er det ikke nødvendigt at sikre laksefiskens vej til havet, garnfiskere, piratfiskere???????. Nu har man så givet tilladelse til Dambrugslakseopdræt - 1000 ton i Hvide Sande, indsejling af Ringkøbing Fjord, med dertilhørende forurening, kan læses i Sportsfiskeren. I forvejen er fjorden så forurenet at end ikke Helten kan yngle her.

Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 17:11
Hej Heine
Du skriver at du ikke støder på døde fisk når du bevæger dig langs åen.... De er der, men ligger oftest på bunden. Vi ser et par af dem hvert år på lavere vandstand - desværre rammer nogle af laksene og havørrederne møllerne ved Ribe by. De ender så på godt 40-50cm vand, hvor de ligger på bunden. Er selv stødt på en enkelt stor havørred da jeg vadede gennem åen sidste år, den ramte jeg med foden og kunne "sparke" den op..... Jeg ved ikke hvorfor, men de går ned og aldrig op.... Jeg har meget sjældent stødt på en død laks/havørred som lå i overfladen. Så mon ikke der er nogle stykker der går til uden vi lægger mærke til det?
Mvh Claus
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2011 kl. 17:14
Citat: hlf

 Nu har man så givet tilladelse til Dambrugslakseopdræt - 1000 ton i Hvide Sande, indsejling af Ringkøbing Fjord, med dertilhørende forurening, kan læses i Sportsfiskeren. I forvejen er fjorden så forurenet at end ikke Helten kan yngle her.

Hey Heine
 
Jeg vil lige sige at DSF og DNF i fællesskab har anket tilladelsen, så det er ikke helt korrekt hvad du skriver....Wink
/Søder
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 11:26
hej Henning
Helt enig,selvfølig burde jeg have skrevet det,tak.
 
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 12:02
Kære alle i denne tråd.
 
Lige en meget vigtig ting som skal med når vi snakker om den tid det tager at fighte og genudsætte en fisk. Det tager vel rundt regnet samme tid at fighte en fisk, uanset modhager eller ikke. Der imod kan det tage ekstra lang tid at vriste krogen fri af fisken hvis der er modhager og ikke mindst meget nemmere at løsne krogholdet (uden modhager) når man gør det i vandet.
Jeg har desværre selv været nødsaget til at skulle tage en stor fisk på land inden jeg kunne frigøre spinneren og dermed bruge unødig tid af fiskens overlevelses chance. Det er også sket ved ormefiskeri og der klipper jeg hellere linen end at begynde at rode rundt i munden på fisken, derved spares også vigtig tid.
 
Knæk og bræk til alle i 2011
Med venlig hilsen
Jens Lygum
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 12:16
Hej Lygum
 
Som Å fisker er det til tider sværere at komme til fangsten ved genudsætning og derfor ville modhagerløse kroge klart efter min mening lette genudsætning...med hensyn til de røde havefluer så er de som regel så effektive at man er nødsaget til at cutte linen...
 
På kysten hvor jeg selv vadefisker har man ikke nødig af at trække fisken på land overhovedet ! Det er langt nemmere at vende fisken på hovedet altså med bugen opad så ligger den som regel helt stille i vandet og man kan så let løsne sin krog...i den forbindelse vil jeg samtidig anbefale ikke at bruge net til fisk som man vil genudsætte da det uanset om det er kundeløst eller ej skader fiskens slimlag
/Søder
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 12:25
Som Jan Persson nævner ovenfor er bifangster af småfisk en god grund til at fiske modhageløst, i den sammenhæng er en modhage virkelig skadelig.
 
(fisker selv både med og uden modhage og har ikke bemærket nogen speciel forskel i antal mistede fisk)
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 12:47
Citat: Lygum

Kære alle i denne tråd.
 
Lige en meget vigtig ting som skal med når vi snakker om den tid det tager at fighte og genudsætte en fisk. Det tager vel rundt regnet samme tid at fighte en fisk, uanset modhager eller ikke. Der imod kan det tage ekstra lang tid at vriste krogen fri af fisken hvis der er modhager og ikke mindst meget nemmere at løsne krogholdet (uden modhager) når man gør det i vandet.
Jeg har desværre selv været nødsaget til at skulle tage en stor fisk på land inden jeg kunne frigøre spinneren og dermed bruge unødig tid af fiskens overlevelses chance. Det er også sket ved ormefiskeri og der klipper jeg hellere linen end at begynde at rode rundt i munden på fisken, derved spares også vigtig tid.
 
Knæk og bræk til alle i 2011
Med venlig hilsen
Jens Lygum
Hvad hjælper det så at fiske med modhagerløse kroge, hvis det tager lige lang tid at fighte den??
Det er jo fighten som den bliver udmattet af...!!! Og derved kan fisken ikke overleve en genudsættelse.
Har set store laks drive med strømmen efter 20min iltning efter en genudsættelse med modhagerløse kroge. Laksen kommer sig aldrig, modhager eller not.
 
Mvh
Henrik
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 12:47
Hej Claus
Selvfølig går der fisk til,men når du beskriver"fælden"fiskene rammer contra krogene,mon ikke spærringer,"fælden"udgør et større problem end kroge(?),nu har i så ingen fjord,med dertilhørende problemer som piratfiskeri mm.Med hensyn til de modhageløse kroge og andre tiltag,i sportsfiskernes intrasser,kunne man så ikke ha ønsket mere fokus på fiskediraktoratet contra ulovligt fiskeri(?),eller mere fokus på hvorfor så forsvindende lille procentdel af udsatte fisk vender tilbage igen(?),11/2 til 2% er ekstremt lidt,i forhold til tid,penge,frivillige hænder,foreningsarb,Dansk Laksefond,DCV,sammenslutninger,osv i en lang række der arb for laksefisk.Men i må jo se om i kan få gjort noget ved "fælden"i Ribe,på sigt.
vh Heine
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 13:23
Hej Henrik.
 
Modhage eller ej, fighten tager samme tid (med mindre fisken slipper fri) !
Som du skriver er det fighten fisken bliver udmatte af, ingen tvivl om det men fiskens stresfaktor bliver ikke mindre af at vi skal "bøvle" med fisken unødig.
 
Jeg har desværre også set fisk livløse efter lang "kunstig åndedræt" men har også set fisk komme sig selvom de har set livløse ud og drevet med strømmen. Vi ser det hvert år når vi el-fisker og den samme laks kommer i spændings området flere gange, som regel tager vi den op i karet med havørrederne, når så de bliver sat ud igen svømmer de "glad" igen.
 
Med venlig hilsen
Jens Lygum
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 13:39
Hej jens
Nu har jeg el-fisket laks i Ribe Å i flere år, og har set det sammeWink.
Man kan bare ikke tage alle åer over en kam.
F.eks i Ribe å trækker 90% af alle laks op i okt/Nov.
Og så skal vi gå og fiske med modhagerløse i 90% af sæsonen uden at der er laks i åen at kunne genudsætte?. Og om natten hvor laks ikke hugger(på nær hos enkelte lystfiskereConfused) Det er bare en ommerThumbs Down
Mvh
Henrik
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 13:41
Citat: Henrik Christensen

Hej jens
Nu har jeg el-fisket laks i Ribe Å i flere år, og har set det sammeWink.
Man kan bare ikke tage alle åer over en kam.
F.eks i Ribe å(A-stykket) trækker 90% af alle laks op i okt/Nov, da de føsrt kan komme forbi spærringer i Ribe ved høj vandstand, men det er en helt anden sag.
Og så skal vi gå og fiske med modhagerløse i 90% af sæsonen uden at der er laks i åen at kunne genudsætte?. Og om natten hvor laks ikke hugger(på nær hos enkelte lystfiskereConfused) Det er bare en ommerThumbs Down
Mvh
Henrik
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 14:09
Hej igen Henrik.
 
Jeg syntes fiskeri med modhageløse kroge er en go regel, jeg fisker flere gange i løbet af sæsonen i Skjern Å, der har de fleste taget godt imod reglen, i Sydvestjydsk Sportsfisker Forenings vande (Sneum, Holsted og Konge Å), som jeg fisker mest i, gælder reglen fra 1 august, det finder jeg som en go løsning og kan kun anbefale andre åer tage den regel til sig.
Hvad DTU Aqua laver af overordnede regler, ved jeg ikke men tror og håber det er med go belæg i deres beslutning. 
 
Med venlig hilsen
Jens Lygum
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 14:55
Jeg synes, at det kunne være fint med et krav om modhageløse kroge i åerne, når der enten er en risiko for at fange undermålere, fange fisk under fredning f.eks. gedder i april og når/hvis kvoten er opbrugt og når der fiskes C&R.
Herudover, så synes jeg, at der burde stilles krav om minimum størrelse 2/0 på  enkeltkroge ved fiskeri med orm efter laksefisk i åerne for at skåne undermålere.
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 15:21

Er enig med Henrik i, at der bør være individuelle regler for hvert vandløbssystem!

 

Umiddelbart er det til at se fornuften i at bruge modhageløse kroge i et vandløb som Skjern å. Her drejer fiskeriet hovedsageligt om laks, og genudsætning må siges at kunne blive nødvendigt for mange, pga. reglerne om 1 eller 2 laks pr. fisker, pr. sæson og fordi langt de fleste (eller måske alle?) fisker om dagen, også efter havørred, og derfor også har en god chance for laks.

Som andre er inde på, er det også min klare overbevisning at det er en lang fight der er den største trussel mod fiskens overlevelsesmuligheder. Så skal vi måske i stedet til at have mere fokus på at undgå at anvende for let grej og tynde liner!

Selvfølgelig skader en krog med modhager fisken mere end en krog uden, hvilket også er derfor at jeg kan se fornuften ved at bruge modhageløse kroge i Skjern å, pga. den store sandsynlighed for tvungen genudsætning.

 

For os der har havørreden som bytte og fisker i døgnets mørke timer med bulefluer – i andre vandløbssystemer hvor laksen også forekommer (fisker selv i Ribeå/Gelså) – kan det dog være svært at se pointen med at anvende modhageløse kroge. Her hører laksefangster altså til sjældenhederne, og da chancen for grov havørred er rigtig god på denne tid af døgnet, er det ikke særligt oplagt at sætte en modhageløs krog på!

Det må være muligt at lave skræddersyede regler for hvert enkelt vandløbssystem!

/Kasper
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 15:26
Citat: Stone05

Jeg synes, at det kunne være fint med et krav om modhageløse kroge i åerne, når der enten er en risiko for at fange undermålere, fange fisk under fredning f.eks. gedder i april og når/hvis kvoten er opbrugt og når der fiskes C&R.
Herudover, så synes jeg, at der burde stilles krav om minimum størrelse 2/0 på  enkeltkroge ved fiskeri med orm efter laksefisk i åerne for at skåne undermålere.
Så skal vi vel også til at fiske med modhageløse kroge på kysten, hvor undermålere må siges at udgøre en stor del af fangsterne?
Nu skal vi vist til at passe på - det kunne ende med at det bliver helt ulovligt at bruge modhagere...
 
/Kasper
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 16:52
Citat: Kasper J

Citat: Stone05

Jeg synes, at det kunne være fint med et krav om modhageløse kroge i åerne, når der enten er en risiko for at fange undermålere, fange fisk under fredning f.eks. gedder i april og når/hvis kvoten er opbrugt og når der fiskes C&R.
Herudover, så synes jeg, at der burde stilles krav om minimum størrelse 2/0 på  enkeltkroge ved fiskeri med orm efter laksefisk i åerne for at skåne undermålere.
Så skal vi vel også til at fiske med modhageløse kroge på kysten, hvor undermålere må siges at udgøre en stor del af fangsterne?
Nu skal vi vist til at passe på - det kunne ende med at det bliver helt ulovligt at bruge modhagere...
 
/Kasper
Jeg kan ikke se noget problem i at skulle fiske med modhageløse kroge på kysten de steder, hvor der er en stor risiko for, at en stor del af fangsten udgøres af undermålere - f.eks. fisker jeg selv med modhagerne nedpresset, når jeg fisker i fjordene på Sjælland, hvor mere end havldelen af ørredfangsterne ofte består af undermålere. 
Til top
Kim Nyborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Flueguf

Tilmeldt:: 30 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flueguf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 17:20
For mig at se!!!!
Er dette mere en debat om følelser end en debat om fornuft.

Jeg var sidste sommer på Newfoundland for at fiske Laks.
Og reglerne der er lette at overskue.

Kun fluefiskeri!
kun enkeltkroge!
ingen modhager!
Intet spinnefiskeri!
og slet ingen orm!!!!!!!
Der må kun hjemtages 4 Laks på en sæson!!!!!!

Alt dette er indført for at rede Laksen, og det var en kamp at få det indført.
Men de fleste mennesker jeg talte med derovre virkede som om de var tilfredse.
Der var selvfølgelig også dem som kun tænkte på at de ikke længere kunne fylde kummefryseren.


Det var med nogen spænding at grejet blev pakket og specielt da der blev bundet fluer til turen.
Ville det fungere uden modhager ?
Eller ville det blive noget være skidt ?

Ja jeg er også vandt til at der er modhager på alt Hvad jeg fisker med.
Men det gik faktisk rigtig godt, og jeg har ikke indtrykket af at jeg mistede nogen fisk
til trods for de manglende modhager.

Med det her vil jeg ikke gøre mig til dommer for hvilke former for fiskeri der er rigtig
men advare om at i ikke skal trække det her for langt ud!
det kunne jo ende som i Newfoundland!!!!!!!!!!

Knæk & Bræk
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 18:21
Ja ideen er da fantastisk.... Synes måske bare at nogle ville få et problem med at finde fiskevand. Jeg har 12 spinnestænger og ingen fluestænger - så må jeg finde en anden hobbyCry
Mvh Claus
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 19:35
jamen claus,her på 123nu.dk er løsningen nær din problen,indryk dine stænger i salgsrubrik,efter salg kan du så kigge fluegrejLOL
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 20:07
Heine, jeg har tænkt lidt.... Hvordan defineres fluefiskeri? Er det nok at binde en voldsomt behåret trekrog på sin spinner?Wink
Jeg bliver nødt til at kæmpe før jeg sætter grejet til salgSmile
Mvh Claus
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 20:29
Ja, det er skræmmende som fluefuskerne har magten og bestemmer hvordan alla andre skal fiske! Det er til at brække sig afDead
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 21:27
Heine:

Tak fordi du tager emnet op...det er bestemt en god debat..

Modhagerløse kroge er ganske sikkert fornuftigt i forhold til afkrogning og dermed en skånsom omgang med fisk, der skal sættes tilbage...det er indiskutable...og som Niels Aage Skovbo skriver: Så er det en del af aftalen ved mange Canadiske elve...

Her har man set en forskel og det er vel egentlig nok viden i denne sammenhæng... Om man så kan splitte det op - og lave modhagerløs og ikke modhagerløs fiskedage i forhold til klokkeslæt og sæson ved elven...det ville da være spændene...men måske et administrativt puslespil kun en kommunal politikker værdig

Jeg har tilføjet en lille tegning af Hr. P der måske beskriver et sådan
dilema

Et par punkter værd at bemærke:

Fysisk skade fra modhager ?

At krogen med modhager forvolder mere skade end ditto krog uden modhager det er ganske givet, men det er nødvendigvis ikke den fysiske skade modhageren laver der er interessant - men det forhold at; det kan tage forholdsmæsig længere tid at afkroge en fisk på en krog med modhager...Modhageren sidder der jo i sagens natur for at besværlig gøre det forhold...altså at fisken uforvaren skulle komme af krogen...

Undervisning i C&R

Til det kan jeg bemærke at Skjern og andre vande med genudsætning og restriktioner - burde gå langt mere aktivt ind i at undervise i disse forhold...altså hvordan man genudsætter/afkroger fisk mere nænsomt...Hvorfor køre der ikke film med dette emne i sløjfe på samtlige disse hjemmesider ?

Store kroge vs. små

Efter min erfaring er krogens størrelse - og om den er 3 eller enkelt grened, af AFGØRENDE betydning for omfanget af, påført skade på fisk der skal genudsættes... Og noget der også er værd at debattere...

Større kroge laver store huller i munden sådan er det...og er krogen stor og stærk nok vil den også ødelægge ben struktur...sådan er det desværre også.. Jeg skal ikke gøre mig klog på diagnosticering og behandling af ben fraktur hos fisk...blot konstatere at ud af et stort antal laks jeg har fanget igennem tiden var mange af dem...ja ødelagt i munden...hinsides ordentlig C&R..

Hvilket bringer mig tilbage til mit fiskeri i dag...hvor jeg gerne fisker med tørfluer med små tre eller enkelt kroge...

Jeg sigter ikke længere efter at komme rundt om kæbebenet eller gennembore ben plader...men går udelukkende efter at, hæfte mig fast i huden inde i eller i kanten af munden...noget mindre kroge har en fortræffelig evne til..Særlig er det virkeligt små kroge: 12-14-16 der gør det bedst...Således skal der også bruges langt mindre kraft til at sætte krogen fast i fisken, da de diminutive vire dimensioner og syleskarpe spidser tager fat ved selv et lille pres.

Der er mange formålstjenelige kroge i denne kategori...og de fleste finder man sjovt nok i mede verdenen. Særligt interessant er det brede udvalg af karpe og barbe krog...mange af dem er allerede modhagerløse, eventyrligt stærke ofte designet til hook & hold fiskeri hvor krogen virkelig skal kunne tåle et pres...

Du kan se et udvalg af de kroge jeg og Per Fischer vil anbefale - hvis du tænker på at vælge en anden retning end...store stærke kroge

Se side her og send os gerne dit bud på en god rørfluekrog:
http://fishmadman.com/fishmadman/Hooks_for_Tube_flies.html

Venlig hilsen
Jesper Fohrmann




http://fishmadman.com/fishmadman/Hooks_for_Tube_flies.html
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres