Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til kast...

 Besvar Besvar
Forfatter
Kenneth Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiskekenneth Avatar

Tilmeldt:: 07 Maj 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskekenneth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til kast...
    Sendt: 15 Maj 2011 kl. 11:21
Hej med jer, jeg er så småt begyndt at fluefiske og har så købt et sæt fra Scierra med en #7 stang og en HMT #7 line med loading zone, her er mit spørgsmål så.

Når nu jeg skal kaste er det så rigtig forstået jeg der hvor zonen er på lige er der man skyder den fra top øjet at? eller er jeg helt galt på den?

ved godt at øvelse gør mester men jeg kan lave 2/3 loops og så lige i det sidste kast ruller linen hen over og laver en cirkel og det hele ender i en klump 10 m foran mig.
Til top
Kasper Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flue-Kasper Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flue-Kasper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2011 kl. 11:31
føl dig frem hvor meget line du skal have ude. der er ingen regler.. og når du skyder skal du passe på ikke at lave et hårdt ryk når du vender fra bagkast til fremadrettet.. det skal kører i bløde bevægelser.. start stille op og slut hårdt. så kolapser linen ikke :)
Til top
Al Damlund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Damlund Avatar

Tilmeldt:: 18 Apr 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Damlund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2011 kl. 11:54
Hej Kenneth
Gør dig selv den tjeneste at få lidt kvalificeret hjælp i form af kastekurser, der er flere steder, hvor det kan lade sig gøre, det betaler sig virkelig. Her er et par forslag:
http://www.cfcc.dk/forside.asp
http://www.fffd.dk/
Man kan også se diverse kastevideoer, men det er det næstbedste.


Til top
Kenneth Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiskekenneth Avatar

Tilmeldt:: 07 Maj 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskekenneth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2011 kl. 14:49
tak for det, må finde mig en der kan vise mig lidt nær mig...
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2011 kl. 17:39
Hej Kenneth

Scierra HMT-linen er lavet således, at den orange indfarvning på linen (også kaldet loading zone) markerer overgangen mellem linens klump og runningline. Du kan skyde når som helst du vil uanset hvor den orange del af linen er placeret alt afhængigt af situation. En tommelfingerregel er dog, at du løfter linen af til nyt kast når du har samlingen mellem klump og laoding zone i hænderne og slipper linen endeligt afsted når loading zonen er uden for topøjet. Husk at dette kun er en tommelfingerregel og ikke en absolut standard for hvorledes linen skal/kan kastes.

Din oplevelse af, at kastet kollapser ved det endelige kast kan bunde i mange ting og mange unøjagtigheder i dine bevægelser - derfor vil direkte instruktion være en god hjælp.

Pøj pøj med det

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
www.fluefiskeskolen.dk
Til top
hans lindegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flyfisherman

Tilmeldt:: 22 Feb 2003
Geografisk: Østfyn/sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfisherman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2011 kl. 17:56
du skal naturligvis opsøge en kasteinstruktør, kun her kan du få den hjælp der vil rette dit problem.
Dit problem er et kendt fænomen og rettes let ved at opsøge en der ved hvad der skal kigges på og hvad der skal siges til dig så du får rettet fejlen.
På Sjælland er der en del instruktører.
På Fyn kan vi ligeledes tilbyde hjælp- I Ækvator kommer dels undertegnede og dels er der Rene Gerken- vi er begge certificerede instruktører.
Hans Lindegaard
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum