Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

indtagnings teknik

 Besvar Besvar
Forfatter
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: indtagnings teknik
    Sendt: 23 Maj 2011 kl. 09:43
Jeg er ny fluefisker, specielt ved kysten.
Jeg ahr startet mein karierre med at fiske meget med rejeimitationer, for dem ved jeg ca. hvordan bevæger sig i vandet.
 
Men jeg har nogle forskellige fluer som jeg gerne vil bruge, men lidt mister tiltroen til da jeg er i tvivl om hvordan indtagningen skal være for at imiter den ægte vare bedst...
 
fluerne jeg ahr problemer med er:
 
KObberbassen
 
Flat-wing (mener jeg den hedder)
 
kutling imitationer
 
grå frede:
 
Håber der er nogle som kan hjælpe.
 
 
 
 
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 11:37

Hej Caspar,

 

jeg synes, at det er et rigtig interessant spørgsmål, du rejser. Havørreden må bestemt kandidere til titlen, som et af verdens mest uberegnelige dyr. Nærmest anmassende og medgørlig den ene dag og rygvendt og utilnærmelig som et pindsvin i pigsko den næste.....

Jeg tror, at du har helt ret i, at der nogle gange kan være rigtig god mening i at forsøge at imitere konkrete byttedyr, både hvad angår udseende og bevægelsesmønster.

Kobberbassen kan selvfølgelig efterligne så mange ting, men i små størrelser, synes jeg, at den er en oplagt tangloppeimitation. Hvis ørrederne nusser stille rundt i badekaret, kan fluen f.eks. indtages i nymfegreb, så den får det der rolige glidende svæv igennem vandet. En indlagt pause i ny og næ virker godt, synes jeg.

Flat-wings er fremragende tobisimitationer. Tobiserne bevæger sig oftest hurtigt rundt i små stimer og det drejer sig her, efter min mening, om at få noget fart på fluen. Sæt stangen op i armhulen og tag hurtigt ind med begge hænder.

Kutlingerne opholder sig ofte på eller ved bunden og en frontbelastet grålig eller brunlig flue, gerne bundet upside-down, fisket så den hopper i små ryk hen over bunden, kan være rigtig fin. Små hurtige streamer-tag kan anvendes her.

Grå Frede bruger jeg tit som en kutlingeimitation. I ovenstående udgave er det blevet til en ”Tan Frede – dyndspringer-variant”, der har kraftig frontbelastning og er bundet upside-down, så den fisker med krogbøjningen opad i vandet.

Nogle gange har jeg oplevet at kystørrederne kan blive meget fokuserede på rejer, der opholder sig på eller ved bunden. Da synes jeg, at en tungt belastet rejeflue, der med små mellemrum farer op fra bunden, er det helt rigtige – lidt ligesom Thomas Hansen gør med bombardaflåddet i Havørredens Hemmeligheder. Igen sætter jeg stangen op i armhulen og lader fluen synke mod bunden for derefter at tage to-tre lynhurtige tag ind for igen at lade rejen synke mod bunden. Dét kan være rigtig farligt for ørreden!

 

Det meste af tiden, tror jeg, imidlertid at kystørreden har rettet det meste af sin opmærksomhed fremad og opad i vandet. Så med mindre særlige iagttagelser gør sig gældende, starter jeg oftest med en eller anden form for hurtig, varieret indtagning af fluen. Oftest gælder det, efter min mening, om at komme ud over stepperne og som en af mine ”kysthelte” altid siger: ”Fluen må aldrig svømme i det samme vand to gange i træk”. Står man på et super hot spot, et rev eller andet, hvor man erfaringsvist ved, at ørreden kommer forbi lige om lidt, er det selvfølgelig en anden snak.

 

Bedste hilsner samt knæk & bræk

 

Torben Thinggaard

Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 11:53
well spoken torbenThumbs Up
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 12:03
Tak, Allan! Smile
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 13:44
Super... tak for rådet. Det er helt sikkert noget jeg vil arbejde videre med!
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 13:51
Hej Caspar,
 
det var så lidt. Glad for, at du kan bruge det til noget. Håber, at du får mange nye spændende oplevelser "derude".
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk
 
Torben
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 13:55

prøv os at kig i vandet se hvad der er fremme af liv og vælg så flue efer dette og prøv om du kan efterligne det hvis du ikke har er det en god ide med et par polaridbriller de kan både hjælpe dig med at se fisk også ders byttedyr så du for større fokus på dit fiskeri

 
k&b
christian t.
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 14:15

Jeg har faktisk bestilt et par polaridbriller. Så det var en god ide.

 
Hvad har i af erfaringer med vanddybde når i fluefisker.
Det sted jeg plejer at fiske, der er der meget dybt under land. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er en fordel eller ulempe. De enste HØ jeg har fanget har været i Vejle Fjord på kun den halve dybde.
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 18:40
nymfeindtagning - alle fluer.
Knæk og bræk
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 20:49
Citat: Caspar Andersen

Jeg har faktisk bestilt et par polaridbriller. Så det var en god ide.

Hvad har i af erfaringer med vanddybde når i fluefisker.
Det sted jeg plejer at fiske, der er der meget dybt under land. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er en fordel eller ulempe. De enste HØ jeg har fanget har været i Vejle Fjord på kun den halve dybde.
 
Hvis der er meget dybt, så fisk på eller omkring de steder hvor de er lavest vand, f.eks stenbanker, rev eller bare nær land.
Mange af de steder jeg fisker på den åbne kyst er "hotspotsene" de lavvandede områder med dybere vand i nærheden.
 
Mvh
Rasmus
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 09:11
Okay, det var en god viden at have med videre.
Jeg har gået og gruplet lidt over det efter jeg havde set alle de her HØ hemmelighed (super dvdér forøvrigt) Men her virkede det som om de fiske på lavt vand, altså max hofte højde.
 
Tak for al´den viden i har sendt videre til mig.
 
Hvis der er andre som har flere gode ideer/erfaringer hører jeg dem gerne.
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 09:13
Hov, har glemt at spørge... Der er flere af jer som nævner nymfe-indtagning. Hvad er det lige?
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 09:42
Nymfe-indtagning er at du indtager linen ved at vrikke hånden, så du skiftevis tager linen ind med lillefinger og pegefinger :-)
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 09:46
Hvis han skal fiske med nævnte fluer, bliver nymfeindtagning et problem, hvis han fisker steder der ikke er vildt dybt ! Så går fluen i bunden !
Men det er godt, hvis han fisker steder hvor der er meget dybt !
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 10:19
Det er svært at efterligne byttedyr til perfektion ved at trække en krog gennem vandet. Heldigvis gør det nok ikke så meget, for det ligger dybt i de fleste rovdyr at gå efter det, der afviger fra normalen. Det vil tit signalere et sygt individ, og det er let bytte. Omvendt kan det også appellere voldsomt til rovfiskens jagtinstinkt, hvis noget flygter. Derfor er det tit en god idé at sætte farten kraftigt op, hvis man opdager en fisk efter fluen. Og helst væk fra fisken - ikke hen mod den.

Tænk på havørreden som et meget småt begavet rovdyr, der helt og holdent reagerer pr. instinkt. Den kan ikke regne noget som helst ud, og din opgave er "bare" at gøre noget, der udløser hugrefleksen. Nogle gange står den meget let i tændingen, andre gange er det fuldstændig ligegyldigt, hvad du gør.

Johan
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 10:45

Okay, det vil jeg tage med også!

Nu har jeg samlet en del "flue eksperter" og har faktisk et spørgsmål ang. udstyr.
Jeg overvejer nyt hjul når jeg skal ud af have ny stang om ikke så længe.
Men hvad forskelen i praksis mellem et hjul med dyb spole og en med bred. Har det nogle forskel i fiske situationen.?
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 11:56
Uanset formål går jeg efter et hjul med høj smal spole. Det trækker alt sammen i retning af flere fordele som lav startmodstand, du henter mere line hjem pr. omdrejning, linen forlader hjulet i knap så krøllet tilstand, og den er mindre tilbøjelig til at samle sig i den ene side af spolen. Jeg kan ikke finde en eneste grund til en lav bred spole.

Johan
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 12:05
Når du skriver høj smal spole. Mener du så en dyb spole som dette hjul?
Det er nemlig det hjul jeg har kigget efter.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 12:26
Det ser ikke helt tosset ud. Den ultimative konstruktion er efter min mening da gamle Loop/Danielsson Midge/Nymph/Dryfly modeller. De har i forhold til linekapaciteten en meget stor spolediameter. Dvs. der er ikke stor forskel på, hvor store vindinger linen spoles op i, uanset om det er den inderste bagline eller de yderste meter af fluelinen.

http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.html?tt_products[ttshowlimit]=9999&tt_products[backPID]=587&tt_products[product]=28116&cHash=19ecffb8cee4024be6451a12efdaed5c

Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 14:46
Citat: Johan

Det ser ikke helt tosset ud. Den ultimative konstruktion er efter min mening da gamle Loop/Danielsson Midge/Nymph/Dryfly modeller. De har i forhold til linekapaciteten en meget stor spolediameter. Dvs. der er ikke stor forskel på, hvor store vindinger linen spoles op i, uanset om det er den inderste bagline eller de yderste meter af fluelinen.

http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.html?tt_products[ttshowlimit]=9999&tt_products[backPID]=587&tt_products[product]=28116&cHash=19ecffb8cee4024be6451a12efdaed5c

Eller Loop Opti som fx Dry Fly.
Der sælges en på siden.
Knæk og bræk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum