Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Løkker, overflade

 Besvar Besvar
Forfatter
Al Damlund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Damlund Avatar

Tilmeldt:: 18 Apr 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Damlund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Løkker, overflade
    Sendt: 20 Apr 2011 kl. 18:51
Når man har lavet en løkke på en flue- eller en runningline, er selve løkken uden coating, altså ren dacronline. Her kunne jeg godt tænke mig, at give løkken en behandling så den fik en tynd overflade, alt efter hvilket linefabrikat så er coren af skiftende kvalitet og nogle gange flosser den let eller den føles meget løs i vævningen. Kan nogle af Jer et godt trick, så man kunne give løkken en holdbar overflade.
K&B Al
Til top
Hans H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HansH Avatar

Tilmeldt:: 02 Nov 2006
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HansH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 19:05
Halløjsa Al,
 
Har altid brugt Aqua-Seal hvis jeg havde god tid eller Loon Knot-Sense, hvis det skal gå stærkt.
 
Tyndt lag på og fordel med en fugtet finger, så får du en super glat og ensformig overflade.
 
Har for øvrigt altid brugt at trække kernen ind i sig selv med lim på og herefter strammet den til.
Har endnu aldrig oplevet at trække en løkke op.
 
Hans H.
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 20:17
Det bedste du kan få er Flex Loc fra Larva Lace producenten. De fører det fx hos Korsholm. Tror det er noget ala en latex opløsning, som coatingen/løkkerne dyppes i et antal gange. Man lader dem lige tørre lidt imellem hvert dyp. Det bliver lidt halv-stift, når det er færdigt, men stadig fleksibelt. Men modsat Knotsense trænger det ind i coatingen og klistrer ikke sammen med andre coatede løkker senere og bliver ikke lige så tykt.
Til top
Jacob Staal Anderberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
McSteel Avatar

Tilmeldt:: 01 Aug 2007
Geografisk: storkøbenhavn.
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér McSteel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 20:26

Hej Al.

Som Hans skriver, så kan du med fordel bruge aqua-seal - det fungerer ganske udemærket.
 
Alternativt kan du jo lave løkken uden at skrælle coatingen af.
Mange forhandler nu krympe-flex - dog vil jeg ikke anbefale det som kan købes gennem div. fiske-sider. (tyndt krympe-flex, hvilket bevirker at coatingenpå linen  misfarves/brændes før den hæfter ordentligt)
 
Derimod har Harald Nyborg billig krympe-flex - godt nok farvet så man ikke lige kan se hvad man laver,  men så tykt at du ikke bænder coatingen på fluelinen.
 
1. gang jeg brugte dette (i søndags), opnåede jeg en pænere løkke end set på mange færdige liner.
 
mvh. Jacob
 
Til top
Al Damlund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Damlund Avatar

Tilmeldt:: 18 Apr 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Damlund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 21:46
Tusind tak for god svar, jeg skal i Korsholm på lørdag i forbindelse med en fisketur til Skjern å - så her vil jeg lige undersøge mulighederne.
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 23:32
Hej Al
 
Har ikke prøvet Jeppe's løsning, men bruger noget tilsvarende.
 
Nemlig Softex. Jeg har hældt en lille smule op i en klar lak beholder (af glas) og fortynder den med cellulosefortynder. Herved bliver Softex'en så tynd at den trænger ind imellem fibrene i dacronen og holder bedre. Regn med to til fire dyp alt efter hvor tynd du laver opløsningen. Jo tyndere desto bedre trænger den selvfølgelig ind og jo stærkere bliver behandlingen.
 
Har flere fordele, udover at styrke løkken. Det bliver meget nemmere at skille tingene ad når "materialerne" er lidt mere stive (især når det er koldt og man har valne fingre) og du får rent faktisk også lukket for adgangen til "det indre af din flueline", idet du forsegler det hele.
 
God fornøjelse og god tur.
 
Lars
 
PS. Husk det skal være cellulosefortynder og ikke acetone du bruger til at fortynde med. Acetone får Softex'en til at klumpe og så er den lige til at smide ud!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres