Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluestang til Dm i Casting

 Besvar Besvar
Forfatter
Niels Plougmann Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
(Flue)bindegal! Avatar

Tilmeldt:: 04 Jun 2007
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér (Flue)bindegal! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluestang til Dm i Casting
    Sendt: 26 Feb 2011 kl. 00:36
Tænker lidt over at købe mig to nye fluestænger til at træne mine fluekast - og hvem ved måske endda stille op til DM I fluekast!
Hvilke stænger kan i anbefale - til de obligatoriske liner (Scientific Anglers Mastery Expert Distance i konkurrenceudgaven (120 fod competition edition, farve orange) i klasse 5). Anvendes denne line også til præcisionskast? Og stangen til intermediate Rio Danish Seatrout skydehoved på 18 gram, der er koblet til en Amnesia monofil skydeline med en brudstyrke på 25 pund - hvilken stang/ stang klasse - passer best hertil? Priserne ligger vel på 5000-6000 på hver af disse. Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle forslag til egnede stængerSmile
Til top
jimmi petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jimmi petersen Avatar

Tilmeldt:: 09 Maj 2010
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimmi petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 08:39
Hej Niels
 
Jeg vil da gerne prøve at give dig et par foreslag til dit stang valg
 
I klasse 5 distance kast ville jeg vælge winston bIIx-mx. Da det er en stang som kan holde en en lang line i bevægelse, fordelen med denne stang er du stadigvæk vel fornemme om du laver små fejl som du kan rette, da den ikke er så stiv som et kosteskaft.
 
Klasse 8 distance Winston bIIx-mx samme fordele som 5'eren
 
til præcision kast ville jeg vælge den stang som du normalt bruger til tørflue/nymfe fiskeri, som du ved du kan placere en tørflue/nymfe lige der hvor du vil.
 
Håber det giver mening
 
 
Jimmi
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 09:18
jeg ville gå efter en CTS affinty-x 9' #5 og en CTSaffinty-mx #8

kontakt www.ussingbech.dk der kan du få monteret stangen 100% efter dine specifikationer!

mik
Til top
Nikolaj Martins Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SydfluenVS Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SydfluenVS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 09:49
Sage TCX #5 og #7
Sage Xi3 #6 og #7
G.Loomis Max GLX #5 el. 6 og CC i #7
CD rods #6 og #7
CTS....
Men det bare min mening. I princippet kan du bruge en billig stang, da det meste ligger i den der holder stangen. man kan have de dyrest og bedste stænger og ikke kunne udnytte dem. Så mit råd er træning træning og lær din stang at kendeSmile

Nikolaj MartinsWink
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 10:07
Hej Niels
 
Det lyder godt Smile
 
Ja det er 5'er linen der også bruges til præcisionskastene.
 
 
De fleste stænger der står 5 på kan fint bruges til begge dicipliner med 5'er linen, nogen vælger endda en stang der står 4 på eller en der står 6 på Smile
 
Til skydehovedet vælger de fleste en stang der står 8 på, men der er brugt stænger fra 5 og op til 8 i de tidligere DM.
 
Hvilke stænger har du nu?
 
Mvh
Lasse
Til top
Nicolai Eriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rudskallefisker Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2004
Geografisk: Lolland - Falster
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rudskallefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 11:03
Hej Niels
 
Godt at høre du har interesse for konkurrencen!
 
Det kaldes jo DM i fluekast med fiskegrej, så min anbefaling vil være at bruge de stænger du normalt ville fiske med hvis du skulle afsted med en langklumpet WF5 eller et 18 grams skydehoved :-)
 
Personligt har jeg brugt min Sage Sp+ #4 til WF-konkurrencen og en Ron Thompson steelhead #7 til skydehovedet.
 
Håber vi ses i Vejle til en spændende, tæt og venlig dyst
 
VH Nico
Til top
Tim Strange Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tim strange Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tim strange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 18:08
Hej Niels

Mit valg er: SAGE TCR #5  og en XI2 #7 for det er bl.a. dem jeg fisker med Smile
Mvh. Tim Strange

Bidt af en gal fluestang ;-)
FFF-CI
WWW.FFFD.dk
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 18:15
Lasse du stiller vel op med en stang fra Lidl Wink
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fisher

Tilmeldt:: 11 Dec 2006
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 18:49
Hej

Hvad vejer 5linen og hvor lang er klumpen ?

Mvh Christian
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 19:14
Hej Esben
 
Hvorfor?
 
Mvh
Lasse
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 19:19
Citat: fisher

Hej

Hvad vejer 5linen og hvor lang er klumpen ?

Mvh Christian
 
Hej Christian
 
Den vejer som regel omkring 9,1 gram på 9,15 meter og klumpen er 20,1 meter lang i klasse 5
 
 
 
Mvh
Lasse
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fisher

Tilmeldt:: 11 Dec 2006
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 19:35
Hej Lasse

Det er en masse line at have i luften 20m + forfang , men hvad vejer hele klumpen ?

 Det er måske bedre at bruge en 6 stang ?

Mvh Christian

 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 19:58
Hej Christian
 
Hele klumpen vejer omkring 18-19 gram og ja det er en rimelig lang line der skal i luften Smile
 
Hvis du mener du bedst kan gøre det med en stang der står 6 på, så er der intet til hindring for det, Nicolai bruger som han skriver en der står 4 på, jeg har brugt stænger der står 5 på de sidste 5 gange Smile
 
Mvh
Lasse
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 20:12
Ak ja, ak ja.... Nogle af os vil nok have større chance i de discipliner hvis vi undlod selve stangen.
Jeg vil nok foretrække ganske enkelt at folde linen bedst mulig sammen, gerne lidt i retning af en tennisbold - og så ellers give den god gang WosniackiSmile

Og jeg har jo endda anskaffet mig min egen kastebane.

God fornøjelse med arrangementet, jeg håber at det bliver lidt bredere i år - altså at der er nogle af de skjulte talenter der vover sig ud i rampelyset.. Det kunne sgu da være sjovt hvis en helt ukendt kaster dukkede op, og bare sparkede røv.



Til top
Christian Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ce

Tilmeldt:: 03 Nov 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 111
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 20:16

Lige for en god ordens skyld er casting og fx dm i fluekast ikke det samme

 
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fisher

Tilmeldt:: 11 Dec 2006
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 20:28
Hej Lasse

Jeg har ikke prøvet den line , måske der bliver der en mulighed i kolding

Har prøvet en rio der også var lang men ved ikke hvilken , desværre blæste det den dag 
 Jeg prøve også en gammel casting line der var lavet af en dt line på 18m + løbeline der var lavet af gul stren det var noget rigtigt møg.

Mvh christian.

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 21:20
Citat: simon agerholm2


God fornøjelse med arrangementet, jeg håber at det bliver lidt bredere i år - altså at der er nogle af de skjulte talenter der vover sig ud i rampelyset.. Det kunne sgu da være sjovt hvis en helt ukendt kaster dukkede op, og bare sparkede røv.



 
 
Enig, gerne nogen af dem man hvert år hører på sidelinjen som mener de kunne gøre det bedre selv Wink
 
Stil dog op og forsøg med den sammenkrøllede line, der står intet i reglerne om at man ikke må Big smile
 
Mvh
Lasse
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 21:34
Kan man finde DM resultaterne(kaste længde og point score) fra de sidste par år nogle stedet???
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 21:47
Hej Marc og andre interesserede

Alle resultaterne kan du se her:
http://peterstoltze.dk/fluekast/DM_2006_2010.pdf (pdf, ca. 1 mb)

/Stoltze
Til top
Niels Plougmann Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
(Flue)bindegal! Avatar

Tilmeldt:: 04 Jun 2007
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér (Flue)bindegal! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 01:54
Mange tak for jeres svar! Kender ikke Winston eller CTS stængerne? Og det er altså vigtigt at kunne prøve at kaste med fluestang inden man vælger.
Har indtil nu trænet med de stænger jeg fisker med - Sage RPL+ klasse 5, og Sage RPL+ klasse 7 begge 9 fod. Og en Loomis GLX klasse 7 - 9 fod. Lidt Old School ...men udmærkede fiske-stænger.
Præcisionskastene kører ret godt - men jeg har svært ved at vænne mig til at have så meget line i luften med den longbelly WF line ... efter at have fisket med skydehoveder på kysten igennem en del år. Og tailing loops er også et problem Tongue ... nogle gange.
Men jeg vil gerne blive en bedre fluekaster og det kræver jo lidt mere træning ( godt nok en kold vinter vi har haft i år igen)! Og jeg har fine forhold, med store grønne plæner, hvor jeg bor.  Som Nikolai nævner er det jo et spørgsmål om træning ...men jeg mener nu også at talent og de rigtige lege-kammerater spiller en rolle. Træner man alene og har man fisket en del år - har man lidt sværere ved at ændre på nogle af fejlene man gør. Der findes mange gode fluefiskere her i Danmark - men at fiske er ikke helt det samme, som at blive rigtig god til at kaste med flue. Selv om vi alle sikkert har fået større fornøjelse af vores fiskeri ved at træne vores fluekast, kræver de distancer, der skal til i konkurrencer noget mere!
PT udgør jeg ikke den store konkurence for nogle er jer gode kastere Smile- men jeg vil da prøve at blive bedre og måske være med næste år.
Jeg vil prøve mig lidt frem MHT til at vælge nogle nye fluestænger, som jeg kan få til at køre godt med linerne - der for er det jo godt at høre hvilke stænger i anvender. De jeg har nu, er jo også godt brugte og nye glattere stangøjer vil sammen med mere træning nok hjælpe Smile og jeg glæder mig til at se på til DM I fluekast den 15. maj i Vejle.






Til top
Henrik Haupt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Haupt Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2004
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Haupt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 20:02
Hej Niels
 
De 3 stænger du her nævner er altså alle helt suveræne til at deltage i DM med, så der er absolut ingen grund til at købe nye stænger. Nye øjer i forhold til gamle, gør ingen forskel, med mindre de gamle er decideret ødelagte, og så kan de jo skiftes.
 
Og selvom du ikke mener at være i topform til i år, så deltag bare alligevel, for så får du lidt erfaring i hvad det vil sige at være med, hvilket jeg tror vil give dig et bedre udgangspunkt til næste år.
 
Mvh.
Henrik Haupt
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 22:19
Hej Niels
 
Fine stager! Såvidt jeg husker så jeg en rpl+ i aktion til VM, og den hjalp da med til en 6.plads i præcisionen hvis ikke jeg husker galt Big smile
 
Der er ingen grund til at indkøbe nye stænger såvidt jeg kan vurdere (har haft den der 5'er) og vil istemme Henrik's forslag!
 
Vel mødt i Vejle Smile
 
Mvh
Lasse
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum