Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synkende flydeline??

 Besvar Besvar
Forfatter
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Synkende flydeline??
    Sendt: 30 Maj 2011 kl. 09:10
Hej,
 
Jeg er lige kommet i gang med opstrøms nymfefiskeri i åen - med en RIO WF flydende klasse 5.
 
Meen....måske det er min manglende viden, men under fiskeriet havde linen en tendens til at synke under drev nedstrøms, og trak dermed min strike indikator under....??? Jo mindre strøm, jo værre...
 
Jeg havde præpareret linen med noget flydende stas fra grejhandlen i fredags - og brugte så linen søndag aften...men den "dykkede" nu alligevel...måske jeg burde smøre den ind i fårefedt Tongue
 
Er der nogen, der kan fortælle mig, om det bare er sådan? Eller - skal jeg vælge/finde en anden line - måske en DT line eller findes der en genial line til fiskeri med nymfe opstrøms (high float eller lign)??
 
Mvh
 
Mads
 
 
 
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 09:25
Hej Mads
 
Det som du her opfatter som et problem er ikke så ualmindeligt. Det er helt naturligt. at nymfen og forfanget sammen med strømmen trækker linen under vandet. Den line du bruger fejler sandsynligvis ikke noget. Prøv på anden vis at kontrollere flydeevnen.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 09:28
Hej Mads,
 
det lyder som om, der er noget galt. Gamle og ikke mindst beskidte liner kan få nedsat flydeevne, men det synes jo ikke at være tilfældet her. Hvis du har spolen linen sad på, eller æsken den var i, så prøv lige at skriv, hvad der helt præcist står (fabrikat med videre).
Det med fårefedtet kan jeg bestemt ikke anbefale, da det er alt for hårdt at gå med et får i fiskevesten en hel dag og fordi man kan få gigt af hele tiden at skulle klemme fedtet af dyret Tongue
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk
 
Torben Thinggaard
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 09:38
Hej Torben,
 
Ja - jeg må hellere droppe tanken om fåret. Jeg kunne alligevel ikke få presset det ned i min chestpack...Smile
 
Jeg ved ikke præcist, hvilken line det er - det er en anden-hånds line. Men - inden jeg smurte flydestaset på den i fredags, havde jeg haft den en tur i lunkent vand med sæbespåner....så den burde havde været helt ren.
 
Har du et bud på en god line? Måske Scierra Creek i DT eller WF?
 
Mvh
 
Mads
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 09:55
Hej Mads,
ja, og det er ved nærmere eftertanke heller ikke i orden at gå rundt at klemme på fårene Big smile
Karsten har helt ret i, at visse typer forfang kan trække den yderste del af en flyde-line ned, men hvis jeg forstår dig ret, så er det ikke her problemet ligger. Hvis der slet og ret er fluelinens flydeevne, der noget galt med, burde forhandeleren uden videre give dig en ny eller en anden slags.
Hvis det er meget vigtigt med yderst forsigtig præsentation af tørfluer og nymfer, egner en DT-line sig godt til formålet. Hvis dette er mindre vigtigt, men du gerne ubesværet ville kaste forholdsvis langt også når det blæser, ville en WF-line egne sig bedst, efter min mening.
Vedrørende fabrikatet findes der rigtig mange gode liner på markedet. Hvis jeg var dig ville jeg ringe til en forhandler, jeg havde tillid til og høre nærmere.
 
Bedste hilsner
 
Torben
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2011 kl. 02:49

Hej Mads

 

Opstrøms nymfe.

Jeg kunne jo starte med at undre mig over, at du ikke har købt fx en Rio Indicator line, men det er nu ikke afgørende.

Der er flere former for opstrøms nymfe. Den måske mest givende: Check Nymph (Polish Nymph) og den lidt mere afslappede form, som praktiseres i bl.a. Frankrig/Spanien/Portugal. Denne sidste ligner måske mest hvad, vi har mulighed for at anvende her i Danmark (til forskel fra fx Glomma/Norge og lignende steder, hvor danskere har tradition for at fiske med opstrøms nymfer).

Den førstnævnte form: Check Nymph er et momentært stationært fiskeri, hvor man igen og igen styrer affiskningen med fluen ved at ’dappe’ fluen hen over bunden af en strøm styret af én eller flere markeringer på linen (dead drift). En metode, som i de rigtige hænder er utrolig effektiv, og som har gjort det muligt for check’erne at hjemføre adskillige verdensmesterskaber siden de lærte metoden af polakkerne midt i 90-erne. Polakkerne kendte dengang ikke til (havde ikke råd til) flueliner, så de måtte få det bedste ud af deres muligheder med tykke monofile liner.

Når din strike indicator synker skyldes det måske, at det slet er meningen, at den skal flyde, men i hovedsagen skal fungere som en markør, som du selv skal styre på checkisk vis.

Anvender man den der imod den franske/spanske metode, som ses i bl.a. Morten Ølands seneste film vælger man en mere bærende version af en strike indicator. Man bruger rigtige kast (længere kast) og overlader det delvist til indicatoren at styre nymfen ned gennem strømmen. Nu kan vi pludselig nøjes med at holde øje med indicatoren og ikke blot mærke nappene.

Men – når alt dette er sagt, så vil jeg se med spænding se frem til at møde den første opstrøms nymfefisker – jeg tror ikke, der er mange  Wink 

K&B

Jørn

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum