Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Linevalg til spinnefiskeri i Gaula?

 Besvar Besvar
Forfatter
Jesper C Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jesper.cramer

Tilmeldt:: 27 Apr 2010
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesper.cramer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Linevalg til spinnefiskeri i Gaula?
    Sendt: 29 Jun 2011 kl. 12:53
Hej folkens,
 
Hvad er jeres generelle erfaringer omkring linevalg til spinnefiskeri i en lakseelv som Gaula. Jeg tænker primært på 2 ting:
  1. En "superline" (flet el. spunden) kan være sart overfor sten på bunden, men hvad nu hvis man går lidt op i linetykkelse? Er der nogen, der har positive erfaringer med superliner til laksespinnefiskeri efter laks i elv?
  2. Superlinens manglende elastisitet kan måske resultere i tabte fisk, hvis laksen hugger meget kontant, og man ikke samtidig fisker med en meget elastisk stang? 

Mvh. Jesper

Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 13:04

 

Drop alt hvad der hedder spundne liner til laksefiskeri - brug i stedet en monofil af go kvalitet - Stren og sufix, ku være et par bud på stærke liner.

Spundne liner har desværre den egenskab at de skaber nogle fantastiske bund- bid der "suger" alt til sig, de steder folk har siddet fast med dem og mistet et stykke line.
 
Endelig slides de spundne liner hurtigere og skader på linerne er svære at se og opdage - modsat monofil hvor det bare er et spørgsmål om at køre linen igennem fingrene.
 
Venligst
 
 
 
Til top
michael meyland Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michaelfisk Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michaelfisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 13:12
Hej Jesper C
Fisker du med multihjul eller fastspole?
Mine egne personlige meninger omkring brugen af superline generalt har hjulets spole stor risko for at bleve deform på grund af at uelastiske line. Altså hvis du bruger fastspolehjul. Derfor vil jeg hellere bruge en monofilline af en god kvalitet i stedet for superliner.
Hvis du fisker med multihjul kan bruge superliner i str. 0.27, men forsyn linen med en stump monofil mellem blink og superline.
Mange Fiskehilsner
Michael 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 14:33
Jeg ville vælge en Berkley Trilene Sensation eller en Siglon V i ca. 0,40 mm.
Disse liner har gode krogningsegenskaber hvilket nok er den vigtigste faktor ved valg af line.
 
mvh Jakob
Til top
Jesper C Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jesper.cramer

Tilmeldt:: 27 Apr 2010
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesper.cramer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 15:14
Tak for jeres svar.
 
Min umiddelbare plan var at medbringe et fastspolehjul med monofilline OG et fastspolehjul med superline (havde faktisk overvejet at teste mit Stella kysthjul med superline, da jeg vil tro at bremsen er rigelig stærk).
 
Håbede at nogen kunne aflive mine bange anelser vedr. superliner til laksefiskeri I elv på fastspolehjul...
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 19:58
Jeg har ikke selv prøvet fletline i Gaula, men min lillebror prøvede med Spiderwire i 0,20 mm. - det gik ikke så godt, 5 mistede blink på de første 1½ time,, selv bruger jeg nylon i 0,45 mm. til både spin og ormeslasker...
 
 
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2011 kl. 21:02
Hej Jesper,
 
Jeg havde selv samme tanke vedrørende spinnefiskeri i Gaula. Jeg skal derop i næste uge, og jeg havde oprindeligt tænkt mig at fylde 0,25 fletline på mit Stella 4000. Inde i Sportdres blev jeg dog kraftigt anbefalet ikke at bruge mit Stella hjul, da monofilline klart er af foretrække. Det vil kræve en monofilline af tykkelsen ca. 0,35 - 0,40. Med den tykkelse kan der være under 100 meter på et Stella 4000 hjul, hvilket er for lidt til en elv af den kaliber. Det blev i stedet til et Ambassadeur 5501 C3 multihjul med en kapacitet til 185 m. 0,35 line.
 
Det bliver så også min jomfrutur med multihjul, så det kan godt være at jeg bare holder mig til fluekæppen deroppe Big smile
Til top
Thomas T. Holstein Bech Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thb Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2011 kl. 09:48
Jeg har gennem 10-12 år brugt fireline 0,25 til laksefiskeri i Namsen, til fiskeri med blink og orm. Jeg mister ikke flere blink/orme rigs, end dem der fisker monofil, men man må generelt set indstille sig på at sætte grej til, når man spinnefisker i elv, det er uundgåeligt.
Hvis man fisker med orm, har fireline/superline den klare fordel, at man mærker alle nap, hvor man af og til kan være i tvivl om hugget på monofil.
Jeg har heller aldrig mistet en laks på sprængt fireline

Altså! Jeg anbefaler klart brug af fireline til laksefiskeri....

Hilsen Thomas
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2011 kl. 11:34
Hej Thomas.

Er det så med multihjul eller fastspole?
Til top
Thomas T. Holstein Bech Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thb Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2011 kl. 12:25
Begge dele!
Ormefiskeri syntes jeg virker bedst med multihjul og omvendt fastspole til blink.
En lille bonus oplevelse når man fisker blink på fireline, er det ryk det giver når laksen tager! Jeg tror aldrig jeg vænner mig til detBig smile
Til top
Henrik Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wilson_177 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 358
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wilson_177 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2011 kl. 12:46
hej
 
 
jeg bruger kun ultra 2000 tykkelse 0,35 på mit amb 6501 c3 fik min største laks i år på 11,5 kg uden problemer fra linens side Smile
 
har været i gaula 3 gange nu og jeg ville aldrig bruge spundene liner
 
det skal dog siges at min makker kun bruger spundene liner
og han er meget glad for det.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres