Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Inspirationstråd om laksefluer...

 Besvar Besvar
Forfatter
Joachim Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gråfrede Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 206
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gråfrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Inspirationstråd om laksefluer...
    Sendt: 11 Jun 2011 kl. 22:15

Med mindre end en måned til årets tur til Norge, hvor der skal fiskes efter laks i smukke omgivelser, har jeg det lidt svært med at sidde stille... Og jeg er sikker på, at der sidder en masse rundt om i det ganske land, der har det på nøjagtig samme måde. Ventetiden er noget hø, men lidt binderi hjælper heldigvis humøret på vej!! 

Håbet med tråden er, at en masse nervevragende og laksegale fluebindere vil lægge et billede af en lakseflue eller to i forlængelse af tråden, så der til sidst er en masse fluer, der kan inspirere en anden til lidt binderi... Klassikere såvel som egne påfund tæller!!
 
Jeg starter lidt forsigtigt med at lægge en nybunden GP'er ud:
Knæk & Bræk derude...

Venlig Hilsen Joachim
http://whipafly.blogspot.com/
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2011 kl. 22:25
Hej Joacim.
 
Jeg lader mig inspirere ude på nettet, det her link ser jeg nøje på, og synes det er forrygende inspirerende:
 
 
Det betyder så ikke, at jeg ser bort fra mine egne godt og vel små 300 mønsteTongue, men jeg er så godt klar over, at de sikre mønstre sidder i æskerne, og det er der er arbejdshestene ude ved vandet, men sådan er der så meget, om vi kan nøjes - nej det kan vi fluetosser ikke, men det er jo det, som gør fiskelivet spændendeWink
 
Mvh
P.K.
Til top
Joachim Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gråfrede Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 206
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gråfrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2011 kl. 00:24
Hej Per...
 
Jeg lader mig nu også inspirere på nettet, men håbede på nogle billeder og måske en lille kommentar... Så kunne vi jo chatte lidt og inspirere hinanden!!?? Så jeg vil meget gerne se en af dine yndlings fluer til laks og høre lidt om, hvorfor lige netop den!! Uforpligtigende teorier om hvorfor du tror på den flue, kunne være interessant at høre om...
 
Her får du en af mine, som er den go'e gamle Heggeli. Den er dog en smule modificeret, da jeg skal fiske i en forholdvis klar elv med en snert af humus farvet vand til tider... Derfor har jeg farvet lidt egern, grizzly og fasan crescent i hot orange med en snert af fiery brown til aller aller sidst, hehe... Tiltænkt elven der kører i de lave gear, hehe... Go' bindelyst
 
Heggeli:
Knæk & Bræk derude...

Venlig Hilsen Joachim
http://whipafly.blogspot.com/
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2011 kl. 19:17
Hej Joachim,
 
dejlig tråd, du har startet der! Big smile Hvad siger du til en Monkey Shadow?
 
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk
 
Torben Thinggaard
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2011 kl. 22:30
Hej Joachim
 
Jeg har ikke noget egentligt billede jeg kan lægge op pt., men vil i stedet for henlede din opmærksomhed på nogle fluetyper jeg har brugt i det vestlige USA med stor succes, nemlig de såkaldte Moal Leeches.
 
På den første video kan du se hvor man laver oplægget til at binde på (trailer hook setup).
 
 
Og på den anden hvordan man så binder disse fluer.
 
 
Jeg ved godt at det er en helt anderledes type flue end dem man normalt ser langs skandinaviske vande, men jeg kan godt garantere for at de virker. Normalt fisker jeg dem hurtigt med korte indtag med pauser imellem, således at fluen får en nærmest jiggende bevægelse.
 
Det er selvfølgelig muligt at lave dem i et utal af farvevarianter, men personligt mener jeg at følgende farver er et must, nemlig sort, lilla, cerise og en meget lys farve, som f.eks. den på videoen.
 
Det er ikke fordi du nødvendigvis skal binde en hel æske fuld af dem, men overvej at have et par stykker med til at bruge i de situationer, hvor ingen af de "normale" fluer giver noget resultat. Vær som sagt ikke bange for at fiske dem hurtigt og hold for gud skyld godt fast i stangen. Der bliver ikke nippet til disse fluer - næææ hugget falder med et drøn.
 
God bindelyst og knæk og bræk på turen
 
Mvh.
 
Lars
Til top
Thomas Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
T.H. Fly

Tilmeldt:: 23 Aug 2006
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T.H. Fly Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2011 kl. 22:56
når nu i er binde  humør, , kunne i så ikke smide dem ind på fluebasen med binde beskrivelse, , så er der flere der kan få glæde og inspiration af det
flotte fluer iøvrigt
 
mvh Thmoas


Redigeret af T.H. Fly - 12 Jun 2011 kl. 23:00
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2011 kl. 23:34
Hej Thomas,
 
du har helt ret. Og for min del skal jeg nok begynde at lægge flere af mine fluer ind i basen.
 
Hej Lars,
 
fuldstændig enig! Ikke bare hvad saltvandsfluebindingen angår, kan vi helt sikkert hente megen inspiration hos de mange dygtige fluebindere på den anden side af dammen. Har selv gået og leget med tanken om en afdæmpet intruder fisket hurtigt ind i en vis "lurerende" ved Skjern Å. Forreste krog skal selvfølgelig klippes som han gør på video nummer to.
 
Bedste hilsner
 
Torben
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2011 kl. 23:36
I øvrigt, også fremragende link, du har lagt ind, Per. Tak for det!
Til top
Joachim Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gråfrede Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 206
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gråfrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2011 kl. 20:12
Hej Torben...
 
Den ser lækker ud, hehe! Er der ik' noget flash i den, og er det en flue, som du har taget en fina fina laks på??
 
Uanset så skal den bindes, men i min boks kommer den til at hedde TT's Shadow, jeg har nemlig ik' noget abehår, jeg går udfra den oprindeligt bindes med abehår!!??
 
Nå, min tur... En GreenHiglander Spey variant! Lige siden jeg første gang så en Green Highlander, syntes jeg, at det var en lækker flue, men jeg har endnu ikke fanget på den... Men en af mine drømme i forbindelse med mit fiskeri er at tage en laks på en spey flue, måske det bliver denne her??
 
Knæk & Bræk derude...

Venlig Hilsen Joachim
http://whipafly.blogspot.com/
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2011 kl. 23:00
Hej Joachim.
 
Mange tak skal du have. Smile Jo, der er lagt nogle få strå Angel Hair ind i vingen. Farverne Black Olive eller Peacock er oplagte til formålet, synes jeg. Den originale udgave blev ganske rigtigt bundet med abehår. Blandt alternativerne kan man f.eks. nævne gedehår. Indbinder man dem i flere bundter og er omhyggelig med at tapere hvert bundt inden indbindingen, får man stadig en rimelig flot og levende vinge. På Thomas' opfordring har jeg lagt fluen ind i basen:
 
 
Fluen er relativt ny i min egen fiskeæske, men per stedfortræder har The Monkey Shadow fra min hånd fanget laks ude i den store verden. Mønstret har rigtig mange laks på samvittigheden blandt andet i Skotland, ved jeg.
 
Green Highlander er svær at kome uden om og at du har lavet den i en rigtig lækker spey-udgave taler i allerhøjeste grad til mit hjerte! Thumbs Up Spey-fluernes uovertrufne elegance er simpelthen ren magi.
 
Nedenstående mønster har som de fleste andre fluer mange inspirationskilder og der er sikkert mange derude, som har noget lignende i æsken. Så jeg ved ikke helt, hvad den skal kaldes, men den er hurtigt blevet en favorit:
 
 
Jeg skal nok lægge mønstret ind i basen snarest.
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk
 
Torben Thinggaard
 
 
 
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2011 kl. 00:58
Her mit bidrag, det er en hitch flue hvor der er smeltet hul lige bag ved hovedet hvorigennem den monteres. Dette bevirker at det aflange hoved er lige over vandoverfladen og dermed laver fluen et "V" i overfladen når den er på vej over elven.
 
..// Det var min første dag som laksefisker, jeg havde fisket et par timer, forventningsfuld og glad kastede jeg nedenstående flue ud i strømmen, halvvejs over, overfaldt en laks fluen i et spring hvor fisken stod en ½ meter ud af vandet, hvilket hug!!! Jeg fightede fisken en fem minutters tid, hvorefter den stilte sig i vandoverfladen 10 meter fra mig, "der står den godt og bruger en masse kræfter" nåede jeg at tænke mens jeg betragtede fisken i det krystalklare vand - Sekundet efter kunne jeg se fluen ryge ud af kæften på den og 1 sekund efter blev linen slap.. Ouch
Dette skete 4 år siden, på trods af ugers fiskeri og enkelte hug har jeg stadig ikke fået laks på land.. Ovenstående episode husker jeg så klart som var det igår.. Fluen kalder jeg "LakseTaberens Forbandelse"...AngryAngryAngry
 
 
Til top
Joachim Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gråfrede Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 206
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gråfrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2011 kl. 07:57

Torben: Tak for svar på spørgsmål, nu skal der bindes, dvs. når jeg kommer hjem fra arbejdet, lige pt. har jeg 19 arbejdsdage tilbage, inden det går løs...

Peter: Av av, det er noget af en historie... Jeg har også et par Hitch fluer i min æske, jeg binder dog altid to vinger på mine, og på nogle af hitch fluerne binder jeg vingen ind omvendt, de skater pænt godt i overfladen...
Jeg er sikker på du får din Laks på land i år, knæk og bræk!!
 
En hidsig lille Orange Flamethrower bundet på en trekrog str. 8. Kender intet til fluen udover, at jeg har set Davie McPhail binde den på youtube, jeg kan varmt anbefale et kig, han binder en masse lækre laksefluer plus mere!! Her er min udgave, der dog læner sig meget op af McPhails:
 
Knæk & Bræk derude...

Venlig Hilsen Joachim
http://whipafly.blogspot.com/
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum