Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gaula fluer

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gaula fluer
    Sendt: 28 Jun 2011 kl. 14:47
Jeg står og skal til Gaula i uge 27 Embarrassed og er ved at have flueæsken fyldt op med lækkerier.
 
Jeg vil dog høre om der er nogen som lige har et sidste "must have" mønster i tankerne som kan gøre udslaget når ingen af mine øvrige fluer virker. Jeg har været i Gaula en enkelt gang før, men desværre uden succes. Håber derfor inderligt på laks for enden af 2 håndsstangen denne gang!
 
Andre tips og tricks som kan gøre udslaget i den mægtige Elv er selvfølgelig også mere end velkommen!
 
Håber på lidt god feedback fra jer erfarne laksefiskere!
 
Venlige fiskehilsner
Morten Lehmann
Til top
Morten Blichmann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Salmonitis Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmonitis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 15:10
Hej Morten
På solrige dage har jeg haft held med en lys rørflue. Hvidt hackle og grå vinge uden flask med påfuglehearl på toppen. Gaula er pt lav og bliver den ved med at være det og solen skinner, så bør du overveje sådanne fluer.
Og så bør du have nogle banana fluer med dig. Endelig thunder & lightning bundet a la frödin er et must. Den har givet mig mine to største Gaula laks.
Og så skal det siges, at når man ser på, hvor forskellige fluerne er, som folk får laks på, så er det vist mere måden fluen fiskes på end mønsteret i sig selv :)
K&B Morten
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 16:42
Hej Morten,
 
Tak for de gode tips - dem vil jeg tage til mig!
 
Du kommer selv lidt ind på metoden frem for fluen, er der her nogle små fif jeg kan lokke ud af ærmet på dig? Tongue Vi vil fortrinsvis fiske i hurtigt strømmende vand, med intermediate forfang eller synk. Som udgangspunkt i hvert fald.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 18:25
2 ting plejer at virke for mig i Gaula:

1. Fart på fluen - det kan kun gå for langsomt
2. Brug tid ved vandet - uanset om alle andre siger at der ikke er fisk, det er for koldt, for varmt, for højt, for lavt - der kan fanges fisk ved ALLE forhold i Gaula, det gælder bare om at være ved vandet i stedet for at sidde og brokke sig i hytten Wink
Til top
Morten Blichmann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Salmonitis Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmonitis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 20:26
Enig med Jan - jo mere du fisker, des større chancer. Og vigtigst: varrier dit fiskeri så du prøver forskellige måder at affiske jeres vand på hele tiden. Som Falkus sagde det: confidence, determination & pesistence :)
Og så vigtigst af alt: nyd det - med eller uden fisk!
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 22:15
De gange jeg har været i Gaula i juli og selv hevet laks op i rå mængder med ormestangen, så har de 4 fluefiskere, som jeg har set fange laks haft en variant af den samme flue på forfanget - en dobbeltkroget flue med sort, junglecock, lidt orange og lidt lyseblåt.... aner ikke hvad den hedder. 
Til top
Morten Blichmann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Salmonitis Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmonitis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 22:17
Det er helt sikkert en T&L :)
Til top
Ulrik Dyrbye Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ulrik1977

Tilmeldt:: 03 Jan 2009
Geografisk: Nørrebro
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ulrik1977 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 22:20
Et bud på en farlig flue til nu kunne også være Jan Erik Granbos Filmflua (fra DVD'en Fiskesommer i Gaula):
 
Til top
Ulrik Dyrbye Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ulrik1977

Tilmeldt:: 03 Jan 2009
Geografisk: Nørrebro
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ulrik1977 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2011 kl. 22:26
Lehmann spørger også til tips og tricks. Her kunne jeg godt tænke mig uddybende at spørge:
 
1) Hvornår fisker i rutinerede Gaula-fiskere hvilket skydehoved: Hvornår er det flyd, intermediate, synke 3 etc.? Hvad betinger valget af densitet?
 
2) Størrelse på fluen under hvilke forhold: Jo mere vand og jo koldere = større flue og omvendt eller hvad?
 
3) Hastighed på fluen - hvor hurtigt skal der fiskes under hvilke konditioner?
 
Spørger om dette så Lehmann (og vi andre) måske kan blive endnu skarperer ifht valg af strategi/fisketeknik
Til top
A.Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fie

Tilmeldt:: 03 Okt 2007
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fie Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 08:29
Hej Morten
 
En flue jeg ikke ville undvære til Gaula er Dyret, som fisker godt på solrige dage med klar elv, et par Red Butt ville nok også være en god ide.
og husk at variere dit fisker.
Knæk og bræk
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 10:13
Citat: fie

Hej Morten
 
En flue jeg ikke ville undvære til Gaula er Dyret, som fisker godt på solrige dage med klar elv, et par Red Butt ville nok også være en god ide.
og husk at variere dit fisker.
Knæk og bræk
Dav Nielsen,
Kan du måske lige sætte et fint billede ind af Dyret eller et link, hvor jeg kan se det? Wink
Knæk og bræk
Til top
Carsten Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten Holm Avatar

Tilmeldt:: 18 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 10:25
Hej Morten L. Jeg er helt enig med Morten b og jan - det er  fiskeren der holder i stangen og hvordan han fisker der betyder mest , tror dog også selv at størelsen er klart vigtigere end farven . Endvidere tror jeg også at i elve med meget klart vand i lavvands perioder som Gaula ofte har, skræmmer man oftere end vi nok selv tror fisk med for store fluer !! Så i korte træk --- men kan komme langt ved at tænke sig om en gang imellem omkring sit fiskeri !!
Knæk og bræk i Gaula or frem for alt ----- NYD turen uanset Wink
Carsten. 
Til top
Stig Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Solar

Tilmeldt:: 30 Jan 2003
Geografisk: Vest sjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Solar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 11:59
Hej Morten!
Jeg bruger en rørflue som ligner Vestergaards Sting Ray ( se fluedatabasen) den jeg lavede i 2000 har givet laks lige meget hvor jeg har fisket.Den eneste forskel er at min flue ikke har front hackel ingen jc fjer og ingen flash i vingen,men til gengæld kobber krop.Du kan se fluen på Jan Gunnar Furulys flyswap år 2002.
Skal forøvrigt til Gaula i samme uge,og fiske oven for Singås.
Mvh Stig og knæk og bræk Tongue
Til top
Ulrik Dyrbye Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ulrik1977

Tilmeldt:: 03 Jan 2009
Geografisk: Nørrebro
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ulrik1977 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 12:46
Hej Stig
 
Er det en aftenflue (givet farverne)?
 
 
Til top
Rasmus Lassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rlassen

Tilmeldt:: 01 Mar 2006
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rlassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 14:23
"Black & Green" samt en gul/lys flue er et must i Gaula.. 

Glem ikke at fiske i nattetimerne.. Laksefiskeri kan være hårdt arbejde, men den der kæmper for det og bruger meget tid på fiskeriet venter sjældent forgæves!

Knæk & Bræk
Til top
Finn Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finn Nielsen

Tilmeldt:: 09 Mar 2005
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finn Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 15:23
Til top
A.Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fie

Tilmeldt:: 03 Okt 2007
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fie Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 17:20
Dyret:
pift dette gamle mønster op med moderne materialer og gerne med blå under hackle.   ja den spiller lidt på Jock Scott Wink
 
 
Til top
Stig Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Solar

Tilmeldt:: 30 Jan 2003
Geografisk: Vest sjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Solar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 17:24

Hej Morten!

Jeg bruger fluen hele døgnet,eneste forskel er at den er mere dresset i vingen til natten og jeg bruger uanset hvordan vejret er,det vigtigste for mig er at stole på fluen og fiske den rigtigt.Lav elv tyndt dresset osv.
Stig
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 19:12
Sikken en masse respons jeg har fået - virkelig fedt og lærerigt!
 
Jeg vil tage jeres ord til eftertanke og reflektere over dem når jeg svinger kæppen ud i den mægtige Gaula om mindre end 50 timer!!
 
Jeg har garderet mig med fluer og forfang af enhver art, så elven kan bare komme an!
 
En stor tak til Michael Jørgensen for at have sammensat et lækkert fluesortiment til mit norske lakseeventyr - du får en venlig tanke hvis der er en fisk der bliver fristet af en af dine fluer!  
 
Finn Nielsen skal også have en tak for de timer jeg har brugt og vil bruge fremover på hans hjemmeside hvor jeg følger fiskeriet i Gaula - tak!
 
Jeg giver en rapport på denne tråd når jeg kommer hjem.
 
K&B indtil da!
 
Morten Lehmann
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum