Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Laks fanget i fangstnet

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Laks fanget i fangstnet
    Sendt: 28 Mar 2011 kl. 19:58
 
Hej
 
 
Fantastisk flot fisk og tillykke med fangsten. Dette er IKKE for at starte en diskussion om den konkrete fangst eller for den sags skyld for at underløbe fangeren (jeg ville have gjort nøjagtig det samme).
 
Men jeg kom, da jeg læste artiklen, til at tænke på, hvor grænsen mellem fritidsfiskeri og lystfiskeri i grunden går? Er det fritidsfiskeri, når man fanger en fisk i et håndholdt fangstnet, eller er det lystfiskeri?
 
Thomas
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2011 kl. 20:17
Hej Thomas
Jeg må erkende at jeg har haft de samme tanker som dig - men på ministeriets hjemmeside står følgende:

§ 26. Enhver kan udøve lystfiskeri med stang, pilk eller lignende lette håndredskaber, når reglerne i § 54 om lystfiskertegn er overholdt.

Der står godt nok ikke net, men et let håndredskab må man da sige et fangstnet erTongue

Jeg har ikke svaret, men det kunne da være interessant om nogen kunne komme med et.
Mvh Claus
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2011 kl. 20:29
Jeps!, lystfiskeri - et fangstnet er et aktivt fisket redskab på linje med sænkenet og krebsebrik.
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2011 kl. 21:47
Uha da da Shocked
Dette ser ud til at kunne blive indledningen til en lang og hed debat.
Er et jagtgevær et let håndredskab ? Jeg har set en video, med nogle svenske drenge som morede sig med at skyde gedder med et haglgevær. de morede sig bedst når de skød dem midt over Wacko
Hvad med en håndgranat ?
Det er helt Ok, at de tog laksen i nettet, men om det er lystfiskeri ??
Tjae, de gjorde det da af lyst.
Er det lystfiskeri at rykfiske hornfisk, eller på samme måde at forsøge at fejlkroge gydemodne torsk ?
Jeg tror, det måske var derfor nogen opfandt udtrykket "Sportsfiskeri". Man sveder jo heller ikke af at spille golf Wink
Min defininition på lyst/sportsfiskeri er følgende : En stakkels fisk narres til at bide på en krog, som via en line er forbundet til en fiskestang og en lallende optimist i den anden ende.
Husk, at den tid du bruger på at lystfiske ikke tæller med i din samlede levetid Hug
 
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
steen nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steen nielsen Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2005
Geografisk: midtsjælland/nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 09:22
Per :   jeg vil give dig helt ret i din mening om lyst/sportsfiskeri ...    i min verden kræves der også at fisken fanges med krog, line, stang og hjul ...   en nettet fisk burde ikke gå ind under betegnelsen lystfiskerfanget, og burde derfor heller ikke kunne indvejes til en evt. konkurrence ( hvis "fangeren" havde indløst fisketegn )
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 10:38
en rigtig flot fangst, men vil hellere ikke betegne det som lystfiskeri,
desuden mener jeg at jeg læste at laksen stod stille pga. den algesuppe den svømmede rundt i, ?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
k&b maciej
Til top
Jim Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creepy

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creepy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 10:45
Fin fangst ja, lystfiskeri.....efter min mening nej, personligt havde jeg ikke taget den med net om den så havde vejet 25kg.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
multeper

Tilmeldt:: 28 Dec 2010
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér multeper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 11:05
Det er da en stor flot fisk. Men den må da være syg når den opfører sig sådan. Jeg ville nødigt sætte tænderne i den. Per
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 13:44

selvfølgelig er den ikke fanget på lystfiskervis - den var jo også halvdød inden den gik i nettet.

Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 16:23
Citat: MikaelWS

selvfølgelig er den ikke fanget på lystfiskervis - den var jo også halvdød inden den gik i nettet.

Så du mener altså at fangeren skal have en bøde, hvis ikke han har fritidsfisker-tegn???
Til top
emil olesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiske alstars

Tilmeldt:: 23 Maj 2009
Geografisk: silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiske alstars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 16:49
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres