Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluorocarbon eller almindelig forfang?

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluorocarbon eller almindelig forfang?
    Sendt: 05 Apr 2011 kl. 01:10
Hej.
 
Kan i mærke forskel på om i kaster med fluorocarbon eller med almindelig forfang? Grunden til jeg spørger er fordi at på flyfestival kastede jeg med en Scierra HM+ 9.6' #8 stang med et Scierra Seatrout forfang. Det fungerede perfekt. Jeg har i meget lang tid kun brugt fluorocarbon forfang og tippet, men jeg synes jeg har svært ved at få den samme følelse i kastet som jeg havde på flyfestival. Bruger fluorocarbon. Så mit spørgsmål er om i mærker nogen forskel på almindelig forfang og fluorocarbon?
Hilsen Kim.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 08:20
Hej Kim
 
Det du har oplevet har nok ikke så meget med forfanget at gøre, som med den generelle sammensætning af setuppet.
Det handler om at sammensætning af stang, line, forfang, tippet og flue hænger sammen. Hvis ikke det er afstemt rigtigt kaster sættet ikke så let.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 18:07
Jeg bruger samme stang, samme line, men har bare sat et fluorocarbon forfang på med fluorocarbon spids på istedet. Det de brugte var et Scierra Seatrout forfang. Det har en noget tykkere spids (0,31) og det jeg bruger er 0,28 Akron forfang hvor jeg sætter en spids på af 0.25 fluorocarbon. Størrelsen på fluerne jeg bruger varierer, men er fra størrelse 4-8. #8 stænger skulle vist være ret ligeglad med fluestørrelsen? Eller det synes jeg da at man hørerSmile
Hilsen Kim.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 19:56
Hej Kim
 
Hvad med længden på forfanget? Er de lige lange?
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 20:11
Forfanget betyder LANGT mere end de fleste tror. Et godt forfang er præcist lige så vigtigt for oplevelsen af et godt kast, som en god flueline er.

Og ja, jeg synes også at almindeligt nylon kaster bedre en FC, men det er marginalt. Forfangets design er meget væsentligt og det samme gælder tykkelsen af spidsen. Den lette løsning er selvfølgelig at købe en håndfuld af de forfang du prøvede - du ved de fungerer.

Der er mange andre gode forfang på markedet, og det vigtigste når du køber forfang er at sikre dig, at bunddelen - det vil sige den tykke del af forfanget - udgør mindst 60% af forfangets samlede længde. Det plejer at danne udgangspunkt for et forfang, som giver et godt "turnover" i de fleste situationer. Se evt. Fisk & Fri, november 2010, side 20-24 - her skrev jeg en artikel om flueforfang.

Lars
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 20:17
Citat: mahon

Hej Kim
 
Hvad med længden på forfanget? Er de lige lange?
 
Jeg fik at vide af Ronni fra Scierra da jeg spurgte om forfangets længde at han går med 1½ stanglængde. Men forfanget er kun 12' så det skal forlænges så det bliver 1½ stanglængde, men hvilken tykkelse tippet de brugte ved jeg ikke.
Hilsen Kim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 20:31
Citat: Gonzo

Forfanget betyder LANGT mere end de fleste tror. Et godt forfang er præcist lige så vigtigt for oplevelsen af et godt kast, som en god flueline er.

Og ja, jeg synes også at almindeligt nylon kaster bedre en FC, men det er marginalt. Forfangets design er meget væsentligt og det samme gælder tykkelsen af spidsen. Den lette løsning er selvfølgelig at købe en håndfuld af de forfang du prøvede - du ved de fungerer.

Der er mange andre gode forfang på markedet, og det vigtigste når du køber forfang er at sikre dig, at bunddelen - det vil sige den tykke del af forfanget - udgør mindst 60% af forfangets samlede længde. Det plejer at danne udgangspunkt for et forfang, som giver et godt "turnover" i de fleste situationer. Se evt. Fisk & Fri, november 2010, side 20-24 - her skrev jeg en artikel om flueforfang.

Lars
Jeg ved ikke ret meget om forfang, men synes jeg har en bedre oplevelse med det når man har den rette længde så man ikke får de der schock afleveringer der fjedrer forfanget tilbage igen. Den gyldne vej til et godt forfang kender jeg desværre ikke, men jeg oplevede at på Scierra standen der var setuppet perfekt på den stang jeg prøvede. Jeg har mest gået med enten Loop 9' 0.28 fluorocarbon forfang eller Akron 12' 0.28 fluorocarbon med en spids på 0.25.
Generelt har jeg gået med en for kort spids og der har jeg oplevet disse schock afleveringer, men efter Flyfestival så har jeg sat ekstra længde på spidsen og det virker okay, men er ikke helt sikker på om det er godt nok sammensat.
Da fluorocarbon er næsten usynligt for fisken har jeg holdt fast i at det bare skulle være floorocarbon, men hvis jeg kan finde noget der giver en bedre sammensætning er jeg selvfølgelig åben for det. 
Hilsen Kim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2011 kl. 03:18
Så vidt jeg er kommet frem til så skal man dividere størrelsen på fluekrogen med 3. Dvs. har jeg en krogstørrelse 4 skal jeg have str. 1X som tippet. Kan man bruge denne regel til noget eller?
 
Lars:
Har lige læst din artikel. Jeg tror bare ikke at jeg begynder at lave mine egne forfang. Det kunne være fedt hvis alle producenter af forfang skrev specifikationer på bagsiden så man kunne se sammensætningen. Har lige kigget bagpå mit hylster med Akron forfang at det er sammensat med 40% 40% 20% Om det er nogen god sammensætning skal jeg ikke kunne sige, men folk virker til at være glade for Akron, så selvom det ikke er 60% 20% 20% så må det jo fungere. Kan desværre ikke se specifikationerne på bagsiden af mit Scierra Seatrout forfang hylster, men der virker det som om at bundstykket er længere end Akrons.
Men det lyder til at være en større omgang videnskabSmile
Hilsen Kim.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2011 kl. 07:50
Hej Kim
 
Det med hjemmelavede forfang er nu ikke så svært, heldigvis.
på hjemmesiden www.globalflyfisher.com findes der et lille program der hedder LeaderCalc (Excel regneark) som man kan hente, der er der en hel masse "opskrifter" på forfang man kan tage udgangspunkt i.
Så er det ellers bare at købe nogle ruller forfangsmateriale og så gå i gang.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres