Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Trolling med Normal Spinnestang efter Gedder

 Besvar Besvar
Forfatter
Preben Svensson Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ntxz0r Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2011
Geografisk: Brøndby
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ntxz0r Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Trolling med Normal Spinnestang efter Gedder
    Sendt: 18 Jun 2011 kl. 02:45
Hello!
Søndag skal jeg med en kammerat ud og fiske på en sø med en lille båd med motor.
Ved i om det er muligt at lave lidt trolling efter Gedder med en normal Spinnestang?

Min Stang er en 10 fods Shimano Spinnestang med en kastevægt på 10-30gr.
Vil den godt kunne håndtere trolling ved et evt hug fra en gedde?
Til top
Nikolaj Martins Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SydfluenVS Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SydfluenVS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 08:40
Er det dørgning eller trolling vi snakker om? Hvis det er dørgning, så plejer jeg at bruge almindeligt spinnegrej, som du selv beskriver. Trolling har jeg ikke prøvet, men vil tro at grejet er en smule tungere, eller kraftigere. Men der må være nogen som kan sige lidt om trolling.

Men er det fra den lille båd I fisker og vil smide agn ud bagved mens I sejler, så er det grej du har fint nok.

Nikolaj
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 09:17
Hvad er forskellen på trolling og dørgning?
 
Jeg var af den opfattelse at det var forskellige navne for samme metode, dørgning den gamle danske betegnelse, trolling den nye smarte....!


Redigeret af duck power - 18 Jun 2011 kl. 09:17
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 09:41
Ved Dørgning bruger man ikke hjælpemidler så som downrigger, Dipsy, planerboards o.a. , når disse benyttes kaldes det trolling.
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 10:46
Hej Preben,
 
det tror jeg godt kan gå an, med mindre selvfølgelig, at du er til kæmpe-woblere, sideplanere og andre ting, der yder stort vandpres. Men det er nok vigtigt, at du sikrer dig, at krogene er nyhvæssede.
Vær opmærksom på, at det ikke er alle søer, hvor det er tilladt at trolle med motor og at der findes søer, hvor trolling og dørgning er helt forbudt.
Er det en sø med en sårbar betand af rovfisk, kan det desuden anbefales at udøve et skånsomt fiskeri.
 
Bedste hilsner og rigtig god fornøjelse!
 
Torben
Til top
Peter Povlsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ppovlsen Avatar

Tilmeldt:: 10 Maj 2010
Geografisk: NØ Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ppovlsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 12:52

Det gik fint for mig, fik en på ca. 4 kg på furesø hvor jeg dørgede med momentum/stella og en HI/LO wobler.

 
Så det kan du sagtens.
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 15:13
jeg har justeret min motor efter en meps 3 spinner det giver en del gedder og abborer i løbet af året nu er ikke den bedste tid da der er meget grøde hvor jeg normalt fisker.
Til top
Daniel Kristiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dani8600

Tilmeldt:: 18 Maj 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 301
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dani8600 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 17:22
Det kan sagtens lade sig gøre- også med okay store woblere, dørg med flydende wobler da de er næmere at styre, og giver fiskTongue
 
Knæk og bræk
Til top
Preben Svensson Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ntxz0r Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2011
Geografisk: Brøndby
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ntxz0r Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2011 kl. 18:06
Sikke en masse god feedback.

Men ja det er nok dørgning, det er bare wobblers der er ude mens vi leder efter fisk i søen, når vi så finder nogen vil vi kaste anker og kaste normalt i det område.

det er en lille 2 personers båd med motor som en kammerat har lånt igennem en fiskeforening :)

så det skal prøves for første gang, bliver spændende..
håber vejret er med os. :)

Til top
Troels Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
frk yde

Tilmeldt:: 31 Dec 2006
Geografisk: Øst Jylland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frk yde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2011 kl. 09:48

Da jeg begyndte med at dørge/trolle var det med det forhåndenværende søms princip, dette fungerede ok indtil at grej fanatisme tog lidt overhånd.

Definitionen på dørge / trolle er visk ok beskrevet her:
 
Knæk & Bræk
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2011 kl. 11:49
Husk redningsvestenWink
K&B  IJ
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2011 kl. 11:54
Thumbs Up til Ivan!
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2011 kl. 15:24
Jeg vil mene at dørge og trolle er nøjagtigt det samme. Dørge er bare et gammelt dansk udtryk og trolling er det internationale ord vi alle kender.
 
Du kan sagtens slæbe lidt blnik og woblere efter en bette jolle med alm spinne grej.
 
MVH Frank
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres