Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

UL hjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Brian Mørch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
BMørch

Tilmeldt:: 19 Aug 2011
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BMørch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: UL hjul
    Sendt: 20 Aug 2011 kl. 10:44
Hej med jer.
Jeg har i mange år ønsket at "konvertere" til UL fiskeri og nu skal det være.

I en tidligere tråd omkring emnet, anbefales der en Savage Gear Troutizimo. Den virker rigtig fornuftig til pengene. Men hvad med hjulet? Jeg har altid svoret til Shimano men er villig til at kaste pengene andetsteds hvis det er tilfældet.
Hvad vil I anbefale til sådan en 7" stang? Gerne multihjul hvis det kan lade sig gøre.

På forhånd tak.

-Brian
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 11:03
hvis du skal købe savage gear stangen så tag den ud og kig på den grundigt  jeg var inde og byt min  og måtte se 4 stænger før jeg fandt en jeg troede der var ok  men det var den så ikke der er en del fejl på dem  det jeg har set er
skæv klinge , løs pynte kork , løs lak  
 
mørrum 1600 kunne være et god bud 
der findes en del ul multihjul men de koster en del og bliver ofte lavet i japan
 
 
 
 
k&b
christian t.
Til top
Brian Mørch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
BMørch

Tilmeldt:: 19 Aug 2011
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BMørch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 11:06
Det var godt nok lidt øv med den stang. Er der andre fornuftige alternativer? Selv har jeg kigget på Daiwa og G Loomis (fra US).

Jeg er skam ligeglad med om hjulene bliver lavet i Japan. Kvaliteten bliver vel ikke dårligere?
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 11:15

jeg siger ikke at grejet er dårligt  for det er det ikke  de kan ders kram i japan med det er hunde dyrt der nede et hjul ligger i prisleje  350$ til 1000$  ders stænger koster os en del  men det er godt grej og flot lavet  

hvad med at byg en stang selv ? 
jeg er ved at ombyg  en  gamle  laksen fluestang
k&b
christian t.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 11:16
Hej Brian
 
Der er masser af muligheder for OK stænger, men hvad skal den koste, jeg har selv en Berkley stang som jeg gav 198 for som jeg er glad for, men ejg ved Christian ikke kunne lide den.
Så tag ind til en forhandler og prøv lidt forskelligt, og du skal ikke nøjes med at vifte den rundt i forretningen, hvis det er muligt så afprøv den med nogle af de agn du regner med at anvende.
Vedr. hjul så er Mörrum 1600/1601 perfekte til det formål, men der er mange andre, desværre er der ikke ret mange seriøse forhandlere af de helt små ruller her ii DK, så køb via internettet kunne være en mulighed.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 11:39
Hej Brian
 
Jeg bruger en St. Croix 5,6' 0-8gr. Den er helt suveræn til UL - og nok så væsentligt har den også tilstrækkelig rygrad. Bruger et Shimano CI4 1500 RA hjul med 0,10 line.
 
Mange hilsener
Søren
Til top
Daniel Kristiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dani8600

Tilmeldt:: 18 Maj 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 301
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dani8600 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 13:02
Jeg har et ultra let Shimano Stradic CI4 str 1000 til salg hvis det er, helt nyt og stadig i embl.
 
Bruger den selv i størrelse 2500 til kyst, røv fedt hjul!!!
 
Mvh Daniel
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 13:02
Jeg har et Stella i strl. 1000. Det spiller 400%.
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 13:51
Hej Brian, jeg har begge Savage Gear Trout Izimo stænger, den lange har jeg brugt en del gange på kysten nu. Den kaster fint med en 10 grams bombarda. jeg har ikke oplevet fejl på mine to stænger. Jeg bruger Shimano Stella str 1000 og Shimano Symetre str 500 til alt mit fiskeri. Hvis du kører til Lolland Falster kan du da prøve den ved vandet.
Mvh René
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 13:54
Hvis du vil have et UL multihjul, så prøv at se efter et Shimano Curado 50E / 51E eller et Calcutta 50 / 51. Jeg bruger selv et Shimano Calcutta Conquest 51 supertunet til UL, og kan kaste med ned til 2 gram. Prøv det til hornfisk med en 0,16 monofil. Ellers er ABU Mörrum 1600 / 1601 oplagt.
 
Mvh. Peter
Til top
michael vængebo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
store larsen

Tilmeldt:: 22 Nov 2009
Geografisk: esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér store larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 14:00
Har bygget en gammel fluestang om. En 9 fod skåret ned til 8. Det holder! Men hjulet altså..!! Har læst at du helst vil bruge multi, MEN jeg kan altså ikke lade være med at nævne cardinal 52, når vi snakker UL. Ved det er retro, men sikken et hjulThumbs Up
Til top
Brian Mørch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
BMørch

Tilmeldt:: 19 Aug 2011
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BMørch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 14:22
Citat: mahon


Vedr. hjul så er Mörrum 1600/1601 perfekte til det formål, men der er mange andre, desværre er der ikke ret mange seriøse forhandlere af de helt små ruller her ii DK, så køb via internettet kunne være en mulighed.


Tak for info. Men det er noget dyrere end jeg lige umiddelbart troede Cry

Er der andre multihjul du/i lige kan komme i tanke om?
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fisher

Tilmeldt:: 11 Dec 2006
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 14:41
Hej
Det jeg bruger er lidt retro , stang abu combino 8 fod 2-15gr og så er den lang nok til at jeg kan bruge bombada + cardinal 33 med 0,18 nylon sjovt og effektivt i fjorden + p t.
Der en ofte små hjul til salg i gram på grejsamler klubbens træf i september , der kan du sikkert finde noget til en rimelig pris. PS Især små dam hjul kan være gode.
mvh christian 
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 14:44
Et Curado 50E eller 51E kan købes via ebay for 135$ + 41,50$ i forsendelse. Det bliver ca. 940 dkr. Men moms og toldgebyr er vi oppe i ca. 1330 dkr. Det er nok omkring det billigste jeg kan finde, når hjulet skal opfylde kravene.
http://www.ebay.com/itm/Shimano-Curado-Reel-200E7-200E5-201E7-50E-51E-/380359552298?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item97585f7644
Spolen skal være meget let og meget letløbende, ellers kan UL grejet ikke få spolen startet i kastet. Men hvis du har mod på det kan du lede efter et brugt hjul på ebay, mit Conquest er købt bruget fra en Japansk ebay sælger. Prøv at se på http://www.japantackle.com/ for at få en ide om mulighederne. En anden vej at gå, er at tune et hjul med en letvægtsspole. Det kræver som udgangspunkt et kvalitetshjul. Hvis du kun skal fiske i ferskvand siges Daiwa Pixy at være det ultimative UL hjul. Prøv også at se på ABU Ambassadeur 1500 eller 2500 på brugtmarkedet.
 
Mvh. Peter
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 16:07
på min troutizimo 7,1 fod har jeg valgt penn sargus i str 2000.. det passer egentlig fint til stangen og virker robust og går godt.. grunden til jeg bruger et halv stort hjul er at jeg skal bruge noget som bare virker når jeg endelig skal ud..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 17:04
Citat: christian t.

hvis du skal købe savage gear stangen så tag den ud og kig på den grundigt  jeg var inde og byt min  og måtte se 4 stænger før jeg fandt en jeg troede der var ok  men det var den så ikke der er en del fejl på dem  det jeg har set er
skæv klinge , løs pynte kork , løs lak  
 
mørrum 1600 kunne være et god bud 
der findes en del ul multihjul men de koster en del og bliver ofte lavet i japan
 
 
 
 
Hvad er der galt med Japen? Japen - tiemco


Redigeret af karupfiskeren - 20 Aug 2011 kl. 17:04
Knæk og bræk
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 17:20
intet  har jeg skrevet at der er noget galt med japan ???????????????????????? 
 
k&b
christian t.
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 17:33
k&b
christian t.
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 17:39
k&b
christian t.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2011 kl. 18:29
Hej Haris
 
Jeg tror ikke Christian mener der er noget galt med Japan, det eneste problem er at de utroligt lækre hjul de laver dernede aldrig kommer i butikkerne herhjemme!
 
Og til Brian, et godt multihjul til den slags fiskeri er desværre rasende dyrt, men du kunne jo prøve at søge et brugt.
 
Mörrum 1601 burde kunne fås for omkring 1000 alt efter stand.
Et andet og sikkert langt billigere alternativ er et Daiwa Magforce MA15L-2B
Det er et gammelt hjul, tror det er fra omkring 1990'erne men det er rigtigt godt til de lette agn ned til 4-5 gram.
Jeg købte et emd ekstraspole på en auktion herinde til omkring 300 mener jeg det var, så der kunne du komme igang for en billig penge.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down