Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

fluefiske på island

 Besvar Besvar
Forfatter
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: fluefiske på island
    Sendt: 07 Mar 2011 kl. 19:29
del jeres erfaringer, historier, og meget gerne med billeder af områder/fisk og endnu mere gerne, links til div transport til/fra reykjavik og ud i vildmarken...
 
sidste år var vi selv en tur i kiruna, og i år overvejer vi island.
 
vi vil gerne afsted så billigt som muligt, så div dyre helikopter ture etc er desværre nok udelukket.
 
men lad os endelig høre om erfaringer
Til top
Gordon P. Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Gordon P. Henriksen Avatar

Tilmeldt:: 23 Okt 2003
Geografisk: Midtsjælland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gordon P. Henriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2011 kl. 19:31
Hej Peter

Her er en artikel jeg skrev til Fisk & Fri, der måske kan give lidt inspiration.

http://www.fiskogfri.amazezig.dk/Soeg/Artikler/Fedtfinnernes----Island-til-halv-pris.aspx

Gordon
Til top
Niklas Albrechtsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niklas Albrechtsen Avatar

Tilmeldt:: 27 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niklas Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2011 kl. 20:08
Hej Peter
Her er lidt tur bekrivelse fra Midfjardara samt lidt video ...
 
 
Turen er udsolgt, men måske det var noget i 2012 ? man kan jo dele en stang sammen med en god ven.
Jeg skal selv der op i juni måned og fiskeTongue
Hilsen
Niklas Albrechtsen
Go-Fishing
http://go-fishing.dk/
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2011 kl. 20:27
Måske kan du også bruge følgende link 


mvh
Allan
Til top
Frederik Brink Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Frederik Brink Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frederik Brink Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2011 kl. 21:24
Hej Peter
 
Jeg gæstede Laxá ín kjós sidste år. Elven ligger 45 minutters kørsel fra Reykavik. Hvis du besøger elven, når campen er lukket, og bor på hotel i Reykavik, er der en hel del at spare. Der er mulighed for guidning, som på det kraftigste kan anbefales. Jeg rejste igennem et rejseselvskab, som sørgede for alt. Men det er sikkert billigere hvis du kontakter campmanegeren Gyrlif. Han er en kanon god gut, og så snakker han enda en smugle dansk. Min guide hentede mig på hotellet hver dag, og så kørte vi i en kæmpe firehjulstrækker. Dette er en fordel, da man kommer til at køre lidt "off road" og krydse elven et par gange.
fiskeriet er helt fantastisk, og kan på det kraftigste anbefales.
 
Held og lykke med planlægningen
 
Frederik Brink
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 07:48
jeg havde forestillet mig at skulle ud i vildmarken og bo i telt og leve af fisk og trangia mad. uden guide.
 
niklas-  takker for dit link, men 30.000kr for 4dages fiskeri, er ikke lige frem billigt i mine øjneConfused selvom jeg er overbevist om at det er en fiske oplevelse udover det seædvanlige.
 
sidste år var vi i kiruna for ca 2500kr pr person inkl fly, transport til fiskevand og fiskekort, så det var sådan noget jeg havde forestillet mig.
 
at blive droppet af et eller andet sted ved kanten af vildmarken, af en guide, udrustet med et kort over området med beskrivelser af lidt forskelligt fiskevand, og så vil vi vandre ud derfra.
 
 
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 14:27

Hey Peter,

Jeg synes også det er fedt med den slags "pioner" ture og har overvejet Island flere gange.. Jeg har rejst deroppe før men kun fisket lidt kyst. Sådan som jeg ser det, er det helt klart transporten deroppe som er fordyrende, forudsat at man fisker på stedet hvor fiskekort koster en "triliard Trilion" om dagen.
 
Jeg har overvejet at fiske nogle søer omkring reykavik til en start... Der findes søer hvor der går brown trout op til 8 - 10 kg.. Nogle af dem kan fiskes bare ved at indløse almindelig fiskekort. Så har du adgang til ca. 31 søer fordelt over hele island. Derefter har jeg overvejet at købe et rundturskort, hvor man kan tage bussen rundt på island via en bestemt rute. Det koster ca. 2600 og kan benyttes ca. 7 dage.
 
Sidste år fiskede jeg på kysten omkring Narsarsuag på Grønland... Hvor jeg tog fjeldørreder på flue... Det var "fuc..." fedt...
 
Mvh
 
Søren
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 14:28
Rettelse: forudsat at man fisker på stedet hvor fiskekort IKKE koster en "triliard Trilion" om dagen.
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 14:31
Nåh ja... Jeg tror forresten også at det bliver svært for jer at lave en tur for under 5 - 7000 kr per person.. Du skal huske at du også skal transporteres ud til området og tilbage + at fiskegrej skal desinficeres + mad og diverse udstyr..
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 15:19
altså så vidt jeg kan se, på div. internet sider, kan der ligesom kiruna, fiskes i lokal området omkring reykjavik, og så ka man, hvis man ikke ka finde en guide der kører bestemte steder hen, ta en taxa og aftale at blive samlet op igen samme sted en uge efter(sådan gør mange i kiruna).  og fly kan fåes retur for ca 2000kr...  dertil kommer saføli mad osv.  hvis man vil ha mere bevægelighed ka man leje en 4wd... det har vi dog ikke planer om
 
var dog ikke klar over at grejet skal desinficeres, har du nogle link til dette? det kan vel ikke koste alverden
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge_100

Tilmeldt:: 20 Maj 2005
Geografisk: Isefjorden
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 16:11
Sidst jeg var deroppe for 10 år siden. kostede det omkr 800,00 af få decinficeret sit udstyr.. og det eneste de gør at droppe alt udstyret i en kæmpe kar med noget rødligt væske.. så endnu et par kroner til den slunkne statskasse..

Mht fiskeri har jeg "hørt" at Islændinge har billigere adgang til fiskeriet end turister, så hvis du kunne alliere dig med en indfødt var der måske lidt at spare der
Til top
Frederik Brink Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Frederik Brink Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frederik Brink Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 16:36
Det kostede, for mig, cirka 150 kr at decinficere grejet. Det er en udbredt misforståelse at de er strikse med decinficeringen af grejet. Det er blot et spørgsmal om samvitighed, da man bare kan gå i gennem tolden.
Til top
Klaus Frimor Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Klaus Frimor

Tilmeldt:: 05 Dec 2003
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Frimor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 17:47
Undskyld jeg blander mig i denne tråd, men man SNYDER ikke med desinfektionen af sit grej..... Island har formået at bevare sine vande sygdomsfri, og sådan skal det gerne fortsætte med at være!
Så at nogen forsøger at omgå reglerne, og risikere at indbringe sygdomme til landet, må sandelig stå for deres egen regning og ikke mindst samvittighed.....

Klaus Frimor
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 20:03
Skal du bare på en tur i det blå. Det er måske ikke så simpelt som det umiddelbart kan lyde. Landskabet vejret, og naturen er meget forskellig fra både Sverige og Norge selv om du har været aldrig så meget i vildmarken deroppe Men prøv at se lidt på www.VisitIceland.Is  Den giver nogle gode råd om muligheder for overnatningsmuligheder og alt den slags.Skal du fiske billigt er det at anbefaqle at købe Veidikortid. Det er et fiskekort der for ca. 500 kr. giver ret til at fiske ørred i ca 30 søer rundt om i vildmarken for sæsonen.
 
God tur. Der venter en stor oplevelse.
 
Ps. Lad være med at snyde med desinficeringen af grej. Du kan risikere at komme i humorristen, og desuden har Islændingene formået at holde deres fiskevand fri for sygdomme. Vi skylder dem som gæster i dette vidunderlige land ( og vand) at respektere dette.
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 21:41
Hey Peter,
 
 
Mht til priser har jeg ikke forholdt mig til hvor langt I skulle transporteres. Jeg har blot baseret det på de priser jeg har fået fra forskellige mennesker.. 
 
Men lad os for sjov bare lave et hurtigt regne stykke. Husk på at dette er bare runde tal:
 
Transport til og fra dansk lufthavn: xxxxx kr
Flybillet: 2000 kr.
Transport til og fra keflavik til reykavik: 300 kr
Fiskekort: 500 kr.
Desinficering af grej: 350 kr.
Mad: 800 kr.
Transport ud og hjem til fiskested: 1000 kr. 
1 overnatning i Reykavik på campingplads: 50 kr.
 
Altså i alt ca. 5000 kr..
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2011 kl. 15:25
ja det løber saføli hurtigt op, men 5tusind er os til at overleve, 7tusind, så blir det for dyrt...
 
syntes der er mange der "maler fanden på væggen", fordi man ska en tur i fjeldet, lad os nu ikke gøre det værre end det er....   kender flere der vandrer deroppe og overnatter i telt, uden problemer, og dem vil jeg helt klart drage erfaringer fra, de har dog ingen interesse i fiskeri, og kan derfor intet fortælle omkring dette.
 
ang desinficering, lad os lige slå HELT fast, at jeg selvfølgelig agter at få gjort dette.  (jeg var dog ikke klar over at de gjorde det på island, og søger derfor gerne links el bare generel info omkring det deroppe) så jeg hjemmefra kan strikke et budget sammen.
 
de 2500kr jeg nævnte fra kiruna sidste år, var safølig også uden mad, og uden transport hjemme i dk til lufthavn etc, og jeg var også ude og investere i udstyr til fjeldet, sovepose, vandrestøvler etc...  dette slipper jeg så for i årTongue
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2011 kl. 15:48

Jeg deler meget din opfattelse...

 
Sidste år var jeg på Grønland og fiske fjeldørreder for under 10.000.. Det lyder self. af meget men det kan gøres endnu billigere. De fleste fiskerejser derop koster hurtigt over det dobbelte..
 
Mit budget for Island i År er ca. 10.000 kr..
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2011 kl. 17:58
forstår udemærket at det kan være dyrt at fiske de velkendte lakse elve etc.. og det er da også fedt, MEN, turen er egentligt mere end tur efter ørred og gerne i "ukendte" små strømvande...   og det er vel eneste grund til at kontakte en guide, som er stedkendt og kan "pege" i hvilken retning vi skal gå for at komme til det "lille spot".....
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2011 kl. 17:59
og når der så blir linket til noget hvor 4dages fiskeri koster 30.000kr...  ja, skulle jeg smide 30.000kr afsted efter en fisketur, så havde jeg sku taget til alaska, og brugt de resterende 5-10tusind på grej....
Til top
Atli Gilbert Sigurdsson Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Atli Avatar

Tilmeldt:: 16 Jul 2005
Geografisk: Skovlunde
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Atli Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2011 kl. 21:49
Hej Peter,

Det kan absolut lade sig gøre, at fiske på fjeldet i Island, uden at det koster ret meget. Transport et det primære problem, hvis man ikke har en firehjulstrækker...

Der findes ikke særlig meget fjeldfiskeri i området omkring Reykjavik, og hvis du har tænkt dig en ordenlig tur, vil jeg anbefale Arnarvatnsheiði, i det vestlige Island, ca. 170 km fra Reykjavik. Prisen er 200-250 pr. dag og giver ret til fiskeri i knap 30 søer samt en del mindre strømvande.
http://nat.is/nateng/arnavarvatsheidi.htm
http://arnarvatnsheidi.is/forsida/

Mountain taxi kunne være en mulighed for transport, men der kunne også være mulighed for at tage bussen til Húsafell and arrangere noget transport derfra.



Håber du kan bruge dette til noget.
Mvh,
/atli
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2011 kl. 07:43
atli- tusind tak for dine input, det var præcis sådan noget info jeg var ude efter.
har smidt en mail afsted til mountain taxi.
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 16:51
håber stadig på flere inputs, del endelig jeres erfaringer, hvor var i henne af, hvad kostede det og hvordan kom i ud til området...
Til top
Søren Kvist Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kvist Avatar

Tilmeldt:: 06 Dec 2004
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kvist Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 17:15
Hej Peter

Jeg fik en god bekendt deroppe sidste år, jeg tror kan hjælpe dig. Han er deltids guide på Langá og studerende. Han har forbindelserne og bilen til at komme ud. Jeg er sikker på at han kan få dig ud på de rigtige pladser til den rigtige pris. Send mig en mail på kvist@pc.dk hvis jeg skal gå videre med det.
//Søren
Til top
søren grenander Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiskefinger2

Tilmeldt:: 05 Mar 2011
Geografisk: københavn
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefinger2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 17:16

vi har et par pladser i overskud til laksefiskeri fra den 21 juni til den 1 juli evt kun enkelte dage, pris 1000 kr for fiskeri og overnatning per dag per person, Elve i det norvestlige island.

Søren. 
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2011 kl. 01:00
grenander- hvordan kommer man til/fra fiskevandet der?
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2011 kl. 02:24
Hey!!
 
Come on, lad os høre hvordan turen endte??
 
Tight lines and loops...
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres