Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp NU !!!

 Besvar Besvar
Forfatter
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp NU !!!
    Sendt: 30 Jun 2011 kl. 23:14
Kalixelven munding (i nordsverige) er hegnet ind i kilometervis af laksefælder. Hvis ikke laksefælderne stod i mundingen ville elven nok være en af verdens bedste vildlakseelve med chance for fisk over 30 kilo (en hel del laks på 15-20 + kilo  tages i fælderne hvert år). Stort set ingen laks kommer op i elven efter d. 19 juni hvor erhversfiskere, bierhvervsfiskere og amatørfiskere med professionellse redskaber starter fiskeriet med den svenske stats (fiskeriverket) velsignelse.
 
Det er helt sygt... antallet af net/fælder svarer til at hele mundingen af den enorme elv er spærret fuldstændigt stort set hele sæsonen for opgang. Alt foregår på dispensation i et "fredningsområde"...
 
Ronny Landin som er en lokal ildsjæl har startet en underskriftindsamling mod de sindssyge regler:
Skriv under og støt Ronny's kamp mod en statsgodkendt tilladelse der lugter langt væk af neputisme og grænser til korruption (fordi endda ansatte i fiskeriverket og andre med særinteresser får tilladelse)...
 
(Det er en længere historie, men støt op om den gode sag)
 
Vildlaksefiskehilsener
Rasmus Hansen


Redigeret af rasmushansen.com - 30 Jun 2011 kl. 23:24
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2011 kl. 23:33
Hej Rasmus,
 
jeg tager i allerhøjeste grad hatten af for, at du sætter fokus på en meget vigtig del af det, der er den egentlige trussel for den vilde Østersølaks, dvs. det målrettede erhversfiskeri efter fisk på gydevandring. Det direkte link er her:
 

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4806

Jeg håber, at du vil støtte, at jeg benytter lejligheden  til at pege på en anden del, som er en reel trussel for den vilde Østersølaks, nærmere bestemt spærringen af vandløbene i særligt Norrbotten:
 

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3820

Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard


Redigeret af TT101 - 01 Jul 2011 kl. 17:01
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 00:15

Tak Torben,

 
Selvfølgelig tænker jeg på hvad der sker deroppe og i Østersøelvene... Jeg har fisket deroppe siden 1996... og ved at der er potentiale til verdensklasse laksefiskeri i elvene hvis ikke det forbandede "hævdvundne" netfiskeri i mundingerne fandtes...
 
Så giv en hjælp/stemme mod et sygt fiskeri i fredningsområderne/mundingerne af østersøelvene med vildlaks...
Og her:
 
Mvh
Rasmus


Redigeret af rasmushansen.com - 01 Jul 2011 kl. 00:16
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 00:39
danmark  gik  med at    store laks  måtte  fiskes  for at blive  omsat  til mink.  foder...   yes,,,     hvor  sygt,  kan det blive,,,,
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 00:50
Hej Rasmus,
 
jeg ved godt, at elvene i Norrbotten ligger dit hjerte nær og det kan jeg sandelig godt forstå. Hvilken natur og hvilket enormt potentiale?! Kampen er derfor også efter min mening ekstremt vigtig og vi må stå sammen nu.
 
Bedste hilsner
 
Torben
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 09:50

Er det ikke på tide at vi får lavet nogle regler om et total fiskeforbud i alle åer.

Vi fiskere kan  starte med selv at stoppe jagten på laks og ørreder som er trukket op i åerne for at gyde.
Det er dobbeltmoralsk i verdensklasse.
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 09:59
Hej Nick,
 
i de vandløb, der er tale om her, er det ikke lystfiskerne, der er en trussel for bestanden. Tværtimod har lystfiskerne og deres interesseorganisationer - som så mange andre steder - en meget stor del af æren for, at der overhovedet stadig er en bestand.
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk
 
Torben Thinggaard
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 13:55

Jeg kan sagtens følge dig, men når man gennem længre tid her inde følger trådene så er der er grim dobbelmoralskhed for alt andet fiskeri end det man selv lige føre. Så er det Trolling der tømmer Østersøen, så er det polakkerne, så er det garnbanditterne osv osv.

Er det ikke på tide at man starte med sig selv og stopper med at fiske på fødegangen og der hvor fiskene er presset helt sammen. Vi ved alle at det er forbut at sætte garn for tæt på kystlinien for at skåne blankfiskenes vandring, men sportsfiskerne fisker der på livet løs alligevel. Dobbeltmoral!
 
ps. jeg støtter naturligvis den auktuelle sag, ligesom alle andre sager der gør noget for naturen og fisken.
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 14:26
Hej Nick,
 
jeg er helt enig med dig i, at det hverken er trollingfiskerne eller "polakkerne", der truer den vilde Østersølaks og jeg hilser det særdeles velkomment, at du dermed peger på, at vi må holde fokus på det, der virkelig tæller i sammenhængen. Og det er der for mig at se tre ting, der gør. Forureningen af Østersøen, forvaltningen af det omfattende erhversfiskeri samt spærringerne i tilløbene, som bevirker, at kun en meget lille del af gydepotentialet kan udnyttes. Ansvaret for disse ting påhviler de politiske magthavere i alle landene omkring Østersøen. Det er vores opgave at bruge vores kræfter på at påvirke disse magthavere til at føre en bæredygtig politik.
 
Se mere her:
 
 
 
 
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk
 
Torben Thinggaard


Redigeret af TT101 - 01 Jul 2011 kl. 14:28
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 14:46
Money talks bullsh*ts walks
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 16:57
Citat: qwer

Jeg kan sagtens følge dig, men når man gennem længre tid her inde følger trådene så er der er grim dobbelmoralskhed for alt andet fiskeri end det man selv lige føre. Så er det Trolling der tømmer Østersøen, så er det polakkerne, så er det garnbanditterne osv osv.

Er det ikke på tide at man starte med sig selv og stopper med at fiske på fødegangen og der hvor fiskene er presset helt sammen. Vi ved alle at det er forbut at sætte garn for tæt på kystlinien for at skåne blankfiskenes vandring, men sportsfiskerne fisker der på livet løs alligevel. Dobbeltmoral!
 
ps. jeg støtter naturligvis den auktuelle sag, ligesom alle andre sager der gør noget for naturen og fisken.
Der er ikke en skid dobbeltmoral fra lystfiskernes side - Lystfiskernes fangster udgør på ingen måde nogen trussel mod fiskebestandene, så det vil være fuldstændig gak gak at stoppe den mest bæredygtige form for fiskeri - sæt dig nu lige ind i de ting som du udtaler dig om.
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 17:26
Som altid med dig Steen så er det kun, og kun dig, som det drejer sig om.
Vi skal alle være med til at bære læsset, alle må tage sin tørn og hvilket kunne være bedre end at starte med vores egen andel i det, nemmelig fiskeriet i åerne hvor fisken gyder. Fuldstændig stop det !!
Din mening er på fuld højde med dem som stadig fisker ål fordi fransskmændende også gør det, og hvad betyder det så?
 
Du har aldig sat dig ind i nogle ting før du udtaler dig, og alle i hele verdenen som ikke mener som du er nogle uvidende idioter.
Var det ikke fordi jeg havde set dig skrive før, så var jeg 100% overbevist om at du bare var en troll.
 
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 17:28
Hej Torben
Jeg er fuldstændig enig med dig i alt hvad du skriver, men jeg mener desuden at alle må være med og det betyder også at se lidt indad i stedet for kun at give alle andre skylden og selv fiske vidre.
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 19:52

ak, endnu en HJÆLP!!! tråd uden at specificere hvad det er den handler om i overskriften.... *suk*

Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 22:59
Citat: qwer

Var det ikke fordi jeg havde set dig skrive før, så var jeg 100% overbevist om at du bare var en troll.
 
Den eneste som skriver som en troll her, det er dig - dette er et lystfiskersite,  så når du begynder at tale om at begrænse et bæredygtigt lystfiskeri, som på ingen måde udgør nogen trussel mod en fiskebestand, så er du sgu en troll.... Hvad bliver det næste mon fra din side; at du kalder lystfiskere der lader vandet ved åen for dobbeltmoralske, når de samtidig klandre bønderne for at udbringe for meget gylle på markerne.
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 23:00
Citat: Twisttmann

ak, endnu en HJÆLP!!! tråd uden at specificere hvad det er den handler om i overskriften.... *suk*

 
Ak, endnu et indlæg som bare forplumrer debatten og tager fokus fra problemet... *suk*
 (sletter du dit indlæg så sletter jeg det her svar... Du kan jo oprette en tråd med overskriften "meningsløse trådoverskrifter", eller "uspecificerede trådoverskrifter" og brokke dig der for eksempel Clap )...
Havde jeg skrevet HJÆLP østersølaksen eller HJÆLP vildlaksen havde DU måske ikke læst den, nu læste du den... Men så fik jeg jo trods alt dig til at se hvad det var for en hjælp det drejede sig om og nu ved du at der er et alvorligt problem med spærrede mundinger i nogle af verdens potentielt bedste vildlakseelve...
 
Steen: kunne du måske gasse lidt ned på vreden over at nogle ikke er enige så det ikke ender i en diskussion om moral/dobbeltmoral... Wink
Det vigtigste er at der kræves nogle ændringer i mundingsfiskeriet/kystfiskeriet ved de nordsvenske elve nu og i fremtiden...
 
Mvh
Rasmus


Redigeret af rasmushansen.com - 01 Jul 2011 kl. 23:12
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 23:20
Hej Nick,
 
jeg er helt enig med dig i, at vi som lystfiskere skal holde orden i eget hus. Det synes jeg faktisk også vi i meget stort omfang gør, men du har helt ret i, at det er en fortløbende proces, som angår den måde vi organiserer os på, fremsætter problemerne på og agerer i stemmeboksen.
 
Jeg håber, at du trods trængslerne får rigtig mange gode oplevelser derude! Smile
 
Hej Rasmus,
 
overskriften har tilsyneladende givet meget opmærksomhed og det har den efter min mening også fortjent.
 
Knæk & bræk deroppe og ikke mindst på de sjællanske kyster Smile


Redigeret af TT101 - 01 Jul 2011 kl. 23:31
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2011 kl. 00:05
Fantastisk at se at så mange danske laksefiskere har skrevet sig ind... !!!!
 
Det fortjener Ronny Landin som er en af dem der har sat fokus på og virkelig har kørt på mod de Nordsvenske myndigheder i forbindelse med det sindssyge mere eller mindre (sorte) kommercielle dispensationsfiskeri der foregår i elvmundingerne i den nordlige del af østersøen ...
 
Ha,ha... det er jo rent til grin... Kalixelven "Sveriges nationalelv" bliver skamfisket i smadder af laksefælder i mundingen :-) Det foregår også i andre elve deroppe... Men nu er det Kalix der kræver specielt fokus !!!
Problematikken er dybere og langt mere omfattende end det ser ud, det er ikke bare nogle få gamle erhvervsfiskere der hygger sig med et net, det er laksefælder i stor stil der spærrer hele mundingen... der er neputisme, gammel hævd, sorte penge, laks til minkfoder, dioxin, udsmid af for store laks (+15 kilo som ingen gider købe andet en til foder) osv...
 
Støt en god sag !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:
 
Fiskehilsener
Rasmus
 
 


Redigeret af rasmushansen.com - 02 Jul 2011 kl. 00:19
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2011 kl. 21:11

Fantastisk at så mange har skrevet sig på... !!!

For lige at komme med et eksempel på hvor groteske forholdene er:
Ronny Landin fandt vaccumpakket vild østersølaks i et supermarked deroppe der var under mindstemålet...
 
En laksefisker jeg mødte deroppe kunne fortælle at en bekendt fra hans familie desværre var en af dem der har fiskeret med laksefælder... fælderne er som enorme ruser, med mange hundrede meter lange fangarme, selve "rusen" eller fælden er 5 meter i diameter og de bliver i perioder fyldt !!!!!
Det mest groteske er at han kunne fortælle om at hans bekendte havde kørt flere lastbillæs med laks over 15 kilo ud i sin private skov og dumpet dem der fordi ingen gad at købe de store laks når de kunne få mindre der er bedre spisefisk...
 
Den samlede mængde fælder og deres samlede fangarmssystem dækker faktisk et område der ret præcist passer med hele fredningsområdets bredde, der er altså i princippet spærret totalt af hele laksesæsonen...
 
Skriv endelig på og hjælp Ronny og andre der oppe i kampen for laksen !!!
 
Med laksefiskehilsener
Rasmus
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres