Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor skal jeg dog starte?

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvor skal jeg dog starte?
    Sendt: 26 Feb 2011 kl. 05:35
Hej.

Jeg er mildest talt på et meget usikkert grundlag i hvad jeg bør have fat i til at binde mine fluer.
Jeg er fjord/kyst fisker, så derfor er det de fluer jeg vil fokusere på at binde, men jeg ved ikke hvilke materialer jeg skal bruge?
Jeg ved at jeg vil binde sådan noget som Kobberbassen, men også andet som f.eks Brenda og Brendas mor. Måske jeg også vil give mig i kast med en Magnus i forskellige versioner. Jeg vil udenom alt muligt jeg ikke får brug for, men have det som jeg skal bruge, men også have plads til at eksperimentere. Forstået på den måde at jeg skal ikke lave tørfluer, så det vil ikke give mening at investere i materialer. Det lyder meget rodet det her, men jeg håber i forstår hvor jeg vil hen?
Håber i kan hjælpe migSmile


Redigeret af Kim Krikau Jensen - 26 Feb 2011 kl. 05:38
Hilsen Kim.
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 05:40
køb nogle lyserøde glimmerrejer de virker perfekt lige nu
har taget ca 70 ørrer på 4 ture
dog genudsat de fleste
Til top
anonym Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anonym

Tilmeldt:: 24 Jan 2010
Geografisk: odense
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anonym Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 07:07
hejsa.
 
måske det var lettest at tage hen i den nærmeste forretning der sælger fluebindings grej, og sige hvilke fluer du vil binde. så er jeg sikker på at de kan give dig de rigtige materialer med det samme.
 
hvis du udser dig 3-5 forskellige navngivne fluer til at starte med, vil der med disse materialer også være plads til at eksperimentere, så du kan lave dine "egne" modeller.
 
vær beredt på et mindre chok, da det er en dyr hobby at komme igang med. der går lige et stykke tid før det begynder at give "overskud".
 
ps: sørg for at få grej til en RED TAG PALMER. den er nem at binde og så kan den fange fisk alle steder. både i salt og ferskvand.
 
hilsen jan
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 11:33
Hej Kim,
kig på Salmonfly's hjemmeside. Han har sådan nogle bind selv sæt som inkluderer det du skal bruge (minus tråd) til en bestemt flue. Så ved du bagefter hvad du skal bruge, om der er alternativer osv...
 
vh
Peter
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 12:29
Citat: anonym

 
vær beredt på et mindre chok, da det er en dyr hobby at komme igang med. der går lige et stykke tid før det begynder at give "overskud".
 
hilsen jan


hvis man vil binde fluer, fordi man tror det giver overskud så tror jeg aldrig det kommer til at gå op..

flere sælger hjemmebundne fluer for en 12-20 kr stykket..

der skal virkelig købes mange fluer og smides mange væk, før man har tjent værktøj, materialer osv ind..

bind fluer fordi du synes det er fedt, og fordi det giver en større tilfredshed at fange fisk på fluer du selv har bundet både mønstre som er kendt og dine egne variationer..

en kasse fyldt med fluebindingsmaterialer, lækkert værktøj, godt stik osv kan du altså købe en hel del fluer for Wink
Til top
Steffen Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stewy Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Geografisk: Vejle området
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stewy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 14:19
Følger der også vejledning med til at binde fluerne i de bindesæt der sælges på salmonfly...?
Tight Lines
Steffen Mortensen
<3 Love Flyfishing <3
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 14:22

Ja så vidt jeg husker er der bindevejledning med.

Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 14:26

Jeg vil anbefale dig at hooke op med den lokale fiskeklub hvis de har fluebinderaftener. Der kan du lære de mest basale tricks og så udvide derfra. Alternativt så kig dig om efter arrangementer i shops rund omkring. Mener lige Go-fishing har haft et arrangement.

I sin tid tilmeldte jeg mig et løbende fluebinderkursus hos Sport Dres men er ikke sikker på at det kører endnu dog.
 
Og så er det ellers bare om at væbne sig med tålmodighed og acceptere at de første par håndfulde ligner udskidt æblegrød (-;
 
Knæk og bræk med det..
 
/M
Til top
Steffen Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stewy Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Geografisk: Vejle området
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stewy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 16:47
Ok det håber jeg :) for nu bestiller jeg et par kit..! ;)
Tight Lines
Steffen Mortensen
<3 Love Flyfishing <3
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 19:45
Hej.

Tak for alle jeres svar.
Jeg smuttede op i den lokale grej shop og fik købt fluestik samt lidt materialer til lige at starte med. Fik hackel, tråd, dubbing, kroge, værktøj osv. Men ja det er en dyr hobby at komme igang med, men det hører jo med til flue halløjetSmile
Hilsen Kim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 20:47
Er der nogen af jer der kan give mig et link til en side der forklarer alt om materialerne? Altså hvad skal man bruge som hale og krop osv.? En side der går i detaljer.
Hilsen Kim.
Til top
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 21:07
kim nu ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra ?? men  vi er en lille flok i det østjyske  nærmere betegnet HORSENS , der afholder fluebindings aftner en gang om ugen ,  vis det er noget der har interasse kan du evt sende mig en p.m ,

det er for alle !!!   nybegynder !  garvede bindere osv


mvh kenneth
Til top
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 21:10
Citat: Kim Krikau Jensen

Er der nogen af jer der kan give mig et link til en side der forklarer alt om materialerne? Altså hvad skal man bruge som hale og krop osv.? En side der går i detaljer.


på denne side er det lidt om matrialer og diverse binde-metoder , beskrivelser, værktøj osv
http://www.fluepapiret.dk/

ellers er der lidt infomation på dette link
http://www.danishflydesign.com/index.php/da/fluebinding


Redigeret af fiskeren321 - 26 Feb 2011 kl. 21:12
Til top
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 21:17
Citat: P.M.

Ja så vidt jeg husker er der bindevejledning med.



så vidt jeg ved er der ikke bindebeskrivelser med til kittet ,
vis man ikke har prøvet at binde fluer før , vil jeg som flere skriver også klart anbefale at tilmelde sig fluebindingsaftner   for at lære de grundlæggende principper
ellers ender det med at man har købt  10 stk a disse kit   og stadigvæk ikke er tilfeds med den færtige flue

jeg taler af persontlig erfarring !!!!!!!!!!!!!



Redigeret af fiskeren321 - 26 Feb 2011 kl. 21:18
Til top
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 21:20
men vis det er binde-beskrivelser på diverse fluer-mønster  man søger ,
kan de findes på google  eller evt videoklip på youtube


Redigeret af fiskeren321 - 26 Feb 2011 kl. 21:28
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 23:10
Tak. Jeg vil se siderne igennem.
Jeg bor i Kolding. Er frisk på fluebinder aften. Ved ikke om jeg kommer forbi Horsens sådan lige med det samme, men jeg skal da huske dig hvis jeg gørSmile

Er der nogen af jer der kan fortælle mig om man skal beholde den der gule prop der sidder på tråd rullen på mens man har den på trådholderen? Jeg synes den er ret stram at have med at gøre (trådholderen) er der nogen måde jeg kan gøre den lidt nemmere at have med at gøre?
Hilsen Kim.
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 23:33
Trådholderen kan du bare bøje lidt ud, så er den ikke så stram
Til top
Christian Sundfisker Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
cfer

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 23:56
Salmonfly har lavet video-bindevejledninger til sine kits. Du kan finde dem på http://salmonfly.dk/video/index.php
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 22:30
Tror jeg har fundet den rette spænding i trådholderen nu. TakSmile

Angående bindetråd, det der voks, er det noget der bare må ejes?
Hilsen Kim.
Til top
oliver bugge hunt Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
oliverbugge

Tilmeldt:: 22 Okt 2010
Geografisk: beder
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oliverbugge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2011 kl. 09:14
ja :)
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2011 kl. 14:29
Citat: Kim Krikau Jensen

Tror jeg har fundet den rette spænding i trådholderen nu. TakSmile

Angående bindetråd, det der voks, er det noget der bare må ejes?


Nej, slet ikke nødvendigt. Stort set alle moderne bindetråde er meget let voksede og fungerer problemfrit uden voks og dubbing kan du også nemt arbejde med uden.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2011 kl. 00:31
Okay. Takker.
Hilsen Kim.
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2011 kl. 01:21
Kim Nu er det engang sådan Big smile at første gang man cykler på en tohjulet  er det også lige at holde tråden i balance Thumbs Up 
 
sådan er det med alt/herligt lige at skimme din ivern for at lærer at fører tråden Thumbs Up til en flueee Cool 
 
en Surfer Thumbs Up kikker sin fluee ud og binder den efter hvordan den ser ud Big smile det med at man skal binde sin flue så den ligner en man har købt og ser ud som alle de andre 50 pattegrise på stieen Ying Yang 
 
det er det samme med at man hverisær opøver en taktik/jo der er fællesnævner - men afligevel en forskel og det er det der giver Organaliteten -  vi er rigtig mange Orginaler Herinde i hyttefadet Thumbs Up de fleste fisker er induvidualister af sind - at forstå Biblen : i 123Nu De erlige Fiskepinde en Svip -Hellen ge klappen siig Heel Fisk -er et spørgsmål om at gøre fremmøde hver søndag kl.9.30 med fiske Manuuuaaalen  Fisk en Tro Big smile 
 
pastoren Thumbs Up
 
 
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum