Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Switch. Har brug for lidt hjælp.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Switch. Har brug for lidt hjælp.
    Sendt: 19 Apr 2011 kl. 22:27
Hej.

Jeg er gået igang med Switch stænger. Jeg oplever lidt problemer som jeg håber i kan hjælpe mig med.
Jeg har lånt 2 stænger. 1 Vision Flywater 12.4' #8-9 og en Loop Adventure 12.4' #8-9
Jeg har 3 skydehoveder. De 2 af dem er Loop Adapted double hand 10m #8-9 Low float og en Loop Adapted double hand #8-9 sink tip 9.8m. Det tredje er hjemmelavet af ham jeg lånte udstyret af, men det er lige langt nok det skydehoved.
Men jeg har lidt problemer med underhåndskast. Jeg har ikke brug for overhåndskast da det ikke er derfor jeg prøver switch. Men jeg synes ikke at jeg kan spænde stangen ordentligt så jeg kan skyde noget line. Jeg ved ikke lige hvor langt linen skal være bag en for at underhåndskastet kan blive gjort rigtigt? Så vidt jeg ved så skal forfanget bare ned og røre overfladen og så skal den afsted.? Men skal forfanget være ved siden af en eller et stykke bag en?
Håber i kan hjælpe.Smile
Hilsen Kim.
Til top
Thomas Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
T.H. Fly

Tilmeldt:: 23 Aug 2006
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T.H. Fly Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2011 kl. 22:45
hej Kim
 
vil lige oplys dig om at når du er oppe i 12,4´stænger , er der ikke tale  om switch længere, , der er regulere tohånds stænger , , bare ligetil info
 
mvh Thomas
Til top
Morten Blichmann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Salmonitis Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmonitis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2011 kl. 22:58
Forfanget skal hæfte ved siden af dig, når du underhåndskaster, og klumpen skal danne et stort D bag dig i luften inden du skyder line afsted. Smid en polyleader på som forsøg. Det giver lidt ekstra vægt, som kan hjælpe med at ladde stangen og gør det måske lettere for dig med hæftning af forfanget. En god rettesnor er, at du skal have 1 1/2 gang stangens længde som forfang, når du underhåndskaster. Dette skal selvfølgelig justeres efter forhold, fluestørrelse mv. Og husk så at holde arme og albuer ind til kroppen, og et løft af stangen inden fremkast.
Göran Andersson har engang lavet en bog og en fil om underhåndskastet, som faktisk er super materiale. Prøv at få fat på den på biblioteket.
 
MVH Morten
Til top
Morten Blichmann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Salmonitis Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmonitis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2011 kl. 23:01
Der skulle have stået film - ikke fil. Og blot til info er et switch kast noget andet end et underhåndskast. Begge typer kast kan bruges med de stænger du har - og med switch stænger iøvrigt :) Endelig så er overhåndskastet altså et fortræffeligt kast i ganske mange situationer - også med en switch stang...
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2011 kl. 23:05

hej kim - forfanget skal ligge ved din side sådan cirka, ikke bag dig.  det handler muligvis om timenings problemer. husk jævn bevægelsesmønster, du vinder ikke nødvendigvis  på at hamre bundduppen ind i maven.  

Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 00:10
Mange tak for alle jeres svar. Nå, men så er det jo tohånds stængerSmile Det bliver spændende om jeg kan få det til at virkeSmile bruger dem i fjorden.
Det er halv svært at vænne sig til at skulle bruge bund duppen til at tilføre kraft. Det er lidt som at starte forfra med at lære det hele om igenSmile
Hilsen Kim.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 04:58
jeg er absolut ikke ekspert i at kaste med 2 hånds stænger, men derimod nybegynder som indtil videre har brugt 5 timer på træning indtil videre...

men jeg vil da prøve og videre give lidt af de tips der gør at jeg på onsdag med max 2 timers træning mere kan få bare lidt fiskeri ud af en tur til skjern...

husk at albuen skal helt ind til kroppen og at holde kroppen stiv.. jeg havde en tendens til at lave kastebevægelsen med hele kroppen..

kig på forfanget når det lander ved siden aof dig, jo bedre og pænere det er strukket jo pænere kast..

med højre hånd har jeg eksperimenteret med kun at holde om håndtaget med tommeltot og pegefinger, og lade resten stritte ud i luften, det gør det sværere at komme til at presse med øverste hånd..

håber noget af det kan hjælpe dig videre selvom jeg også er noob...
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 14:03
Hej René.

Tak for tipsene. Har været ude i ca.7 timer og træne i dag, det var en hård omgang, men jeg tror endelig jeg har fået fat i det underhåndskast.Smile
Hilsen Kim.
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 14:25
Hej Kim !
Jeg er ikke kaste guru, men havde i en periode samme opfattelse som dig.
I al væsentlighed skyldtes mine kasteudfordringer at jeg ikke kastede, forstået på den måde at det blev til mere et rullekast.
Det svære er at finde den rette ballance / kraftanvendelse i bundduppen, når du skal lave kaste der danner D bagdig, lægger forfanget ved siden af dig, men samtidig spænder stangen op.
Her havde jeg for rolig en rytme, således at stangen blev spændt rigtig op, måske du gør det samme ?
Go' kaste træning !
Mvh. Jim
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 17:03
Hej Kim.
Du siger du bruger stangen i fjorden, altså stillestående vand.
Jeg har selv forsøgt mig med en Switchstang på kysten (11'), men det kunne jeg ikke få til at fungere. det jeg savnede, var at kunne accelere linen op med dobbelttræk.
Til små og mellemstore strømvande, er en Switchstang sjov og delikat at gå med, men til stillestående vand vil jeg til en hver tid foretrække en-hånds stangen.
Hvis det er fordi der ikke er plads til et overhåndskast på kysten hvor man fisker, så kan man kombinere et underhåndskast med dobbelttræk, med en-hånds stangen. Det har jeg set praktiseret i Norge, og det er virkelig effektivt. PS. jeg øver mig stadig, det er ikke så nemt enddaEmbarrassed
 
Mvh  IJ
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 18:55
Hvis det er fordi der ikke er plads til et overhåndskast på kysten hvor man fisker, så kan man kombinere et underhåndskast med dobbelttræk, med en-hånds stangen. Det har jeg set praktiseret i Norge, og det er virkelig effektivt. PS. jeg øver mig stadig, det er ikke så nemt enddaEmbarrassed
 
Mvh  IJ
 
Kan du henvise til en video eller noget  hvor dette kast kan ses , jeg har svært ved pladsen på mange pladser jeg fisker,og dybt at vade, så kast skråt udefter kommer tit kun 10 meter fra land.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 21:23
Citat: folp

 
Kan du henvise til en video eller noget  hvor dette kast kan ses , jeg har svært ved pladsen på mange pladser jeg fisker,og dybt at vade, så kast skråt udefter kommer tit kun 10 meter fra land.
 
Hej Frank
 
Det er et enkelt spey uden retningsændring, løft linen af vandet, sæt forfanget på overfladen ved siden af dig og aflever Smile
Trækket sættes ind ligesom et normalt overhånds, et træk ind i D-loopet efter behov, og et træk i afleveringen
 
 
 
 
 
Mvh
Lasse
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 23:31
Hej Lasse.
Det ser jo nemt ud på dine video'er.
Tak for det, det vil jeg studere, og øveSmile
Mvh.  IJ
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres