Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

skifte hjulholder på sage launch

 Besvar Besvar
Forfatter
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: skifte hjulholder på sage launch
    Sendt: 13 Mar 2011 kl. 19:04
sidste år købte jeg en sage launch 690-4 fra ny ved brasholt i hjørring, og jeg er egentlig glad for stangen..

men efter en sæson med masser af fiskeri i saltvand, og en sommer hvor stangen tit lå klar i bilen mellem turene, må jeg indrømme at hjulholderen i træ desværre er knap så pæn som da stangen blev købt.. der er kommet lidt ir på hjulholdren, og efter en tur i nogle sten ved fyret i hirtshals har træet fået et par ridser og hak..

og hjulholderen er ikke optimal til at holde mine kysthjul ordentlig fast, de sidder løst og føler de giver sig selvom jeg prøver og spænde dem godt fast..

derfor skal stangen have nyt liv i form af en ordentlig hjulholder, stangen er ikke noget synderligt værd brugt, den bliver ikke brugt som den står i skabet nu med den hjulholder.. så der skal ske noget drastisk, så den kan komme på kysten igen..

jeg er faldet over denne artikel hvor han varmer det hele op og tager hjulholdren af og bevarer klingen
http://www.scandicangler.com/article/udskiftning-af-hjulholder

men da jeg stillede spørgsmålet på fffd fik jeg svaret at jeg burde skære klingen over ved den nederste korkring, og så indsætte en ny stump klinge og lime dem sammen, og montere den nye hjulholder på denne nye bunddel..

nogle der har prøvet de forskellige løsninger, har set en af de andre i klubbens gamle GII fra sage, som han har savet over og monteret ny hjulholder på, og man kan absolut ikke set det er lavet om, ud over den nu har en ordentlig hjulholder..

jeg skal have fundet en ny hjulholder, og har set lidt på struble u15hg i den grønne farve, da den er lidt anderledes og virker til at være kvalitet

http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.html?tt_products[backPID]=914&tt_products[product]=24220&cHash=576d24a65fc5d44e60c9c21ab029c4ee

eller er der andre bedre og billigere alternativer, kan se man kan få en pacific bay til 99 kr i sølv

http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.html?tt_products[backPID]=914&tt_products[product]=14873&cHash=c03ebfbb73a9d87bc0b064a0cc582e95

og om det er en skam at skære i en sage, ja hellere en sage som jeg gider bruge, end en som bare står i skabet og gør jeg irriterer mig over den aldrig bliver brugt..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 19:10
Jeg tror nu ikke man kan mærke det hvis man skær klingen der som beskrevet, men kunne aldrig drømme om at gøre det selv. jeg ville forsøge at få den gamle hjulholder af, evt save den i stykker og så montere den nye. HVIS det så ikke går godt, kan man jo evt save klingen over og montere på et nyt stykke, men det ville aldrig være mit første valg. Næste problem bliver jo at finde et stykke klinge der passer rigtigt...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 19:11
Hej Rene
 
Jeg ville absolut ikke skære i klingen, jeg har selv skiftet hjulholder på en del stænger, og alle ved at varme hjulholderen op med kogende vand.
Her er en tråd om et af de skifte.
 
Hvad var deres argument for ikke at opvarme hjulholderen og så skifte den ud?
 
Hilsen Martin
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 19:16
Hej René,

Det er efter min bedste overbevisning vanvittigt at skære klingen over for at skifte en hjulholder. Hvorfor ødelægge klingen, når det ikke er nødvendigt? Den originale klinge er i øvrigt også lettere og stærkere end nogen sammenklistret løsning. 

Den metode, du linker til, er den helt rigtige. Det kan være, at du bliver nød til at sætte en ny korkring i overgangen mellem hjulholder og håndtag, for at få det hele til at passe sammen - men det er også det værste, du kan komme ud for.  

Vær bare opmærksom på, at det godt kan drille lidt at tage en hjulholder med træindlæg af på den beskrevne måde. Træ udvider sig, når det bliver vådt, og det kan faktisk få hjulholderen til at sidde ret godt fast, hvis man ikke pakker den godt og tørt ind, inden man putter den i vand... 

Claus

Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 19:19
Jeg har i øvrigt haft flere stænger til ombygning, hvor det viste sig, at klingen tidligere har været skåret over, som du beskriver. Og så har der siddet en tung og klodset løsning under kork / hjulholder.  Ikke kønt.
Første gang var jeg noget overrasket. Anden gang ... tja... 
Og nu viser det sig, at det ligefrem er en stilart. Jeg er overrasket. 
Claus

Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 19:21
Man kan sikkert bliver FFFDcertificeret i at skære en fluestang over...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 19:26
Citat: Claus Bech-Petersen

Hej René,

Det er efter min bedste overbevisning vanvittigt at skære klingen over for at skifte en hjulholder. Hvorfor ødelægge klingen, når det ikke er nødvendigt? Den originale klinge er i øvrigt også lettere og stærkere end nogen sammenklistret løsning. 

Den metode, du linker til, er den helt rigtige. Det kan være, at du bliver nød til at sætte en ny korkring i overgangen mellem hjulholder og håndtag, for at få det hele til at passe sammen - men det er også det værste, du kan komme ud for.  

Vær bare opmærksom på, at det godt kan drille lidt at tage en hjulholder med træindlæg af på den beskrevne måde. Træ udvider sig, når det bliver vådt, og det kan faktisk få hjulholderen til at sidde ret godt fast, hvis man ikke pakker den godt og tørt ind, inden man putter den i vand... 

Claus

 
 
Vil bare sige jeg er helt enig med Claus Smile Og ja har skiftet ret mange hjulholdere efterhånden og har ikke haft nogen problemer, er dog ikke stødt på den med oversavede klinger og så videre endnu Shocked
 
Og så ville jeg nappe den der struble U15, og købe den hos dem her: http://www.ussingbech.dk/reelseats.html
 
 
Mvh
Lasse


Redigeret af LasseK - 13 Mar 2011 kl. 19:31
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 19:52
der skulle være en helt ny struble u18 på trapperne, det siger rygterne ;-)
ellers kunne den litebuild hjulholder som førnævnte ussingbech beskiver i deres blog, måske være en mulighed...
 
mik
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 19:55
takker for svarene..

kan godt lyde til jeg skal i gang med det kogende vand, og prøve og få den af på den måde..

skal træholderen pakkes ind i viskestykker inden opvarmning eller hvordan??

fik igen begrundelse for at løsningen med at skære klingen over skulle være den bedste, bare at den ikke var meget tungere.. og sikkert fordi det sikkert tager kortere tid..

den nederste korkring skal nok af, for at få plads til hjulholderen, og den gamle er også indbygget i den nederste korkring..

og ja ussingbech får nok også handlen, men kunne ikke lave et link direkte til hjulholderen..

hvis man ikke kan få træholderen af, kan man så save eller få den af på en måde uden og beskadige klingen..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Ib Dyhr Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ib Dyhr Avatar

Tilmeldt:: 12 Okt 2001
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ib Dyhr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 20:37
Ja, hvis du er fingernem nok kan du skære hjulholderen op på langs med en dremmel og skæreskiver, men prøv vand først som de øvrige foreslår, og pas så lige på at den nye hjulholder og montagen ikke er længere end den gamle, så kan bundstykket nemlig ikke være i røret længere(skrevet af en der har erfaring på det punktEmbarrassed).
mvh
Ib
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 20:58
røret til sage launch er heldigvis udstyret med ca 5 cm skum i toppen..

og da der ikke skal fightbutt på tror jeg fint den kan være i røret..

må i gang med det varme vand og så forsigtighed og se om ikke jeg kan få det hele. af uden problemer..

hvad skal jeg bruge ud over
hjulholder
bunddub
korkring
lim, hvilken er den bedste til dette projekt??
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 21:21
5min. epoxy 
k&b
christian t.
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 21:27
evt. tape til og lave afstad klods mellem klinge og hjulholder og til og tape hjulholder ind i når du skal lime og slibe ringen til lån evt. gør det selv håndbogen af niels vestergård ellers er der måske en venlig med fisker i dit område der vil guide dig igennem dit projekt 
k&b
christian t.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 21:27
er det ikke bedre med noget epoxy som er længere tid om at tørre..

så der er lige lidt længere tid at arbejde med holderen i..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 21:34
det er helt op til dig hvad du bruger  fandt lige den her guide til dig rene
 
k&b
christian t.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 21:41
har et par herrer jeg skal have en snak med i morgen, som plejer og have skruet hænderne rigtigt på..

bogen du omtaler har jeg selv liggende faktisk..

det største problem er nok at få hjulholderen af, for kan nok få hjælp til at montere den nye i klubben..

takker for rådene, og skal nok smide fotos op af sage launch kl 6 med struble u15hg i grøn..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 23:13
ar lige trukket en metalhjulholder af en bunddel fra en sage tcr gav den 4min i kogene vand  og trak den af med lidt kræfter  så  det ikke så svært 
 
 
k&b
christian t.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 23:16
Citat: Claus Bech-Petersen

Hej René,

Det er efter min bedste overbevisning vanvittigt at skære klingen over for at skifte en hjulholder. Hvorfor ødelægge klingen, når det ikke er nødvendigt? Den originale klinge er i øvrigt også lettere og stærkere end nogen sammenklistret løsning. 

 
Claus

hej Claus
Det er mig, der er "savmanden" fra FFFD's forum. Er der noget som helst funktionstab ved at save??? Et passende klingestykke, der med en smule epoxy kan klemmes 3 cm op i bunden at resterne af den originale klinge, er det svagere end det oprindelige? (og hvad skal det holde til??? Et par gram tungere måske? Det kan på ingen måde ses eller mærkes? Er klingen ødelagt - den må da fungere 100% som før??
 
Nej - det eneste problem må være bevidstheden om det hellige kulfiber er "skamferet".
 
Jeg brugte engang flere timer på at fjerne en hjulholder. Til alt held holdt klingen til den voldsomme behandling. Næste gang tog jeg saven - hurtigt, nemt og effektivtSmile
 
Jeg kan ikke se noget som helst, (bortset fra 2 gram og det psykologiske), der kan tale imod saven (Ved énhåndsstænger i hvert fald).
Mvh JB
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2011 kl. 23:28
Hej Savmand Wink

Jeg vil hellere vende den på hovedet: Hvorfor save klingen over, når man bare kan pille hjulholderen af og montere en ny på den originale klinge?

Claus

Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 07:28
Hej Savmand
 
Jamen din model fungere sikkert fint. Men som de andre skriver, hvorfor ødelægge klingen når det andet virker.
Jeg bruger sjældent mere end 15 min på at afmontere en hjulholder, og ja, jeg ville ende med at bruge den samme tid på at save den af. Og så ville jeg skulle bruge mere tid på at montere den nye.
I det eksempel jeg linker til i mit tidligere indlæg skulle det oprindelige håndtag ikke skiftes eller repereres. Dog skulle hullet til hjulholderen udvides lidt, men det var ret nemt, og så passede det hele sammen.
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 08:31
takker for alle svarene..

jeg har bestemt jeg forsøger med at trække hjulholderen af og bevare klingen..

mislykkedes dette må jeg i gang med saven..

skal i gang med forsøgene nu her om en lille times tid tror jeg Big smile
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 09:54
ja så gik det selvfølgelig galt..

fik hjulholderen af, men træ hjulholderen udvidede sig da den kom i det varme vand..

resultat, klingen knækkede ved hjulholderens slutning, og flækkede et stykke op i korken Cry

jeg har nu haft fat i nedstrygeren, og fået lavet et pænt snit nogle korkringe oppe af klingen...

her er klingen hel og uden skader af nogen art, så nu må jeg i gang med epoxy og lime to klinger sammen..

men skal jeg finde en stump klinge som passer rimelig præcis op i den originale, og så bygge på den og samle til sidst..

eller skal jeg samle først, og bygge nyt op derfra Confused



Redigeret af René H.N. - 14 Mar 2011 kl. 10:33
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 11:23
Hej René, jeg ville samle de to klinger først, og så starte opbygningen på den "nye" klinge.
Held og lykke med projektet.
Mvh René Jørgensen
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 11:27
Jeg har masser af klinge stykker, hvor bor du henad?. Mine klinger ligger i klubben i Ballerup. Hvis du har mulighed for det kan du kigge forbi dér, stykket skal ikke koste dig noget.
Mvh René Jørgensen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 11:44
Hej René

jeg er fra Frederikshavn, ellers mange tak for det fine tilbud..

skal over i aften og se om der er nogle klinger i kælderen der står og kan bruges til mit projekt..

hvordan er det med montering nedefra, for de øverste knap 10 cm håndtag sidder stadig på, derfor jeg troede det var nemmest at montere på den løse halvdel først, og derefter samle det hele til sidst..

for klingen er vel noget tyndere ca 20 cm oppe, i forhold til helt nede ved bunden hvor korken så skal ud over det tykkeste sted på klingen..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 11:58
Hej Rene
 
Ærgeligt at det gik galt!
Den kork du skal montere ville jeg montere før jeg monterede klingestumpen, kan være lidt tidsvarende da du skal have mærket op hvor korken skal starte på stumpen, og det skal være ret nøjagtigt, og så lime det sammen og derefter på med hjulholder til sidst.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 12:15
Hej Martin

ja var lidt en skam, men kendte jo risikoen før jeg gik i gang..

men er nu sikker på resultatet nok skal blive godt..

så mon ikke der snart ryger en bestilling afsted til Ussingbech på de dele der skal bruges, når jeg har fået dannet mig et overblik over hvad jeg skal bruge og hvordan jeg vil udføre det hele..

men tror også løsningen med at finde klingestumpen, og få det hele tilpasset, og så montere korken på den og montere dette på den eksisterende klinge, også til sidst montere den nye hjulholder..

så om en måneds tid eller to er jeg til at kende på kysten, når jeg går med en sage launch med grøn hjulholder..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 14:52
Må jeg anbefale d'herrer at bruge en varmepistol istedet for varmt vand - meget nemmere.
Og træindlæg - de skæres igennem på langes med en dremel - en skruetrækker i revnen, et vrid og så er den taget af :-)
Varmepistolen er i øvrigt også perfekt til at blødgøre de limrester der skal skrabes af klingen bagefter :-)
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 15:04
Hej Peter
 
problemet med varme pistolen er at den er ikke helt så let at kontrolere som det varme vand, der har du en kax temperatur på 100 grader, min varme pistol kan vist nok klare 300 grader, og så brændes der mærker i korken (Taler af erfaring) men til en træhjulholder giver det god mening.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 17:51
Citat: Claus Bech-Petersen

Hej Savmand Wink

Jeg vil hellere vende den på hovedet: Hvorfor save klingen over, når man bare kan pille hjulholderen af og montere en ny på den originale klinge?

Claus

Jeg har kun prøvet det på en hjemmebygget stang - og den havde jeg bygget solidt!!Efter et par timer og mange eder lykkedes det. Derefter en del epoxy-finslibning samt noget besvær med at få den nederste korkring "helt i vinkel". (Vi andre har jo ikke en hel veludstyret fiskestangsfabrik ved hånden). Det gad jeg bare ikke den næste gang et lignende projekt skulle løbe af stablen. Så hvorfor bøvle løs, når man bare kan save skidtet af?? Wink
 
Mon ikke også René saver næste gang? Wink


Redigeret af JB - 14 Mar 2011 kl. 17:52
Mvh JB
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 18:02
Citat: René H.N.

 
men skal jeg finde en stump klinge som passer rimelig præcis op i den originale, og så bygge på den og samle til sidst..

 
Hej René
 
Når du har fundet et stykke klinge, der passer, skal du vente med at save den af i bunddubenden før den er limet på. Stumpen glider længere ind med epoxy på end uden - så du kan ende med, at stumpen bliver for kort. (og dét ønsker jo ingen!!Wink).
 
Mon ikke din lokale grejhandler har havarerede klinger i baglokalet??
 
PS. Husk at rulle et stykke malertape om klingen, hvor du skal save.


Redigeret af JB - 14 Mar 2011 kl. 18:03
Mvh JB
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 18:31
nu må vi se hvordan dette projekt løber af stablen, og hvor godt resultatet bliver..

tror ikke lige umiddelbart at jeg skal have ombygget andre stænger, og grunden til denne måtte lade livet for at få noget brugsværdi var som sagt at de ikke er meget værd brugt, og jeg har dårlig smag i munden over at jeg aldrig brugte den..

så nu må jeg i gang med at prøve lykken med at montere stangen op igen, og se om det er noget jeg kan hitte ud af Wink

jeg tror også det med at hive hjulholderen af ved hjælp af varme, er at foretrække hvis man kan styre det, og har tålmodighed, jeg var lidt for voldsom og det gik jo galt..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 20:10
Citat: mahon

Hej Peter
 
problemet med varme pistolen er at den er ikke helt så let at kontrolere som det varme vand, der har du en kax temperatur på 100 grader, min varme pistol kan vist nok klare 300 grader, og så brændes der mærker i korken (Taler af erfaring) men til en træhjulholder giver det god mening.
 
 
Hej Martin,
det går bare meget hurtigere - men man skal selvfølgelig bruge hovedet Tongue
 
vh
Peter
Til top
Torben Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
torben Skov Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér torben Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 02:12
Jeg ville nu også gøre som Peter (PM) og skære eller slibe den gamle hjulholder af. Hellere ødelægge hjulholderen end klingen.
 
Den med at save hele lortet af støtter jeg ikke. Det giver bare mere arbejde med at lime nogen andet på igen. Så jeg kan ikke se at det nemmere. Brug en dremel, en bænkssliber, en vinkelsliber, en båndsliber, en nedstryger eller en rundsav. Alt andet end at save klingen over.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2011 kl. 06:04
nu står det jo sådan til at jeg hellere snart må få bestilt dele hjem fra ussingbech til at få stangen kampklar igen Wink

men hvad kork skal jeg vælge, så det minder mest muligt om det som er på min sage i forvejen, så overgangen ikke bliver så tydelig igen Embarrassed

er vi ude i flor grade eller skal jeg vælge den dyrere flor grade + Confused

http://ussingbech.dk/corkandburl.html

kan se de har eva skum, er der nogle som har prøvet og lave et håndtag med dette indbygget, og kan vise et fotos af dette Confused

med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2011 kl. 07:36
Hej René
 
Nu ved jeg ikke lige hvad kvalitet der er på en Sage Launch, men jeg tror ikke det er Grade +, så jeg ville nok vælge en Flor grade kork.
Vedr. EVA skum, så ville jeg personligt ikke begynde at "blande" kork og skum.
Jeg overvejer dog selv at prøve at bygge en fluestang med skum håndtag, jeg har et par spindestænger med skum, og de er rigtig behagelige at have i hånden, så det er absolut behagelig.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres