Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiskeri efter Fladfisk :) ??

 Besvar Besvar
Forfatter
Louise Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Louiselystfisker Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Louiselystfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fiskeri efter Fladfisk :) ??
    Sendt: 14 Apr 2011 kl. 14:58
Hejsa..

Super fedt forum, det har jeg aldrig set og har egentlig søgt efter forummer, hvor man kunne snakke om fiskeri.

Jeg fisker en del i Put & take, og det er sådan set sjovt nok. Men jeg kan ikke lide ørreder men bedre fladfisk skrubber, rødspætter mm. Derfor vil mig og en af mine fiskevenner prøve os med det. Desværre har vi aldrig fisket efter de fisk før, og har derfor brug for lidt hjælp.

Jeg har derfor flg. spørgsmål.

1. Er det for tidligt at fiske efter de fisk?
2. Kender i nogle rigtig gode pladser, hvor man kan fiske fra mole el. havn. Gerne omkring vesterhavet el. østkysten. Det skal helst være midt i landet altså ikke nord el. sønderjylland.
3. Hvilket slags madding syntes i man skal bruge?

Pfh tak.. 
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2011 kl. 15:45

Hejsa

 
Hvis du har mod på det så er Grenå havn et fint sted til skrubber og Bønnerup havn er en af mine farvorit pladser til issing.
Århus havn kaster også fladfisk af sig ind imellem.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Bjarke Olesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
anna-hou

Tilmeldt:: 23 Jan 2008
Geografisk: rudersdal
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anna-hou Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2011 kl. 16:22
Hejsa

Jeg er ikke så kendt i det jydske, men jeg plejer at bruge sandorm eller børsteorm,men du kan også bruge sildestykker eller rejer.
Du kan også bruge gulp som er kunstig agn, disse kan fåes i forskellige udgaver.

k & B

Bjarke
Til top
oliver bugge hunt Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
oliverbugge

Tilmeldt:: 22 Okt 2010
Geografisk: beder
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oliverbugge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2011 kl. 17:03
hej martin 

jeg har en lillebror så er ivrig efter og lokke med ind på havnen efter fladfisk, men er der overhovedet noget at komme efter ?. Jeg bor i beder er der nogle pladser på kysten omkring aarhus, hvor det kan betale sig at fiske efter fladfisk ? 

tight lines 

Oliver
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2011 kl. 17:12
Hej Oliver
 
Jeg ville prøve havnen, ellers skal du nok til Djursland.
Men prøv evt. at kikke på www.surfcastingklub.dk der er måske lidt info at hente også.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2011 kl. 17:19
Der kan være godt til skrubber i Nissum Fjord på denne tid af året. Gammelhavn i Thorsminde bliver mit bedste bud indenfor "midten af jylland".

Østpå er Sletterhage og Øer oplagte, lige som jeg er helt enig i Martins bud Bønnerup og Grenå.
På Århus havn synes jeg dog næsten altid, der er for langt mellem snapsene...

@Oliver: Ergo synes jeg i skal køre lidt længere, hvis i alligevel skal starte bilen ;)
Hvad med Norsminde forresten? Der har da før været fladfiskefangster, og det er da ret tæt på Beder... Havnen i Hov burde også være et OK bud?
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2011 kl. 18:04
Hej Louise - og velkommen til!
 
Her er et par links med lidt information om fiskeriet og fiskene (fredningstider & mindstemål):
 
MVH Kasper
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2011 kl. 18:20
Hej Louise.
Dejligt at se piger, der interesserer for lystfiskeriSmile.
Fladfiskene skal lige have en måned mere til at få lidt sul på kroppen efter gydningen.
Som spisefisk er de ikke meget vær lige nu, men i slutningen af maj har de topkondition, og er efter min mening noget af det mest delikate at lægge på panden.
Hvor du skal fiske, vil jeg ikke gøre mig klog på, da jeg selv har problemer med at finde de flade. Håber ligesom dig at få et par "hotspots"
K&B  IJ
 
Til top
oliver bugge hunt Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
oliverbugge

Tilmeldt:: 22 Okt 2010
Geografisk: beder
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oliverbugge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2011 kl. 22:06
Allan: hou havn der kommer jeg tit, dog ikke for at fiske:), men det kan jo hurtigt ændre sig. der ligge jo strand på begge sider af havnen tror du ikke det er bedre og fiske der, jeg ved ikke om man må fiske inde i haven.
Til top
Louise Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Louiselystfisker Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Louiselystfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2011 kl. 23:36
Hey Alle..

Tak for de mange svar.
Nogle skriver de ikke er værd at spise, kan det passe?

Jeg elsker dejlig fiskefilet, og ville da gerne spise fangsten. Er der nogen der ved om de er freddet for øjeblikket?
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2011 kl. 02:57
Fredningstid: 15. januar - 15. maj

så du skal ikke fange efter dem lige nu !!!! så koster det en bøde på 2500kr Cry

Som du skiver så er i fra midt i Landet hvor er det så Herning, Silkeborg, Viborg, det gør det noget letter at guide dig nogen gode steder som ikke er så langt væk.

www.fiskefidusen.dk har nogen gode steder ude på djusland efter fladfisk men der er mange af ander steder.

MVH

Glen Rasmussen



Redigeret af Glen - 15 Apr 2011 kl. 03:14
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2011 kl. 07:54
Citat: Louiselystfisker

Hey Alle..

Tak for de mange svar.
Nogle skriver de ikke er værd at spise, kan det passe?

Jeg elsker dejlig fiskefilet, og ville da gerne spise fangsten. Er der nogen der ved om de er freddet for øjeblikket?
Specielt skrubberne kan godt være ret tynde på denne årstid og der er derfor ikke så meget ved at spise dem, men der er lidt mere kød på rødspætterne, så disse kan fint anbefales til middagsordet på denne årstid.
 
Ved fiskeri fra kysten vil du kun yderst sjældent risikere at fange fladfisk, som er fredet, da fladfiskene gyder på dybere vand, de fleste fladfisk som kommer kystnært her i midt april, de har gydt og kommer ind på lavere vand for at æde.
 
Der er to perioder i løbet af året, hvor der er god chance for at fange fladfisk fra kysten; ca. fra midten af april til slutningen af maj og igen fra slutningen af september til slutningen af november.
Til top
Jesper Johannesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JesperJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JesperJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2011 kl. 09:06
Hej Glen
 
Din information omkring fredningstiderne er ikke helt rigtig. Dog vil jeg gerne medgive at reglerne for fredning af skrubber og rødspætter er nærmest umulige at finde rundt i.
 
Her er et udsnit af loven:

§ 3. For nedennævnte fiskearter fastsættes følgende fredningstider, de anførte dage inklusive:

  • 1) Hunrødspætter, på hvilke rognsækkens bagspids strækker ud over midten af fiskens totallængde, er fredet i perioden 15. januar-30. april i nedenstående farvande:

Skagerrak, Kattegat, Isefjorden med tilstødende fjorde, herunder Roskilde Fjord og Limfjorden.

Vestlige Østersø (underområde 22) og Øresund (underområde 23).

  • 2) Hunskrubber, på hvilke rognsækkens bagspids strækker ud over midten af fiskens totallængde, er fredet i perioden 15. januar-15. maj i nedenstående farvande:

Skagerrak, Kattegat og Østersøen (underområde 22-25), Isefjorden, med tilstødende fjorde, herunder Roskilde Fjord. I Ringkøbing, Nissum og Stadil fjorde er hunskrubben fredet i perioden 1. marts-15. april.

Det vil sige at hanskrubber og hanrødspætter ikke er fredede og det er hunnerne heller ikke hvis rognsækken er under en vis længde! Så skal man jo sprætte fisken op og se om den skulle være fredet og derfor burde genudsættes! Tåbelige regler.
Isinger er i øvrigt aldrig fredede.
 
VH
 
JesperJ
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2011 kl. 11:47
Citat: JesperJ

Det vil sige at hanskrubber og hanrødspætter ikke er fredede og det er hunnerne heller ikke hvis rognsækken er under en vis længde! Så skal man jo sprætte fisken op og se om den skulle være fredet og derfor burde genudsættes! Tåbelige regler.
JesperJ
Det er ikke nødvendigt at sprætte en hun rødspætte/skrubbe op for at afgøre, om rognsækkens størrelse betyder fredning eller ej - en fredet rødspætte/skrubbe har så stor en rognsæk, at den tydeligt kan ses som en unormal stor bule på specielt undersiden af fisken.  
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum