Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sage XP B?

 Besvar Besvar
Forfatter
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sage XP B?
    Sendt: 10 Mar 2011 kl. 19:00
Kære venner !
Jeg har byttet mig til en Sage XP IIIe b, og har indtil nu været i den tro at stangen var original bygget, da den ligner på en prik, og med den grønne originale sock, og originalt alurør.
Men er nu blevet gjort opmærksom på at det lille bogstav b skulle angive at stangen er monteret på en Sage Blank.
Er det virkeligt rigtigt, det lyder jo faktisk lidt logisk med bogstav b = blank, men jeg vidste det simpelthen ikke.
Er der nogen af jer gode folk derude der kan bekræfte at det lille b angiver blank ?
Den gode sælger har ligeledes solgt mig stangen som original fabriksmonteret sage stang, men han har sikkert heller ikke kunne se det, eller vidst det.
 
Mvh. Jim
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2011 kl. 19:38
Hej Jim

Den er god nok - blanks er markerede med et 'B' efter typebetegnelsen. En anden forskel er, at stangens vægt er anført på de fabriksmonterede stænger. Det er den af gode grunde ikke på klingerne...

/Stoltze

Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2011 kl. 19:41
Citat: jimjensen

Kære venner !
Jeg har byttet mig til en Sage XP IIIe b, og har indtil nu været i den tro at stangen var original bygget, da den ligner på en prik, og med den grønne originale sock, og originalt alurør.
Men er nu blevet gjort opmærksom på at det lille bogstav b skulle angive at stangen er monteret på en Sage Blank.
Er det virkeligt rigtigt, det lyder jo faktisk lidt logisk med bogstav b = blank, men jeg vidste det simpelthen ikke.
Er der nogen af jer gode folk derude der kan bekræfte at det lille b angiver blank ?
Den gode sælger har ligeledes solgt mig stangen som original fabriksmonteret sage stang, men han har sikkert heller ikke kunne se det, eller vidst det.
 
Mvh. Jim
Det er almindeligt kendt at B står for blank så sælger må have været blankWink Hvis stangen er købt til en lav pris ville jeg lade sagen ligge. Hvis ikke vil jeg kontakte sælger og forholde ham fakta.

Redigeret af JRK - 10 Mar 2011 kl. 19:51
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2011 kl. 19:47
Kære venner !
Ja, så blev man så klog, tak for hjælpen, og i forhold til sælger så har han helt sikkert heller ikke været i ond tro.
Og jeg har stadig fået en super stang til prisen.
Tak for hjælpen !
Mvh. Jim
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2011 kl. 19:54
Og "B" betyder jo heller ikke at du har fået en dårligere stang, i nogle tilfælde måske en stang som er bygget med bedre dele/finishThumbs Up
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2011 kl. 20:17
Generelt er betegnelsen på Sage-stængerne uændret igennem i hvert fald 25 år - måske samfulde 31-32 år firmaet har eksisteret. Først Sage-logo, så serienavnet, og så to linjer med modelbetegnelsen øverst og specifikationer (linevægt, stanglængde- og vægt) nederst. Eksempel med en dejlig XP:
[IMG]http://www.peterstoltze.dk/util/sage.jpg[/IMG]
En undtagelse er tohåndsstængerne, der først fik en seriebetegnelse med TCR-serien. Tidligere var det bare "tohånds" med de forviklingerne det kan give med for eksempel en 4-5 forskellige 14 fodsstænger i grøn og to forskellige brune farver samt 3 eller 4 dele Smile

/Stoltze
Til top
Torben Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
torben Skov Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér torben Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2011 kl. 20:48
Stoltze. Hvordan vil du bedømme xp7100-4 ?
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2011 kl. 21:54
Hej Jim
 
Du har allerede fået svaret, vil bare lægge lidt ekstra info til Peters fine svar.
 
Klingerne kan udover at der står B efter typebetegnelsen også kendes på skrifttypen. Som Peters billede viser er der to linjer med kursiv skrift. På klingerne er det en normal skrift al'a ariel og kun en linje.
 
 
 
Mvh
Lasse
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2011 kl. 23:19
Her er lidt flere eksempler, der blandt andet viser at jeg ikke havde helt ret i det jeg skrev.



Øverst en ældre tohåndsstang, der ikke er originalmoteret. Med 'B' og opret skrift som Lasse også nævner. Fra midten af 80'erne.

Dernæst en let tohåndsstang introduceret i 2003. Ikke noget serienavn men med SLT farver på fittings inkl. rør og sok.

Så en klassiker, RPL, hvor serienavnet ikke står ved siden af logoet men i øverste linie. Placeringen af serienavnet ved siden af logoet starter først med SP.

Så den allerede nævnte XP, hvor grafitbetegnelsen står sidst i øverste linje. SLT og TCR er fra samme periode og har markeringer på præcis samme måde.

Og til sidst en Z-Axis hvor grafitbetegnelsen er rykket ned under logoet og den anbefalede linevægt er kravlet op på øverste linje.

Så helt uændret var opbygningen trods alt ikke...

@Torben: Jeg er meget glad for min XP 7100-4, som jeg bruger til havørredfiskeri i mellemstore åer. Bruger den både med helline (typisk flydende i klasse 7 eller klasse 8) og med skydehoved (fra let sinktip til synke VI, typisk omkring 17 gram). Var med mine tynde arme tidligere forbeholden overfor enhåndsstænger længere end 9½ fod, men XP har en rigtig fin balance og virker ikke tung. Har brugt forskellige hjul på stangen: Først Loop Traditionel 2W, så Tibor Everglades og nu Danielsson L5W 4seven W (eller 6nine - der er kun spolen til forskel). Synes det sidste passer bedste rent vægtmæssigt. Selv efter dagens standard vil jeg kalde det en hurtig og kraftfuld stang, og man skal passe lidt på for ikke at få for hårdt overslag ved korte kast. Som kuriosum kan man i følgende tråd på Speypages (http://www.speypages.com/speyclave/showthread.php?t=40726) læse, at en del brugere af det site har netop denne stang som deres favorit 10 fods klasse 7. Til sidst den måske vigtigste anbefaling: Jeg har ikke tænkt mig at skille mig af med min frivilligt Wink

/Stoltze
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
High Speed Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér High Speed Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 00:16
..Og helt tilbage i 1979-81, før firmaet hed Sage, men derimod Winslow brugte man også betegnelse "B" på klinger solgt i detailhandlen.
 
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 02:02
SAGE Heart
Sorry for det urelevante input, men er helt vild med deres stænger ! Embarrassed

God weekend !
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 06:34
Kære venner !
Tak for denne særdeles oplysende informationer, det er en ren fornøjelse at søge råd og vejledning her, tusind tak !
Jeg vil nu gå ud forårsfiskeriet med en Sage XP 796 - 4 IIIe b, der er så utrolig flot bygget at jeg tog fejl, og glæder mig allerede !
Knæk og bræk derude !
Mvh. Jim
 
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 06:52

Hej Jim

Som du også skriver, er du glad for din nye stang og det kan du også godt være Sage XP er en fed stang. At den ikke er bygget på fabrikken betyder ikke noget, mig bekendt er garanti behandlingen den samme hvis uheldet skulle være ude. Du har endda alu-rør med til den det er heller ikke normalt det skal man købe ved siden af og det er da heller ikke billigt

K&B……TC

Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 09:44
@ Jim: God fornøjelse med stangen. Det er det vigtigste!
 
@Ole: Tak for billedet - sådan en har jeg faktisk aldrig set før. Kan du sætte et par ord på stangen?
 
@Stefan: Ikke noget at undskylde for. Sådan er vi mange der har det Embarrassed
 
/Stoltze
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
High Speed Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér High Speed Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 10:03
Winslow-klingen er identisk med den Sage brand'ede der anvendtes fra 1982.
 
Winslow blev grundlagt i 1979 og i de første 2 år producerede man under dette navn. I løbet af 1981 ændredes navnet på klingerne/ stængerne til Sage, men firmaet hed (frem til 1983) fortsat Winslow Manufacturing.
 
Fotoet her fra det første katalog fra 1982 viser lidt tekniske data:
 
 
 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 19:19
Citat: salar

Hej Jim

Som du også skriver, er du glad for din nye stang og det kan du også godt være Sage XP er en fed stang. At den ikke er bygget på fabrikken betyder ikke noget, mig bekendt er garanti behandlingen den samme hvis uheldet skulle være ude. Du har endda alu-rør med til den det er heller ikke normalt det skal man købe ved siden af og det er da heller ikke billigt

K&B……TC

 
Hej TC
 
Garantien er ikke helt den samme, den dækker stadigvæk "no questions asked", men kun på klingen, så man får en blank klinge igen ved brud, og skal så selv montere den/have en til at montere den.
 
Mvh
Lasse
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres