Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mörrumsåen

 Besvar Besvar
Forfatter
Ulrik Dyrbye Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ulrik1977

Tilmeldt:: 03 Jan 2009
Geografisk: Nørrebro
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ulrik1977 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Mörrumsåen
    Sendt: 02 Maj 2011 kl. 19:15
Nu har denne stangserie efterhånden været ude en tid.
 
Er der brugere af den som kan fortælle/berette om det er et kvantespring eller bare fremskridt i forhold til tidligere Loomis-modeller og andre stænger?
 
Jeg tænker især på tohåndsstængerne i serien.
 
Er der endvidere nogen der ved, om Loomis planlægger 12.6'er længde i NRX?
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 19:59
Hej Ulrik !
Pt. er der ingen planer om at udvide 2 håndssortimentet på NRX, men det kan jo komme uden varsel fra den kant det ved man.
Hvis du vil prøve, må du leve med 12 cm. ekstra i en 13 fods !!!
Jeg har ikke prøvet stængerne endnu ved praktisk fiskeri, og prisen gør jo nok at der ikke er 100 vis af DK anmeldelser af stangen.
Men nu med den lave $ kurs måske snart !
Vi ses.
Mvh. Jim
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 20:23
Hej
 
Om der er tale om et såkaldt kvantespring er umiddelbart let at svare på. Det er der absolut ikke. Jeg prøvede dem på messen i Kolding. Det er fine stænger, som ikke imponerede mig mere end eksempelvis Guidlines Reaction.
Iøvrigt er det min opfattelse, at der ikke er sket noget væsentligt med stænger indenfor de seneste mange år. Nogen vil selvfølgelig gerne have det til at se sådan ud, men det er rent salgsgas. Men, fluefiskere er jo et godtroende folkefærd, så det skal nok lykkes at overbevise nogle.
 
Mvh
 
Karsten Andersen
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 20:42
Hej Karsten !
Du kan da kvæle et hvert tilløb til grejmani, og tilhørende køb af "livsnødvendigt" nyt grej, jeg ved ikke rigtig om man skal takke dig for din tilgang til nyt fluegraj.
Du stjæler unægteligt noget at den magi der er ved søgen og den glæde der er ved køb af nyt fluegrej ;-)
Men ja vi er jo enige vi fluetosser køber jo nok nyt grej alligevel !
Til top
Morten Blichmann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Salmonitis Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmonitis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 20:43
Slet ikke enig Karsten. I løbet af de seneste 10 år er det sket en række gode ting på stangfronten. Generelt er producenterne gået bort fra meget stive og ultra hurtige stænger, som var hot for ca 10 år siden. Kan huske da jeg gik med Sage grafit IV stang ved Mörrum. Når jeg får den stang i hånden idag, kan jeg for alvor mærke, at der er sket ting og sager. Aktionen på de fleste tohåndsstænger er blevet meget mere progressiv og behagelig. Og så er stængerne blevet lettere - som jeg ser det bl.a. pga tyndere bund i klingerne. Og selvfølgelig pga. grafitten. Men det forholder sig stadig sådan, at det er meget individuelt, hvilken stang man falder for, og kommer til at "gifte sig med". Nogle gange tager producenterne et godt skridt på vejen og forbedrer stængerne markant. Efter min mening tog Loomis et kvantespring med Stinger stængerne. Fx er Stinger 13 fodderen bare en super, skønt, rolig og alt-ædende stang, og noget helt andet end classic 13 fodderen - eller Slate 13 fodderen for den sags skyld. Jeg har ikke prøvet de nye Loomis stænger - de ligner sgu noget, som man køber i Harald Nyborg :) Men de skal prøves, når jeg får muligheden. Iøvrigt fisker jeg stadig med min elskede T&T 14 fods stang, som har tjent mig i årevis. Men fordi man er glad for sit gamle grej, behøver man ikke at være bagstræberisk og karakterisere alt nyt som salgsgas. 
Morten

Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 21:31
de ligner sgu noget, som man køber i Harald Nyborg :)
 
Det var også min første indskydelse da jeg så dem første gangLOL
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Ulrik Dyrbye Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ulrik1977

Tilmeldt:: 03 Jan 2009
Geografisk: Nørrebro
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ulrik1977 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 21:36
Hej Morten
 
Ja, stænger og stangvalg er en subjektiv affære. Jeg syntes bare det kunne være interessant fra faktiske brugere af NRX at høre erfaringer fra felten - og dermed, måske at komme ud over Loomis' egen selvprofilering af serien som det bedste nogensinde produceret (det siger producenterne jo iøvrigt hver gang).
Til top
Ulrik Dyrbye Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ulrik1977

Tilmeldt:: 03 Jan 2009
Geografisk: Nørrebro
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ulrik1977 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 22:08
Ved selvsyn mener jeg nu ikke de ligner noget fra Harald Nyborg.
 
Den blå er meget mere afdæmpet og pæn end de rædselsfulde officielle billeder af stangserien viser.
 
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 22:11
Hej igen
 
Jim, jeg tror at du misforstår mig. Jeg er ikke ude på at kvæle den indbyggede investeringstrang der er i enhver inkarneret fluefisker. Jeg tilhører selv racen, og er måske een af de værste.
Til Morten vil jeg blot sige, at jeg skrev at der ikke var sket noget væsentligt på stangområdet. Selvfølgelig er der sket småting, som jo kan vurderes forskelligt. Jeg kender da iøvrigt den stang du nævner som en fremragende stang, og kan godt forstå, at du stadig bruger den. Men det tror jeg nok, at du er klar over.
Med hensyn til det spørgsmål, som tråden startede med, kan jeg i hvert fald ikke se noget kvantespring i forhold til eks. stingerserien. Men det er jo min vurdering.
 
Fortsat god investeringslyst.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 22:27

  hvad mener i om at glas stænger er på vej til at komme tilbage!!  til priser der er er langt over  hvad kul  koster!!!  hæ,, er verden ikke  sjov.

Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 22:34
Jeg ELSKER glasstænger, men hvem skal til og lave glasstænger igen??
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 23:00
   hej ,   scott  .  og div. andre  amarikanske mærker!!    ud over det  så  blev  hardy, ved med at køre en serie i glas,,   prøv, at kikke ind på denne hjemme side..   www fiberglassflyrodders yoku/com.  og få  et dejligt  pusterum.    mvh , steen .
Til top
Nikolaj Martins Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SydfluenVS Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SydfluenVS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 23:06
Rene, det jo kun fordi du vil flå monteringen af og lave spinnekæb ud af dem...hehe...får du fanget fisk dernede på øen:-)

Nikolaj
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 23:11
Vision er lige kommet med en i glas:-)
Til top
Allan Baadsgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ABP Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2006
Geografisk: Silkeborg/Midtjylland/mariager fjord/østjylland
Status: Offline
Beskeder: 192
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ABP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 23:26
Hej gutter

Jeg arbejder i butik, hvor vi sælger vision, og det var sidste år, de relancerede deres glasfiber stænger, dog ikke til priser, over kulfiber :)
Men fede "fiskestænger",  som er sjove og fiske med, og kaste med! Det er helt anderledes stænger, end glasfiber for 20 år siden! De kan så meget mere, end de kunne dengang! Dog skal man sætte tempoet en tand ned, men så får man også stangens egenskaber at føleWink

Mvh Allan
Til top
Torben Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FlyNSpin

Tilmeldt:: 19 Aug 2010
Geografisk: Vodskov
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FlyNSpin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 00:19
Hej Ulrik og Morten
 
NRX stængerne er umiddelbart meget dyrere end 2. gangs køb og i mine øjne ej værd at investere i - endnu...
 
Der findes mange andre alternativer, som snildt kan udføre samme opgave Tongue
 
Hvis du abslout vil investere i ny stang, så er LOOP LTS X1-serien noget billigere og samtidig kan du næsten købe 2 til en NRX's pris og herved dække det meste af fiskeriet i DK.
 
Kigger man på stang udviklingen er bl.a. Hardy, Guideline og LOOP LTS "hoppet" et godt stykke frem i køen, både hvad angår aktion, 4-delte stænger contra stangvægt, balance med  nedadvendt hjulholder, hvilket betyder lettere hjul og færre gram at slæbe på i ex. en hel uge ved Gaula.
Alt sammen små skridt i den rigtige retning og ikke mindst det, at man kan købe ca. 2 stænger til 1 NRX eller 1 Hardy Angel 2 stangs pris...
 
Jeg vil hellere have 2 billigere fluesæt, der er funktionelle, kræver minimum af vedligehold og hvor der er plads til at eksperimentere med liner og fluer til de forskellige vandløb, end kun at have råd til 1 stang, hvor man ½-delen af gangene ej kan anvende stangen optimalt, fordi stangen passer til x-vandløb eller at der blæser en "pelikan", så det er umuligt at få fluen ud til fiskene...
eller endnu værre - kun  har råd til 1-2 liner til stangen...
 
"Billige(re)" 2 hånds-fluestænger, der ud fra ovenstående dækker mine behov, og som samtidig er nye(ere) og kan meget til prisen, er i mine øjne
 
LOOP's LTS X1, Guidelines Le Cie og LPXe samt
 
enkelte af Hardy serierne SWIFT, DEMON og Hardy Angel i 1. model.
 
Stænger der starter med S, har jeg ingen erfaring med, det må andre komme med info om.
 
Dog vil jeg sige,
at jeg aldrig  nogensinde vil investere i en stang der er "knækket" på forhånd LOL 
hvor stangens vægt er så meget større at det EJ opvejer knækket
og linerne samtidig er hundedyre, set i forhold til så mange andre alternativer.
 
Det kan godt være man kan overbevise nordmændene, meen så vil jeg hellere købe en brugt italiensk Alfa Romeo fra 70'erne Wink
Selv om det er hundedyrt i reparationer LOL
 
Knæk og Bræk derude.
 
Torben
 
 
Til top
Kasper Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flue-Kasper Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flue-Kasper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 12:54
sysn godt om beskeden oven over :)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres