Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udsætning af smolt

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Udsætning af smolt
    Sendt: 12 Apr 2011 kl. 09:20
Til alle dem som brokker sig over, at der ikke bliver udsat fisk på Sjælland!!
Alene i Isefjorden bliver der udsat 100.000 stk.
 
Gad vide hvor mange der bliver udsat på resten af Sjælland....!
Lidt underlig at nogle Sjællandske lystfiskere brokker sig over at det er Fyn og jyderne som får alle fisketegnsmidlerne.
Ikke så underlig, at man nogle gange kan læse om kvantitiv fangster på disse kanterShocked
 
Til sammenligning bliver der udsat 18.000 smolt på Als i følge udsætningsplanerne.
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 09:24
Nogen der ved hvad overlevelsesprocenten er ca. for de smolt der udsættes?
 
/Martin
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 09:24
Nu bor jeg jo godt nok selv på Als, men man kunne måske mene at der også er lidt med størrelsesforholdet der kunne retfærdiggøre at vi skal have en del mindre smolt end Sjælland? Wink
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 09:26
Clap
 
God mad til gedder og skarv...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 10:08
Skal ikke forståes således at jeg ikke ønsker at Isefjorden får så mange smolt, tværtimod!!
Bare lidt frustrende nogle gange at læse, at det er jyderne og fynboerne som får alle fisketegnsmidlerne.
Kåre, Hvis du tager Als og dumper ned i Isefjorden, fylder den faktisk hele Isefjorden ud...!
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Vedel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 10:17
Henrik,
Jeg tror du mangler overblikket. Jvf. Handlingplanen 2011 udsættes der 3,2 mill laksefisk. Af dem går ihvertfald de 100.000 til Sjælland (og sikkert flere). Men det er forsvindende lidt. Det er sikkert ikke forsvarligt at udsætte flere i Isefjorden, men der er ingen tvivl om fordelingen. Bortset fra det, er ørreder ikke alt. Tværtimod. Den begyndende indsats rettet mod de sjællandske søer, er meget vigtigfor at rette op på den skæve fordeling af midlerne.
Thomas 


Redigeret af Thomas Vedel - 12 Apr 2011 kl. 13:00
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 11:50
Citat: map

Nogen der ved hvad overlevelsesprocenten er ca. for de smolt der udsættes?
 
/Martin


ca 1  ud af 10 Smile til de helt store over 4kg
og 3 ud af 10 op til over 40 cm.

Mener at det er sådan ret mig hvis jeg tager fejl.

MVH
Glen Rasmussen


Redigeret af Glen - 12 Apr 2011 kl. 11:53
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 12:10
Citat: Thomas Vedel

Henrik,
Jeg tror du mangler overblikket. Jvf. Handlingplanen 2011 udsættes der 8,8 mill laksefisk. Af dem går ihvertfald de 100.000 til Sjælland (og sikkert flere). Men det er forsvindende lidt. Det er sikkert ikke forsvarligt at udsætte flere i Isefjorden, men der er ingen tvivl om fordelingen. Bortset fra det, er ørreder ikke alt. Tværtimod. Den begyndende indsats rettet mod de sjællandske søer, er meget vigtigfor at rette op på den skæve fordeling af midlerne.
Thomas 
Thomas, nu snakker jeg jyske mundningsfisk kontra Sjællandske...
Også derfor jeg nævnte hvor mange der bliver udsat på Als.
Der bliver udsat langt flere mundningsfisk på Sjælland kontra jylland.
Og det gør der fordi, mange jyske lystfiskere har fået lavet de fysiske forhold så gode at mange vandløb i jylland ikke behøver udsætning!
 
Jeg undre mig bare over at der er så mange på Sjælland der piver over de ikke får nok smolt tildelt.
Jeg har læst flere fangstrapporter i f.eks Isefjorden på over 100 fisk til en mand.
PR.Dag!!!! Om det er en lystfiskerhistorie aner så jeg ikke....
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Vedel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 12:29
Hej,
Du kan ikke bruge nogle enkeltstående mega fangster til noget. De hænder i fjordene om foråret, og det sker sikkert også andre steder i landet. Der er ikke så mange fisk på kysten som du forventer. Men uanset vandløbsplejeindsats og naturgivne forhold, så udsætter vi stadigvæk 3,2 mill ørreder/laks i Danmark hvert år. De udgør omkring halvdelen af det samlede budget. Helt konkret er det planlagt at mundingsudsætte 1.420.000 stk 1 års ørred hvoraf 150.000 udsættes på Sjælland. Der er også afsat ca. 120.000 stk til mundingsudsætning i Skjern Å.
Min pointe er at fiskeplejemidlernes anvendelse bør tage hensyn til de faktiske forhold, og derfor rette sig mere mod søer, om mindre mod ørreder. Der er rigeligt at tage fat på.
Thomas
 
 


Redigeret af Thomas Vedel - 12 Apr 2011 kl. 13:06
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 13:21
f**k det er mange P&T fedtfinner, kunne vi ikke også godt få lidt fisk til søerne og nogen fladfisk til kysten. Som det ser ud nu så tager forskning i fedtfinner og fedtfinne-smolt alt alt for mange penge. Lad dog de mercedes fiskere fra de store jyske åer selv betale for deres laks og ørred og brug lidt penge på de fisk almindelige mennesker har råd til at fange. De mindre åer som ikke har en ørredbestand ja dem kunne man så bruge nogen af alle pengene på at lave til gyde vandløb, der trækker fiskene sent på og så kan vi alle fiske efter de ørred på kysten.

Jeg fatter bare ikke hvorfor de få skal have den store bid af kagen. Det er for de få eller de rige at fiske i eks. Skjern Å, men Isefjorden er frit for alle, men Skjern Å for flere smolt.... det er sku hul i hoved.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 13:23
Mig bekendt er det frit for alle at fiske i Skjern Å, bare man løser fiskekort? Hvis man altså gider fiske laks...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 13:39
Med til det med udsætnings politikken hører jo også med hensyn til genfangster hvem er det som fanger hoved parten af alle udsatte fisk ?
Udsætnings politikken på SJ bliver styrret af de åer som vi udsætter fisk i og forhold til gydepladser dvs jo mere gydevenligt å jo flere fisk...så derfor vigtigheden af at dem som vil fiskeriet anderledes end som det er nu gør en forskel selv !
Meld dig ind i en forening med et aktivt vandpleje forløb og vær selv med til at forandre tingene...klarer kan det ikke siges....
/Søder
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 14:04
Citat: Lange 1

Med til det med udsætnings politikken hører jo også med hensyn til genfangster hvem er det som fanger hoved parten af alle udsatte fisk ?
Udsætnings politikken på SJ bliver styrret af de åer som vi udsætter fisk i og forhold til gydepladser dvs jo mere gydevenligt å jo flere fisk...så derfor vigtigheden af at dem som vil fiskeriet anderledes end som det er nu gør en forskel selv !
Meld dig ind i en forening med et aktivt vandpleje forløb og vær selv med til at forandre tingene...klarer kan det ikke siges....
Præcis Søder, så klart kan det sigesClap
Mvh
Henrik Christensen
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 14:32
Citat: Lange 1

Med til det med udsætnings politikken hører jo også med hensyn til genfangster hvem er det som fanger hoved parten af alle udsatte fisk ?
I stedet for at bruge så mange penge på udsætninger her på Sjælland, så ville det give meget mere mening, hvis man brugte en del af lystfiskerpengene på at opkøbe bundgarnsfiskerne ved Stevns.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 14:44
Citat: Stone05

I stedet for at bruge så mange penge på udsætninger her på Sjælland, så ville det give meget mere mening, hvis man brugte en del af lystfiskerpengene på at opkøbe bundgarnsfiskerne ved Stevns.[/QUOTE]
 
 
 
Det er en af løsnings modellerne for arbejdet i HØ SJ Steen....men som du sikkert ved så har en af de mest fangende "Kongebrev" på sine garn og det vil koste ca 500.000 om året i resten af hans liv at fjerne ham...ikke noget vi sådan lige kan ...desværre...
/Søder
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 17:51
Hmmm...
Kan egentlig godt forstå at sjællandske lystfiskere er lidt misundelige. Der ér og bliver brugt rigtig mange af midlerne her i jylland. Karup å og ikke mindst Skjern å med tilløb har slugt masser af penge de sidste mange år.
 
I skal være klar over at medaljen også har en bagside.
Se nu Skjern å - cirkuset med fangstbegrænsninger og ballade. En fisketegnsfinanceret katastrofe efter min mening. Ingen, absolut ingen har nosser til at stoppe for alt fiskeri i den å indtil bestanden af laks er bæredygtig og selv reproducerende. og der var jo det der skal til såfremt der ikke skal ofres millioner i årene fremover.
Men "pengemaskinen" kører, og dikterer.
Se Karup å. Der bliver ikke ofret ret meget energi eller penge på andet end havørred.  Opstæmninger fjernes, udsætninger af yngel, åen tilbage til naturligt løb. Hvilke arter er der efterhånden tilbage: Den trivielle udsatte havørred.
"Pengemaskinen" kører og dikterer.
 
Ikke for at være pernippen, men det er ikke smolt der udsættes, men yngel. Ynglen bliver først til smolt efter turen i saltvandet.
 
/frede
 
 
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 18:15
Citat: Kaspar Wendelin

f**k det er mange P&T fedtfinner, kunne vi ikke også godt få lidt fisk til søerne og nogen fladfisk til kysten. Som det ser ud nu så tager forskning i fedtfinner og fedtfinne-smolt alt alt for mange penge. Lad dog de mercedes fiskere fra de store jyske åer selv betale for deres laks og ørred og brug lidt penge på de fisk almindelige mennesker har råd til at fange. De mindre åer som ikke har en ørredbestand ja dem kunne man så bruge nogen af alle pengene på at lave til gyde vandløb, der trækker fiskene sent på og så kan vi alle fiske efter de ørred på kysten.

Jeg fatter bare ikke hvorfor de få skal have den store bid af kagen. Det er for de få eller de rige at fiske i eks. Skjern Å, men Isefjorden er frit for alle, men Skjern Å for flere smolt.... det er sku hul i hoved.


Der er Måske at vi har Nogen fler Åer i Jylland hvor Fisken har en støre overlevels % en på sjælland hvor i ikke har sån mange gode vandløb så Ørreden kan Gyde der.
Vil da heller mene at det er best for bestanden af ørrede at have en støre for at vokse sig stor så de kan komme op og gyde.. det er jo vandløb man sætter fisken ud i og dem er der desvære ikke så mange af på øen det er jo der fisken skal til bage til for at gyde.

Undskyl jeg pisser nogen af
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 20:07
Citat: Glen

Citat: Kaspar Wendelin

f**k det er mange P&T fedtfinner, kunne vi ikke også godt få lidt fisk til søerne og nogen fladfisk til kysten. Som det ser ud nu så tager forskning i fedtfinner og fedtfinne-smolt alt alt for mange penge. Lad dog de mercedes fiskere fra de store jyske åer selv betale for deres laks og ørred og brug lidt penge på de fisk almindelige mennesker har råd til at fange. De mindre åer som ikke har en ørredbestand ja dem kunne man så bruge nogen af alle pengene på at lave til gyde vandløb, der trækker fiskene sent på og så kan vi alle fiske efter de ørred på kysten.

Jeg fatter bare ikke hvorfor de få skal have den store bid af kagen. Det er for de få eller de rige at fiske i eks. Skjern Å, men Isefjorden er frit for alle, men Skjern Å for flere smolt.... det er sku hul i hoved.


Der er Måske at vi har Nogen fler Åer i Jylland hvor Fisken har en støre overlevels % en på sjælland hvor i ikke har sån mange gode vandløb så Ørreden kan Gyde der.
Vil da heller mene at det er best for bestanden af ørrede at have en støre for at vokse sig stor så de kan komme op og gyde.. det er jo vandløb man sætter fisken ud i og dem er der desvære ikke så mange af på øen det er jo der fisken skal til bage til for at gyde.

Undskyl jeg pisser nogen af
Så meget detsto mere grund til at melde sig ind i en aktiv lokalforening med vandløbspleje og dermed være med til at forandre vores fælles natur med bedre vandløbs fauna tilfølge .....
/Søder
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 21:13
Jeg fisker ikke meget ørred, jeg vil langt hellere bruge min tid på at fiske pighvar og skubber. Hvorfor skulle jeg så lappe åer, ja konceptet hedder vel at ørreden først så fladfisk. Så hvis jeg ligger en masse tid i at knokle for ørred så kan det være at der bliver lidt mere til fladfisken.

Jeg køber bevidst fritidsfisker-tegn, af to grunde: 1 jeg håber at der lidt hurtigere bliver lavet nye gyde pladser så ørred P&T udsætningerne kan stoppes, 2 de fisk jeg kan lide at fange anses for mere af interesse for garnfiskeri og for at garn fiskerne ikke skal føle sig helt snydt så prøver man jo at procentvis give dem lidt også. Så jeg betaler for at kunne fiske med garn uden at gøre det bare fordi de fisk som siger mig noget skal kunne få penge også.


At de små åer skulle være dårligere end de store WRONG, tja se på bornholm, der findes kun små pisrender, og der behøver man ikke udsætte P&T fisk, og der er MANGE MANGE MANGE ørreder i havet, ja givet hvis kommer nogen af dem svømmende der til men men men der er en så god reproduktion på øen at udsætninger ikke er nødvendige.

Vi lader lige eksemplet stå og kigger på resten af DK, og man undres over hvorfor der skal hældes så latterlige mange P&T fisk ud i havet, vel at mærke fisk der ikke har andet formål i livet at blive fange, ja der er ikke nok gyde pladser til dem hvis de skulle vende tilbage til vandløbet(for var der det så havde det ikke være nødvendigt med P&T).

Udsætninger af Pighvar i et område skaber nye sunde selv reproducerende bestande. Ja bare EEN eneste udsætning der er rimeligt stor kan skabe grundlag for at der kommer en sund stor og BLIVENDE bestand i et område, ørredudsætninger er en skrue uden enden, det er pighvar ikke...........
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 21:30
Pighvar er da langt være at udsætte som p & t fisk, da 99,9% bliver fanget af erhversfiskere. Kan slet ikke se logikken i det, beklager!
Betaler erhversfiskere til fisketegnet???????
For det er jo af den kasse som der skal bruges penge på udsætning af pighvar, kan jeg forståOuch
Nok noget af det mest tåblige, jeg længe har læst.
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 21:34

Kasper

Nu er arbejdet med åresturering jo ikke noget man klarer lige over en formiddag og ja jeg ved godt at ikke alle kystfiskere fisker efter kun efter ørred og vi skal da også se på andre arter når den tid kommer at de ørred som du kalder P&T fisk kan klare sig selv pga landbrugets mangeårrige vandalisme på stort set alle vandløb her på Sjælland og vi kigger sandelig østpå for at lære !
Pighvaren er en super spisefisk så jeg forstår ganslke godt at du gerne foisker efter denne fisk og det ville da også på sigt være super om voi kunne gøre noget aktivt for at fremme dette fiskeri men lige nu er det altså ørrederne som får focus ....
/Søder
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 21:35
Hej kaspar
 
 
Jeg fatter bare ikke hvorfor de få skal have den store bid af kagen. Det er for de få eller de rige at fiske i eks. Skjern Å, men Isefjorden er frit for alle, men Skjern Å for flere smolt.... det er sku hul i hoved.
 
Mener du at en pris på 200.- for et dagkort, til en af de bedste åer i danmark er dyrt.
Hørte et rygte om at der var solgt 4000 dagkort til den første weekend i Skjern, det lyder helt vildt i min verden, hvis det er rigtigt.
 
Ole
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 23:07
Citat: Kaspar Wendelin

Jeg fisker ikke meget ørred, jeg vil langt hellere bruge min tid på at fiske pighvar og skubber. Hvorfor skulle jeg så lappe åer, ja konceptet hedder vel at ørreden først så fladfisk. Så hvis jeg ligger en masse tid i at knokle for ørred så kan det være at der bliver lidt mere til fladfisken.

Jeg køber bevidst fritidsfisker-tegn, af to grunde: 1 jeg håber at der lidt hurtigere bliver lavet nye gyde pladser så ørred P&T udsætningerne kan stoppes, 2 de fisk jeg kan lide at fange anses for mere af interesse for garnfiskeri og for at garn fiskerne ikke skal føle sig helt snydt så prøver man jo at procentvis give dem lidt også. Så jeg betaler for at kunne fiske med garn uden at gøre det bare fordi de fisk som siger mig noget skal kunne få penge også.


At de små åer skulle være dårligere end de store WRONG, tja se på bornholm, der findes kun små pisrender, og der behøver man ikke udsætte P&T fisk, og der er MANGE MANGE MANGE ørreder i havet, ja givet hvis kommer nogen af dem svømmende der til men men men der er en så god reproduktion på øen at udsætninger ikke er nødvendige.

Vi lader lige eksemplet stå og kigger på resten af DK, og man undres over hvorfor der skal hældes så latterlige mange P&T fisk ud i havet, vel at mærke fisk der ikke har andet formål i livet at blive fange, ja der er ikke nok gyde pladser til dem hvis de skulle vende tilbage til vandløbet(for var der det så havde det ikke være nødvendigt med P&T).

Udsætninger af Pighvar i et område skaber nye sunde selv reproducerende bestande. Ja bare EEN eneste udsætning der er rimeligt stor kan skabe grundlag for at der kommer en sund stor og BLIVENDE bestand i et område, ørredudsætninger er en skrue uden enden, det er pighvar ikke...........


Forfanden det er da det værste sluder jeg nogen sinde har høre Vil du så have at vi Lystfisker der fisker med stang og tager Max 20-30 Hø med hjem om året skal være med til at betale for du med du/ander kan garn fanger 20-30 fisk pr.gang NEJ FAME NEJ.
Tor du er kommet ind på dem forkerte side om fiskeri


Redigeret af Glen - 12 Apr 2011 kl. 23:10
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 23:38
 att.Kaspar Wendelin


Jeg siger ikke noget om at de store åer er beder en de små jeg siger bare at vi har mange fler af dem på jylland en på øen Og fordi at det kun næsten drejer sig om hø ER AT DE er VED AT UDØD Fordi Landbruget ødlækker deres gyde pladser
i åen samt gjore dambrug som lavet opsteminger tor ikke at der hade været en enste å her hjemme i dk som kunne klare sig uden alt den hjælp de får fra os om det så er i form af timer eller penge.

En anden ting er bornholm som du hendviser til har nogen meget gode vandløb fordi de ikke har svinet dem til som vi har på fastlande Og som du nok ved er meget af øen Klipper (hvis du ikke ved dette) som muliger gøre at landbruget er så stort der over alså klipper = minder Kvælstof til deres åer. og fordi at der fanges så mange Flotte fisk på bronholm kan vi takke Sverige for, de mang Elve som løber ude på deres Øst kyst for.

Du er helt galt på den!!!!!!!!!!
Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2011 kl. 23:52
Hej Thomas
 
Du har ret, fokus har ligget for meget på ørreder/vandløb, set i forhold til eks. søerne.
Jeg er selv inkaneret kystfisker og vandplejemand.
Ku vi ikke smide en 50 oven i fisketegnet også lade de penge gå til søerne?
 
Venlig hilsen
 
John Ø. 
 
Til top
Søren Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Regnbue

Tilmeldt:: 10 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Regnbue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2011 kl. 00:05
Tjoee tjaa..

Kan folk så ikke bare købe et kort til en rigtigt Put & Take sø..?


Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2011 kl. 06:04
Citat: tranholm

Hej kaspar
 
 
Jeg fatter bare ikke hvorfor de få skal have den store bid af kagen. Det er for de få eller de rige at fiske i eks. Skjern Å, men Isefjorden er frit for alle, men Skjern Å for flere smolt.... det er sku hul i hoved.
 
Mener du at en pris på 200.- for et dagkort, til en af de bedste åer i danmark er dyrt.
Hørte et rygte om at der var solgt 4000 dagkort til den første weekend i Skjern, det lyder helt vildt i min verden, hvis det er rigtigt.
 
Ole
 Ole, som sædvanlig skal du lige fortælle "hvor rig du er"
Der er´ faktisk mennesker her i danmark hvor 200 kroner også er penge. Specielt er 200 kroner penge når kvoten er opbrugt, men der fortsættes med at sælge fisketegn til P&T vandet.
 
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2011 kl. 06:58
Citat: ljf

Citat: tranholm

Hej kaspar
 
 
Jeg fatter bare ikke hvorfor de få skal have den store bid af kagen. Det er for de få eller de rige at fiske i eks. Skjern Å, men Isefjorden er frit for alle, men Skjern Å for flere smolt.... det er sku hul i hoved.
 
Mener du at en pris på 200.- for et dagkort, til en af de bedste åer i danmark er dyrt.
Hørte et rygte om at der var solgt 4000 dagkort til den første weekend i Skjern, det lyder helt vildt i min verden, hvis det er rigtigt.
 
Ole
 Ole, som sædvanlig skal du lige fortælle "hvor rig du er"
Der er´ faktisk mennesker her i danmark hvor 200 kroner også er penge. Specielt er 200 kroner penge når kvoten er opbrugt, men der fortsættes med at sælge fisketegn til P&T vandet.
 
 
Hold da op
 
Jeg læser nu ikke Oles indlæg som værende pralende og har tidligere udtalt at det statslige fisketegn burde koste 500kr om året hvis pengene gik til åresturering og fiskeudsætning samt mere kontrol....så jeg hører nok også til de rige ....Wink
/Søder
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2011 kl. 07:46
Helt sikker at det statslige fisketegn burde koste 500kr om året hvis pengene gik til åresturering og fiskeudsætning samt mere kontrol Den er jeg helt med på !!!!!
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2011 kl. 10:34
Jeg fisker ikke med garn, jeg betaler frivilligt for meget!!!
 
@ Glen jeg kender Øen fint nok ja de har nogen forudsætninger om mindre landbrug, så gør at der er gode bække, de selv samme bække lider voldsomt under lavvandføring. Fra tid til anden ryger der det meste af en hel bestand til udtørring. Men det beviser stadigvæk ikke at små bække ikke kan producere havørred. Sjælland der falder ikke så meget regn som eks, sønderjylland, og faldet er ikke så stort. Det betyder at vandløbene er små og har mindre prtetiale for ørred bestand end de jyske. Det bevirker også at der ikke er den store basis for fiskeri efter opgange ørred. Vandløbene kan stadig give reproduktion men ikke i samme grad som jylland. Og Glen så er kvælsoft ikke er problem i åen men i havet, i åen er problemt regulering......... DU er meget galt på den...... i øvrigt var ekspemlet mest brugt for at illustere at småt også kan være godt.
 
Hvor for skal jeg som sjællandsk lystfisker betale for jyske P&T ørred?
 
Hvis man stoppede alle de "tis i buskerne for at holde dem varme" udsætninger og lavede nye gydebanker så problemet løst.
 
I brokker jer over at høre hvad I godt ved er SANDHEDEN, men det gør ondt fordi der vil komme en årrække med få ørreder. Så vil det dog også være dybt unødvendigt med flere udsætninger af dambrugs power fodrede P&T smolt.
 
 
@ Henrik
Pighvar bliver rimeligt hvor den er sat ud kystnært, så det ligger lige tilhøjre benet at fange den som lystfisker. Ja erhversfiskeriet fange den også, men tag du en tur til havet i nogen af de områder hvor der fanges pighvar af lystfiskerne og du vil med dine egne øjne kunne se at der ikke er nogen erhvers fiskere..... Der står lidt Fritidsfisker garn og så ligger der nogen lystfiskere, det kræver jo dog at man kan finde ud af se forskel på de marker som erhversfiskerne bruger og Fritidsfiskeren bruger(hint det er ikke så svært----> under 2 meter og 3-4 meter høje)....... langt det meste af prighvar erhversfiskeriet foregår længere til havs i kattegat i vesterhavet..... ikke kystnært. De er ørred fanges over 75 % illegalt af garnpiraterne, hvorfor skal disse svindlere have ørreder foræret for fisketegns midlerne, det er ikke til at forstå
 
Der er masse af muligheder for at drive lystfiskeri efter pighvar fra kysten UDEN brug af båd........ Lystfiskere med harpun finder dem inde på 30 cm vand?????
 
@ ole jeg starter lige den mercedes jeg ikke har(kører i 206 fransk bil som jeg faktisk ikke har råd til men ikke kan undvære), så snupper jeg de der ca 300 km den ene vej, betaler for broen, betaler fiskekort 200 kr og betaler laskekontigent 100 kr, betaler overnatning kører de ca 300 km hjem betaler bro igen........ Ja den dag jeg har råd til fiske laks så gør jeg det nok også for jeg kan godt finde ud af det og det er egentligt ganske sjovt.... især når man ser en fisk rejse sig lige før den hugger, eller ser at vandet buler op i måneskinet mens fisken er på vej lige hen mod krogen..... men jeg har altså ikke en indtægt der forsvarer at jeg fisker laks.... men jeg betaler til tonsvis af udsatte laks-----> jeg ville gerne betale til tonsvis af GRUS for det er en engangs investering.
 
 
500 kr om året ville jeg godt betale, hvis de 150 kr gik til kontrol og 250 til nye gydebanker, og resten til udsætnigner af andre fiske end akut truede ørred- og laksebestande.
Til top
Søren Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Regnbue

Tilmeldt:: 10 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Regnbue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2011 kl. 11:08
Jeg syntes det var bedre at det statslige fisketegn kostede 6000 kr. Det er 500 kr / mdr. og hvis man spørger mig er det en billig hobby.

Det er også en måde, hvorpå man kan få tyndet lidt ud i alle de mennesker der fisker, hvilket giver mere plads til andre og ingen overfiskeri. Man har førhen brugt prisstigninger og afgifter til at regulere ting så, hvorfor ikke her?

Jeg forstår ikke, hvorfor nogle foreslår fantasipriser på 500 kr. Det nuværende koster 150 kr, hvilket betyder at alle bare kan købe det og fiske uden at tænke videre over det. Det giver ingen mening, og 6000 kr. årligt er sku billigt i forhold til Jagt, svæveflyvning, badminton, bowling osv osv. (Man får jo også lidt fisk med hjem). 
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2011 kl. 11:23
Citat: Regnbue

Jeg syntes det var bedre at det statslige fisketegn kostede 6000 kr. Det er 500 kr / mdr. og hvis man spørger mig er det en billig hobby.

Det er også en måde, hvorpå man kan få tyndet lidt ud i alle de mennesker der fisker, hvilket giver mere plads til andre og ingen overfiskeri. Man har førhen brugt prisstigninger og afgifter til at regulere ting så, hvorfor ikke her?

Jeg forstår ikke, hvorfor nogle foreslår fantasipriser på 500 kr. Det nuværende koster 150 kr, hvilket betyder at alle bare kan købe det og fiske uden at tænke videre over det. Det giver ingen mening, og 6000 kr. årligt er sku billigt i forhold til Jagt, svæveflyvning, badminton, bowling osv osv. (Man får jo også lidt fisk med hjem). 
 
Thumbs Up
 
Bedste indlæg i diskusionen om hvad fisketegnet skal koste, så slipper man også for alle de børn der er ude at fiske med farmand, for han har ikke råd til at tage med dem og holde øje med hvad de laver. Så er det trods alt bedre at de sidder hjemme foran computeren...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Søren Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Regnbue

Tilmeldt:: 10 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Regnbue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2011 kl. 11:27
Citat: Klaus Neilsen


 
Bedste indlæg i diskusionen om hvad fisketegnet skal koste, så slipper man også for alle de børn der er ude at fiske med farmand, for han har ikke råd til at tage med dem og holde øje med hvad de laver. Så er det trods alt bedre at de sidder hjemme foran computeren...

Jeg ved godt du mener ovenstående ironisk.
Dog er jeg ikke helt enig. Der findes mange muligheder for fiskeri i Put&Take, hvor unge og uerfarne kan drage deres erfaringer inden de bliver sluppet løs i "Vildmarken" og ødelægger vores natur.

Jeg så gerne at fiskeri ved kysten, åer, søer mm. kun var for dem der virkelig gik op i det. Alle har råd til at give 500 kr / mdr, hvis de går op i deres hobby. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres