Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

landmændene igen

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: landmændene igen
    Sendt: 14 Mar 2011 kl. 19:26
hej folkens
jeg undrede mig godt over vandet på kysten i de her dage, og det kunne vist tyde på at landmændene har part i det......

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/news2.asp?menu=laesestof&id=10281&title=Sportfiskerne%20sl%E5r%20alarm:#
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 19:38
Hvorfor fanden skal det være sådan med de bonderøve, det eneste de er rigtig gode til, det er at forurene og forarme naturen... men til gengæld så gør de det hele tiden - øv! øv! og øv!
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 20:29
Så længe vi har det landbrug bliver situationen kun værre og værre !
De næringssalte som konstant giver fornyet næring til opblomstring af alger og efterfølgende iltsvind ved man jo ganske simpelt stammer fra landbruget, sådan er det bare !
Forurening fra byerne og kloakkerne har man for længst fået styr på og industrien ligeså.
I midten af 80èrne hvor landbrugets forbrug af gødningsstoffer kulminerede iværksatte man vandmiljøplanen, siden hen skulle udledningen af næringssalte være blevet væsentligt reduceret hedder det sig...jeg ved ikke hvor man har det fra, formentligt nogle tal som viser at der landmændende køber mindre og hokus-pokus...så påstås det på den baggrund at vores vandmiljø har fået det bedre.
 
Fakta er bare at det bliver værre og værre !
Jeg har fisket fra kysten siden midt i 70èrne og jeg kan jo godt se at havmiljøet bare har fået det værre og værre, så vil jeg sådan set skide på hvad miljømyndighederne påstår !
 
Mvh
Jim.
Til top
peter andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kraghdet

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: holmegaard
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kraghdet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 22:02
jim så må du jo skide kan fortælle dig at der langt fra er styr på menneskelig forurening der er mange steder ude på landet der ikke er kloakeret endnu for komunerne har ikke råd til det der er stadig mange septigtanke hvor det tynde går direkte i dræn sammen med kloak vand men det betyder ikke noget og folk skal ikke lave nedsivningsanlæg for mange steder skal der kloakeres i henhold til lokalplaner og igen ingen penge så der kan rende spildevand i åerne mange år frem
Til top
Kurt Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Petersen

Tilmeldt:: 02 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 22:42
Det er kun de helt små byer som ikke er kloakeret, jeg tror ikke det er så galt enda.
Det er alt det kemiske kvældstof og gift som man bruger, det kommer ud i tonsvis,
gylle i en passede mængde, som naturen kan klare, tror jeg nu ikke skader, men der er tit sket det at de fælder gylle ned på få hk. jord på de store bedrifter.      Det ser vi bare ikke, men det giver forurening, det har jeg set engang hvor jeg var ude at fiske, de skulle bare af med den gylle. De er er sku lige glade med hvad der ryger i åen 
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2011 kl. 23:37
Nu orker jeg altså ikke at tage en længere diskussion om hvilke små landkommuner som ikke har råd til dit eller dat...og hvor meget eller hvor lidt de i så fald måtte svine.
Sagen er blot den at den forurening som før i tiden kom fra kloakker, husholdning og industri i stor stil, er blevet reduceret i en sådan grad, at den ikke længere udgør en trussel for havmiljøet.
Landbruget der i mod sviner mere end nogensinde og er efterhånden ved at kvæle alt liv i de indre danske farvande.
Stort set HVER GANG der slås alarm et sted hvor ny forurening opdages, eller kraftig tilvækst af alger og iltsvind konstateres er det alt landbrugets lort der er årsagen !
Jeg har selv boet et sted i landet hvor man ift areal har den suverænt største svineproduktion og det er ganske øjensynligt ville rolle svineproduktion og landbrug spiller i den sammenhæng og jeg vil garantere jer for at vandet i Københavns Havn er mindre sundhedsfarligt at bade i end vandet i en Sønderjysk fjord som grænser op til en gård med en svinebesætning, hvilket man blot behøver at kikke på det for at forstå.
 
Mvh
Jim.
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 09:02
Lykkedes det nogensinde at stable en moddemonstration på benene?

Måske lidt off-topic, men de har da vist stadig planer om at køre traktor i københavn onsdag for at vise deres utilfredshed.


Redigeret af dmj - 15 Mar 2011 kl. 09:03
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 09:08
Nej dmj folk vil hellere sidde her bag skærmen og remse alle de forfærdelige ting op som foregår rundt omkring os end at gøre en fysisk forskel.... så bønderne kommer uhindret til KBH i morgen....
/Søder
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 09:14
Det var da trist, der er heller ikke nogen der har kendskab til arrangementer fra andre miljøorganisationer?

Jeg frygter desværre at de kan opnå opbakning hos en stor del af befolkningen når de deler pølser osv. ud. Dem som ikke er naturinteresserede opdager jo ikke problematikken, men bliver jo blot fortalt at det er synd for de stakkels landmænd.
Til top
Peder Svendsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Svendsen

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Svendsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 09:31
Hej
Jeg kunne godt tænke mig at om I også har de samme tanker om landbruget
når I går ud ved åen og fisker efter laks,på bondens jord
 
Peder
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 09:58
Citat: Peder Svendsen

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at om I også har de samme tanker om landbruget
når I går ud ved åen og fisker efter laks,på bondens jord
 
Peder
Jeg har de samme tanker om det konventionelle landbrug og de folk der støtter det ligemeget, hvor jeg fisker...
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 10:15
Citat: Stone05

Citat: Peder Svendsen

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at om I også har de samme tanker om landbruget
når I går ud ved åen og fisker efter laks,på bondens jord
 
Peder
Jeg har de samme tanker om det konventionelle landbrug og de folk der støtter det ligemeget, hvor jeg fisker...
 
Mine tanker er også totalt uforandrede, og husk så lige vi er stadig nogle, der kan skelne mellem landbrug og ekstremt industri ditto.
 
Forøvrigt så syntes jeg det er sørgeligt hvis man skal bukke og skrabe, for at få lov til at færdes,  og bevare det  vandmiljø, som tilfældigvis løber på en statsstøttet landmands ejendom.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Kurt Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Petersen

Tilmeldt:: 02 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 10:26
Landbruget skal ikke have råde ret over hvores vandløb, de skal kun dyrke deres jord
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 10:33
Citat: Keld P.

Citat: Stone05

Citat: Peder Svendsen

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at om I også har de samme tanker om landbruget
når I går ud ved åen og fisker efter laks,på bondens jord
 
Peder
Jeg har de samme tanker om det konventionelle landbrug og de folk der støtter det ligemeget, hvor jeg fisker...
 
Mine tanker er også totalt uforandrede, og husk så lige vi er stadig nogle, der kan skelne mellem landbrug og ekstremt industri ditto.
 
Forøvrigt så syntes jeg det er sørgeligt hvis man skal bukke og skrabe, for at få lov til at færdes,  og bevare det  vandmiljø, som tilfældigvis løber på en statsstøttet landmands ejendom.
 
Når man læser herinde kan man ellers godt få det indtryk at der ikke sondres mellem landmændene.
 
Jeg har efterhånden været på jagt rigtigt mange steder og fælles for dem alle - store og små - er at de virker til at have forståelse for naturen og at de ikke betaler skat af jagtlejeindtægerneShocked
 
Der skal ikke generaliseres ud fra mine oplevelser og det forholder sig ganske givet ikke sådan ud over det ganske land.
 
Som med så mange andre ting kan vi starte med os selv - lægge vores egne vaner om, spise mere økologisk, købe vores kød direkte fra producenterne (gårdsalg) osv osv.
 
Vi har selv truffet det valg at vi spiser mere økologisk grønt og mindre kød.
 
Som det også har været fremme så er moddemonstrationen ikke blevet til noget. Som så mange gange før fristes man til at sige - har det vist sig at det er lettere at sidde her og give landbruget en sviner end at gøre noget selv.
 
Var det ikke det samme vi så da der skulle Søder havde arrangeret et "indsamlingskomsammen" på Stevns?
 
/Martin
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 10:35
Citat: Kurt Petersen

Landbruget skal ikke have råde ret over hvores vandløb, de skal kun dyrke deres jord
 
OK, så kan du ligge ud med at forære brugsretten til din have til den lokale børnehave og nøjes med at slå græsset..Big smile
 
/Martin
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:10
der er forskel på landmændende. men fælles for dem alle er at vandmiljø er en sekundær ting... 
da jeg arbejdede som åmand for en 5-6år siden, mødte jeg alle typer af landmænd. der var nogle der mente at de havde deres gode ret til at bruge vandløbene til udledningskanaler af deres rest middeler og gylle, mens jeg har snakket med landmænd der syntes at det var godt at vi slog slyngninger i vandløbene. 
vi har haft landmænd der har rendt efter os for at være sikker på at vi slog en snorlige kanal, så åen ikke gravede i hans jorde. samt køerne der kan stå direkte ude i åen og drikke, pisse og skide, for at spare på vandning af dyrene. det er jo billig vand, de ikke betaler nogen afgift til....
og dyrkningsbremmerne, er et vidt begreb for mange af dem, da det er nogle korte metre de holder sig....
Til top
Peder Svendsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Svendsen

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Svendsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:18
Citat: Kurt Petersen

Landbruget skal ikke have råde ret over hvores vandløb, de skal kun dyrke deres jord
Ja,Kurt men det er jo deres jord vi har fået lov til at gå på
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:26
Citat: madsppp2000

der er forskel på landmændende. men fælles for dem alle er at vandmiljø er en sekundær ting... 
da jeg arbejdede som åmand for en 5-6år siden, mødte jeg alle typer af landmænd. der var nogle der mente at de havde deres gode ret til at bruge vandløbene til udledningskanaler af deres rest middeler og gylle, mens jeg har snakket med landmænd der syntes at det var godt at vi slog slyngninger i vandløbene. 
vi har haft landmænd der har rendt efter os for at være sikker på at vi slog en snorlige kanal, så åen ikke gravede i hans jorde. samt køerne der kan stå direkte ude i åen og drikke, pisse og skide, for at spare på vandning af dyrene. det er jo billig vand, de ikke betaler nogen afgift til....
og dyrkningsbremmerne, er et vidt begreb for mange af dem, da det er nogle korte metre de holder sig....
 
Ja, havde du forventet at landbrugets primære interesse er natur/miljø?
 
Så nævn lige 10 virksomheder, hvis primære interesse er natur/(vand)miljø..
 
/Martin
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:36
Citat: map

OK, så kan du ligge ud med at forære brugsretten til din have til den lokale børnehave og nøjes med at slå græsset..Big smile
 
/Martin
Okay!, så du mener altså at naturen og en baghave har den samme samfundsmæssige interesse - hm!, det tror jeg sgu ikke, jeg tror hurtigt, at en folk børnehave børn vil komme til at kede sig gevaldigt i en lille  baghave, derimod vil de stor-trives ude i en ren og uforarmet natur på samme måde som de fleste lystfiskere vil - men når du nu mener, at det er det samme, så gå du blot ud og kast lidt med din snøre i din baghave og fortæl gerne, når du har fanget noget interessant... 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:40
Citat: map

 
Ja, havde du forventet at landbrugets primære interesse er natur/miljø?
 
Så nævn lige 10 virksomheder, hvis primære interesse er natur/(vand)miljø..
 
/Martin
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:44
Nope, men jeg mener principperne bør være meget de samme uanset om det er en baghave eller en større ejendom - jeg er helt med på at den holdning ikke møder mange sympatisører herinde, men det tager jeg med.
 
Selvfølgelig skal man som jordbesidder kunne råde over sin ejendom uanset om det er vand eller mark - lovgiver må så sætte rammerne for denne råden.
 
/Martin
Til top
Kurt Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Petersen

Tilmeldt:: 02 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:46

Den Svenske model med vandløb, kunne vi også have her i danmark.

Da er det hele statsejet.
 
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:47
Citat: Stone05

Citat: map

 
Ja, havde du forventet at landbrugets primære interesse er natur/miljø?
 
Så nævn lige 10 virksomheder, hvis primære interesse er natur/(vand)miljø..
 
/Martin
 
Nu har jeg ikke været hele listen igennem men tror du seriøst på at de nævnte virksomheder gør det for miljøets skyld - altså at der løber 3.000 idealister rundt i Vestas?
 
Jeg tror de nævnte virksomheders primære interesse er at tjene penge til deres ejere - at det så samtidig er en gevinst for miljøet en blot en ekstra bonus (-:
 
/Martin
Til top
Klas Bendtsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bendtsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2004
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 12:24
Hmm, spændende læsning, men det er godt nok salt det vand Dead
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 15:14
Man kan jo bare håbe ordensmagten håndhæver loven....
/Søder
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 16:11
Ja Henning linket du har på, giver jo nye muligheder for eks. håndværkere der kører afgiftsfrit,  kan vel så også frit bruge køretøjet, bare de skriver op hvornår der køres privat, eller er det en speciel landbrugsordning? det er det jo nok.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 16:17
Kære alle, og i særdeleshed Martin !
Det forhold at der hvert år betales mia. skattekroner til landbruget, betyder det intet i forhold til adgang og ejerforhold ?
Samfundet / fællesskabet har jo betalt for jorderne mange gange.
Kunne bytteforholdet mellem skattekroner og adgang/ejerforhold til rekreative områder, ikke være en del af løsningen ?
Mvh. jim
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 16:20
Det er en helt speciel afgiftslempelse som kun vedrører landmænd og andre primære erhverv (herunder vores kære dambrugere).
 
De primære erhverv er som de eneste fritaget for energiafgifter af motorbrændstof, vel at mærke når motorbrændstoffet benyttes i traktorer og formålet er landbrugsmæssigt
 
Var der nogen, som sagde:"et erhverv på støtten"?
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 16:29

Jim Jensen aner ikke en hujende skid om landbrugets forhold, og demonstrerer det gerne, så lad mig lige repetere.

Danmark er der ca. 15.000 store (heltids) landbrug på 100 ha og mere. I alt er der knap 100.000 landbrug, hvoraf størstedelen drives på deltid, som hobby eller er lejede ud. Skønsmæssigt angives landbruget til at beskæftige over 250.000 mennesker i hovederhverv og følgeerhverv. Følgeerhvervene omfatter møllerier, grovvarehandel, slagterier, mejerier, raffinerende industri (ex Danisco), rådgivning, regnskabsføring, overvågning, byggeri, maskinstationer, egentlig industri (malkemaskiner, landbrugsmaskiner mm.), vognmænd, skibsfart, bryggerier osv..

Ud over at forsyne danskerne med verdens bedste og billigste fødevarer, energi (10 % af dieselolien kommer fra grise) og mange andre ”råstoffer”, så eksporterer landbruget for ca. 70 milliarder direkte. Danmarks 2 største virksomheder er landbrugsvirksomheder, Arla og Danish Crown. Tilsammen omsætter de for langt over 100 milliarder. Novo og de andre industrier, der i øvrigt er i fuld gang med at flytte fra Danmark, er små i forhold til.

Den såkaldte landbrugsstøtte var hele grundlaget for oprettelsen af EU. Efter krigens sult og ulykker kunne alle forstå slogan’et - aldrig mere sult. Så EU-landene vedtog at betale landbruget et fast grundbeløb for hver DYRKET arealenhed. For tiden er det beløb godt 2000 kr pr hektar. Tilskuddet gives som sagt til alle EU-lande, og verden over gives lignende tilskud. Det er indlysende, at Danmark, der har verdens højeste driftsomkostninger, ikke kan konkurrere med resten af verden uden dette tilskud. Samlet er EU-tilskuddet til Danmark på godt 12 milliarder, hvoraf ca. halvdelen gives i løntilskud til de ansatte i fødevareindustrien. Det er klart at EU-tilskuddet er modregnet i priserne, der er ekstremt lave. Priserne på fødevarer er faldet til 10% af priserne i 1960’erne.

Til de mange sportsfiskere, der henter fakta henne på bodegaen og ude på fiskepladserne kan jeg oplyse, at uden landbruget ville vi højst sandsynligt miste 400.000 arbejdspladser i alt, og landet ville gå bankerot omgående, med sult og elendighed til følge. Og det ved selv SSF udmærket.

Ud over hektartilskuddet får landbruget ikke noget nogen steder fra.

I disse år forsvinder industriarbejdspladserne ud af Danmark med foruroligende hast. Ca. 200.000 gennem det sidste år, og der er turbo på. Ca. 5% af befolkningen skaffer de penge vi køber varer for i udlandet. Biler, fjernsyn, IT, hospitalsudstyr, fly, elektricitet, køleskabe – ja stort set alt det, der giver os et godt liv. Det er klart, når vi ikke selv producerer mere.

Så tænk jer om, når I hetzer mod Danmarks hovederhverv – spis brød til al den hetz-gylle I spreder.

Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 16:44
Hej Børge !
I takt med at man bliver skinger i en debat, i samme takt udvandes ens argumenter, men det finder du sikkert selv ud af på et tidspunkt.
Og jo, jeg tror faktisk jeg ved ganske meget om landbrug, støtte og ikke mindst grise.
Men det er jo faktisk ikke så vigtigt, for du leverer selv lidt fakta, hvis man vil have mere fakta omkring landbrugsstøtten så se her:
Måske din nabo får mere i støtte end du selv havde begreb, fakta er at erhvervet er på støtten, og de største kontanthjælps modtagere overhovedet.
Mest ynkeligt er når de kalder sig selv "for et liberalt erhverv".
400.000 arbejdspladser, er så langt ude i skoven at enhver selv kan afgøre hvem af os 2 der ikke ved en "hujende skid"
Lyt evt. til DR's detektor, vælg det program der handler om liberal alliance påstande, her kommer du tættere på sandheden, hvilket selv Landbrug og fødevarer bekræfter.
Sidst men ikke mindst, så er dit hovedargument, at fødevare priserne vil stige uden tilskud, logikken må være at alt uden støtte er (for) dyrt ?
Men Børge afslutningsvis, lad os i det mindste holde en fornuftig tone i uenigheden, fortsat go debat.
Mvh. jim
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 16:45
Haløj Jim,
 
Nej, for mig gør det ikke den store forskel om landbruget modtager støtte eller ej.
 
I bund og grund synes jeg debatten er relevant men efterhånden som man kommer længere frem synes den at tage karakter af ren og skær modvilje overfor landbruget:
 
1) De forurener;
2) De modtager landbrugsstøtte; og
3) Derfor vil vi have fri adgang til deres jord.
 
Jeg har altid haft et godt samarbejde med de jordbesiddere jeg er kommet hos, og jeg deler ikke holdningen over for landbruget.
 
Jeg vil stadig gerne kunne købe en dansk gris eller nyopgravede kartofler og hvis prisen for det er landbrugsstøtten så fred være med det.
 
Mig bekendt er hele den ganske såkaldte alternative energisektor også på støtten, eller tager jeg fejl?
 
/Martin
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 16:47
Så fortæl os da, hvad det er for støtte landmændene får? Det kan da for fanden ikke være så svært for et geni som du.
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 16:48
Hr Gynthersen dog, er alle bare skingrende uvidende eller hvad? læs selv:  http://www.aabenhedstinget.dk/?p=1931
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 16:50
Ok, men det har ikke noget med geni at gøre:
"

Landbrugsstøtte

 
Her finder du fordelingen af udbetalt EU-støtte finansieret af Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL). Det drejer sig dels om EU's direkte støtte til jordbruget primært i form af Enkeltbetaling og dyrepræmier, dels om eksportstøtte og visse former for produktionsstøtteordninger.

 

Oplysningerne offentliggøres første gang den 30. april 2009.

 

 

Læs mere om støtteordningerne:

 

Derudover er der ekstraordinære ordninger, såsom den netop afsluttede privat oplagringsordning på svinekød, igen finansieret af skatteyderne.

 
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 16:51
Åbenthedstinget? Nårh ja - kommunismen var verdens frelse.
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 16:53
Nå, Børge nu skylder du vel respons ?
Der er da mere bund i dig end denne kommentar ?
Til top
Kurt Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Petersen

Tilmeldt:: 02 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 16:56

haleluja Børge, de kære landmænd

Da vi kom ind i EU da gik det bare ned af bagge for hvores miljø,
det er ikke den almindelige dansker der har fået noget ud af det
nej det alle de store selskaber, vi andre kommer bare til at stå med en kæmpe
miljø regning
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 16:57
Geniet Jim Jensen mener, at hvis vi bare afliver landbruget, og importerer vore varer fra andre landbrug, der også modtager "støtte", så bliver alt skide fint. Tror  du, at vi undgår at betale til eu, fordi du og andre ikke vil have at danske bønder ikke får samme tilskud som andre af verden bønder?

Slut herfra med dig. Du er helt useriøs.
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 16:59

Jeg har tidligere tilkendegivet at det ikke for mig gør en forskel om landbruget er på støtten eller ej.

Dog har jeg en fornemmelse af at landbrugsstøtteordningerne er en kende mere komplicerede end man måske skulle tro - min fornemmelse siger mig at man ikke ved et enkelt opslag på google kan danne sig et brugbart fundament for debat.
 
Måske tager jeg fejl igen men vil dog alligevel afholde mig fra at debattere selve støtteordningrne.
 
/Martin
Til top
claus valentin pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
valentin

Tilmeldt:: 23 Feb 2010
Geografisk: lystfisker
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér valentin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 17:04
Ouch
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 17:06
Citat: BG

Geniet Jim Jensen mener, at hvis vi bare afliver landbruget, og importerer vore varer fra andre landbrug, der også modtager "støtte", så bliver alt skide fint. Tror  du, at vi undgår at betale til eu, fordi du og andre ikke vil have at danske bønder ikke får samme tilskud som andre af verden bønder?

Slut herfra med dig. Du er helt useriøs.


Går ikke ud fra at du har hørt om Dalby modellen - men læs her og bliv klogere.

Demagoger som dig har det med at stille det om som om der kun er industrilandbrug eller import fra andre steder. Der er faktisk en 3. og meget bedre model.

http://mikaelhansen.com/om/landbrug/dalby-modellen-fremtidens-bonde/

I øvrigt er din måde at tale til andre og argumentere på ret så typisk for den desperation, der præger svinebaronerne for tiden Dead



Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 17:25
Ja, man får jo næsten lyst til at sætte en Morten Korch i maskinen når man læser om den forherligede "Valby-model".
 
Spørgsmålet er så om der er tilstrækkeligt mange der gider bosætte sig på landet for usle 10 ha jord - har han taget højde for det i sine beregninger?
 
Også termen "nyrige svinebaroner" nævnes af valbybonden - mig bekendt er der ikke mange der er blevet nyrige som svinebønder inden for de seneste år? (så stor er støtten vist heller ikke).
 
Jeg støtter fuldt ud op omkring gårdsalg og økologi mm men helt ærligt så kan jeg ikke se for mig at der skal være 100 producerende bønder omkring Gundsømagle.
 
/Martin
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 17:27
Citat: map


mig bekendt er der ikke mange der er blevet nyrige som svinebønder inden for de seneste år? (så stor er støtten vist heller ikke).
 

/Martin


Tja, vores landbrugsminister fik kr. 706.000 i støtte sidste år - det er mere end dobbelt så meget som jeg tjener brutto. Så om støtten er stor eller ej, er vist et definitionsspørgsmål.

http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-35422649:minister-f%C3%A5r-706000-i-statsst%C3%B8tte.html




Redigeret af Jan Persson - 15 Mar 2011 kl. 17:29
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 17:40

Nu er beløbet jo relativt set sikkert et ganske stort beløb for mange - men lad mig gætte på at du ikke har de samme udgifter til at holde bedriften kørende derhjemme? (afhængig af antal børn og koner selvfølgelig)

Landbrugsloven er liberaliseret betydeligt så det nu i vidt omfang er muligt for ikke-landbrugsuddannede at erhverve landbrugsjord så hvis det vitterligt er så god en forretning som jeg kan læse herinde så undrer jeg mig over hvorfor I ikke slår til mens jordpriserne er lave.
 
PS. I øvrigt noget svineri at han modtager landbrugsstøtte med de lønninger ministrene får. Så mange penge har ingen da brug for - aflever venligst lidt mere til kassen, tak.
 
/Martin
Til top
Steffen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hinchely

Tilmeldt:: 12 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hinchely Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 18:20
Til top
Kurt Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Petersen

Tilmeldt:: 02 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 19:26
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 19:31
afvikling af landbruget er jo ikke noget der vil ske inden for de næste 2, 5 eller 10 år....men hvis vi ser længere frem, en 40,50 eller 100år, vil landbruget ikke være danmarks hoved erhverv....det tror jeg ikke på..... men fremtiden byder på at vi skal leve af viden. vi er et af de lande der har flest nobelpriser pr. indbygger. folkeskolerne lærer børnene mere end kongerækkerne udenad, men lære dem kreativitet, og selvstændig tænkning....det er ikke danskeren der vil leve af produktion, men af udvikling i fremtiden.....
man ser det mange steder i industrien, hvor der stortset kun er udviklingcentre, testcentre og montage centre tilbage, da det ikke kan betale sig at lave et emne herhjemme med de lønninger vi danskere skal have.....det er jo det samme i landbruget. jeg har da hørt om grisefarmere der køber opstaldning i tyskland til sine svin, for derefter at slagt dem dernede, da det ikke kan betale sig heroppe. og det er bønder langt oppe i jylland.....  
men vi har jo faciliteterne til at lave udvikling og forskning herhjemme, inde for landbruget, også tage til afrika, amerika eller australien og bruge vores forskning...men danmark er og bliver for lille et land til produktionslandbrug som det foregår nu......
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 19:43

Ja set ud fra en ren samfundsmæssig betragtning ville Danmark helt klart være bedst tjent med at landbruget blev nedlagt.

 
Mvh
Jim.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 19:49
Citat: BG

Geniet Jim Jensen mener, at hvis vi bare afliver landbruget, og importerer vore varer fra andre landbrug, der også modtager "støtte", så bliver alt skide fint. Tror  du, at vi undgår at betale til eu, fordi du og andre ikke vil have at danske bønder ikke får samme tilskud som andre af verden bønder?

Slut herfra med dig. Du er helt useriøs.
Den eneste som taler om aflivning af landbruget er dig, når du fejlagtigt tillægger andre at have den hensigt -- Landbruget skal ikke aflives, det skal omlægges,, omlægges til at producere kvalitet fremfor kvantitet, omlægges fra at forurene unødigt til mere økologisk bæredygtighed. Alle tilskud bør i fremtiden gives til tiltag, som fremmer bæredygtigheden.
 
- Det er sgu for useriøst at støtte op om et forældet konventionelt landbrug, som i bund og grund er et kæmpe tilbageskridt i forhold til den viden man har idag. 
 
  


Redigeret af Stone05 - 15 Mar 2011 kl. 19:50
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 20:45
Citat: scott

Ja set ud fra en ren samfundsmæssig betragtning ville Danmark helt klart være bedst tjent med at landbruget blev nedlagt.

 
Mvh
Jim.
 
Er du ikke rar lige at forklare den tungnemme del af tilhørerne hvori de enorme samfundsmæssige gevinster ved at afskaffe landbruget består?
 
/Martin
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres