Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Støvsugerfluen, Mikkeli Blue og Godnat Fluen

 Besvar Besvar
Forfatter
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Støvsugerfluen, Mikkeli Blue og Godnat Fluen
    Sendt: 17 Jun 2011 kl. 00:17
Hej!
 
Da der er flere, der har spurgt til Støvsugerfluen fra tråden om Karup Å, kommer der her et indlæg under kategorien 'Vis dine fluer'. Indlægget angår bindemønstret, tankerne der ligger bag og de fluer og fluebindere, Støvsugerfluen er inspireret af.
 
Knæk & bræk til alle!
 

Støvsugerfluen

 

Bindemønster

Rør: FITS: Large + Small eller Medium + X-small alt efter fluens størrelse. Klar eller sort.

Tag: Oval tinsel: Sølv

Butt: Antron: Hvid

Hale: Fluofiber: Hvid.

Rib: Oval tinsel: Sølv

Kropshackle: Hanehackle: Mørkeblå Badger (kan erstattes med et sort hane).

Bagerste vinge: Tempelhund: Sort samt Angel Hair: Sølv og Ocean Blue

Forkrop: Salmo Supreme dub: Midnight Black eller Salar Syntetic Series – DUB: Mikkeli Blue

Underste flash: 2 doblede strå tynd Flashabou: Sølv og  holografisk mørkeblå. Stråene skal have forskellig længde.

Underste vinge: Buck Tail: Hvid - skal nå ned til midten af bagkroppen.

Mellemste vinge: Tempelhund: Sort - den mellemste vinge skal være længere end underste vinge og kortere end øverste vinge. Mellemste og øverste vinge skal i tykkelse ca. være i størrelsesforholdet 70 % til 30 %.

Mellemste flash: 3-4 doblede strå Angel Hair: Ocean Blue, violet og sølv. Stråene skal have forskellig længde. De længste skal nå ud til spidsen af den mellemste vinge.

Øverste vinge: Tempelhund: Sort - Øverste vinge må kun nå et kort stykke længere bagud end krogen på den fiskeklare flue.

Øverste flash: 3-4 doblede strå Angel Hair: Ocean Blue, violet og sølv. Stråene skal have forskellig længde. De længste skal nå ud til spidsen af den øverste vinge.

Fronthackle: Spey Marabou: Sort (kan erstattes med anden langfibret semi- fluffy fjer ).

Cheeks: Jungle Cock

Hoved: Conehead: Sort - Large

Da set første billede af Mikael Frödins mesterværk Mikkeli Blue blev offentliggjort i Danmark i 1997, ramte synet af denne flue en streng inden i mig. Ja! Den ville i en modificeret udgave virke særdeles godt til mit skumrings-,  nat- og tidlige morgenfiskeri, tænkte jeg. 

For Mikkeli Blue havde nogle egenskaber, der passede godt til noget af det, jeg i mit stille sind havde gået og funderet over i de mange, mange fredfyldte men intense timer under nattehimlen i Karup Ådal.

For det første var der med Mikkeli Blue lagt stor med vægt på en voluminøs dråbeformet profil, som blandt er et resultat af den bagerste vinge og den kraftige forkrop. For det andet var der i fluen foruden alt det sorte et markant indslag af mørkeblåt og violet; de sidste farver, der er tilbage på skalaen, med mindre det er blevet meget mørkt. Og for det tredje var der med de 4 Jungle Cock-fjer en klar sort/hvid kontrast i fluen. Og godt nok ser laksene fluen nedefra i Alta-elven, som Mikkeli Blue  er udviklet til at fiske i, men det er ofte en anden snak med ørrederne i Karup Å. For fra når mørket sænker sig, til det er blevet lyst står den aktive del havørrederne i Karup Å ikke sjældent højt i vandet. Det kan man opleve på forskellig vis, blandt andet, når man under fiskeriet er kommet ned på siden af fisken og den pludselig med en hvirvel og ordentlig bule stryger ned ad åen, da den fik øje på ens silhuet eller når en fisk under stor bølgegang piler over til den anden brink, når man går ind om morgenen.

Jeg fisker Støvsugerfluen i mange varianter. Nogle højtgående med muddler-hoved eller soft-cone andre lidt tungere belastet, hvilket blandt andet er funktionelt, når det blæser meget. Nogle relativt små andre så store, at en medfisker engang ved med et skeptisk blik pegede på min flue og lakonisk spurgte: ”Har du selv skudt den?”

Men fælles for alle varianterne er yderligere to detaljer. Dels - med stor takskyldighed til Paul Wellendorf og E. G. Michelsens fantastiske og udødelige Godnat Fluen - den hvide kontrast som skabes med butt og hale, undervingen og jungle cock-fjerene. Med mindre det er meget mørkt eller ørreden står langt nede i vandet, er jeg ret overbevist om, at ørreden har mulighed for at se denne sort/hvide kontrast, når fluen svinger ud fra modsatte bred eller ind mod egen side. Og dels er der en del sølv i Støvsugerfluen. Er det buldrende mørkt tjener dette intet formål. Men ofte er det selv om natten netop ikke mørkt som i en brøndgravers bagdel ved Karup Å og da vil selv sparsomt lys, som f.eks. lidt måneskin, fra tid til anden reflekteres i fluens bagkrop eller den flash, den har i vingen. At det forholder sig sådan, kan man forsikre sig om, ved holde fluen ned i lidt turbulent vand foran sine fødder en nat, hvor der trods alt er lidt lys.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ser vældig meget op til Mikael Frödin. Både som fluebinder, innovator, fisker og som formidler. Og så er han overordentlig behagelig at være i selskab med, så hans kurser er hermed i allerhøjeste grad anbefalet til enhver der gerne vil stå i mesterlære.

Se mere her:

http://www.frodinflies.com/layout/main.php

Har du lyst til at vide mere om fluen Mikkeli Blue, kan du blandt andre steder læse om den i:

Sportsfiskeren, 2001, nr. 10, dec., s. 60 ff.

Atlantic Salmon Review, Winter 1998, Vol. 3, No. 1, s. 32 ff.

Fiskeavisen, Nr. 10, Okt. 1997, s. 36.

Samt se den fænomenale dvd-film:

Mikael Frödin: Modern Salmon Flies – Tying Tube Flies

Vil du gerne vide mere om Godnat Fluen, kan du blandt andet læse Poul Friis’ fantastisk flotte og aldeles fremragende bog ‘Danske fluer’.

Straks fra start (dengang man var yngre og tyndere og fiskene ældre og federe) viste støvsugerfluen, at den kunne fange gode fisk i Karup Å.

 

Tight Lines!

 

Torben Thinggaard

 
 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2011 kl. 07:34

 

Jeg vil godt følge op på Torbens fine indlæg, og bidrage med en lidt anden indfaldsvinkel på mønsteret God Nat Fluen.

 

Som omtalt er fluemønsteret God Nat Fluen et meget egnet mønster til blandt andet havørred.

 

Jeg er så gammel ud i fluefiskeriet, at jeg er opvokset med God Nat Fluen, og har brugt den i snart 40 år, og fået mine fangster på den.

I dag er der leget meget med mønsteret, og jeg har mange varianter, og God Nat Fluen sat ind i det Fleksible Rørflue System giver i min verden rigtig mange muligheder, især vis man ønsker at være fleksibel, under sit natfiskeri.

I Karup å og i Gels å, kan lyset veksle meget, sammen med åens beskaffenhed, og da er jeg tryk ved, at jeg lynhurtig, kan skifte fluernes opsætning.

På linket her kan man læse om ideen bag Det Fleksible rørflue System:

 

Navn: God Nat Fluen Hama.

Krop: Hvid/Sort/hvid/sort Hama perler.

Vinge: Under rød ræv + 8 strå rød flash mellem hvid ræv + 8 strå sort holografisk sort flash.

Over Sort Kanin Strip + 8 strå flou. hvid flash.

Fronthackel: Twistet sort og hvid ræv.

SoftCone: Sort.

Bindetråd: sort.

 

Varianter:

Krop: Fluoriserende hvide Hamaperler + sort blød body tubes.

Fronthackler: Twistet sorte plums / marabu – store hvide + sorte hane hackler evt. soft hackler.

Vinger: Kanin strips – Lange sorte gede hår eller sort egernhale.

Front / belastning: Coneheads evt. i tungsten – Kineser hatte – body tubes -. SoftCone og lignende.

 

Skulle læseren have interesse i Hama mønstre og introduktion af Det fleksible Rørflue System, så har jeg tingene på skrift, og vil gerne dele mine erfaringer, og det kræver blot en personlig mail, så sender jeg tingene.

 

Mvh

P.K.



Redigeret af PK - 17 Jun 2011 kl. 07:37
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2011 kl. 08:37
Hej Per !
Som en der jo har fulgt dig de senste vel ca. 25 år, er det fantastisk at følge din udvikling inden for fluebinderkunsten, super super flot min ven !
Inovativ tror jeg man ville betegne dig i virksomhedssprog Thumbs Up
Vi ses forhåbentlig snart igen Per !
Mvh. Jim
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2011 kl. 09:02
Hej Jim.
 
Tak for roserne, selv en gammel mand kan rødmeWink
 
Nu har jeg jo så reelt levet, som onkel opfinder i hele mit arbejdsliv, og ja
inovativ er et must ude i den virkelige verden, men den må godt smitte af i vores hobby, ellers går udviklingen jo også i stå her, det går jo ikke, tænk på alt det kloge snak, der ville forsvinde, det går jo bare ikke, at det sker, og så slet ikke blandt fluebindere / fluefiskereSmile
 
Knæk og bræk fra
P.K.
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2011 kl. 20:29
Hej Per,
 
tradition og fornyelse på én gang. Sådan! Meget spændende! Jeg håber, at du snart får mulighed for at lure endnu en ørred i Karup Å Smile
 
For en anden fremragende modernisering af Godnat Fluen, se Brian Størups sublime fortolkning her:
 
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk
 
Torben Thinggaard
Til top
Joachim Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gråfrede Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 206
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gråfrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 02:48
En klaske lækker flue, og det siger jeg hudløst ærligt. Nu, hvor klokken er to sådan cirka, og flua min ligner en pint kat, der er blevet bundet fast på en brugt vatpind, så blev jeg helt glad, da jeg så din flue... Jeg er selv meget glad for Frødins fluebinding, har set ham binde in person, men aldrig snakket med ham... Desværre!!
Jeg kan godt se Mikkeli Blue's ånd spøge i din flue, meeeeeeeen jeg ville gerne have set den med det ekstra sæt JungleCock, som Frødin vist nok sætter på sin Mikkeli Blue... hva' siger du til den?? Den ville jeg gerne se!!
 
Den flue, som jeg selv lige har bundet blev så gennemført grim, at jeg kun satte EN JungleCock som cheek på... Fluen fortjente ikke engang den ene fjer, men tænkte at der måtte være en mening med galskaben, så jeg fulgte lidt med på spøgen... Nu sidder den nederst i højre side af min flueboks, som er ved at være fyldt ud... Og hvis intet andet virker... tja, så må det sgu være lige netop den flue, som laksen vil ha'...
 
Tror du ik'??
 
Fortsat go' bindelyst
 
PS. Husk at binde den med ekstra Jungle Cock på, den giver laks... Det er jeg sikker på!!


Redigeret af Gråfrede - 18 Jun 2011 kl. 02:50
Knæk & Bræk derude...

Venlig Hilsen Joachim
http://whipafly.blogspot.com/
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 11:09
Hej Joachim,
 
"En pint kat, der er blevet bundet fast til en brugt vatpind" LOL Fremragende formulering, der ville have gjort selv Tom Waits misundelig! Og jo jeg kender godt det der med at gå "binde-kold" og at det der sidder i stikket mest af alt ligner noget, der har været ild i engang og som ingen gad at slukke Big smile
Mange tak for de pæne ord, du kan tro, at de varmer!
Og jo, du har helt ret. Der er 4 x JC i den luxede udgave af Mikkeli Blue. Fantastisk mønster!
Frödin er en mester og jeg har ved en enkelt lejlighed haft mulighed for at snakke mere indgående med ham og det var meget lærerigt, spændende og sjovt!
 
Der findes dygtige fiskere, der med fuldt overlæg kun fisker med grimme og helst asymmetriske fluer og med lidt held, kan du måske få din én-øjede rørflue til at gå som en devon-spinner? (husk at medbringe rigeligt med forfangsmateriale) Wink
 
Bedste hilsner
 
Torben
Til top
Joachim Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gråfrede Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 206
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gråfrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 11:45

..." I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy"...

Waits i et interview, hvor der bliver spurgt ind til hans alkohol forbrug, hehe!
 
Han er i en klasse for sig! Er ved at arbejde mig kronologisk igennem hans musik, og voldlytter OL' 55 plus det løse, samt hele "Nighthawks at the Dinner" albummet fra start til slut og så tilbage igen! Nighthawks at the Dinner kan varmt anbefales til lidt sent fluemagi ved fluestikket... Det kan være, at det var det, der gik galt med min sidste flue i går...
 
Mit fluestik havde drukket for mange øller, ik' mig... ik' mig, hehe
 
Fortsat go' weekend
 
PS. her er en af mine aften fluer... "Sort Uheld":


Redigeret af Gråfrede - 18 Jun 2011 kl. 11:51
Knæk & Bræk derude...

Venlig Hilsen Joachim
http://whipafly.blogspot.com/
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 12:29
Aha! Jeg havde netop på fornemmelsen, at du var en dannet mand! Big smile Har selv alle skiverne, bortset fra Night on Earth, som er en dyr sag at skaffe. Tom Waits er ganske enkelt et geni.
Ved ikke hvor mange gange, jeg har gået "derude" i kuling fra vest og småsunget "Skjern Å has been drinking, not me, not me..."
Flot flue! Det sorte uheld kunne meget vel være lige præcis det, laksen kommer ud for, når du drager afsted. Og flot web-side!
 
"Fishing for a good time starts with throwing in your line"
 
Torben


Redigeret af TT101 - 19 Jun 2011 kl. 01:25
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum