Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Liner til 11,2'

 Besvar Besvar
Forfatter
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Liner til 11,2'
    Sendt: 08 Jul 2011 kl. 10:17
Jeg har netop færdiggjort en 11,2' fluestang som primært skal bruges til underhåndskast, men jeg udelukker ikke at der ryger et overhåndskast ind, ind imellem.
Jeg har ikke fisket med denne længde før, og da switch-stænger er et nyt område for mig, tænker jeg om der er en line-længde som er mere egnet end andre?
 
Jeg har et skydehoved på 21 gram som stangen kaster godt med, så det er denne vægt jeg ønsker at ramme, plus/minus (har kun prøvet på græs)
Længden er ca. 10.2 meter.
 
Men når jeg står i den norske elv kan det være at længden er for lang til denne længde stang? Jeg har tidligere gået med 14'-stænger og 10,7 meter hoveder.
 
Hvad siger de inkarnerede fiskere som benytter denne, for mig, nye længde stænger, hvilken længde vil I anbefale?
 
Jeg skal til Bjerkreimselven og skal bruge flydende, sinktip og synkende liner, og jeg klipper gerne i billige DT-liner. Vil ikke bruge en formue på et par liner, og jeg har Scierra's Mwf-kit i tankerne, tohånds #7/8 som ligger på 21 gram, de er ca. 10,7 meter lange.
 
Mine forfang bliver både polyleader og monofil taperede.
 
Lad mig blive klogere, på denne skønne regnvejrsdag Smile


Redigeret af Jan Johansen - 08 Jul 2011 kl. 10:21
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2011 kl. 10:19
.....og det er til 11,2'.
 
Jeg kan åbenbart ikke ændre min overskrift?!
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2011 kl. 11:01
Hej Jan,
jeg vil anbefale dig at tage et kig på Airflo Scandi Compact hovederne - de er legende lette at kaste med, passer til de korte stænger og koster næsten gratis.
Så vidt jeg ved ved findes de kun i flydende men der fås synke tips fra Airflo til at sætte på så du har en sinktip line.
Der findes også skagit og skagit switch hoveder fra Airflo, men dem kender jeg ikke.
Men du kan evt. ringe til indehaveren af balticflyfisher.dk - hun ved vist en ting eller to om fluekast ;-)
 
vh
Peter
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 11:53
Jeg har kigget på ovenstående link, og det ser interessant ud imiddelbart.
Og jo, Silje er en kvinde jeg nødigt vil møde på en græsplæne med grejet klar og målebåndet sirligt kontrolleret af husbonden :-)
 
Men, er der ikke flere som benytter en stang i denne størrelse og har fundet liner i alternative længder passende?
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 16:12

Jo, da. Vi er da temmelig mange Tongue

Jeg er den lykkelige ejer af en Sage Z-axis 11’ #8 som jeg bruger såvel til det lette sommerfiskeri i å og elv som på kysten.

Jeg benytter altid underhåndskast, og vælger derfor et lidt tungere skydehoved (fra RIO).

Den line jeg benytter mest er deres AFS Outbound #6/7F (400grains – 25,8g)

Se specifikationerne her: http://www.flyfishusa.com/lines/rio-afs.htm

En line, som nu kan købes herhjemme hos bl.a. Korsholm.

Jeg vader sjældent særlig dybt, så længden på skydehovedet er mindre afgørende. Mit eneste krav er, at det er en kort line af scandi typen. Jeg har intet at bruge et langt skydehoved til ved fx Skjern Å.

Outbound versionen har integreret skydeline, hvilket betyder, at jeg ikke skal hjælpe en samling ind gennem topøjet når fluen på kysten fiskes helt ind til støvlesnuderne.

Alternativt bruger jeg Skagit Flight SH med ca. 10’ VersiLeader T8, T11 eller T14 når jeg skal hurtigt ned til fiskene.

Vær her opmærksom på, at disse skydehoveder bør være endnu tungere (måske 475grains). Til gengæld behøver  man med Flight versionen ikke nødvendigvis at anvende Skagit kastestilen med ’sustained anchor’, men kan bruge de mange sjove ’moderne speykast’.

Du skriver, at du har fundet frem til de ca. 21g ved kast på græs. Ok, men vær opmærksom på, at underhåndskast på græs uden grassleader let kan snyde temmelig meget på vægten - men det ved du jo nok.

 

K&B

Jørn

Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 16:18
Jeg tror, at du vil blive rigtig tilfreds med et Rio Versitip skydehovedsæt tilpasset din stang. Det kan Korsholm gøre for dig.

Se link:


Bo
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 16:27
Hej igen.

Jeg glemte at skrive, at Korsholm tilpassede en Rio Versitip til en vægt på 23 gram og 8,5 meter til min Orvis Helios Switch 11 fod klasse 8, og det virker fint for mig!

Hvis du skal fiske om natten, bliver du dog nødt til at købe en flydeline, da Rio Versitip ikke har en flydende spids.

Bo 


Redigeret af Bo Schødt Kluxen - 11 Jul 2011 kl. 16:33
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 17:41
Jan:

jeg bruger en Z-Axis 11 fod # 8 jeg bruger denne Lee Wulff line designet af All Buhr...http://fishmadman.auctivacommerce.com/Lee-Wulff-Steelhead-Taper-WF-789-Floating-P1954432.aspx

En af de bedste distance/ Switch liner jeg har prøvet... Den kræver dog at du er en relativt øvet fluekaster (det går jeg ud fra at du er)

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann
Til top
Per M Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per M Sørensen

Tilmeldt:: 01 Jun 2002
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per M Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 20:50
Hej Jan
 
Jeg bruger Vision Ace #8 21 gr. til min og det virker...
 
ps. du må godt prøve
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 21:56
Hej
Længden på de 10,2 meter vil jeg mener er okay
Længde i bjergkrims

Vh Tommy
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2011 kl. 12:04
Hej Bo,
 
Er det bare min kastestil der halter eller har Rios Versitip ikke en lidt voldsom "turnover", som går lidt ud over præsentationen?
 
Her tænker jeg naturligvis specielt på anvendelse i mindre og meget klarvandende elve, hvor tilgangen ofte skal være på "listesko" hvis du forstår.
 
/Nicolai
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2011 kl. 12:16
Jeg bruger et Zpey hoved på 21 gr og 7,4 meter .....
Det bruger jeg på min Sage tcx 7119-4 switch  ..... det er det bedste hovede jeg har prøvet længe på den stang  ....  kaster som fod i hose ..... :) 
 
Du er velkommen til og komme forbi og lige låne det til fodboldtbanen .... :)
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jul 2011 kl. 22:10
Jan - jeg leder også efter den rigtige line, så jeg håber det er ok, at jeg spørger ind i din tråd.
 
Jørn Fisher: Fin og detaljeret besvarelse, som jeg håber du vil uddybe en smule, men besvarelse af nedenstående:
  1. Jeg kan på Rios hjemmeside se, at de til netop din stang anbefaler Skagit (herunder også Flight) i 475-525 grains (30,7-34 gram).  Hvad bruger du her?
  2. Ved anvendelse af AFS anbefaler Rio #7/8 eller 8/9. Har du prøver disse og fundet dem for tunge, eller hvad er årsagen til at du anvender #6/7?
  3. Har du erfaringer med Rios Steelhead Scandi eller Switch-liner? Switch linen virker umiddelbart lidt lang i klumpen til vores hjemlige vande eller mindre norske vandløb med meget lidt plads - om end den er konstrueret til switch-stænger.
  4. Hvad er årsagen til dit valg af Skagit Flight frem for fx AFS Shooting Head?

Håber på dit input.

Embarrassed Nicolai
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jul 2011 kl. 09:31
Citat: Nicolai

Hej Bo,
 
Er det bare min kastestil der halter eller har Rios Versitip ikke en lidt voldsom "turnover", som går lidt ud over præsentationen?
 
Her tænker jeg naturligvis specielt på anvendelse i mindre og meget klarvandende elve, hvor tilgangen ofte skal være på "listesko" hvis du forstår.
 
/Nicolai

Et voldsomt turnover? Det har jeg egentlig ikke tænkt over! Jeg er egentlig godt tilfreds, hvis blot den får kastet fluen derhen, hvor jeg vil have den.

Bo
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres