Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Blink til lange kast?

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Knudsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mvk Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2010
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mvk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Blink til lange kast?
    Sendt: 05 Jul 2011 kl. 12:51
Hej,
Jeg har fundet en kystplads hvor der er fisk (HØ), men de går rigtigt langt ude.
Har sådan set grejet til at komme derud, men mangler endegrej der kaster rigtigt langt.
Vægten på endegrejet skal ligge på 27-35 gram og må gerne være gennemløber.
Samtidig ikke gå alt for dybt i vandet.
 
Hvad foreslår I?  


Redigeret af mvk - 05 Jul 2011 kl. 12:51
_________________
Venligst
Morten
Til top
Peter K. Krogh Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hook

Tilmeldt:: 14 Jun 2002
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hook Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 13:24
Silling, søm, bamse, snurrebasse, gutten.
 
K&B
 
/Peter Smile
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 13:40
jeg har en del gennemløbere fra tmf..

De er ganske flotte, koster ikke alverden og kaster fremragende.. jeg bruger kun blink på 10-15 gram, og selv i denne størrelse kaster de ganske langt..

www.tmf-endegrej.dk

32 gram søm bør kunne kaste ganske langt med rette stang LOL
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Steffen Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stewy Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Geografisk: Vejle området
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stewy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 13:41
27-35g, lige i overkanten vil jeg mene... Men snurrebassen No 6 den ryger af helvedes til ;)
Tight Lines
Steffen Mortensen
<3 Love Flyfishing <3
Til top
Morten Knudsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mvk Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2010
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mvk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 13:49
Hej - det skal være 27-35 gram - det er de vægte der lader stangen bedst :)

Redigeret af mvk - 05 Jul 2011 kl. 13:51
_________________
Venligst
Morten
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 14:02
26g.      kinetic  salty!!!
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 14:06
Henry's 6" søm vejer 35 gram. Det flyver langt, men man skal lære at kaste med det da det godt kan have en tendens til at flakse hvis man kaster det for hårdt. Langt nedhæng lader stangen godt og forhindrer blinket i at flakse.
Til top
Morten Knudsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mvk Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2010
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mvk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 14:49
Citat: duck power

Henry's 6" søm vejer 35 gram. Det flyver langt, men man skal lære at kaste med det da det godt kan have en tendens til at flakse hvis man kaster det for hårdt. Langt nedhæng lader stangen godt og forhindrer blinket i at flakse.
Jeps - har netop fået fingre i et stk af denne, men der er ikke mange grejforretninger der har dem i den vægtklasse.
Henry's søm kaster væsentligt bedre end andre søm
_________________
Venligst
Morten
Til top
Morten Knudsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mvk Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2010
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mvk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 14:50
Citat: kano3

26g.      kinetic  salty!!!
Hej - den kaster ikke særligt langt, selvom det er 26 gram - jeg er ude efter de ballistiske vidundere :)
_________________
Venligst
Morten
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 15:18
det var dælens"   jeg synes den  "går"  derudaf!!  og så kan den fiskes langsomt..  men  ok..  mvh.
Til top
Morten Knudsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mvk Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2010
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mvk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 15:22
Citat: kano3

det var dælens"   jeg synes den  "går"  derudaf!!  og så kan den fiskes langsomt..  men  ok..  mvh.
Hej Steen, tag det ikke ilde op, det er en super god wobler, men jeg har den i grejboksen og den kaster ok , men ikke super langt. Big smile

Redigeret af mvk - 05 Jul 2011 kl. 15:23
_________________
Venligst
Morten
Til top
Morten Knudsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mvk Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2010
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mvk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 15:24
Stangen er en Shimano Lesath Ultra 270 - 15-40 gram - en møgstiv kæp - den kan kaste rigtigt rigtigt langt med de rette blink....
_________________
Venligst
Morten
Til top
Peter Povlsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ppovlsen Avatar

Tilmeldt:: 10 Maj 2010
Geografisk: NØ Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ppovlsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 15:29

Bornholmerpilen i 32gr kunne måske også være en mulighed, ud over sømmet.

Til top
Peter Eskildsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter E Avatar

Tilmeldt:: 09 Nov 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter E Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 15:41
Hvad med en båd og en fluestang?
Smile
Mvh Peter
Til top
christian dyhrberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
dyhrborg Avatar

Tilmeldt:: 12 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dyhrborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 15:55
Bornholmerpilen!!!


Redigeret af dyhrborg - 05 Jul 2011 kl. 15:56
Til top
Nicolai kristiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fish4ever

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fish4ever Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 16:00
Bornholmerpilen i 28 eller 32gr Thumbs Up
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 16:05
Gutten - er der mon en chance for et link til denne? Navnet siger mig ikke ret meget, for ikke at sige ingenting?

Til top
Lars Thorsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
The Viking

Tilmeldt:: 13 Feb 2010
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér The Viking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 16:57
Hej morten hvad med at pløje Ole Rådhedes hjemmeside igennem en gang til. Der får du jo nogle virkeligt gode beskrivelser af de forskellige gennemløber.

Snapsen kan du i øvrigt få i 34grams gennemløber. Kompakt og langt kastende. Har  i øvrigt også et 35 grams H søm jeg glæder mig til at sende ad Henry til:)
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 17:36
Hvis du fortæller mig hvor det er , kan jeg lige tjekke
Pladsen fra flydering :) og flue

vh Tommy
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 19:41
Ellers støb selv nogen søm, det er ikk så svært. Eller send mig en pm, mon ikke vi ku finde ud af noget dér. Jeg har en søm form på 33 gram der støbes i hvidmetal.
Mvh René
Til top
Thor jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thorjorgensen

Tilmeldt:: 11 Mar 2007
Geografisk: Møn og Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thorjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 20:07
Hej

Gutten er et af min onkels, Bent Reimer( a.k.a. benner, Møn Bent, Gamle Bent osv), blink.
Det er den store version af Bamsen. Begge er af fladbuk typen, dog flad i stedet for den sideline/kileform som fladbukken har. Den har dog også en lidt anden form.

Blinket er opkaldt efter min onkels gode fiskekammerat "Gutten".

Det kaster rigtig langt, men er ikke det letteste blink at kaste med. Det skal som tidligere nævnt have et lidt langt nedhæng, og nærmest trækkes op i en accelererende bevægelse. Ikke noget med at smække til den fra start, da det ofte for blink som silling, det lange søm og gutten til at flakse.
En stang med en lidt dybere aktion er nok at fortrække, men det lader sig også gøre med de hurtige stænger.

Jeg satte mig engang for at finde ud af hvor langt jeg egentligt kaster.
Set uppet var if 10" 12-48 gr stella 4000 og fireline crystal 0,12 og til sidst et søm på 32 gr. Jeg havde en ryg vind på 4-5 sek. m. Jeg målte kastet op til 126 m. Jeg kastet dog kun en gang, så måske var det bare held. Men Henrys søm er en langkaster af de helt store.

Ang. anskaffelse af Gutten bliver det nok svært, da min onkel ikke kommer til at lave flere blink:(

Mvh Thor
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2011 kl. 02:48
Thor Jørgensen:
Mange tak for beskrivelsen  af blinket "Gutten",  trist med din onkel.
Mvh Torben
Til top
Morten Knudsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mvk Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2010
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mvk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2011 kl. 09:26
Hej Tak for Jeres indlæg og hjælp! Smile
_________________
Venligst
Morten
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2011 kl. 21:58
Hej,,
Jeg bruger Sølvpil - den gamle af bly - de nye som ikke er af bly kast ikke så godt syntes jeg - men den gamle i 16 -22 g. Med en 0,12 fireline . hjulet er et Okuma Avenger- Stangen Daiwa Samurai tredelt.  i 11 fod. dette sæt er noget jeg har haft i en del år men det er en utrolig let stang som er behagelig at gå med - og det kaster kanon. . en 60- 70 - meter er normalt. Jeg har prøvet min nye Fenwick Silverwings 9,6 f. med samme udstyr men den kaster ikke nær så godt. alt alt for stiv- .
Skalj eg rigtig langt ud Bruger jeg min gamle SGD - tohånds - 11 fods 2 delte  med okuma Fina  et ældre hjul men med en dejlig lang spole - med fireline 0,15. og en 24 sølvpil.. den går med en god vind omkring de 100 meter-- om det er mere effektivt ved jeg ikke men det giver en god fornemlese at kaste langt,
Mne sølvpil er et rigtig godt blink til lange kast- og velfangende også..
Til top
Morten Østergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
M_Østergaard

Tilmeldt:: 19 Dec 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M_Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2011 kl. 22:50
Holger Danske 28 gram med en saphire crest og 0,17mm fletline kaster ca. en fodboldbane (11 mands).

Mener du kan finde sælgeren herinde. uden at blive hængt op på det tror jeg han hedder Hans.

Mvh Morten
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2011 kl. 06:08
når du vil fiske højt i vandet, hvorfor så ikke. skifte til kystwoblere..

jeg har i år primært fisket med kystwoblere og har fået 2 fisk inden for den sidste måned..

set i forhold til jeg de seneste 3 sæsoner ingen fisk havde fået før to undermålere i oktober sidste år, må det siges at være meget godt..

har prøvet sandgrævling, Abu tormentor coast og senest lawson bullet.. bullet fåes i en 28 gram version, som jeg kan forestille mig du kan få meget lange kast ud af.. jeg bruger 18 gram udgaven og kaster ganske langt..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2011 kl. 11:38
Lawson Bullet i 26 g er også  første bud.
Ellers kaster denne SPRO-kystwobbler i  8 cm og 28 g også rigtig langt. Det er en Spöket efterligning, men den fungerer fint.
Før i tiden kunne man også få Kutlingen i 35g. Hvis du kan finde den var det måske et bud.
Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsH

Tilmeldt:: 04 Maj 2007
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2011 kl. 12:26
Bornholmerpilen er det blink, jeg har fisket med, der kaster suverænt længst (og fanger flestfisk iøvrigt). Men jeg bruger ikke gennemløber i de tunge vægtklasser. Jeg synes de tunge blink slider for hårdt på forfanget, så man skal skifte for tit. Og så er der en del hornfisk der hvor jeg fisker, og de hærger forfanget temmelig meget, når jeg fisker med gennemløber.
Eller hvad med de helt store kystwobblere a lá Sandgrævlingen. De kaster også sindsyg langt, bare der ikke er for meget modvind.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down