Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Farvning af kunstige materialer.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Farvning af kunstige materialer.
    Sendt: 17 Mar 2011 kl. 09:32
Jeg har et ønske om et par gode praktiske råd, omkring indfarvning af kunstige materialer.
 
Jeg har farvet i rigtig mange år, men har holdt mig langt væk fra speciel farvninger, især på området kunstmaterialer.
 
Hovendgrunden for den her forespørgsel er, at få et hurtigt overblik over, om det overhovedet kan betale sig at rode med farvning af kunstige materialer.
 
Udgangspunktet er det materiale, som er inde i kvalitets Mylar tubing, det minder lidt om Poly vingematerialer til eksempelvis Døgnfluer.
 
Det er normalt hvidt - gråligt, med en lidt skinnede overflade, og ved brænding smelter det til en brun masse. Hvad det hedder / er, ved jeg ikke, men jeg har brugt det i mange år, dels som vinge - krop, men nu er hvid jo ikke så ophidsende,  i alle situationer.
 
Jeg ligger inde med meget store mængder, som jeg ønsker at farve, vis det kan lade sig gøre, og jeg kunne tænke mig, at oplægget må ligne den metode, man bruger når der farves garn.
 
Er der nogen, der har erfaring med farvning af den type materiale her?
 
Vis ja, hvad skal der bruges til farvning ? - type mængde?
 
På forhånd tak.
 
Mvh
P.K.
  


Redigeret af PK - 17 Mar 2011 kl. 09:39
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 11:26
Mon ikke det er polyester - polyester farves under selve tilvirkningsprocessen og kan ikke efterfølgende indfarves sådan rigtigt blivende. Du kan sikkert farve fibrene med spritfarve evt. med en sprit-tus, men farven vil efterhånden vaske ud, når fluen bruges - men så kan du jo genopfriske farven, når fluen igen er tør eller hvis fluen er tilpas effektiv, så vil den blive slidt før, det vil være nødvendigt at genfarve den...

Redigeret af Stone05 - 17 Mar 2011 kl. 11:27
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2011 kl. 15:46
Hej Steen.
 
Metoden med tush bliver brugt i hverdagen, men det ser ulig mere proffessonelt ud, vis materialerne er godt gennemfarvet.
 
Jeg har spekuleret på om der er batikfarver der kunne bruges evt. også nogle farver, der bruges til at farve læder med, men jeg har absolut ingen erfaring med den type indfarvning.
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 20 Mar 2011 kl. 15:46
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum