Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

tørflueforfang

 Besvar Besvar
Forfatter
kennet nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cnc-snedkeren

Tilmeldt:: 05 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cnc-snedkeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: tørflueforfang
    Sendt: 07 Jun 2011 kl. 21:26
Hvilken forfangsline line vil i anbefale til tørfluefiskeri, hvordan ville i bygge forfanget op og hvilke knuder i vil bruge.
Jeg er temmelig ny med tørflue, og kan bruge alle de råd  jeg kan få om forfang.
Jeg fisker i en lille å 2-3 m bred vil jeg tro. med klasse 3-4 stang. og stone2stone DT4 line.


Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2011 kl. 21:44
Hej Kennet,

Jeg bruger både nylon og fluorocarbon. Nylon i de tykke diametre og fc i alt under 0.20. Grunden til jeg ikke bruger fc i den tykke del, er at så synker forfanget for hurtigt. Jeg binder alle stykkerne sammen med en 5 tørns blodknude, undtagen hvis vi kommer over 0.40, så bruger jeg en 4 tørns blodknude. Rio laver nogle glimrende forfang i 12' der hedder Trout. Jeg bruger den i 4x og binder så 40cm 0.17 og enten en 100cm 0.15 spids på, eller evt. forlænger 0.17 med 35cm 0.15 og sætter 100cm 0.12/0.10 spids på. Der findes mig bekendt ikke noget optimalt færdigtaperet forfang, men det fra Rio er fint synes jeg. Der findes myriader af forskellige forfang, så det er med at prøve sig frem, og se hvad der giver det bedste resultat. I sådan en lille å som du beskriver, kan det være vanskeligt at styre et forfang på 5-6 meter, så det kan være du skal prøve med et kortere forfang. Knæ og bræk med fiskeriet.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2011 kl. 21:53
tjek. Preben torp jacobsen "   " tørflue  ,fiskeri.   der ligger nogle taperinger,   så man tænker   "ok"  mvh. steen.   nylon, hvis nogle skulle være i tvivl... men  igen!  stiv bund, og så  der ud afffff..  
Til top
Christian Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ce

Tilmeldt:: 03 Nov 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 111
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2011 kl. 22:54
Til top
kennet nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cnc-snedkeren

Tilmeldt:: 05 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cnc-snedkeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2011 kl. 21:04
Takker steen.
Har lånt bogen. kan se de forslåede forfang er mellem 2 og 2,8 meter.
Lyder det ikke lidt kort, eller er fisk bare knap så line forskrækkede som vi tror.
Synes jeg har hørt folk sige op til halvanden stang længde.
Og ja thomas det er temmelig svært i en så lille å med en det vegetation.
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2011 kl. 23:03
I så lille en å ville jeg ikke tøve med at bruge et kort forfang omkring stangens længde, hvis det gjorde det lettere at præsentere fluen.   
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres