Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Jerkbait stang

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Jerkbait stang
    Sendt: 14 Jun 2011 kl. 14:36
kunne godt tænke mig at fiske nogle gedder.
Og tænkte på jerkbait.
Men kræver dette fiskeri en special-stang..
Nogle jerkstænger og baits hedder kastevægt 30gr.. hvilke da ikke lyder af meget.
Andre hedder op til 100gr..
Hjulet jeg vil benytte er et Amb. 5501 C3
 
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2011 kl. 14:43
Som udgangspunkt så er svaret ja. Ville bestemt skaffe mig en decideret jerk stang til det fiskeri. Det er ret tungt og hårdt ved udstyret og det vigtigste er nok krogningsegenskaberne. Der skal en ret solid stang til at sætte de store trekroge og der skal holdes meget stram line og hård fight efterfølgende, er min erfaring, for at modvirke at de ryster de store tunge baits ud af munden undervejs. Du kan jo også købe nogle af de mindre baits som fx Buster II og Baby buster eller andre fabrikater, disse kan nemt kastes og fiskes på lettere grej.

Har selv en prologic 6" stang jeg bruger til det normale fiskeri den hedder vist 80 g kastevægt, men stivere end det og man har nul aktion i den korte klinge synes jeg og så forsvinder det sjove jo en smule.

Mon ikke hjulet er ganske fint til formålet.
Til top
frederik schramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flash

Tilmeldt:: 02 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flash Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2011 kl. 19:10
Savagear butch light - kan jeg varmt anbefale Thumbs Up
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2011 kl. 20:37
Butch light er en lækker stang. Den er utolig let, god rygrad, og så telmed utrolig god at kaste med. Og den er stadig ikke stiv under fight, bestemt ikke. Har stangen i 15-60g. Du kan sagtens gå lidt over vægtgrænsen ved jerkstænger da de jo er relativt stive. Bruger buster jerks og savage gear deviator på den, og de ligger lidt over vægtklassen, men som sagt, ingen problemer. Brug minimum 0,30 flet line, da der mindser risikoen for overløb. Husk at jerk er utrolig hårdt for hjulet.
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 18:58
fandt en billig Kinetic signature 7" i huntershouse til 199kr "Før pris" 799kr
Der stod kastevægt 30-120gr, men så da jeg kom hjem med min der stod 30-190 gr,,, Er det ikke lige i overkanten til fiskeri fra land i sø og mose?
Købte også 3 stk. Westin Jerks 116gr.
Var lige på en kort tur for lige at prøve hvad det nu vare for noget.
Havde kun noget 0.26 fireline på min amb. og det gik galt efter 20 kast. Så knak linen i et kast Ouch.
Kørte hjem og satte noget 0,45 monofil på og tog afsted igen. Men monofil er jo som at trække i en elastik. Men kastene gik fint, syntes dog det virker noget voldsomt fiskeri, forstået på den måde at stangen jo mest af alt virker som en pirkestang.
At få agnen til at gå fint i vandet syntes jeg også var lidt svært, var lidt i tvivl om hvordan jeg skulle gøre...
er lidt i tvivl om jeg har valgt for kraftig stang og agn?
Eller skal jeg prøve med noget ny spunden line 0.35-0.45 måske og nogle mindre jerks? med en bedre gang. Og Hvor voldsom skal man jerke?
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 19:26
Citat: morten

fandt en billig Kinetic signature 7" i huntershouse til 199kr "Før pris" 799kr
Der stod kastevægt 30-120gr, men så da jeg kom hjem med min der stod 30-190 gr,,, Er det ikke lige i overkanten til fiskeri fra land i sø og mose?
Købte også 3 stk. Westin Jerks 116gr.
Var lige på en kort tur for lige at prøve hvad det nu vare for noget.
Havde kun noget 0.26 fireline på min amb. og det gik galt efter 20 kast. Så knak linen i et kast Ouch.
Kørte hjem og satte noget 0,45 monofil på og tog afsted igen. Men monofil er jo som at trække i en elastik. Men kastene gik fint, syntes dog det virker noget voldsomt fiskeri, forstået på den måde at stangen jo mest af alt virker som en pirkestang.
At få agnen til at gå fint i vandet syntes jeg også var lidt svært, var lidt i tvivl om hvordan jeg skulle gøre...
er lidt i tvivl om jeg har valgt for kraftig stang og agn?
Eller skal jeg prøve med noget ny spunden line 0.35-0.45 måske og nogle mindre jerks? med en bedre gang. Og Hvor voldsom skal man jerke?
Det er godt nok en stang med høj kastevægt du har fået fat i. Men det kommer jo helt an på hvad du mest vil kaste med. Man kan jo få jerks ned i 10-20g. Har kke prøvet westin jerks endnu, så kan ikke helt sige hvor meget du skal jerke, men som udgangspunkt skal du ikke jerke specielt hårdt. Meget mindre end du egentlig havde regnet med. Og indspinningen skal foregå meget langsomt, for ellers vel jerken garanteret kun glide til den ene side.. Jeg startede selv med 0,32 fletline, og det har jeg ikke fortrudt. Bare start stille og roligt ud med dine kast. De første mange kast, blev ikke mere end 10-15 meter for mig, men det går hurtigt fremad..
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 19:35
nå ok jeg står og flår helt vildt i stangen Confused 
Men det kaster jo fint med sådan en 116 gr. agn. ca. 30-40 m
Skulle jeg finde mig en mindre stang med mindre baits?
Eller er stangen fin nok? Nogle der kender stangen?
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 20:53
nå nu har jeg læst lidt på nettet, bl.a. Jens Bursell arkitel om jerk light. Ser ud til at er gået igang med alt for kraftigt grej.
Skal nok have en stang til 10-40gr, så kunne jeg også prøve jerk på kysten. Men det undrer mig dog lidt at man ikke kan benytte alm. 9" spinnestænger, hvis agnet ikke vejer mere end alm kyst-agn..?
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 21:07
det kan du osse sagtens, problemet kan bare være at dn ikke har den rigtige aktion, og du så derved har sværere ved at få agnen til at jerke :)
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 22:07
undrer mig lidt at en stang som pikefigher eller godfather hvis kastevægt hedder <30gr kan kaste buster jerks på 65gr.
De Westin jeg købte på 116gr er de ikke total overkill?
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 22:13

en jerk stang er jo meget stiv. Og modsat en alm. stang, så svirper man jo ikke med stangspidsen. Derfor kan man bruge højerevægte end som så. om westin er overkill till hvilken stang?

Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 22:30
sammeligner måske med alm. kastegrej, her er en kastevægt på 30gr og 190gr jo verden til forskel. Men vil det sige at til jerkbaitfiskeri har det ikke den store betydning?
Ser bare ikke så mange andre jerkbait på 116gr, så de var måske mere til skærgården etc. fremfor en lille mose?
 
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 22:36
jerkbait skiller sig generelt mest ud ved vægten. Du kan ose få jerks helt op i 300g og nemt endnu mere. Men de er jo nøje afmålt i vægt osv. så de er langsomtsynkende, supending osv. 116g er bestemt ikke for meget i en mose vil jeg mene..
 
 
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 22:43
Så en stang med kastevægt <30gr kan godt kaste jerkbaits på +100gr?
Men kan man sige noget +/- for lette og tunge stænger?
 
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 22:47

det kommer helt an på hvor stiv stangen er. så som udgangspunkt, nej. Hjulet har jo osse meget at sige..

Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 23:35
Hej Morten
 Jeg var selv som du lidt på herrens mark. jeg besluttede mig for en stang som var 6 fod og kunne kaste med vægte op til 90 g. bruger du alm gedde forfang? altså stålweire? ved det ikke er let at få dine jerk til at lave de udsving med wieren. jeg fisker mest med flydende agn, eller agn som kun lige er under overfladen, da jeg synes det er mest spændende, det er også lidt lettere at øve sig på at lave de ryk i stangen, så dine jerk, kommer til at gå rigtigt. selv om jeg ikke synes det er alt afgørende. for at få gedderne til at hugge.
vh.
Tommy Lund
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 23:51
Hvis du gerne vil ha kvalitet så skal du kigge nærmere på bromanodell.com
jeg har selv den som hedder
EsoxLucius Casting Jerk 6,3´ 40-140g, og det er den perfekte stang til de tunge agn, jeg kan ihvertfald varmt anbefalde den til enhver jerkbait-fisker.
 
Hilsen Anders
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2011 kl. 09:36
Du kan få inspiration og lidt gode råd på denne fine side, der beskæftiger sig meget med jerkbaits o. lign.
http://esoxhunt.forumup.dk/index.php?mforum=esoxhunt
Mvh.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ultragris

Tilmeldt:: 07 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ultragris Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2011 kl. 12:21
Som Jens skriver! www.esoxhunt.forumup.dk !

Danmarks største geddeforum! Og de fleste af os der inde, er præcis jerkbait fiskere!

Hvis ikke du ønsker at oprette dig der, så vil jeg anbefale dig en Ron Thompson Flexide jerk stang.. Måske V2 versionen som er den nye!

Den stang har jeg brugt lige siden jeg startede, 2½ år siden.. Og syntes stadig den er lækker!
fik den til 330 kr.. og tror de er til at få presset lidt ned rundt omkring, da de nok ikke sælger volsomt mange af dem!

Stangen kaster 130 gram, og er ikke stiv som en kost! Flexer fint ved gedder på 2-3 kg!

Men hvis det er flex til håndtaget du vil have, så har du valgt et forkert fiskeri ;)
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2011 kl. 13:08
Nu var jeg lige nede og teste igen.
Jeg forstår ikke helt det at man skal jerke agnen ind. Ved alm langsom indspining gik Westin jerken helt fint med store slag fra side til side. det gav slet ingen mening at stå og jerke i stangen, det ødelagde mere gangen synes jeg..
Er westin jerken speciel på det punkt eller?
Vil lige købe nogle lettere Buster Jerks i morgen, for mine umiddelbare erfaringer indtil videre synes jeg det virker noget kluntet fiskeri at stå og banke en +100gr wobler ud med en pirkestang Big smile
Men er en jerkstang med kastevægt 10-30 ikke noget helt andet?
Bruges jerks på 100gr til disse lette stænger? 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres