Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sæt til kyst og fjord

 Besvar Besvar
Forfatter
Lasse Andresen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Framtid

Tilmeldt:: 20 Aug 2011
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Framtid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sæt til kyst og fjord
    Sendt: 21 Aug 2011 kl. 06:51
Hej alle,

Efter en del år, hvor jeg simpelthen ikke har fisket, har jeg atter fået interesse for fiskeriet igen. Jeg bor i Skive, nær fjorden.
Jeg har kigget en del herinde tidligere og fået en del inspiration til forskellige stænger og hjul, som jeg har googlet tynd. Men det er godt nok svært at beslutte sig. Jeg tror mit max hedder ca. 3000kr.

Jeg har kigget på følgende stænger:
Fenwick Ironfeather Momentum 9'
Daiwa Whisker 9'
Berkley Series One 9' (Dog har jeg kun fundet den som 3-delt)

Jeg har haft kigget på diverste Shimano stænger også, men da jeg kunne læse flere der havde problemer med netop Shimano, så mistede jeg lidt interessen. Jeg er godt klar over, at de fleste producenter kan lave nogle dårlige batches, men man vil vel helst vælge de stænger der næsten altid kun får ros

Ang hjul, så har jeg kigget på en del også.
Shimano Twinpower Ci4 RA/SRA
Shimano Rarerium Ci4 FA
Shimano Stradic FC
Shimano Stradic Ci4
Penn Slammer
Penn Atlantis

Det var en del, men det er jungle. Jeg vil nok fortrække et hjul med bremse foran, men de hjul er også dyrere. Hjulet må gerne have en ekstra spole med, hvilket Stradic Ci4 vidst ikke har. Hvad størrelse bør jeg gå efter? 2500 virker som en god størrelse, eller hvad?

Jeg syntes jeg kan læse flere steder, at mange vælger en 9' stang til formålet, så det er umiddelbart også den længde jeg går efter og helst gerne 2-delt.

Ang. line, så tror jeg sgu jeg hopper på fletline-vognen, men hvad tykkelse vil i vælge til fjord og kyst?


Redigeret af Framtid - 21 Aug 2011 kl. 07:52
Til top
Daniel Kristiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dani8600

Tilmeldt:: 18 Maj 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 301
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dani8600 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2011 kl. 09:07
Angående mærke af stang og hjul vil jeg ikke blande mig i:0)
 
Linen ville jeg vælge en Sufix 832 o,13mm- det virker bare, angående stangen ville jeg vælge en 10" og hjul til en så lang stang lyder en str 2500 meget go:0)
 
Har et helt nyt Penn Atlantis til salg, stadig i embl hvis du er interesseret???
 
Mvh Daniel
 
Til top
Lasse Andresen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Framtid

Tilmeldt:: 20 Aug 2011
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Framtid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2011 kl. 09:51
Hvis jeg nu en sjælden gang vil i åen, bliver en 10' så ikke i overkanten?
Og svarer en 0.13 fletline til ca. 0.25 alm. line?

Ang. køb så vil jeg gerne have mere heads-up før jeg overhovedet køber noget som helst. Jeg har læst en del op på forskellige setups, men det er sgu en jungle. Syntes dog personligt, at Fenwick momentum lyder som en rigtig lækker stang. Men andre stænger er også muligheder.


Redigeret af Framtid - 21 Aug 2011 kl. 10:03
Til top
Daniel Kristiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dani8600

Tilmeldt:: 18 Maj 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 301
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dani8600 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2011 kl. 11:18

Jeg bruger min berkley series one 10" på kyst såvel  som i åen, det er sgu en god all round stang, har haft den i mange år og er stadig meget glad for den.

 
Mvh
Til top
michael vængebo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
store larsen

Tilmeldt:: 22 Nov 2009
Geografisk: esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér store larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2011 kl. 11:30
Jeg tænker... Med et budget på 3000....Så tror jeg at jeg ville vælge at anskaffe mig to sæt. Fiskeoplevelsen er nu engang større, når grejet er optimeret til forholdene. Så jeg vil da foreslå en 10´er til kysten og en 8`er, til åen. Og så læg den største investering der hvor du fisker mest. Og så er der jo stille dage på kysten hvor en 8`er jo sagtens kan bruges og er rigtig sjov.
Til top
Dennis Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dennis21

Tilmeldt:: 02 Jun 2010
Geografisk: Esbjerg Ø
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dennis21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2011 kl. 11:38
ang stænger så kig lige på edge dynamic de fås til 1200kr. Og klart den bedste spinnestang jeg har prøvet, og jeg har haft shimano speedmaster. fenwick ironfeather.
Til top
Lasse Andresen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Framtid

Tilmeldt:: 20 Aug 2011
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Framtid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2011 kl. 12:07
Skulle Ironfeather Momentum ikke været en ironfeather med alle fejl rettet?

Jeg ved ikke hvor meget jeg kommer til at fiske i åen, da fjord/kyst er den form der siger mig mest, så vil helst gerne satse på et enkelt sæt til at starte med.

Er det denne stang du mener: http://lystfisk.dk/default.asp?pageload=serievis&gruppeID=41&serieID=2079&vareID=11723


Redigeret af Framtid - 21 Aug 2011 kl. 12:09
Til top
Dennis Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dennis21

Tilmeldt:: 02 Jun 2010
Geografisk: Esbjerg Ø
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dennis21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2011 kl. 12:55
ja det er den edge har den i 10fod 10-40 gram og den er super dejlig..
Til top
Lasse Andresen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Framtid

Tilmeldt:: 20 Aug 2011
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Framtid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2011 kl. 15:43
Den virker umiddelbart meget lækker. Jeg har slet ikke haft kigget på Edge. Hvordan er kvaliteten?

Hjul anyone? :)
Til top
Dennis Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dennis21

Tilmeldt:: 02 Jun 2010
Geografisk: Esbjerg Ø
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dennis21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2011 kl. 20:23
kvalitet er rigtig god, og helt på højde med de tunge drenge i klassen.. man får sindsygt meget for de 1200kr.  
Til top
Lasse Andresen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Framtid

Tilmeldt:: 20 Aug 2011
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Framtid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2011 kl. 20:30
Den edge dynamic spin stang i 9' kan findes til under 1000kr hos fluer.dk, så det kunne sagtens være det var sådan en stang jeg ender med at investere i. Den sikkert længe fin til mit brug.

Jeg er dog i tvivl med hjul. Det eneste jeg er rimelig sikker på er, at det skal være en 2500 og at det helst gerne må være med bremse foran.
Til top
Dennis Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dennis21

Tilmeldt:: 02 Jun 2010
Geografisk: Esbjerg Ø
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dennis21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2011 kl. 20:49
har lige købt abu revo neos 30 d super nice hjul som bare køre super godt. og et rigtig top hjul fik mit til 1800kr. hos efi-esbjerg.dk og det koster næsten alle steder 3000-2500kr. og så vejer det kun 216 gram :)
Til top
Kasper Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flue-Kasper Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flue-Kasper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2011 kl. 21:24
du kan da lige komme til Fly en dag. (5km fra Skive)
har en masse stænger og hjul liggende som jeg ikke rigtig bruger. :)
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2011 kl. 21:46
Hvad skal du fiske med i fjorden

Å'en er det karup å , hvis det er hvor

Vh Tommy
Til top
Lasse Andresen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Framtid

Tilmeldt:: 20 Aug 2011
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Framtid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2011 kl. 22:20
Tommy: Jeg forstår ikke helt hvad du mener?

Hvis du mener endegrej, så er det blink og woblere jeg påtænker og evt. bombarda på sigt.
Jeg påtænker dog på et tidspunkt ude i fremtiden, at kigge på noget fluestang, men til at starte med, må det blive spinnefiskeri. Jeg har ikke haft en stang i hænderne de sidste 10-12 år. Desværre
Til top
Henrik Søndergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hesrc

Tilmeldt:: 15 Okt 2010
Geografisk: Kokkedal
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hesrc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2011 kl. 06:55
Hej Lasse

der er et fint kystsæt på aktion herinde
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=68262
hold øje med hvad der er til salg på aktion, så kan du få rigtig meget fint grej til 3000,-



Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2011 kl. 15:38
På kysten ville jeg vælge en 10 fods pga. Bombarda
Ellers ville jeg tag en 9 fods hvis det kun var blink & wobler

I å'en er det rart med lidt længde så til karup å ville jeg tag en 10 fods

Hjul str 2500- 3000 med 2 spoler så du har fletline på kyst og
Monofil til å , hjulet skal være af rimlig kvalitet så oplæget bilver
godt med begge type line



Vh Tommy
Til top
Lasse Andresen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Framtid

Tilmeldt:: 20 Aug 2011
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Framtid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2011 kl. 16:58
Jeg takker mange gange for alle de gode råd. Det er fandeme konge, drenge :)

Hvilke hjul syntes i jeg bør kigge efter?
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres